Hoofdsponsor

1/35 Crazy Racer 2, "Windy Twin" 1:35 [wip]

update over raketten, wielen, ophanging

Howdy :)

Ik kan mijn draai nog niet goed vinden, wellicht toch vieleicht eerst eens een OOBtje doen ?

Wel... eerst maar effe melden wat ik ben opgeschoten met de Crazy Racer (CR).

Ook nieuw idee erbij dankzij modelkletspraat met een 'bel pal' (woont takke end bij mij vandaan).
Het in gang zetten van mijn vehikel ga ik gebruik maken van een set stuw raketten.
Misschien een soort van 'pod's' die na te vullen zijn.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Mooi ! da's weer een denkprobleem minder ;)

Nu eens buigen over de ophanging...

Eerst grabbelen in de voorraad truck scraps en vond een mooi stuk.
Heb dat doorgezaagd en de twee helften op een asje gestoken (en bij voertuig gezet om montagepunten te verkennen).
attachment.jpg


En ?? wel...de veerpakketten zitten te ver van de romp maar de wiel draagarmen zitten redelijk goed qua spoorbreedte.
Dus : veren en armen scheiden 0c6UAB.gif
attachment.jpg

Dan prototype dryfitten met kit
attachment.jpg

Voila...
attachment.jpg

De witte buis mag nog wat korter. Eerst bezien hoeveel ruimte ik nodig heb voor een schokdemper systeem.
Dat wil ik op de as monteren, strak naast beide draagarmen.
attachment.jpg

Dit is ongeveer het idee voor bijv. met olie of lucht gevulde dempers.
1. Draaipunt van draagarm op achteras (witte buis).
2. Wielen
3. Nokken aan de draagarm duwen tegen zuigers in het demperhuis.
4. Demperhuis.
5. Expansie vaatjes.
6. Centraal geregelde druk.
attachment.jpg


Een voorwiel ophanging vond ik ook in de grabbelton, lekker zwaar, net als de achterwiel ophanging in 1:25.
Bedoeling is dat ook deze as geveerd zal worden.
Wil de wielen stuurbaar maken dus : bietje hakkeuuuh, bietje plakkeeeh : nowink:
Even passen voor de breedte..
attachment.jpg

En daar hebben we het wederom.... wielen schoonmaken, joepie...
Yoc7N5.gif

Macht nichts Jungs ! verstand op nul.. blik op oneindig...gaan met die banaan :))
Eerste rondgang over het loopvlak met grote metaalvijl en de verplichte kierencheck..
attachment.jpg

Dan de banden compleet opgeschuurd met korrel 320 voor een ruwe look en
alvast asjes toegevoegd (ruim bemeten voor montage-speelruimte).
Moet nog een keer nadencheck doen en een aantal platte vlakken vijlen aan de loopvlakken..
Ook enkele kieren tussen band en velg moeten gevuld.
attachment.jpg

enne zo voort...

Mazzels Fu4mFp.gif
 
zeer overtuigend en knappe uitvoering wederom.
 
Die banden waren inderdaad nodig aan een opschuurbeurt toe, veel beter zo.

Goed dat je het dempsysteem hebt geschematiseerd, dat gaat het fictieve realisme van het eindresultaat ten goede komen.
 
Dank u Pascal :)

Roy :
Goed dat je het dempsysteem hebt geschematiseerd, dat gaat het fictieve realisme van het eindresultaat ten goede komen.
Dat geloof ik ook, want in beginsel had ik iets moeite met een systeem bedenken, maar toen ik begon te tekenen werd de
toepassing van (bestaande) techniek meer duidelijk.
Daardoor werd het ontwerpen makkelijker en heb nu een helder uitgangspunt voor de bouw.

Bedankt voor het reageren !

Mazzels ;)
 
Héhé, er komt meer bij kijken dan zomaar eens ietswat in elkaar flansen blijkbaar.
Banden zien er in ieder geval goed uit, benieuwd naar de bevestiging van de assen.
 
Héhé, er komt meer bij kijken dan zomaar eens ietswat in elkaar flansen blijkbaar.
Banden zien er in ieder geval goed uit, benieuwd naar de bevestiging van de assen.
Ja man, dat krijgt men ervan wanneer men fantasy spul geloofwaardig wil neerzetten.
Ik maak het er niet makkelijker mee, maar weet dat ik graag tegen een storm in loop ;)
 
Dit zijn waarschijnlijk Renwal banden, geen idee hoe je daar aan geraakt bent tenzij je een atoomkanon gekocht hebt. Toch moet ik erbij vermelden dat de velgen niet diep genoeg zijn, al is dit voor een fantasy build waarschijnlijk niet significant. Tenzij je zo zot wil gaan als ik, natuurlijk... De velgen voor de voorwielen zijn dezelfde als die voor de achterwielen, maar dan binnenstebuiten. Daarom moeten ze hol zijn tot aan het tweede wiel op de as, anders heb je wel heel lange bouten nodig om de twee aan elkaar te koppelen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je veer systeem met de cylinders eens bekeken en las dat je nog niet weet met lucht of hydraulisch. Hou je er rekening mee dat lucht comprimeerbaar is. Vandaar dat er meestal balgen gebruikt worden als veersysteem. Olie daartegen is niet comprimeerbaar. Maar met tegendruk kan je dus de terugstroom regelen. Dus met cilinders is dit veel beter regelbaar. Een flinke hobbel tegen het wiel zal lucht in een cilinder niet opvangen, waardoor hij feitelijk gaat wiegen of zwalken, bij wijze van spreken, het vering in het verenpakket van je op door er nog een verenpakket tegen te zetten, zo gedraagt lucht zich. Vandaar dat je feitelijk alleen olie gevulde schokbrekers onder een auto treft.
Verder een hele mooie update
 
Dit zijn waarschijnlijk Renwal banden, geen idee hoe je daar aan geraakt bent tenzij je een atoomkanon gekocht hebt. Toch moet ik erbij vermelden dat de velgen niet diep genoeg zijn, al is dit voor een fantasy build waarschijnlijk niet significant. Tenzij je zo zot wil gaan als ik, natuurlijk... De velgen voor de voorwielen zijn dezelfde als die voor de achterwielen, maar dan binnenstebuiten. Daarom moeten ze hol zijn tot aan het tweede wiel op de as, anders heb je wel heel lange bouten nodig om de twee aan elkaar te koppelen.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=71409

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=71508

Ik begrijp het Steven, dankjewel :)
De wielen zijn ooit gedoneerd. Ik gebruik deze zoals ze zijn en inderdaad zonder me druk te maken over hoe ze zijn samengesteld.
De voorste wielen laten met de verdikking zien dat het eigenlijk aangedreven exemplaren zijn maar heb eenvoudig
niet genoeg van de holle velgen.
Ik kom er feitelijk 1 tekort waardoor 1 van de 4 dubbellucht samenstelsels ook een 'aandrijf wiel' aan de buitenzijde heeft.
Vooruit maar... het is per slot een Crazy Racer...en het gaat om het rollen !
Voor mijzelf heb ik bovendien geen trek om te diep te gaan met realisme en superdetails..."Devil is in the Detail" is een heuse boobytrap voor ikke :$

Aris, bedankt ook voor de toelichting :)
Begrijp ik dat mijn bedenksel het best werkt met olie dus ?
 
Aris, bedankt ook voor de toelichting :)
Begrijp ik dat mijn bedenksel het best werkt met olie dus ?

In dit systeem olie, of een ander vloeibaar middel, Alles wass im lager ist oder auf stock. Öbstler geht auch, aber viellicht, mann muss dass nicht trinken, bei demm farht
 
Laatst bewerkt:
Öbstler ? is dat Oostenrijkse Cider ? klinkt smakelijk en nuttig... dempt ook de geest ietwat ;)

Prost meine Herr'n, Glück auf, oder wie zu sagen : zum Wohl :D
 
Die diepte van de velg zou ik me niet echt aantrekken, die wordt hoofdzakelijk bepaald door de maximale spoorbreedte van het voertuig enz... (6j achtertractie uitgetekend bij New Holland). Daar pivoteerden de ophangingen wel rond een vast punt, haaks op je witte as, en vast aan het frame. Maar hoe dit juist zit bij vrachtwagens... Nog geen ervaring mee.

Sowieso benieuwd naar het vervolg
 
Bedankt Silenoz :) hoe het precies zit is uiteraard interessant, maar hoeft dus niet per se toegepast op mijn CR Cruiser.
Ik zit er werktuigbouwkundig blijkbaar niet ver naast, dus ik rommel voorlopig verder...

Achtergrond informatie :
De gebruikte systemen voor de CR hoeven niet het neusje van de zalm te zijn.
De ontwerpers/bouwers van deze CR zijn retro fans, dus looks spelen zeker mee, maar het meest belangrijk is
dat het goed en betrouwbaar werkt.
Dus al wordt bijv. een oude motor gebruikt dan worden cruciale onderdelen wel met moderne materialen nagemaakt.

onperfect groetje ;)
 
toch maar eens even koekeloeren hoe die vering/demping zit bij de zware jongens...

Bogie ophanging (zoals ook ik ga toepassen)
attachment.jpg

Bovenstaand zit vering en demping beiden aan het direct bovenliggende chassis gemonteerd.
Dat kan met mijn bedachte demping dus niet. Mijn dempers zitten vast aan de as waar de bogies aan gemonteerd zitten.
Moet kunnen schat ik, maar zal een robuuste montage vereisen...

En een mooi uitgangspunt voor de aanpassing van de vooras :
attachment.jpg

We komen er wel :)
 
Dat weten we wel peter ziet er in ieder geval al veelbelovend uit
Marc
Vanuit Esch sur Sure niet zo denderend weer
 
Mooie vorderingen. Ik ben echt benieuwd waar dit heengaat en hoe het eindresultaat zal worden.
Erg leuk om dit project te volgen.
Dirk
 
Ah, zoals alle goede science fiction, steampunk enz... wordt er gestreefd naar iets wat ook plausibel en werkbaar kan zijn... Just use the common sense.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan