Hoofdsponsor

1/48 Eduard Crusader [wip]

Mooie vorderingen en interessante jet.
De cockpit ziet er prima uit. Persoonlijk heb ik de vooraf geverfde PE van Eduard nog niet gebruikt, maar het ziet er erg interessant uit.
Hoewel ik denk dat je met een pinwash hier en daar, en een kleine drybrush, de cockpit onderdelen (en zeker de het harnas) toch nog dat ietsje meer realisme kan geven. Het lijkt er nu op alsof de cockpit recht uit de fabriek komt en nog nooit gebruikt werd.

Succes met deze. Ik volg met interesse.

Dirk
 
Bedankt, heren. Het gaat nog steeds om een dry-fit, aangezien de stoel er nog uit moet voor de schilderwerken. Er kan dus nog vanalles. Ondertussen is er goed doorgewerkt aan de Crusader. De canopy is geel gespoten voor de randjes rond het glas.

attachment.jpg

Voordat ik de tweede masking aanbreng, heb ik de eerste terug losgemaakt. De vorm van de tape kan zo al niet de volgende laag omhoogduwen, dat past beter. En het wekt de nieuwsgierigheid op, zo'n geel gespoten canopy...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is hier en daar toch wat opschoonwerk aan. Dit kan later ook nog, nu eerst de tweede laag.

attachment.jpg

Maar ik had ook een sticker verkeerd gebruikt en een stuk bijgesneden, voor ik doorhad dat die nodig was voor de tweede sessie. Die moest ik dus nu reproduceren. Met het negatief, een stuk tape en een swivel knife is dit snel gebeurd.

attachment.jpg

Gisteravond was het dan tijd om de schaduw voor de onderzijde er op te zetten. Daarvoor werd een halve beker wit en een paar druppels bruin gemengd. Dit oogt misschien nogal hard, maar dat is nodig als je na de volgende stap nog iets van het schaduwwerk wil terugzien.

attachment.jpg

attachment.jpg

De sessie van vandaag bestond er dus in om alle panelen van het midden uit terug wit te spuiten, zodat alleen nog een heel subtiel stofrandje overblijft bij elke paneellijn. Dit brengt meer leven in het wit. Een paar vlekken zijn nog aanwezig, daar komen later de hardpoints en de stabilisatievlakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet ook hoe ik een kort metalen buisje door het roervlak gewerkt heb. Hier komen clearparts in voor navigatielichten.
 
Strak werk aan de canopy en die tint langs de naden is mooi subtiel gedaan. Goed bezig Steven ! :)
 
Bedankt voor de complimenten! Ik heb de kist nu grijs gespoten.

Ik heb nu voor de tweede kleur van het vliegtuig, Gunze Light Gull Grey, hetzelfde gedaan. Eerst moest nog wel het halve vliegtuig afgeplakt worden. De kleppen en het roer moesten helemaal ingepakt worden. Ik wilde met al dat wit geen enkel risico op overspray lopen, dus maakte ik uit kalenderblaadjes een masker voor beide vleugels en de hele onderkant van de kist. De begrenzing op de romp moest zacht zijn, dus daar en in de wielbakken gebruikte ik kneedgom, net als over de wieldeuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan heb ik weer een paar druppels bruin bij een beker Light Gull Grey gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan werd er opnieuw grijs over gespoten vanuit het midden. Daarna werd er van verder af verzadigd tot hier hetzelfde bereikt werd als op het wit: je ziet nog net de schaduw er door komen.

attachment.jpg

Ik kon nu een groot deel van de maskering er af halen. Nu zie je het effect over heel het vliegtuig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu moet het wit nog even glanzend worden als het grijs. Ook moeten er nog enkele andere kleurvlakken gespoten worden, zoals het zwarte windshield en een paar glanzend metalen vlakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi spuitwerk aan die Crusader Steven en die bruine pre-shading komt goed uit.
 
Bedankt, Erwin. De Crusader begint nu duidelijk de afwerking te naderen. Ik heb gekozen voor de AeroMaster decals van VF-103 "Sluggers" op USS Forrestal. Dan kon ik de vleugeltips geel kleuren, maar ik moest wel de jet-uitlaat terug in metaalkleur zetten.

attachment.jpg

Ik vond de juiste kleur van Gunze om de vleugeltips in dezelfde gele tint te zetten als de decals. Daarbij kon ik die helemaal vervangen, zoals ook aangeraden wordt op de handleiding. Een decal rond een vleugeltip vouwen geeft steeds naden of uitstekende randjes.

attachment.jpg

Het geel moest ook verweerd worden zoals de andere kleuren. Daarna konden de zwarte strepen gespoten worden, ik had over het hoofd gezien dat hiervoor aparte decalstreepjes meegeleverd werden. Waarschijnlijk is spuiten nog steeds gemakkelijker.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

(Ja daar is wat overspray...) De letterdecals worden uitgesneden uit hun transparante laag. Dit vermindert de kans op silvering of omtreklijnen na de wash later.

attachment.jpg

Ik heb ook voor de eerste keer gebruik gemaakt van Daco Strong. Daardoor beginnen de decals snel na het aanbrengen te verweken en sluiten ze beter aan met de ondergrond. Ik heb wel een vergissing gemaakt:

attachment.jpg

Deze emblemen van de Sluggers zitten niet op dezelfde plek links en rechts. Ik had dit te snel met Daco behandeld en merkte op dat ik de decal en de laag verf er onder niet heelhuids zou kunnen recupereren, dus legde ik me bij deze misser neer als een leermoment. Je merkt ook dat de roundels lager op de fuselage ook niet symmetrisch geplaatst zijn, maar dit klopte wel met het decalplan. Je kan de linker roundel ook niet op een andere plaats kleven, want die heeft een paneellijn ingebouwd waar de tank-probe uit de romp komt.

attachment.jpg

Om de grote licht gekleurde decals een even verouderd aanzicht te geven als de rest van de fuselage, moest het geel op zich ook afgeplakt worden. Het was met Daco behandeld en de tape was al enkele keren gebruikt, waardoor er nauwelijks schade aan de decals kwam, zelfs zonder sealing. Die voer ik wel nog uit voordat ik ga washen.

attachment.jpg

Met bruin bij het oranjegeel zijn de paneellijnen gevolgd en dan is er met RLM04 ge-postshaded. Over de anderskleurige en zwarte decals is er een fijne spray van wit gelegd, zodat er toch ook wat slijtage te zien is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de aansluiting van het grijs op het wit onder de cockpit een paar millimeter overgespoten naar boven toe met behulp van een nieuwe demarcatie met kneedgom, waarbij de rode inlaatdecal afgetaped is. Nu stemmen decals en verf beter overeen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt voor de reacties, het afwerken van de stencils is pas gisteren voltooid. Ik heb uiteindelijk nog twee decals verwijderd door ze af te schrapen, daar moet nog terug over gespoten worden. Er was een verschil tussen de decals van Eduard en die van AeroMaster, die van Eduard kwamen binnen de vijf seconden los van het vel, wat wel een warboel wordt als je er een stuk of zes in een keer hebt natgemaakt. Van silvering heb ik deze keer blijkbaar geen last. Het gekste vond ik dat er meerdere decals per wiel nodig zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Met die technische decals erop maakt dat het toch wel af he..., knappe werken.. ;)
 
De eindfase is in zicht en ziet er geslaagd uit.
 
ziet er goed uit.

Dat van die wielen is zo gek niet eigenlijk. Wil je ze op 1 decal heb je redelijk wat dragerfilm nodig die ofwel silvering, ofwel de details vervormt (schroeven aan de buitenzijde, deatils in het center, wat gaat opvallen als je een wash aanbrengt)cfr zelf vervomt ofwel in de weg gaat zitten voor de montage of een willekeurige combinatie van voorgaande...
 
[...] de decals van Eduard [...] kwamen binnen de vijf seconden los van het vel, wat wel een warboel wordt als je er een stuk of zes in een keer hebt natgemaakt.
tr8crT.gif
sorry kerel, ik zag dit voor me in cartoon stijl :8:nowink:

Alle gekte op een stokje, gelukkig kwam het goed, mooie detaillering met al die aanduidingen !
 
Bedankt voor jullie opmerkingen, ik heb niet stilgezeten, maar het was allemaal niet zo simpel deze keer. Ik hoopte alleen vorderingen te kunnen laten zien, maar nog niet alles is de goede kant op gegaan. Ik had het toestel in de glans gezet voor de verwering, daarvoor heb ik een spuitbus van Vallejo gebruikt, omdat er veel witte verf gebruikt is, heb ik deze keer p+ vermeden. Het viel me op dat de spuitbuslak haast geurloos was. Eerst heb ik een aantal panel-lines met een donkere, acrylic wash behandeld. Niet alle paneellijnen op de romp zijn even diep uitgewerkt of soms wat oppervlakkig geworden door schuren, dus is er wel wat naast de groeven terechtgekomen. Dit kon er wel redelijk goed vanaf geschraapt worden. Daarvoor heb ik een scalpel gebruikt, de uitstekende primer van Rust-oleum is daar goed tegen bestand en er is dan ook nergens plastic doorgekomen. Alleen hier en daar is er wat postshade weggeschuurd, maar dat kan later makkelijk teruggezet worden.

attachment.jpg

Omdat dit eigenlijk geen goede wash-methode was, besloot ik om de rest met emailverf in te lijnen. Dit kan je normaal gezien terug weghalen met oplosmiddelen.

attachment.jpg

Ik besloot om gewone Humbrol emailverf te gebruiken, in dit geval Humbrol Super Email 119. Dit is wat lichter van kleur dan mijn acryl wash en lost goed op in wasbenzine.

attachment.jpg

Dit werd dan ook wat dikker op de panellines aangebracht, met het idee dat dit later gewoon weer weggehaald kon worden.

attachment.jpg

Het eerste kwartier lukte dit ook nog, waarbij ik de linkervleugel onderaan kon afwerken. Toen ik echter aan de tweede vleugel toe was, leek de emailverf niet meer te reageren op wasbenzine, ook niet na verschillende keren opwrijven met een penseel vol benzine. De enige manier waarop ik deze wash weer heb kunnen weghalen, is door met een scalpel elke paneellijn af te werken zoals ik bij de acrylverf had gedaan. Voor de onderkant geeft dit na uren werk een redelijk resultaat, omdat ik hier rustig kon schaven tot op de primer. Het uitzicht was aan de groffe kant, maar gelukkig werden deze toestellen behoorlijk op de proef gesteld en zagen ze er ook wat smeriger uit.

attachment.jpg

Nu ik de bovenkant in Light Gull Grey ook moet vrijmaken van wash, lukt dat niet op de manier die ik tot hiertoe gebruikt heb. Hier wordt het grijs wel tot op de witte primer afgeschuurd. Ik heb alvast een andere methode uitgeprobeerd. In plaats van wasbenzine heb ik pure aceton gebruikt, dat ik zo spaarzaam mogelijk op een penseelpunt uitgetest heb op de washvlekken. Bij de witte controlevlakken op de bovenvleugel gaf dit een goed resultaat, omdat de primer daar niet tot op het plastic in oplossing gaat. Waar ik dit op het grijs uitprobeerde, ging het wel fout en kwam er weer wit boven. Morgen ga ik een variatie uittesten, waarbij ik een mengsel ga maken van wasbenzine en een lage dosis aceton. Ik ga dan uittesten hoe ver ik hiermee kan doorgaan voor ik weer door het grijs heen zit. Het is waarschijnlijk nodig om achteraf terug wat bij te spuiten.

Wat nu de reden is, waarom een gewoon emailverfmengsel zich als acrylverf gedraagt? Hopelijk wordt het verschijnsel niet veroorzaakt door de spray van Vallejo. Stel dat de glanzende lak op een of ander manier de bruine wash in zich opneemt, waardoor die niet meer in oplossing gaat. Of mag ik geen super email gebruiken?

Er is wel goed nieuws wat betreft de payload die deze Crusader gaat vervoeren. Ik heb vier AIM-9D's van Eduard en 2 Mk82 bommen van CMK besteld. De Sidewinders zullen op de Y-pylonen gezet worden en de bommen op de vleugelpylonen, die gelukkig allemaal in de kit voorzien zijn en zelfs al in de witte primer staan. Ze zijn al onderweg vanuit Duitsland, dus ze zullen rap hier zijn.

attachment.jpg

https://www.scalemates.com/kits/eduard-648156-aim-9d-sidewinder--533401

attachment.jpg

https://www.scalemates.com/kits/cmk-4341-mk82-bomb-2-pcs--988585
 
Raar verhaal Steven , Aceton is de vijand nummer 1 van plastic dat weet je ook he , waarom niet doodgewone White Spirit gebruiken ? Deze tast tast plastic niet direct aan en lost dan wel Humbrol verf op
Tja meer raad kan ik niet geven , hopelijk ( en u kennende ) komt da goed he , zou zonde zijn
Hou vooral de moed en de goesting erin
Grt
Marc
 
Ik zou dat anders ook niet uitproberen, Marc, maar ik heb het wel al eens gedaan bij de LeFH18. Daar lag van dat verfpoeder op. Als je de aceton spaarzaam opbrengt, is hij verdampt voordat hij door de verf heen is en wordt alle rommel die er op ligt, weggewassen. Volgende keer gebruik ik gewoon weer een waterverfje voor de wash en dan kan ik waarschijnlijk ook weer p+ gebruiken.
 
Het was even spannend, maar met de tip van Coachke heb ik die wash er toch nog af gekregen. Daarvoor had ik inderdaad White Spirit nodig, die er met een doekje over gewreven moest worden. Er zijn nog een paar sporen van de aceton aan een vleugel, wat niet werkte tot het een te grote concentratie was, maar die kan ik makkelijk overspuiten. Gelukkig is Marc altijd beschikbaar met schildertips, anders had ik waarschijnlijk drastische stappen moeten nemen die het model er niet mooier op zouden gemaakt hebben. Hier het resultaat van de bovenvleugels na deze behandeling.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de laatste foto zie je in de hoek de sporen van de wash die door de aceton onder de lak gemengd raakte; Dit stukje moet ik dus even opnieuw spuiten. Ik ga nu ook de stukken die ik nog niet met wash behandeld had, met deze verf doen.

Vanmiddag zijn ook de extra's aangekomen.

attachment.jpg

In deze doos vol chips zaten vier items, waarvan twee voor dit project bestemd zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Links zie je de twee Mark 82 bommen. Hiervan kon de Crusader er acht meenemen, dus ik weet niet of ik die in deze hoeveelheid op de pylons kan aanbrengen. Er zijn vijf onderdelen en een decalblaadje per stuk.

Rechts liggen vier AIM-9D sidewinders van Eduard, een mini-multimediakit met resin, PE, clearpart en decals erbij. Daar begin ik zo dadelijk aan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan