Hoofdsponsor

1/48 Eduard Crusader [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278

Nu de Sabre Dog alweer een tijdje afgerond is, wordt het tijd om nog eens een vliegertje open te trekken. Deze prachtige doos kocht ik in Brasschaat over 2 jaar. Ik herinnerde me de "last gunfighter" uit de film "13 days", waar met Photo-Crusaders een spionagevlucht gemaakt wordt boven Cuba.

attachment.jpg

attachment.jpg

Omdat er al wat fraais toegevoegd is door Eduard zelf aan deze oorspronkelijk Hasegawa Crusader, heb ik niet mijn gebruikelijke voorraad aftermarket gescoord. Ik vond wel een set decals die bedoeld waren voor de voorganger, en die bruikbaar zijn als ik er een F8-J van maak, wat ongeveer 1 antenne verschil zou maken als ik me goed ingelicht heb. Toen ik echter zag welke mogelijkheden het decalvel van de kit zelf biedt, was dit een beetje vijgen na pasen. Er zitten zelfs kleurrijkere decals bij de kit dan bij het AeroMaster vel. Ik zal eens vergelijken of ze mekaar niet kunnen vervolledigen waar het stencils betreft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

In elk geval al een mooie en gecorrigeerde handleiding. Laten we de kit zelf eens van naderbij bekijken. Het zijn voor mij relatief weinig onderdelen. Er zit verder geen bewapening bij, want een van de internetkritieken is op deze vrij kostelijke kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Oei, een stukje er af. Dit was bijna uit de zak in het gras gevallen, zonder dat ik het gezien had.

attachment.jpg

Ook het glaswerk was losgekomen, gelukkig geen schade aan het doorschijnende deel.

attachment.jpg

Een mooi en niet overdreven plaatje PE.

attachment.jpg

Een zakje met Eduard Brassin wielen en een fijne stoel, die veel gedetailleerder is dan die uit de kit, die in twee gesplitst was.

attachment.jpg

Er zit een figuurtje in de kit. We kunnen ook de wielen eens vergelijken:

attachment.jpg

Wat overbelicht, maar je kan nog net extra details opmerken op het resin.

attachment.jpg

De remmen zijn ook vollediger, maar er zal een zaag aan te pas komen, want ze zitten op een massief blokje.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een Squadron boekje over de Crusader. Niet meteen het modernste wat er over uitgekomen is en bijna allemaal zwart-wit. Toch steeds een goeie kennismaking met het type. Nu nog een versie kiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
succes en veel plezier Steven
 
Succes en heel veel bouwplezier
 
Beste Steven dit is niet mijn favoriete tak van modelbouw maar ik kijk er toch graag naar en deze vogel word toch weer een specialeke , dus zal het weer de moeite zijn om te volgen
Suc6 ermee beste vriend
Marc
 
Mooi vliegtuig, zelfs op schaal 1/48 wordt dat waarschijnlijk een flinke joekel.

Beetje raar dat er geen bewapening bij zit, dat had Eduard toch makkelijk kunnen toevoegen. Anderzijds, is het misschien niet bij elke bouw nodig om wapens te tonen en dan is het zonde van het plastic en kunnen ze de kit zo iets minder prijzig houden. Ik weet dat Zoukei-Moura ook aparte wapensets uitbrengt naast de modellen; daar kun je dan rekening mee houden wanneer je de doos bestelt. Ik weet niet hoe dat met deze Eduard zit en hoe je anders aan de wapens moet komen.
 
Bedankt voor de hartelijke ontvangst. Ik ben er de vorige dagen al eens ingevlogen. Ik zag dat er wel nog een installatie voor Zuni-raketten aanwezig was in de kit (d.w.z., alleen met de warheads die uit de lanceerder steken), maar de Crusader heeft daarnaast nog een groter gamma aan raketten, bommen en afwerptanks ter beschikking gehad. Ik zou toch moeten proberen aan een stel Sidewinders te geraken, misschien via andere kits die ik liggen heb. Die zouden ook op de Y-racks moeten kunnen gemonteerd worden, volgens een review zitten die hardpoints er bij en hebben ze ook de juiste asymmetrische opstelling zodat de raketten elk een andere draaiing rond de as vertonen.

Ik vergat in mijn intro het beste uit de doos nog te tonen.

attachment.jpg

Ik las al, dat het nodig is om elk stuk uit de cockpit goed droog te passen en na te denken over de bouwvolgorde, of je krijgt de romp en de canopy niet dicht. Niet alleen passen de twee Eduard instrumentenpanelen heel nauw op de zijwand, ook de resin schietstoel kan je beter niet meteen in de kuip lijmen, want dan zou het glaswerk niet goed te monteren zijn.

attachment.jpg

Ik heb de voornaamste delen van de cockpit al gelijmd en geprimerd, voor zover het al gemonteerd kon worden. De voorgeprinte stukjes moeten hier nog over komen, daarvoor moest een deel van het cockpitdetail eerst weggeschuurd worden. Hier zitten reeds vijf stukjes PE op.

attachment.jpg

Ook aan de rand tegen de canopy moest van Eduard een millimeter materiaal weggesneden worden. Ik heb de binnenkant dan in grijs gezet en de straalpijp in Armypainter Gun Metal gespoten. Vooraan is de luchtinlaat nog afgeplakt, die moet wit geprimerd worden nadat de cockpit afgeschermd is.

attachment.jpg

In de wheelbay achter moesten er een aantal lastige ejector pin marks dicht geplamuurd worden.
 
Proper weeral tot zover en volg .
 
Mooi toestel, ga ik zeker volgen, succes.
 
Steven ge zijt weer goed bezig amaai zenne
Weeral eentje om te volgen en mooie P.E. onderdeeltjes
In jouw handen zal dat wel in orde komen
Suc6 makker
 
Bedankt iedereen, Ik ben al wat opgeschoten met de onderdelen die aan de binnenkant van de romphelften moeten komen. Ik heb eerst de stukjes resin ontdaan van hun aangietresten. Dit Eduard spul is aangenaam om te zagen, het gaat iets sneller dan doorsneeresin en het is ook allemaal heel keurig gegoten. Ik heb de onderwaterzaagtechniek gebruikt om het stof te neutraliseren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aantal delen uit de kit hebben toch wel wat voorbereiding nodig.

attachment.jpg

In deze wielbak zitten heel wat uitstoterrondjes. Dit is een lastige plek om ze na het opvullen bij te schuren, wat met een Dremel moest gebeuren.

attachment.jpg

Voor vier van de vijf uitvoeringen moet deze antenne van de staart gehaald worden. Dit is lastig omdat ze gedeeltelijk in het richtingsroer verzonken zit.

attachment.jpg

Ik zal nog moeten bekijken in welke mate dit littekens op het plastic achtergelaten heeft. Er staat ook nergens welk verschil dit oplevert voor de naburige panellines.

attachment.jpg

Eduard heeft een fout gemaakt in de instructies voor wat betreft het landingslicht op het hoofdgestel. Dit hebben ze op het verkeerde paneel voor de linkerwielbak gezet. Ik vond dat verdacht omdat er alleen een aanduiding was op dat van de rechter bak. In mijn referentieboekje was dit door de verdoken positie onmogelijk te beoordelen, want het landingsgestel wordt er nergens in detail behandeld. Ik vond wel een aantal goede walkarounds op"the Airstrip" van Primeportal. http://www.primeportal.net/hangar/f-8_home.htm. Het landingslicht is achteraan eerst met een chroomstift gekleurd en dan met kneedgom afgeplakt.

attachment.jpg

Ik gebruik Rustoleum als witte primer voor het landingsgestel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een eerste laag worden sommige delen omgedraaid en andere al op elkaar gelijmd. Zo heb ik de luchtinlaat al, die ook dient als basis voor de voorste wielpoot.

attachment.jpg

Het gestel ziet er robuust uit. Sommige delen worden met polycaps bevestigd en zijn daardoor verwijderbaar.
 
Gisteren en vandaag is er weer wat gebeurd aan de Crusader.

attachment.jpg

De geschilderde componenten konden al in de romp gemonteerd worden en die is dan dichtgelijmd. De cockpit is nog niet helemaal geassembleerd, maar daar kan ik nog voldoende bij. De koffer voor het hoofdlandingsgestel wordt in feite alleen aan de voor- en achterzijde gelijmd, want de zijkanten raken de romp niet, waarschijnlijk omdat de deuren daar nog tussen moeten. Het achterste bakje is voor de vanghaak om deklandingen mee te doen. er zijn ook nog twee polycaps toegevoegd voor de stabilisatievlakken aan de staart.

attachment.jpg

Het afsluiten gebeurt met klemmen. Hier is de passing goed. Er was een polycap voorzien aan beide hoofdlandingsgestelpoten, maar die moet je niet gebruiken want beide benen van de poot durven elkaar uit de locator holes duwen en maar een van de twee krijgt een polycap.

attachment.jpg

De stabilisatievinnen hebben een te sterke curve, dit resulteert in een kier. Dit werd opgelost door hier secondelijm in te laten lopen.

attachment.jpg

De vleugel is vastgelijmd op de horizontale stand. Daarvoor is toch het inzetstuk toegevoegd met daarop nog een redelijk nutteloze scharnier. Daarna zijn de stroomlijnvlakken toegevoegd, waarvan een groot gedeelte uit twee helften bestond. Alleen de buitenste leading edge slats zijn uit een stuk, maar daarbij moet je aan de onderkant drie uitstoterrondjes dichtmaken. De bevestiging van de slats en flaps kan je afstellen naar keuze maar het is niet zo duidelijk waar je best de lijm aanbrengt zonder dat die naar buiten stroomt.

attachment.jpg

De vleugel sluit achteraan niet zo geweldig aan op de "spine". Ik heb hier al wat in gezaagd om er een stukje styreen in te kunnen vastkleven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hij sluit ook niet aan bij de vleugelonderrand, waardoor je door de romp heen zou kunnen kijken. Dit zou je kunnen aanduwen, maar dan zou hij bovenaan niet meer gelijk liggen met de rug. Hier moet ik ook een stripje tussen inbrengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Heb je bij de rechtervleugel de ruimte om de flaps en de luchtremmen vrij op te hangen, dan zitten ze in de linkervleugel tegen elkaar aangeklemd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het landingsgestel ziet er degelijk uit maar hier zou je nog helemaal loos op kunnen gaan met leidinkjes uit de foto's van Primeportal. Zonder de wielen kan de Crusader echter nog niet staan, want de twee Eduard sling hooks zijn het laagste punt op het gestel.

attachment.jpg

Deze foto toont de aansluiting van de neusopening met het luchtkanaal voor de motor. De neuskegel ga ik ook nog wat bijplamuren.
 
Steven vD, de "vD" staat toch voor Veelvuldig Detailleren is het niet ? ;)

Veel plezier !!
 
Dat staat voor VliegtuigmodellenDesacrator. Hier alweer wat bewijs daarvoor.

Momenteel wordt er volop geschuurd en geplamuurd.

attachment.jpg

Dit is een moeilijk plekje, er zal na het schuren terug wat met een boortje moeten gewerkt worden om alle klinknagels terug te krijgen.

attachment.jpg

Er moet een nieuw vizier van Eduard geplaatst worden, bestaande uit een PE frame en een stukje film. Het plastiek daaronder is hier al zwart gespoten, maar ik had wat te weinig gemaskeerd, dus heb ik achteraf hier en daar wat spetters moeten verwijderen, tot aan de staart toe.

attachment.jpg

Om de canopy open te plaatsen, is er wat opereerwerk nodig. De slots voor de canopy moeten schuin uitgesneden worden en de rand van het glaswerk moet scherp geschuurd worden. Het glas vooraan is al gelijmd en er is een stuk PE over gegaan. Alleen had Eduard over het hoofd gezien dat de achterwand van het kantoor een grote naad blijft vertonen in het midden. Daar heb ik dan een passend stukje metaal voor uitgesneden.
 
Weer goed op dreef heb ik de indruk.
 
Dat schiet hier aardig op.
Zulke naden zijn een nachtmerrie voor mij :yikes:
Vandaar mijn liefde/haat verhouding met vliegtuigen denk ik :laugh:
 
Bedankt, het is niet altijd simpel maar de naad is ondertussen al wel afgewerkt en de nagels teruggeszet. We zijn weer een stap verder met de cockpit. Een spuitronde is gepasseerd waarbij de stoel en de wielen al geschilderd zijn. Het groen voor de kussens is Tamiya Khaki Drab.

attachment.jpg

Het glaswerk is gemaskeerd voor de eerste spuitronde, want je krijgt een dubbele maskingset erbij om ook de rand rond elk stuk glas te kunnen spuiten. Ik heb nu eerst een deel van het interieur van de canopy gespoten en van PE voorzien. Dit is allemaal mooi en wel, maar het is onduidelijk wat je met de twee strookjes voorbeschilderd PE moet aanvangen. Ze zijn plat zonder plooilijnen maar ze moeten over een trapje gekleefd worden. Dat heb ik er dan maar ingeplooid. Een van de twee kwam vooraan ook niet uit, dus dat is omgeplooid.

attachment.jpg

Het leukste stukje van de kit is natuurlijk de springstoel. Hiervoor krijg je een arsenaal aan voorgekleurde stukjes, wat niet altijd een voordeel is. De verf plooit redelijk goed mee, maar als het te ver plooit, springt er een stuk verf los. Een stuk is momenteel nog vermist na een zoekactie van een kwartier, het kan wel vervangen worden. Hier volgt een fotoreeks van de stoel, een dry-fit in de cockpit en een dry-fit van de canopy. De stoel gaat er nog uit tijdens het spuiten van de fuselage, zo kan het luchtdicht afgesloten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven das weer niet gewoon he , eerst dacht dat je beelden van een echte stoel was , geweldig
Marc
 
Bedankt, Marc.

Het bleek dat de jet-uitlaat heel geschikt was om op de voet van de draaitafel te plaatsen.

attachment.jpg

De Crusader is nu wit gespoten, op de onderkant is al een tweede laag gezet. De bovenkant zal nog grijs gespoten worden, dus daar hou ik het bij een laag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

In feite had ik eerst de windshield in interieurkleur moeten spuiten. Ik heb ook de stabilo's weggenomen omdat dit met de polycaps mogelijk is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan