Hoofdsponsor

1/48 Eduard Crusader [wip]

Hier is nog eens te zien hoe dun de vinnen zouden moeten zijn. Er is dus maar een manier om dit te bereiken.

attachment.jpg

https://www.nationalmuseum.af.mil/Upcoming/Photos/igphoto/2000513858/

Deze moesten er gewoon af, wel nadat de omtrek opgemeten was.

attachment.jpg

Om de nieuwe vinnen uit 0,20mm plasticplaat goed op hun plek te houden, besloot ik om ook inkepingen te voorzien in de twee richtingen. Die moesten dan wel perfect door het midden van de littekens van de oude vinnen lopen. Dat lukte wel redelijk met een microzaagje.

attachment.jpg

Nu was het mogelijk de nieuwe vinnen goed uit te lijnen en het staarttipje er terug op te kleven. Er zal niet veel meer geplamuurd moeten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier liggen de bommen uit te harden en kunnen we weer vooruitdenken. Ik heb nog geen ondergrond voor de Crusader, misschien moet ik hem op een spiegel plaatsen.
 
Steven,

Ferme verbetering met die nieuwe vinnen. Volgens mij mochten ze zelfs nog iets dunner zijn (plasticard 0,1 mm) maar dan worden ze misschien iets te fragiel. Hoe dan ook ; een groot verschil met de originele vinnen.
Mooie vorderingen die je tot hiertoe laat zien. Dit wordt een topmodel.

Mvg
airbus56
 
Dat heb je mooi, netjes en degelijk uitgevoerd man !

0,2mm plasticard lijkt me voldoende toch ? Vermenigvuldigd met 48 is dat 9,6mm.
Dat is niet erg dik toch voor zo'n vin ?
 
Terug mooie opwaarderingswerken (mooi scrabblewoord :147: )
Vinnen zijn een ferme verbetering ;)
 
Volg dit in stilte maar weer mooie veranderingen.
 
Bedankt, jongens. De bommen waren dus van CMK en de Sidewinders en de MER's van Eduard, terwijl de pylonen van Hasegawa waren en overgenomen door Eduard. Waarschijnlijk stelde Eduard vast dat hun Brassin setjes niet passen op deze kit en zat er om die reden ook geen Eduard bewapening bij.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alle decals waren gisteren al geplakt. Die van Eduard waren zo dun, dat er enkele dubbelgeplooid zijn, zelfs al waren ze maar een paar millimeter groot. Er is een Sidewinder waar een stencil daardoor niet helemaal recht meer is. Na de decals en een extra laag glanzende lak is er een grijze wash over de Sidewinders gegaan. De pylonen en de MER's zijn in dezelfde wash als de rest van het vliegtuig gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De wapens zijn daarna aan het vliegtuig gekleefd, al moest ik zelf uitzoeken waar de bevestigingspunten waren. Het lijkt of de raketten scheef gezet zijn, maar dit was een bijzonder ontwerp voor de Crusader. Omdat er aan de linkerkant een tankprobe naast de pit zit, moesten de Sidewinders die op het rek aan die kant zaten, uitwijken naar onder. De pylon aan die kant is dus anders gevormd dan die aan de rechterkant.

attachment.jpg

De bommen zijn nog niet af geraakt, er volgt nog een kleine airbrushsessie.
 
Vandaag wordt het topic afgewerkt, want zondag zal deze kist op KMK Scaleworld staan.

attachment.jpg

De bommen van CMK zijn nu aan de MER's gehangen. Het vraagstuk of ik ze nu met twee aan een kant of symmetrisch moest hangen, raakte daarbij vanzelf opgelost. Het is namelijk onmogelijk om ze beide op een MER te krijgen, ondanks dat er bij deze bom op de vorige pagina fotografisch bewijs van is.

attachment.jpg

Of dit nu aan de wat gebrekkige vormgeving van CMK ligt of aan een eventuele fout bij Eduard MER's, laat ik in het midden. Gelukkig is het ook weer niet zo opvallend als je beide bommen alleen in de voorste positie vastmaakt. Wie toch deze Eduard kit wil bouwen, doet er beter aan om zich bij één merk van upgradesets te houden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De navigatielichten moest ik ook nog uitwerken. Voor de lichtjes in de staart kon ik clearparts uit de kit gebruiken, maar ik vond het logischer dat ik twee stukjes rood en groen gekleurd plastic gebruikte. Het rood kwam van een achterlichtensetje, het groen uit een spoorseinlamp, waarbij ik wel de sprue moest doorslaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ze passen als gegoten in het stukje buis dat ik in het staartvlak gezet heb. Op het groen heb ik wel aan de binnenzijde zilver geschilderd, zodat de staart niet doorschijnt.

attachment.jpg

Ik moest ook nog de cockpit uitpakken na het spuitwerk. Ik had de acetonschade aan de vleugel al gerepareerd.

attachment.jpg

Het gedeelte achter de piloot had ik ongeschilderd gelaten. Dit moest dus even in de verf gezet worden, ik heb NATO black gekozen en heb het reliëf op het PE wat ingekleurd met een potlood.

attachment.jpg

Remleidingen mochten natuurlijk ook niet ontbreken als je zulk detail nastreeft. De bevestigingen zijn niet zo uitgewerkt als ik elders heb gezien, in de kit is er geen enkele aandacht aan besteed.

attachment.jpg

Uiteindelijk kwam ik uit bij iets wat me al een dag op de maag lag, ik vond de clearparts niet meer die bij de Sidewinders geleverd waren, en ook niet de afdekkapjes die daar eventueel over gezet konden worden. Eerst vreesde ik dat ze in de vuilnisbak beland waren met de opgebruikte resinblokken, maar ik vond die zelfs terug bij de stukjes die ik de moeite vond om bij het scratchmateriaal te bewaren. Ik vond de ongebruikte MER in een doosje. Alleen die twee ongebruikte blokjes vond ik niet, dus zaten ze waarschijnlijk ergens weggestopt met het idee dat ze later nog nodig zouden zijn. Zoiets kan je beter laten rondslingeren, concluderen we dan...

attachment.jpg

De oplossing om de kit tegen zondag af te hebben, bestond er in om deze clearpartjes zelf te draaien. Het gietraam was mooi rond van doorsnede en kon dus perfect in de Dremel gedraaid worden. Je ziet al een paar van de resultaten op de mat liggen, terwijl er ook net een op de kneedgom geplaatst is en met Tamiya Extra Thin gladgestreken is.

attachment.jpg

Ik ben zo lang doorgegaan tot ik vier lensjes met dezelfde diameter had. Met de vijl wordt het sprue op hoog toerental geschuurd, zodat het smelt en iets uitzet naar voren. Bij de juiste diameter wordt de bovenkant rond gevijld.

We kunnen overgaan tot de eindfoto's, ik heb als ondergrond een spiegel op een los kader gebruikt maar ik moet nog bepalen of dit ook zo op de beurs kan verschijnen. De spiegel is maar net groot genoeg om het landingsgestel op te plaatsen en het vliegtuig steekt ook net buiten het kader uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was in feite een heel makkelijke bouw, rekening houdend met het aantal opwaarderingskits dat er in en uit de doos gebruikt zijn. Behalve de problemen met de bommen is alles goed gegaan en kan ik deze kit warm aanbevelen.
 
Dat is in ieder geval een kit die zal opvallen Steven.
Kijk eens naar de laatste foto, de onderzijde van de luchtinlaat. Lijkt er op alsof de lasnaad een beetje open staat?
 
Dat is de prijs die je betaalt omdat de luchtinlaat in twee verdeeld is. Dat voorste randje hadden ze uit een apart stuk moeten maken. Ik erger me eigenlijk meer aan symmetriefouten bij de flaps en de vleugelwortel, zoals op pagina 1 onderaan getoond. Daar heb ik niks aan kunnen doen.
 
Heel mooi geworden Steven ! CRfk0r.gif

Jammer van de kleine schoonheidsfoutjes, al had dat randje van de luchtinlaat met plamuur wel geëgaliseerd kunnen worden ?

Display kan wel zo, maar het vliegtuig verdient mijns inziens een grotere spiegel.

Veel plezier in Mol ! :)
 
Bedankt, Peter. Het alternatief is deze opstelling, een IKEA-spiegeltje op een omgekeerd kader.

attachment.jpg
 
Groot genoeg deze basis dat wel maar door het rechthoekige is er ook veel loze ruimte.

Een ovale ondergrond (met spiegel) zou ik mooier vinden passen...
 
Knap toestel geworden en ben weg van het verfresultaat die ik knap vind.
 
Zeer geslaagd model mijn complimenten,vind het zo zonde van het ondergrondje deze jongen verdiend zoveel meer ...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan