Hoofdsponsor

1/35 Crazy Racer 2, "Windy Twin" 1:35 [wip]

Thanks heren en welkom Aris (als die stoel wieltjes heeft is het gratis parkeren ! )

Silenoz, dat zijn best crazy suggesties eigenlijk, vliegboten, moerasvliegen en bietvlogen (sorry...vrije interpretatie ;))
Ik hou het toch bij een wielvoertuig, maar je hebt wel mijn fantasie geprikkeld :8

Het aanloopverhaal kost wat moeite (vooral om het niet te lang te maken 8)) maar komteraan !

Ecranoplanloos groetje ;)
 
Leuk idee om iets op basis van duikboot te zien bouwen ik kan ze alleen van vliegtuig rompen en omgekeerde slagschepen.
 
Thanks heren en welkom Aris (als die stoel wieltjes heeft is het gratis parkeren ! )



Ecranoplanloos groetje ;)
|
Ik heb die stoel met de kleine wielen bij me, die vandaag ook als een duikboot werkte. Degene waar volgens de "zichelf benoemde geleerden" en zonder enige kennis van zaken ik in de rem moet knijpen om te rijden...
 
Komt er gezellig bij gasten :) er gebeurt nog niet veel in dit topic, maar dat wil niet zeggen
dat we er geen potje van kunnen maken :nowink:

Ik volg en kijk verwonderd toe.
ik ook 7CMHhx.gif

Leuk idee om iets op basis van duikboot te zien bouwen ik kan ze alleen van vliegtuig rompen en omgekeerde slagschepen.
omgekeerde slagschepen ?? tr8crT.gif

Ik heb die stoel met de kleine wielen bij me, die vandaag ook als een duikboot werkte.
Bui op je kop gehad ? gcOBYN.gif;)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zonder gekheid... ik start ietwat rommelig, maar deze Crazy Racer gaat komen !
Na 13 maanden niet echt bouwen wil ik een beetje veel tegelijk... komt goed ;)

Om u zoet te houden nog een plaatje met enkele (afgekeurde) concepten :
attachment.jpg


tot ASAP !
Mazzels :)
 
De cabine met truck of bus is wel koel.
De VW staat er maar op heb ik de indruk.
 
Ik ( persoonlijk ) vind nog altijd de foto met de bus erop in de juiste richting en nog iets de wielen passen er enorm bij ( ter vergelijking kijk maar naar een dragster daar zitten ook verschillende wielen )
Tuurlijk Peter het zal jouw beslissing worden , een heerlijk project
Marc
 
Heeft blijkbaar echt gereden
64404549_2757434337660146_3385218799513894912_n.jpg
 
Peter,

Dit staat mijlenver buiten mijn comfortzone.
Ik volg stilletjes vanaf de laatste rij.
Succes met uw project

Mvg

Airbus56
 
Paardekracht Per Propeller ??

Wilkommen Airbus. Vanaf de laatste rij heb je mooi overzicht... good 4 U :)
@Coachke, ik vind de bus ook het meest geslaagd...zal 'm wel worden dus.
@Pascal, VW body zou kunnen als 'cockpit', het laat verder de onderzeëer body wel goed zien.
Ziet er inderdaad uit alsof die erop staat...komt ook vanwege envoudige fotobewerking dmv individueel
gefotografeerde componenten en in Paintshop Pro mbv lagen samengesteld.

Silenoz, thanks voor het mooie voorbeeld ! een ware Crazy Racer :D
En ik heb meteen een vraag over dit soort aandrijving (vanwege nadenksels betreffende mijn ontwerp) :

Zijn 2 Hispano Suiza's die elk (standaard) 150Pk leveren wel genoeg om met propellers ± 18 ton ijzer op wielen voort te stuwen ?

Zo niet zal ik toch waarschijnlijk overstappen op ketting aandrijving.

Hoor graag of iemand hier wat zinnigs over kan vertellen ! bij voorbaat dank.

greetzz :D
 
Laatst bewerkt:
Om voort te bewegen kan je 18 ton ijzer voortduwen met 2 x 180 Pk, ik vermoed dat je ook aan de snelheid kan komen. Dat vergt een uitleg, bij de metro's gewoon even een lengte verplaatsen, staken we een wisselijzer, in dde remscijf koelrib. Even flink wat kracht zetten, door de overbrenging van heel klein naar groot, kreeg je de boel, lees 48 ton aan het rollen. Door zijn eigen gewicht, kon je met 1 hand daarna, de metro verplaatsen. Probleem was het op tijd stoppen.
Als je dan deze uitleg door spiegelt om vlot op gang te komen, starten met een ketting, eenmaal rollend dan via de propellors en de lucht.
Denk ook aan een schip wat van de helling afgaat, eenmaal van de blokken af en in het vet, blijft die stil liggen, een klein duwtje brengt hem in beweging en zal die ook vaart blijven vermeerderen.
 
die 150pk is in mijn ogen maar een nummer. Ik bedoel, je zit met een fantasievoertuig, en ergens ben je wel en niet gebonden aan bestaande wetten. Wel om het een beetje plausibel te maken voor de kijker, niet omdat het fantasie blijft en veel kan... (zelfs al steek je er een turbo-ion prop motor in... wie gaat er iets op zeggen, tenzij het er speelgoed uitziet). verder heb je een 1/32 motor in 1/35, en die kan uitgeboord, opgedreven, enz.. zijn, je kan er nog een turbo bijzetten... of...

Ik volg Aris in zijn stelling, dat om een zwaar gewicht te laten rollen je niet met hetzelfde gewicht moet duwen, maar gewoon met een kracht die zwaar genoeg is om de wrijving met de grond te overwinnen (basismechanica) en daarna is de kracht nodig om de beweging in stand te houden nog kleiner.

Wat je wel kan doen is eens voorbeelden bekijken van de grote bommenwerpers uit WOI, zoals de Zeppelin staaken (Grootste Duitse bommenwerpen uit WOI, aangedreven door 4 motoren van 245 of 260Pk), en hoe de motoren daar in tandem gemonteerd werden:

14219406259_e5cf7e76b5_b.jpg

Dornier gebruikte dit ook veel, zoals in de DO-18 Wall, DO-J, DO-X

Ook maakten ze vroeger ook gebruik van 2 gekoppelde DB-601 motoren (Standaard Duitse motor WOII) om een DB-606 te maken (linkje wegens groot):

http://www.do214.mega-forschung.org/DB_-_606_-_Frontseite_-_FRG_09-07-006.jpeg

Wat uiteindelijk culmineerde in het fijnste stukje Duitse mechaniek dat enkel in prototype gebouwd werd:

DB-604:
daimler-benz-db-604-left.jpg

en zijn grote broer, de Jumo 222
jumo222-01.jpg

enz...

Ik bedoel gewoon, je kan legio kanten op, ook om de kracht of koppel zogezegd op te drijven...

EDIT: ter lering ende vermaak....

https://www.google.com/search?q=pro...PriAhUKPa0KHRTIDNQQ_AUIECgB&biw=1920&bih=1097

en ook op treinen...
https://www.google.com/search?rlz=1....711.0j5......0....1..gws-wiz-img.Hmbn5T-HrXs
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Silenoz !!
die 150pk is in mijn ogen maar een nummer. Ik bedoel, je zit met een fantasievoertuig, en ergens ben je wel en niet gebonden aan bestaande wetten. Wel om het een beetje plausibel te maken voor de kijker, niet omdat het fantasie blijft en veel kan... (zelfs al steek je er een turbo-ion prop motor in... wie gaat er iets op zeggen, tenzij het er speelgoed uitziet). verder heb je een 1/32 motor in 1/35, en die kan uitgeboord, opgedreven, enz.. zijn, je kan er nog een turbo bijzetten... of...
Dat is precies waar ik iets mee 'worstel' : het zoeken naar een balans tussen fantasie en wetmatigheid.
Met mijn fantasie kan ik makkelijk wetmatigheden verzinnen voor allerlei technische verzinsels, maar ik wil me er niet
te gemakkelijk vanaf maken bij een zelf verzonnen ontwerp.

Ik volg Aris in zijn stelling, dat om een zwaar gewicht te laten rollen je niet met hetzelfde gewicht moet duwen, maar gewoon met een kracht die zwaar genoeg is om de wrijving met de grond te overwinnen (basismechanica) en daarna is de kracht nodig om de beweging in stand te houden nog kleiner.
Ik begrijp het ! en het schoot me te binnen dat ik hier praktisch al eens mee kennis gemaakt had :

Op Harley-Davidsons zijn een tijd lang ontsteking vervroegers (met scharnierende gewichtjes op een draaiende grondplaat) gebruikt die
last hadden van wat men "slipstick" noemde (een Amerikaanse term ?) :
Ondanks dat de centrifugale kracht groot genoeg was om de gewichtjes van de vervroeger naar buiten te bewegen bleven dietoch onbeweeglijk.
Pas bij meer kracht (door hoger motor toerental) 'vlogen' de gewichtjes dan eindelijk naar buiten, waarbij ze dus
eigenlijk te laat met vervroegen begonnen.
Slipstick staat (zoals Aris en Silenoz het ook al omschreven) voor :
De kracht die nodig is om een massa in beweging te brengen is groter dan de benodigde kracht om die massa in beweging te houden.

Bedankt ook voor de mooie voorbeelden en links !
Ik had helemaal verzuimd om te zoeken op de mogelijkheden zoals hier aangedragen...(o die kop van mij af en toe..:nowink:)
Vragen stellen blijkt maar weer vruchtvol :8

Ik kan weer verder met de mix der fantasie + wetmatigheden :yumyum:

groetels ;)
 
Beste Peter elke ouderwetse benzinemotor met een stroomverdeler ( delco in het Vlaams ) had die vlieggewichtjes onderaan in de stroomverdeler en daarboven zaten dan de alom bekende vis platinnekes ( onderbrekerspunten ) mar met de huidige technieken is dat allemaal weggevallen zelfs in uwen trike zouden die ook moeten zitten als de ontsteking niet vervangen is door een elektronische ontsteking
Marc
Ik volg nog steeds met enorme interesse
 
Ja Marc, die 'gouwe ouwe' punten onsteking.
Velen willen niet anders, maar inderdaad zijn op de trike de puntjes vervangen door electronische ontsteking.

groet ;)
 
Rol nu pas binnen in dit topic. Benieuwd tot wat het gaat leiden.
Eens een bouw zonder regeltjes, het is weer eens wat anders natuurlijk. Zou dan ook wel eens zeer bevrijdend kunnen werken in het hoofd. Misschien wel eens de moeite om zelf zoiets in elkaar te steken 'just for fun'
 
Je hebt hier een leuk project onder handen Peter.
Ik heb helaas heel weinig fantasie wat dit betreft en kan dus alleen meekijken.
Ga wel een stoeltje bijzetten hier ergens in een hoekje en zal er af en toe wel eens uitkomen maar verwacht daar niet teveel van.

Fred
 
Duidelijk een "specialleke" maar het concep van een door luchtschroef voortbewogen "bus" doet me denken aan een Duits ontwerp van, als ik mij niet vergis Zeppelin. Deze hadden een bus, of eigenlijk een spoorwagon gebouwd met een duwschroef. Marklin had er zelfs eentje van in hun gamma.
Misschien een idee om de wielen te vervangen door een spoorweg onderstel, dan heb je meteen ook niet meer het probleem om te sturen.

Gevonden :

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan