Hoofdsponsor

1/35 Crazy Racer 2, "Windy Twin" 1:35 [wip]

We volgen want word weer de moeite.
 
Worden knap en hele motoren, wat zal dat een geweld geven
 
Flinke motoren, maar blijkbaar ook niet voor de teerhartigen om elkaar te krijgen.
 
thx Pascal,

Ja Aris, de motoren zullen ook iets geweldiger overkomen vanwege de 1:32 schaal. Het voertuig is 1:35.
Leuk vraagstukje : hoeveel groter qua cyl.inhoud zou deze motor zijn wanneer de maten van het 1:32 model
naar 1:1 omrekent volgens de 1:35 schaal sYF2rC.gif

Dany, dat zit'm vooral in de toegevoegde details hè ;) de kit zelf is zeker niet slecht hoor (en ik ben wel wat gewend...ook verwend ja),
maar om een nette motor te bekomen is het even ouderwets doorwerken met vijlen, schrapen en schuren.


tabee bZXy54.gif
 
Laatst bewerkt:
‘Hispano Suiza’... die naam doet mijn hart toch sneller kloppen! Een van de legendes uit de vroege dagen van de automobiel.

Mooi begin aan de motor, ik zie vooruit naar de verdere voortgang.
 
Over : Delage, Wolseley, Roden

Welkom Roy :) ja prachtige motor, er bestaat zelfs een Delage met een dergelijke V-8.

Deze "Delage Bequet" was ooit het idee van Maurice Bequet. Als testpiloot raakte hij geïnspireerd door het idee
de Hispano Suiza vliegtuigmotor in de Delage te bouwen die toen nog werd aangedreven door een V-12 2000cc motor.
attachment.jpg

attachment.jpg

Inmiddels zijn de cylinders op het onderblok vast gelijmd.
Heb de 'draagvleugel' ingekort en een test opstelling gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg


Ben nu bezig referentie foto's te raadplegen om de motor en aanhangende componenten voor te bereiden
voor het toevoegen van extra details. Ben ook interessante technische verhalen tegengekomen.

Gaatjes boren voor diverse water- en olieleidingen, Magneto's aanpassen voor de nieuwe bougiekabels, carburateur verbeteren...
Maar voordat de fijne (breekbare) details aangebracht worden zal ik eerst aan de slag gaan met het
uitdenken van een betrouwbare ophanging van de motor aan de 'draagvleugel'.

Het is overigens gebleken dat de motor uit de kit net zo goed de motor kan zijn die
in licensie door "Wolseley" is gebouwd, maar dan verbeterd.
Die werd genoemd Wolseley Viper en kon minstens 200Pk leveren.

Deze Wolseley uitvoering is tevens van Roden verkrijgbaar, maar is qua onderdelen in de doos precies hetzelfde als mijn gebruikte kit.
Op de boxart zijn de toegepaste kleuren iets anders en de benaming van de motor...klein beetje foei Roden :nowink:

Tot de volgende keer motorheads Fu4mFp.gif
 
Ja de Delage Bequet ken ik van dit wonderschone filmpje:


Het ziet er uitermate interessant uit wat je aan het bedenken bent, ik kijk mijn ogen uit.
 
Indeed een mooi filmpje :)
Maar met weinig motorgeluid, dus ik ging op zoek naar geluid van deze fraaie motor.

Filmpje van enthousiaste eigenaar van een Amilcar waar een 104 jaar oude Hisso V8 is ingebouwd.
Luisterend naar de man kun je begrijpen waarom Maurice Bequet het wel zag zitten zo'n motor in een Delage te willen :8

 
Laatst bewerkt:
Hey,

Jawade, dat wordt hier ook wel iets. Prachtig hoe vanuit de fantasie zoiets kan ontstaan....;)
 
thx Pascal,

Ja Aris, de motoren zullen ook iets geweldiger overkomen vanwege de 1:32 schaal. Het voertuig is 1:35.
Leuk vraagstukje : hoeveel groter qua cyl.inhoud zou deze motor zijn wanneer de maten van het 1:32 model
naar 1:1 omrekent volgens de 1:35 schaal [url]https://imagizer.imageshack.com/img924/7981/sYF2rC.gif[/URL]



tabee [url]https://imagizer.imageshack.com/img923/5513/bZXy54.gif[/URL]

Daar kan je op 2 manieren achter komen, ten eerste Motor= (schaal35/schaal32)x12liter of Motor=12/(schaal32/schaal35)
Motor= (35/32)x12 of Motor= 12/(32/35)
De motor is 12 liter, je laat mij wel zoeken zeg! Op de rekenmachine van de PC typ je achtereenvolgens 35/32x12 = 13,125
De tweede manier: je typt 32/35=toets (1/X)x12=13,125 deze optie dan omdat je geen wiskundige tekens in kan voeren op de PC rekenmachine.
Bedenk wel het slash teken is nu het deelteken :

Dus de notitie voor dummies is (35:32)x12. Wat tussen de haakjes staat moet je eerst doen.

Want je moet de wiskundige weg bewandelen van
Meneer Van Dijk Wacht Op Antwoord

Met deaanslag op mijn brein is het meer Meneer VanDaal Wacht Op Antwoord

Nou hou het zit met motoren weet ink niet zeker, je heb dan maar een luttele 1125 cc erbij en daar doe je het voor...
 
Laatst bewerkt:
Ha Swaken, leuk dat je ook komt kijken, pak een stoel en een biertje ;)

Dank u Rekenaris voor het vleitige denkwerk !

Ik vertrouw erop dat het klopt.... heb geprobeerd het na te rekenen maar raak ermee in de knoop op de 1 of andere manier :|

1125 cc erbij lijkt me behoorlijk, zeker wanneer je bedenkt dat de motoren op de Windy Twin herbouwd zijn
in 2035 en in 2057 zijn ze nog eens grondig verbeterd vanwege onder andere nieuw ontwikkelde grondstoffen.
Het originele uiterlijk is steeds bewust gehandhaafd, en er doen nog steeds originele onderdelen mee, maar de prestaties
zijn te vergelijken met motoren uit de jaren '20 tot '30. Niet mis dus !

groeten uit 2062 Iaq2if.gif
 
de motoren zullen ook iets geweldiger overkomen vanwege de 1:32 schaal. Het voertuig is 1:35.
Leuk vraagstukje : hoeveel groter qua cyl.inhoud zou deze motor zijn wanneer de maten van het 1:32 model naar 1:1 omrekent volgens de 1:35 schaal


Ik reken Aris' uitkomst even na en schrijf 't iets anders op, zodat het misschien beter te volgen is:


  • Het verschil tussen 1/32 en 1/35 is 9,375%*.
  • Een model op schaal 1/32 is dus 9,375% groter dan een model op schaal 1/35.
  • Gebruik je iets uit schaal 1/32 voor een weergave in schaal 1/35, dan wordt de grootte dus 100% plus 9,375% = 109,375%.
  • Het motorblok is in het echt 12.000cc. Bij gebruikmaking van de oneigenlijke schaal, wordt het 13.125cc.**


* 35 gedeeld door 32 is 1,09357.
** 12.000 maal 1,09357 is 13.125.


Of Aris en ik hebben het allebei goed, of we hebben het allebei fout
:laugh:

Wat motorgrootte betreft, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken over dat extra litertje. De Fiat Mefistofele uit 1924 (let wel, oud chassis, motorblok via Ebay) had bijvoorbeeld een 21,7 liter vliegtuigblok dat werd geproduceerd vanaf 1916 en tot 1919 (zie https://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_A.12). Met ingebruikname van jouw Hispano Suiza motor in 1917, zit je precies binnen dat tijdsframe. Zoals je weet, bouwde Hispano Suiza ook vliegtuigmotoren, dus per saldo vind ik jouw 13,125cc-blok nog aan de bescheiden kant.



 
Flex Capacity ???

Bedankt Roy, door te beginnen met het verschil te duiden in procenten is (voor mij) de berekening makkelijker te volgen ja.

De geringe 1125cc klinkt ook wel aannemelijk gezien het kleine verschil in schaal.
Bij deze geef ik jullie het voordeel van de twijfel ;) proost :D

Een ferm blok dat van Fiat ! 1.7m lang, 415Kg...

Ik hou het wel bij de 'bescheiden' Hisso's... veel mooier ook 8)
En vergeet niet, het is 2062, de Windy Twin mag dan geen luxe Streamliner zijn zoals er aardig wat van meerijden
in de Cruiser Class, de motoren zijn tip top. Vakkundig herbouwd door de firma Otto Motors, gerund door een groep Tekmods die
het reviseren in hun genen hebben.
Die gasten hebben zelfs de patenten op de Flux Capacitor weten te bemachtigen.

Dat apparaat is in 2044 in de Ban gedaan vanwege een "tijdloze bijwerking" maar in 2061 zijn de
zogenoemde "Otters" (samenvoeging van Otto Motors) met project Flex Capacity begonnen.
Volgens Otto Motors is van de vermaledijde Flux Capacitor mogelijk toch nog iets nuttigs te maken.
Namelijk een apparaat waarmee capaciteit flexibel gemaakt kan worden, maar dan op atomair niveau, wat volgens de Boss Mod van
Otto Motors bijzonder gunstig zou zijn voor brandstof motoren: betere verbranding, betere ademing, zuiniger, schoner, meer power enz.
De Crazy Racer Community stond op z'n kop, maar dat was dus vorig jaar.
Ik zal eens opzoeken hoe het staat met dat project...

nu eens bedenken of dat ik een gordijn ga oproken of een kussensloop....keuzes keuzes...:wacko:

Later dudes ;)
 
Hey,

Ja bedankt dat ik mag komen bijzitten en volgen.... :)
Neen, het is een wat kalmere periode voor mij, temeer ook dat ik bezig met een bouw in opdracht, vandaar dar ik wat stil lig in mijn topic.
Een uiteraard ook de buitenactiviteit zoals de bunkertjes... ;)
 
Peter, even de praktijkkant van je bouw bekeken.
Die beide Hisso's zullen elk toch wel wat wegen en je hebt ze elk op het uiteinde van een draagvleugel geplaatst. In praktijk vrees ik dat hun gewicht te veel is of zal worden voor die vleugel.
Een set steunen onder de vleugel zou het haalbaarder moeten maken, steunen vanaf de romp tot onder het midden van de motoren en beter 2 x 2 steunen dan één brede.
Misschien eens over nadenken.
 
Thx Pascal.

Tuurlijk Swaken :) en iets kalmer effe is niet verkeerd hè ? zolang je maar prettig je gang kunt gaan is het goed toch.
Als ik vragen mag, wat bouw je in opdracht ?
 
Peter,

Het is een bootje, de MS Color Fantasy op schaal 1/1200.
De persoon voor wie ik dit bouw heeft daarmee mee gevaren en heeft daar goeie herinneringen aan. Een model van dat schip houdt die herinneringen levend zeg maar..., vandaar de bouwopdracht.
Momenteel zit ie samen en ben ik bezig met spuiten, mar dat wit, miljaar, daar heb ik al op gevloekt zulle... ;) :)
 
Ha Swaken, dat ziet er niet uit als een complexe kit, maar netjes wit spuiten is inderdaad een ander verhaal...komt vast goed ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan