Hoofdsponsor

1/47 Royal Caroline 1749 - Panart *Presentation and unboxing*

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
Berichten
274
Royal Caroline 1749 - Panart

Royal Caroline 1749 - Panart / Mantua Models

Hallo vrienden, medebouwers, volgers en fans,

We zijn alweer een paar maandjes verder sinds het afronden van mijn project Santa Maria 1492. Mijn nieuwbouwwoning is opgeleverd en ben ik de afgelopen periode druk mee bezig geweest om het bewoonbaar te maken. Inmiddels ben ik verhuisd en vinden de komende maanden de kleine afwerkpunten in en om het huis plaats. Dit heeft mijn afwezigheid op het forum veroorzaakt, maar ook vooraf aangekondigd. :sleep:
In het vorige huis moest ik noodgedwongen bouwen aan de keukentafel. Dit is mij erg goed bevallen doordat ik toch bij het gezin aanwezig was en nadien steeds mijn spullen kon opruimen en opbergen. Dit zorgde voor een nette "bouwplaats" en structuur tijdens de bouw.
Ik heb mijzelf voorgenomen om ook in het nieuwe huis te blijven bouwen aan de keukentafel i.p.v. in een aparte kamer.

Keuzestress...
Het heeft wat voeten in de aarde gehad om een volgend model te kiezen, er is een lange lijst met mooie schepen die ik wil bouwen. Ik heb mijn budget iets ruimer gesteld t.o.v. de Santa Maria, maar voornamelijk wilde ik een compleet ander type schip bouwen t.o.v. Santa Maria. Daarom geen Pinta of Nina welke wel eens is geopperd. Ook een van mijn primaire "eisen" was om een keer niet een Spaans schip te bouwen en ook niet van het merk Artesania Latina. Van dat laatste merk heb ik nu al een aantal dozen gehad en het werd echt eens tijd voor een andere fabrikant, liefst Italiaans.
Mijn voorkeur ging voor deze zoektocht uit naar Corel, Amati of Mantua Models. Gezien de prijsklasse waarin ik wilde blijven, het type schip dat ik zou willen bouwen en de grootte van het model kwam ik uit op een aantal favorieten en ik heb uiteindelijk gekozen voor Royal Caroline van Panart, onderdeel van Mantua Models.

5d3e15b9cec965fc0dea6131bf82bda6.jpg

5607690825f8409f960b6ad914f77765.jpg


The history of HMY Royal Caroline 1750
HMY (His Majesty Yacht) Royal Caroline was een zeilschip om precies te zijn een koninklijk jacht. In 1749 werd de bouw gestart om HMY Carolina als het huidige koninklijke jacht te vervangen. In Deptford Dockyard onder de supervisie van Meester Scheepsbouwer John Hollond werd ze gebouwd n.a.v. een ontwerp van Joseph Allin. Op 29 januari 1750 werd ze ter water gelaten en na 70 jaar dienst te hebben gedaan is ze gesloopt in 1820.

HMY Royal Caroline heeft een rijke geschiedenis beleefd tijdens haar dienstjaren. Tijdens die dienstjaren is haar naam gewijzigd in HMY Royal Charlotte uit respect voor de Hertogin Charlotte of Mecklenburg-Strelitz welke van Kiel Duitsland voer met HMY Caroline naar Harwich Engeland om te trouwen met koning George III.
Ze werd onder die naam gebruikt tijdens officiële plechtigheden tijdens de Franse Revolutie en de oorlog met Napoleon Bonaparte. George III maakte frequente reizen met haar om terugkerende vloten te verwelkomen. De koning voer met Royal Charlotte uit in 1797 naar de vloot die meevocht in "the battle of Camperdown" om de Admiraal Adam Duncun te eren. helaas door harde wind lukte het niet om met Royal Charlotte om de vloot te bereiken en moest ze uiteindelijk terugkeren. In 1820 voer ze haar laatste vaart en is ze uiteindelijk gesloopt doordat haar grotere opvolger HMY Royal Sovereign in 1804 de taken van koninklijk jacht had overgenomen.

bron: Wikipedia


The ins and outs of the box
Zoals de meeste dozen van Panart / Sergal of Mantua is deze erg langwerpig van formaat in plaats van vierkantig. Dit is op zich geen probleem, maar het wijkt af van de gebruikelijke overdreven grote dozen van de Spaanse fabrikanten. Ook is de doos daardoor flink dikker of hoger om alle onderdelen te kunnen verpakken. De artistieke weergave op de doos ziet er verzorgd maar ook klassieker uit.

008ee4251a94a015a15afd7d92e06ca0.jpg

616979436263eb16626924adc28d6eea.jpg

a2d2daa38529e3c2cf3cccfb23becab6.jpg


Na het openen van de doos zit alles netjes verpakt in de folie of plastic. Meteen valt het op dat de beeldjes erg mooi gegoten zijn en daarmee voldoet het meteen aan de verwachting. De details zijn wat verfijnder t.o.v. o.a. de Spaanse fabrikanten. Niets ten nadelen van AL of Occre overigens, dat zijn beide prima fabrikanten. Het model is overigens zeer rijkelijk gedecoreerd met beeldwerk. Niet heel vreemd voor die periode en ook omdat het een koninklijk jacht betreft.

e8d9534cdf0172b1e944bb167c6bd0c1.jpg

26d39bcc296443b0bf3b1584ba82a172.jpg

829cdcf069b6f3c44e06a4422f1f5491.jpg

Na alles uitgepakt te hebben, de zaken even netjes gearrangeerd en om te beginnen met de tekeningen en handleiding.

4939b8b1a0ccf94b9d7ee6e0584a6e1f.jpg

964db7677f02fbf2d6e9fb9e06285a27.jpg

Het ziet er mooi uit. Vier dubbelzijdige grote tekenvellen welke meteen Italiaanse "chaos" tonen. Dit beloofd wat met het bouwen van dit model en ik verwacht veel puzzelwerk en nadenken wat ze nu bedoelen. Nu wist ik dat de bouwbeschrijving en de tekeningen niet de beste zijn. Dit is helaas een heel herkenbaar gegeven bij vele fabrikanten.
Dit model bestaat al een geruime tijd en is al lang op de markt. Dit is duidelijk te zien aan de klassieke tekeningen en de wirwar van onmogelijke plaatjes met Italiaanse aantekeningen. Whoohoo what a joy.... :wacko:

De kleine onderdeeltjes / beslag zit netjes verpakt in het plastic. De jufferblokken bijvoorbeeld zijn van noten gemaakt en zien er fraai uit.

cc6f9b1020d69d061c8e7bc9a3f74587.jpg

Het hout in de doos, iets waar ik erg benieuwd naar was. De Italianen staan erom bekend om zeer goed hout te leveren in hun bouwdozen. Uitmuntend bij Corel en Amati. In deze doos is het iets minder van kwaliteit t.o.v. Corel of Amati maar vergelijkbaar of iets beter t.o.v. Artesania Latina of Occre. Het is netjes verpakt en ziet er verder erg bruikbaar uit! :8

2f54176abeea2b12e3ad2ca544ec58e2.jpg

Door naar de multiplex platen voor o.a. de spanten. Meteen valt op dat er berken multiplex gebruikt is en daarmee van goede kwaliteit is. Alle onderdelen zijn met een laser uitgesneden. Bij Corel bijvoorbeeld wordt dit nog geperst of gestanst wat een slechtere accuratesse oplevert.

bdbe4bd1385156544e63f1666dc291c3.jpg

81d0ccb3311ef1bf4fe98275b461d2c9.jpg

751cef92615ff2349b0c1c4e9f917409.jpg

Verder is het pakket "eenvoudig" en "klassiek" verpakt zonder al te veel opsmuk. Duidelijk is dat alle onderdelen vervaardigd zijn in Italië en niet zoals bij onze Spaanse vrienden geproduceerd in China.
Dit zou de kwaliteit van de bouwdoos en het model ten goede moeten komen. Tja, of dat zo is zullen we moeten ervaren tijdens de bouw van dit scheepje. Al met al heb ik er zin in. :)


Technical specifications and size

Lengte: 830 mm
Hoogte: 600 mm
Schaal: 1:47
Part no: MM750
Volledige lattenbouw en dubbele beplanking


Sheet 1 figure 1: it begins, bulkheads and "false" keel
Alvorens ik kan beginnen met bouwen zal ik alle onderdelen moeten voorzien van een cijfer / nummer. Een van de meegeleverde tekeningen betreft een plaat waarop alle onderdelen zijn genummerd. Deze heb ik overgenomen op het hout om daarmee verwarring te voorkomen. Een goede voorbereiding is het halve werk zegt men...

cfe9f72485266d7497e70ba4ae22162f.jpg

Na het nummeren van de spantdelen wordt het tijd om ze uit hun frame te halen. De laser snijd gebruikelijk 99% van de spantdelen uit. De delen zitten vervolgens op twee of drie plekken nog vast welke je eenvoudig met een mesje kunt doorsnijden. Het onderdeel komt hierna makkelijk uit het frame.

b3711bff525bd5709d1ce63e61997f69.jpg

Na alle spantdelen eruit gehaald zijn schuur ik met korrel 80 / 90 over de kopse kanten van het hout om de lasersporen wat te verwijderen. Feitelijk is dit een heel dun laagje verbrand hout en mijn ervaring is dat houtlijm hierdoor slecht kan intrekken in het hout en daarmee geen goede hechting kan maken tussen de te verlijmen delen.

9de5baf7ba9cc928b450fcc556aef09f.jpg

Tijd om de spanten op de kielplaat te passen middels een dry-fit. Alle delen passen perfect op de kielplaat nagenoeg zonder speling. Ik heb dit nog niet eerder zo fraai meegemaakt. Meestal moet er toch wel wat aangepast worden om de spanten netjes op de kielplaat te krijgen. Een aangename verrassing dus, ik weet zeker dat er ook onaangename verrassingen gaan komen. Vooralsnog even in de euforie.

53e1426afe9a423b93721edcb3967b5e.jpg

22b9d4b7e0ef2013da72abd94c9301a7.jpg


Hiermee bijt ik het spits af voor deze bouw. Ik hoop dat jullie zullen volgen net als bij mijn vorige bouw van de Santa Maria.
Ik ga er een behoorlijke kluif aan hebben. Dit model bevat veel detail en mijzelf kennende zal ik ook nog het nodige willen veranderen.
Voor de puristen onder ons. Er bestaat een mooi boek van HMY Caroline uit de "Anatomy of the ship" boeken serie. Dit boek ga ik voor dit model bewust niet gebruiken. De details, tekeningen en beschrijving van dit schip is een stuk anders dan deze bouwdoos. De bouwdoos lijkt op HMY Caroline maar is een representatieve weergave. De kitmaker Panart heeft er ook een eigen uit de duim gezogen versie van gemaakt die ik ga bouwen. Met als kanttekening dat ik her en der wat bashing zal doen om het model er hopelijk wat smaakvoller uit te laten zien.

Kortom, op naar de volgende update. Fijne dag en tot binnenkort! ;)

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik volg alvast mee. Wat een chaos in de bouwtekeningen! Je krijgt er gratis een puzzel bij.
 
Ola, ik spring geregeld eens binnen want ziet er weer de moeite uit.
 
Wauw wat een imposante kit !! 83cm lang en 60cm hoog...

Ik ben dan geen scheepsbouwer, laat staan hout, maar als ik dit zie krijg ik bijna zin
om ook eens iets dergelijks te bouwen.

Gezien de schaal... je zou er een 1:48 bemanning aan toe kunnen voegen :8

Veel bouwgenoegen Peter ! :)
 
Slik wat krijgen we hier , fantastisch en zo groot
Ik ben ook zo geen scheepsfreak maar kan toch wel genieten van de werkzaamheden te volgen
Suc6 ermee ik blijf volgen
Mar
 
Een erg mooie kit. Ik ken deze reeds lang en heb al overwogen om deze ook aan te schaffen. Maar ben er nog nooit aan toe gekomen. Er liggen nog een aantal boten in de stash, nl de HMS Victory van Corel, de USS Constitution van Artesania Latina & de Robert E. Lee van Amati. Nog werk genoeg dus. Maar eerst even het Grand Banks Yacht afwerken.

Deze ga ik in ieder geval met aandacht volgen. Veel succes met de bouw, en je gedetailleerde bouwverslagen (zoals van de Santa Maria) worden erg gesmaakt.

Groeten & succes,

Dirk
 
Erg mooi schip, zal je ook het boek erbij nemen ("Anatomy of the Ship...) ? Want naar ik me herinner is er bij het model het een en ander die ferm van de werkelijkheid afwijkt.
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik kan niet goed inschatten hoe langzaam of hoe snel de bouw zal verlopen. Het is voor mij niet zo heel erg belangrijk. Ik wil er geen wedstrijd van maken en ik heb ook geen deadline gesteld. Wel probeer ik zeker een paar keer per week op een avondje iets te doen aan het scheepje. Natuurlijk in de zomerperiode zal het wat langzamer verlopen omdat veel avonden ook van de tuin genoten gaat worden.

Ik ga niet het boek volgen of gebruiken "Anatomy of the Ship" zoals ook in mijn openingspost is aangegeven. Als je het boek gebruiken wilt, dan kun je beter geen bouwdoos kopen is mijn motto.

Goed, ik heb besloten om een andere hoofdstukaanduiding in mijn bouwverslag aan te houden.
De hoofdstukaanduiding bestaat uit:
a) tekening die wordt gebruikt, (sheet 1, 2 of 3)
b) welk figuur op de tekening wordt gebouwd (Figure 1 t/m xx)
c) de beschrijving van de werkzaamheden.

Dit kan erg handig zijn voor een andere bouwer die hetzelfde schip bouwt en zo in mijn log 1:1 kan terugzoeken naar de bouwtekeningen van het schip.


Sheet 1 - Figure 2: gluing the bulkheads

We gaan verder met de bouw van RC. In de vorige update heb ik laten zien dat de spanten heel mooi passen op de kielplaat. Nu is het tijd om de spanten te verlijmen op de kielplaat. Dit is een nauwkeurig werkje. Je basis is immers het belangrijkste om op verder te bouwen. Ik gebruik de legoblokjes methode welke veel gebruikt wordt om de spanten haaks op de kielplaat te krijgen. Feitelijk gebruik ik 4 stukjes gestapelde Legoblokjes en zet deze met klemmetjes vast.

fdc12ef766ce6dd8df49e4e87b99ba14.jpg

3df70b263353d5d64b8097a429c33062.jpg

97ea9c90d6ecd6f9f6631e7a100d9fff.jpg

Ik herhaal dit proces spant voor spant. Ik laat de blokjes zitten totdat de lijm droog is alvorens ik naar de volgende spant ga. Ik meet tussentijds de afstand tussen de spanten met mijn schuifmaat. Deze moeten gelijk zijn aan beide kanten van het schip.

7e916cd329e51d1a7f7c568f897e0af8.jpg

een andere methode om de blokjes met klemmen vast te zetten is gekruist...

5ef92e4692e46215019e5b482ffe08bb.jpg

007204208500728d9025f7a7058f80a3.jpg

f5c6a357710ab7e0c9c3b657b1ba42d7.jpg

d860c087f6d1e0a2f09af3732fa45dfe.jpg

f38af243dc766efd892c9f45bb3e39fb.jpg

945a9172f3343d97ff60b04fa307f650.jpg

e32818b0c90fa9cfbcf485b5952e9fa8.jpg

Zo, de vorm van het schip wordt al zichtbaar, fijne avond en tot de volgende update!

groet,
Peter
 
Mooi dat 'Clamp Paradise' ;)

ik moet toch eens een setje Lego steentjes aanschaffen... lengte naar wens, mooi haaks en super licht.

Laat de bouw maar rustig voort kabbelen, 't is per slot geen speedboot...

voortzeilend groetje ;)
 
Sheet 1 - Figure 3 - Reinforcements of the hull

Goedemorgen vrienden,

We gaan lekker verder met nog meer klemmetjes. Vandaag beginnen we met figuur 3 op de bouwtekening. Dit betreft een extra versteviging aanbrengen bij de boeg zodat later de latjes op de boeg vastgezet kunnen worden. De tekening geeft aan dat je deze meteen moet afschuinen incl. de twee spanten bij de boeg. Dit doe ik pas later als ik alle spanten ga afschuinen. Ik kan dan mooier de vorm van de romp bepalen.

b3eb8514bd99a94600ab5531df88ff2e.jpg

1608168b843b9a897f13fe3331e721aa.jpg


Sheet 1 - Figure 4
Figuur 4 is aan de beurt. Dit betreft het aanbrengen van een aantal verstevigingsplaten die in lengterichting van het schip lopen.

c9f7ac4508bd77568acce5ce7b65e206.jpg

2729debbbeab29b9d33590dc72fb9c4c.jpg

affaa6d6385b540d8d2b19b629da2eb3.jpg


Sheet 1 - Figure 5
In het volgende figuur moeten er steuntjes tussen de spanten aangebracht worden. Dit is nodig om later de dekplaten op te lijmen.
Het proces is steeds hetzelfde. Stukjes loshalen uit het frame, schoonmaken met schuurpapier en daarna op het schip lijmen.

44a5cc5d5401b591b3989416ec20a5c8.jpg

258f92f08f36c312d4a0cd04d7955984.jpg

63c8662ea3378baf78c11b6fa4936ef8.jpg

aa88c2ea52672983bb0167b5696498c1.jpg

a6b1bb79c0da02c0b80af98b0f5e7eea.jpg


Dat was het weer voor deze ochtend. Ik moet even wennen aan de grootte van het schip. De Santa Maria was niet zo groot en makkelijk te hanteren op de keukentafel. Dit schip is echter een stukje langer...

tot de volgende update,
Peter
 
Leuk verslag om volgen. Ik kijk alvast uit naar het vervolg.
 
Hoi Peter hier gaat ze een tijdje bezig mee zijn
Geweldig schip ( boot ) ongelooflijk mooi , ik volg met veel interesse
grt en suc6
Marc
 
Succes met de bouw, al een mooi begin.
 
Stevige werken waar je mee bezig bent en ben alvast weer onder de indruk.
 
Hele mooie inleing voor een prachtig schip, je hebt er een volger bij.
 
Prachtig schip.Indrukwekkend als je ziet hoeveel werk er al inzit.
Marc S.
 
je bent alweer flink opgeschoten :) met de start van je nieuwe project.
Er is inderdaad nog veel werk aan, maar het eind resultaat zal dan ook zelf belonend zijn voor de bouwer.
succes en ik ga zeker regelmatig langskomen.
 
Hallo allemaal,

Een ieder bedankt voor de leuke berichten! Ik probeer in de verloren uurtjes in een rustig tempo door te bouwen, maar het bouwen van een dergelijk scheepje gaat nu niet helemaal over rozen helaas.
Voordat ik verder ga met het beschrijven van de vorderingen, ben ik helaas in de fout gegaan met de bouwvolgorde. Dus wat ik ga tonen had pas een aantal fases later gedaan moeten worden. Gelukkig is alles te herstellen, maar dat gaat me wel even wat werk opleveren.

Wat is er gebeurd?
Wel, in de update die volgt ben ik de valse dekken gaan plaatsen en een begin gemaakt door een van de dekken te voorzien van dekplanken. De kit voorziet in een "dacht ik" voorgeprint dek welke ik persoonlijk niet mooi vond. Ik ben gaan zoeken in de tekeningen of het dek nog voorzien moet worden van plankjes, omdat ik dat voorgeprinte dek niet zo mooi vond. Ik kon het nergens vinden. Nergens op de tekeningen zag ik dat het onderste dek was voorzien van plankjes. In alle tekeningen was het dek egaal getekend. Ik heb dus maar de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan beplanken. Dit bleek een grote fout met als gevolg dat ik ergens later in het bouwproces een stuk van de beplanking kan gaan loshalen! :(
Gelukkig kan alles hersteld worden nadat je iets sloopt, maar ik zat er even niet op te wachten. :wacko:

Wat blijkt, ergens op Sheet 2, hebben ze een miniplaatje toegevoegd aan een hoofdplaatje waarbij ze laten zien dat het dek toch beplankt moet worden nadat eerst alle steuntjes van de spanten zijn weggezaagd. Deze kun je pas wegzagen als de verschansing is aangebracht.
Ik heb mijn dekplanken nu al aangebracht en ben om de spantstukken heen gegaan. (dit heb ik in eerdere bouwdozen ook gedaan)
In dit geval en bij meerdere Italiaanse bouwdozen, halen ze de bovenkanten van de spanten weg en blijft alleen de verschansing zichtbaar. Een mooie methode alleen dat had ik graag eerder willen weten.... :8
Dus ik vroeg me af waarom ze dan die voorgeprinte dekken hebben meegeleverd?
Nu blijkt dat ze alleen het patroon willen tonen dat je moet volgen met je plankjes....

Goed, ik ga het oplossen op het moment dat ik bij die fase aangekomen ben, geniet ondertussen van mijn vorderingen en blijf in de illusie dat het goed is wat ik aan het doen ben, maar later nog wel aangepast gaat worden. :D


Sheet 1 - figure 6 & 7 placing false deck

De stukken die benodigd zijn voor de volgende fase heb ik wederom uit hun frame gehaald en schoongemaakt. Dit betreft de valse dekplaten, een paar balken en tussenschot met deuropeningen en raamopeningen.

71af41113f3cc19a37dea29d4b3dd071.jpg

De volgorde is soms wat wennen, maar ik breng eerst de onderste dekplaten aan anders krijg ik deze er nooit meer in. Bij de groene pijl is het dek zichtbaar dat op de foto niet juist geplaatst is, deze moet omgedraaid worden en dat is reeds al gebeurd, maar op de foto nog niet zichtbaar. Dat betekent dat het patroon dus niet zichtbaar is....foutje van de fabrikant?

a75d9b6c25bbaf831dc7c13c5f41a523.jpg

bc842108e07cdab101353ea32b463a6f.jpg

Het onderste dek is nu nog toegankelijk en daar komt nog een dek boven met wat balken die ik hiervoor getoond heb. Omdat ik er nu nog redelijk tot goed bij kan, ben ik begonnen met het beplanken van het dek. Toelichting van het e.e.a. staat dus in mijn reactie hierboven...

Ik heb het patroon veranderd dan is aangeven op de valse dekken. Dit betekent dat ik ook extra hulplijnen heb gezet om mijn nieuwe patroon te volgen. Ik heb iedere rij aangeduid met een symbool en deze versprongen op de deklijnen laten terugkomen. Als ik start met een nieuwe rij en het juiste symbool volg die bij die rij hoort, weet ik exact waar ik steeds moet stoppen om mijn latje af te snijden.
Ik zet dan een verticaal streepje op het latje en snijd deze vervolgens op maat. Ook wissel ik steeds van houten strips. Van de gehele bundel met strips heb je kleurnuances in de strips zitten. Door nu met 3 verschillende strips te werken op een rij, krijg je een mooi verloop van kleurnuances over je dek!

5f02f2526aa34010791e97c58afe529d.jpg

2ab4d1f087474ddf07499473b8e4ec19.jpg

f30e569e27985e7e3ee5b644af583c3c.jpg

11d0bba6fc2989e8939ff54a7a4ae5de.jpg

7ee1b8f3a69d73c7fb621f1a6df7b162.jpg

Ik lijm alles met houtlijm, de gewone D2 van Bison of Pattex. Ik breng een heel klein laagje aan vanuit het potje op het latje en vervolgens smeer ik dat uit. Je kunt dit elegant doen met een klein penseeltje / kwastje of ook met je vingers. Dit heeft twee grote voordelen.
1) de lijm is overal egaal verdeeld op het latje wat ten goede komt voor de hechting met het dek
2) wanneer je het latje plaatst, duw je niet alle lijm onder je latje vandaan op plekken waar je de lijm niet wilt hebben.

e53cc86eb2aa4b34edb3bdc7a5b4fa5f.jpg

69bc927be5e6b84fcb83552a7c49e9d9.jpg

We gaan rustig verder met beplanken...

6b18f9ab080e4658304c85521e9806b4.jpg

2365cc0afb91266d5cf65f0f0a2eb233.jpg

3f6c48ef18c42756fd93ba7e381610e6.jpg

De helft is gedaan, nu de andere helft nog...

69ae2219e15f3f7c785aa0792ef66053.jpg

34b4b963985049fe553af80df12acefb.jpg

Ik heb dit proces een beetje ingekort omdat jullie ondertussen wel snappen hoe het werkt. Bovenstaande foto laat het dek zien in ruwe vorm. Je hebt als bouwer nu 3 opties:
1) het dek zo laten
2) het dek schuren voor een glad en egaal resultaat
3) het dek schrapen voor een glad en egaal resultaat.

Mijn ervaring leert dat ik er zoveel als mogelijk voor kies om het dek te schrapen t.o.v. schuren. De redenen is dat je met schuren veel meer werk hebt, je moet immers van een grove korrel tot afwerking fijne korrel gebruiken en je schuurt de nerf / poriën van het hout dicht. Die laatste is vervelend omdat je dit kan gaan zien bij een transparante afwerking met olie, beits of lak.

Met schapen heb je dit probleem niet en je hebt ook veel minder stof. Met een stukje staal waarop een scherpe rand aanwezig is schraap je in lengterichting over het hout. Binnen korte tijd zijn je oneffenheden weg en heb je een mooi resultaat. Het werkt hetzelfde als schaven en geeft ook eenzelfde uitstraling op het hout.

Het resultaat na schrapen...

365f7a8359e7a135b86afca94610b02d.jpg

bca89e8e832e0a7d2272a27b957f2178.jpg

en dat was het weer voor deze update!
Tot nu toe is de schaal van het hout, beter in verhouding maar ook de kwaliteit van het hout echt wel goed. De bouwbeschrijving / tekeningen daar en tegen..... :wacko:

tot de volgende update,

Peter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan