Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Crazy Racer 2, "Windy Twin" 1:35 [wip] - Pagina 3
Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 99

Discussie: Crazy Racer 2, "Windy Twin" 1:35 [wip]

Standaard

Om voort te bewegen kan je 18 ton ijzer voortduwen met 2 x 180 Pk, ik vermoed dat je ook aan de snelheid kan komen. Dat vergt een uitleg, bij de metro's gewoon even een lengte verplaatsen, staken we een wisselijzer, in dde remscijf koelrib. Even flink wat kracht zetten, door de overbrenging van heel klein naar groot, kreeg je de boel, lees 48 ton aan het rollen. Door zijn eigen gewicht, kon je met 1 hand daarna, de metro verplaatsen. Probleem was het op tijd stoppen.
    Als je dan deze uitleg door spiegelt om vlot op gang te komen, starten met een ketting, eenmaal rollend dan via de propellors en de lucht.
    Denk ook aan een schip wat van de helling afgaat, eenmaal van de blokken af en in het vet, blijft die stil liggen, een klein duwtje brengt hem in beweging en zal die ook vaart blijven vermeerderen.
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

Interessant Aris, thanx da's voer voor breinbedenksels
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

HAhaha prachtig tuigje.
    Pascal

Standaard

die 150pk is in mijn ogen maar een nummer. Ik bedoel, je zit met een fantasievoertuig, en ergens ben je wel en niet gebonden aan bestaande wetten. Wel om het een beetje plausibel te maken voor de kijker, niet omdat het fantasie blijft en veel kan... (zelfs al steek je er een turbo-ion prop motor in... wie gaat er iets op zeggen, tenzij het er speelgoed uitziet). verder heb je een 1/32 motor in 1/35, en die kan uitgeboord, opgedreven, enz.. zijn, je kan er nog een turbo bijzetten... of...

Ik volg Aris in zijn stelling, dat om een zwaar gewicht te laten rollen je niet met hetzelfde gewicht moet duwen, maar gewoon met een kracht die zwaar genoeg is om de wrijving met de grond te overwinnen (basismechanica) en daarna is de kracht nodig om de beweging in stand te houden nog kleiner.

Wat je wel kan doen is eens voorbeelden bekijken van de grote bommenwerpers uit WOI, zoals de Zeppelin staaken (Grootste Duitse bommenwerpen uit WOI, aangedreven door 4 motoren van 245 of 260Pk), en hoe de motoren daar in tandem gemonteerd werden:

Dornier gebruikte dit ook veel, zoals in de DO-18 Wall, DO-J, DO-X

Ook maakten ze vroeger ook gebruik van 2 gekoppelde DB-601 motoren (Standaard Duitse motor WOII) om een DB-606 te maken (linkje wegens groot):

http://www.do214.mega-forschung.org/...09-07-006.jpeg

Wat uiteindelijk culmineerde in het fijnste stukje Duitse mechaniek dat enkel in prototype gebouwd werd:

DB-604:

en zijn grote broer, de Jumo 222

enz...

Ik bedoel gewoon, je kan legio kanten op, ook om de kracht of koppel zogezegd op te drijven...

EDIT: ter lering ende vermaak....

https://www.google.com/search?q=prop...=1920&bih=1097

en ook op treinen...
    https://www.google.com/search?rlz=1C...mg.Hmbn5T-HrXs
    Laatst gewijzigd door Silenoz; 21-06-19 om 10:16

Standaard

Bedankt Silenoz !!
    die 150pk is in mijn ogen maar een nummer. Ik bedoel, je zit met een fantasievoertuig, en ergens ben je wel en niet gebonden aan bestaande wetten. Wel om het een beetje plausibel te maken voor de kijker, niet omdat het fantasie blijft en veel kan... (zelfs al steek je er een turbo-ion prop motor in... wie gaat er iets op zeggen, tenzij het er speelgoed uitziet). verder heb je een 1/32 motor in 1/35, en die kan uitgeboord, opgedreven, enz.. zijn, je kan er nog een turbo bijzetten... of...
    Dat is precies waar ik iets mee 'worstel' : het zoeken naar een balans tussen fantasie en wetmatigheid.
    Met mijn fantasie kan ik makkelijk wetmatigheden verzinnen voor allerlei technische verzinsels, maar ik wil me er niet
    te gemakkelijk vanaf maken bij een zelf verzonnen ontwerp.

Ik volg Aris in zijn stelling, dat om een zwaar gewicht te laten rollen je niet met hetzelfde gewicht moet duwen, maar gewoon met een kracht die zwaar genoeg is om de wrijving met de grond te overwinnen (basismechanica) en daarna is de kracht nodig om de beweging in stand te houden nog kleiner.
    Ik begrijp het ! en het schoot me te binnen dat ik hier praktisch al eens mee kennis gemaakt had :

Op Harley-Davidsons zijn een tijd lang ontsteking vervroegers (met scharnierende gewichtjes op een draaiende grondplaat) gebruikt die
    last hadden van wat men "slipstick" noemde (een Amerikaanse term ?) :
    Ondanks dat de centrifugale kracht groot genoeg was om de gewichtjes van de vervroeger naar buiten te bewegen bleven dietoch onbeweeglijk.
    Pas bij meer kracht (door hoger motor toerental) 'vlogen' de gewichtjes dan eindelijk naar buiten, waarbij ze dus
    eigenlijk te laat met vervroegen begonnen.
    Slipstick staat (zoals Aris en Silenoz het ook al omschreven) voor :
    De kracht die nodig is om een massa in beweging te brengen is groter dan de benodigde kracht om die massa in beweging te houden.

Bedankt ook voor de mooie voorbeelden en links !
    Ik had helemaal verzuimd om te zoeken op de mogelijkheden zoals hier aangedragen...(o die kop van mij af en toe..)
    Vragen stellen blijkt maar weer vruchtvol

Ik kan weer verder met de mix der fantasie + wetmatigheden

groetels
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Beste Peter elke ouderwetse benzinemotor met een stroomverdeler ( delco in het Vlaams ) had die vlieggewichtjes onderaan in de stroomverdeler en daarboven zaten dan de alom bekende vis platinnekes ( onderbrekerspunten ) mar met de huidige technieken is dat allemaal weggevallen zelfs in uwen trike zouden die ook moeten zitten als de ontsteking niet vervangen is door een elektronische ontsteking
    Marc
    Ik volg nog steeds met enorme interesse
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Ja Marc, die 'gouwe ouwe' punten onsteking.
    Velen willen niet anders, maar inderdaad zijn op de trike de puntjes vervangen door electronische ontsteking.

groet

Standaard

Rol nu pas binnen in dit topic. Benieuwd tot wat het gaat leiden.
    Eens een bouw zonder regeltjes, het is weer eens wat anders natuurlijk. Zou dan ook wel eens zeer bevrijdend kunnen werken in het hoofd. Misschien wel eens de moeite om zelf zoiets in elkaar te steken 'just for fun'
    If you don't stand behind our troops, feel free to stand in front of them

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Je hebt hier een leuk project onder handen Peter.
    Ik heb helaas heel weinig fantasie wat dit betreft en kan dus alleen meekijken.
    Ga wel een stoeltje bijzetten hier ergens in een hoekje en zal er af en toe wel eens uitkomen maar verwacht daar niet teveel van.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

papiermodelbouw.forum2go.nl

Standaard

Duidelijk een "specialleke" maar het concep van een door luchtschroef voortbewogen "bus" doet me denken aan een Duits ontwerp van, als ik mij niet vergis Zeppelin. Deze hadden een bus, of eigenlijk een spoorwagon gebouwd met een duwschroef. Marklin had er zelfs eentje van in hun gamma.
    Misschien een idee om de wielen te vervangen door een spoorweg onderstel, dan heb je meteen ook niet meer het probleem om te sturen.

Gevonden :

Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las", OL49 Poolse Stoomloc
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Standaard

Baenske en Fred ook erbij, leuk dat jullie ook mee gluren

Baenske :
    Eens een bouw zonder regeltjes, het is weer eens wat anders natuurlijk. Zou dan ook wel eens zeer bevrijdend kunnen werken in het hoofd. Misschien wel eens de moeite om zelf zoiets in elkaar te steken 'just for fun'
    Misschien eens een groepsbouw opzetten voor zo een 'scratch orgie' ?

Fred :
    Ik heb helaas heel weinig fantasie wat dit betreft en kan dus alleen meekijken.
    Ga wel een stoeltje bijzetten hier ergens in een hoekje en zal er af en toe wel eens uitkomen maar verwacht daar niet teveel van.
    Enjoy de (motorized) Flintstone ride en ben benieuwd in of op wat voor stoel je bent bijgeschoven...

Dancooper :
    Misschien een idee om de wielen te vervangen door een spoorweg onderstel, dan heb je meteen ook niet meer het probleem om te sturen.
    Dat is een verleidelijk plan 'ns over doormijmeren... thanks

ontspoord groetje

Standaard

Kom er maar bij Dirk, plek genoeg, met of zonder crazy suggesties

Vette bolide Beyond ! Love it

Dat gezien hebbend ga ik weer even terug naar de basic idee, namelijk een onderzeëer op wielen.
    Vind die look toch wel zeer aantrekkelijk
    Heb nu de (overmaatse) banden uit de Faun kit van Das Werk er eens onder gezet.
    Aan de voorkant zou ik een neus zoals die van de Heinkel 111 willen fabrieken.

groetsels uut kreezie Barneveld

Standaard

Wa tde nktuh ierv and an ??

Ja als men grote vrachtwagenwielen wil moet men eens kijken bij de afdeling Kwik Fitski (Biek troaks niede biek vwiels! da !)
    Had ik al wel gedaan maar hadden me opt eerste gezicht 'to much' geleken.

Nu lijken ze met z'n tienen toch wel geschikt eigenlijk voor een dergelijk vehikel...

Nu ben ik er wel zeker van dat Windy Twin niet op rails gaat rollen (dat is nu een fantasie conversie )

Moet eens gaan neuzen in mijn blister verzameling of ik iets heb wat een
    neuskoepel kan worden (deslectica let op! de 'sk' niet omdraaien..)
    Ik verwacht namelijk niet dat er bouwers van 1:32 Heinkel-111's zijn die voor de grap die neus in de scrapbox werpen...iemand ?

Volgende keer iets opstellinkje laten zien van motoren op stangenwerk want die vleugel vind ik nie goe voor die dikke
    V-8's met een tamelijk diep carter.
    (update : heb motor iets in elkaar gezet... wordt ingewikkeld steunframe....toch vleugel gebruiken...
    maar korter... met Hispano's aan uiteinden en minder ingewikkeld steunframe)

WAT zegt u ?... of de radio zachter mag ? echnie... isse BOOM ROOM baby !!

Groeten met sproeten
    Laatst gewijzigd door Peter van Dijk; 30-06-19 om 04:13 Reden: kleine correctie + update-tje

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten