Hoofdsponsor

1/25 OL-49 Poolse stoomloc 1/25

Status
Niet open voor verdere reacties.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Na alle tegenslagen van de laatste tijd heb ik ingezien dat ik iets therapeutisch nodig heb. Voor diegenen die niet weten welke tegenslagen : vorig jaar is mijn moeder overleden, dit jaar, op mijn verjaardag heb ik ook mijn vader verloren... en wat hier nog niemand weet ; in april heb ik een retinale veneuze trombose gehad in mijn linker oog.
Wat mijn werk betreft ben ik voorlopig safe omdat ik mijn instructor driver heb overtuigd dat ik veilig kan blijven rijden, we hebben sowieso te weinig shuntingdrivers, dus zorgt ze er voor dat mijn jaarlijkse medisch onderzoek zo ver mogelijk uitgesteld wordt :)

Het model dus, het gaat om een kit (ISSN 1428-3840 voor diegenen die hem in de boekhandel willen zoeken), ontworpen door Jan Kolodziej. Naar het schijnt (ik heb geen jaartal) is het een van zijn vroegere werkjes, dus niet zo accuraat als zijn nieuwere uitgaven.

Ik ben eigenlijk al anderhalve week geleden begonnen aan de bouw (min of meer omdat mijn madam erop stond dat ik iets om handen had om de stress een beetje te vergeten), maar omdat serieuze twijfels had dat ik in mijn huidige situatie nog iets deftigs in elkaar zou kunnen plooien (en snijden...en plakken...en verven...) had ik nog even gewacht met het begin vn dit draadje.

De kit :

attachment.jpg

Stap 1 : We bouwen het frame (met behulp van lasergesneden stukken) drie lagen per kant van het chassis :

attachment.jpg

Stap 2 : Tussen beide zijkanten komen er "spacers"... afstandhuoders, dus :

attachment.jpg

Stap 3 : Samen met de ketelsteunen vormen alle vorige onderdelen het chassis dat eigenlijk niet zo erg verschilt van dat van een vrachtwagen... afgezien van de afmetingen natuurlijk.

attachment.jpg

Stap 4 : Op het chassis worden 6 asplaten (3 aan elke kant) gekleefd, bij een echte loc hangen die los en worden enkel door geleiders en vering op hun plaats gehouden.

attachment.jpg

Stap 5a : We beginnen aan de eigenlijke ophanging.

attachment.jpg

Stap 5b :

attachment.jpg

Stap 6 : Oei, blijkbaar zijn de foto's verdwenen van het maken van de bladveren... maar het resultaat ...na een laagje spuitplamuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen ben ik ook al begonnen met het onderstel, hier ga ik een beetje vals spelen, want ik zal gebruik maken van srukken die ik met behulp van de printer in de juiste vorm maak, in combinatie met de papieren en kartonnen stukken.

attachment.jpg


Oh ja, dat was ik bijna vergeten te delen met jullie... de zeer duidelijke bouwbeschrijving in helder ... Pools (en enkel in het Pools)

attachment.jpg

Alsook een voorbeeld van de zzer "accurate" tekeningen...

attachment.jpg
 
Heel interessant project, ik volg met veel interesse. Heel veel succes
 
Beste Dany, ik begrijp maar al te best hoe ge u voelt en omdat allemaal te verwerken wel dat heeft tijd nodig , doe het rustig je komt er wel
Nu de loc indrukwekkend om te zien zelf ken ik niet al te veel van treinen maar vind ze wel interessant om naar te kijken zeker de oudere , er is er echter ene die ik van kinds goed kende en dat was een Zwitserse loc de befaamde krokodil ik had deze van Marklin maar ik heb er spijtig genoeg niks meer van
Wel uw werkje hier ziet er best knap uit
Ik volg deze met veel plezier
Dany hou je goed en nog veel sterkte
Suc6
Marc
 
Volger bij want is een mooi project.
 
Onderstel ziet er alvast veel belovend uit. Ik ga zeker trachten te volgen.
 
Mooi en veelbelovend model.
Die stukken van het frame is dat laser gesneden in hout of in karton?
 
Bedankt mannen.
Erwin, de lasergesneden stukken zijn allemaal karton.
 
Mooi project Danny. Volg weer met interesse.
(En de Cn2t nu?)

Fred
 
Mooi project Danny. Volg weer met interesse.
(En de Cn2t nu?)

Fred

Bedankt Fred, wat de Cn2T betreft, dat zal ook nog in orde komen want voor de vermiste onderdelen heb ik vorige week de kit opnieuw besteld (samen met nog een paar leuke locs)
 
Door het warme weer heb vandaag slechts een minieme update ;
Vandaag stond het remhangwerk op het programma, 4 van de 6 remhauders en -blokken zijn klaar.
Elk bestaat uit 7 onderdelen van verschillende diktes... wordt nog bijgewerkt en geschilderd uiteraard.

attachment.jpg
 
Goed van je Dany om na al die narigheid de modeldraad weer op te pakken ! :)
(hoeveel een mens soms te verstouwen krijgt in korte tijd...dus fijn om te zien dat je weer bezig bent..)

Mooi model en het begin ziet er al goed uit...ik kom zeker weer kijken...

Al het goede voor je en veel plezier :)
 
Vandaag was er weer een kleine vordering te melden, het chassis heeft een kleurtje gekregen.
Zoals je misschien merkt is het geschilderd en niet gespoten. Reeds bij de Cn2t had ik gemerkt dat het resultaatmij meer aanstaat bij een dergelijke loc, wanneer deze met de kwast gedaan wordt.

De nog grijze stukken komen overigens later in het zwart.

Morgen wellicht de andere zijde en misschien zijn de wielen dan aan de beurt.

attachment.jpg
 
gebruik jij primer ?
Misschien domme vraag maar vraag mij dit toch af.
 
Hallo Pascal, hier is eigenlijk spuitplamuur gebruikt, dit om wat extra stevigheid te verkrijgen.
 
Na een weekje stilte (ik heb momenteel de late shift) heb ik toch nog eventjes de tijd gevonden voor een kleine update.
Helaas nog geen nieuw knip- plooi- en plakwerk, maar wel geklieder met rood en zwart.
Nog een beetje retoucheren wanneer alles droog is en dan kunnen we weer verder.
attachment.jpg

Zoals je ongetwijfeld ziet is het schilderwerd niet superstrak... en zo wil ik ik het ook niet, ik rijd bijna iedere dag met een locomotief en heb er nooit eentje gehad die pas uit de fabriek kwam 😁
 
Ziet er goed uit als een stevige basis.

Zeker zulke machines zul je zelfs in nieuwstaat zelden superstrak afgelakt zien.

kolen gestookt groetje ;)
 
Na een weekje stilte (ik heb momenteel de late shift) heb ik toch nog eventjes de tijd gevonden voor een kleine update.
Helaas nog geen nieuw knip- plooi- en plakwerk, maar wel geklieder met rood en zwart.
Nog een beetje retoucheren wanneer alles droog is en dan kunnen we weer verder.
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=121047&d=1560590010

Zoals je ongetwijfeld ziet is het schilderwerd niet superstrak... en zo wil ik ik het ook niet, ik rijd bijna iedere dag met een locomotief en heb er nooit eentje gehad die pas uit de fabriek kwam 😁

Ik kom uit het onderhoud, ik heb er gezien die strak uit de fabriek kwamen. Echter dat is pas na ca 1980 ongeveer Toen is het spuiten pas in zwang gekomen. Voor die tijd konden schilders al het spoorweg materieel strak schilderen. Door veelal dikke lagen verf werd de boel echt geconserveerd. Dan praat ik over de carroserie. Het truck-draaistel-onderkant gedeelte, werd meestal bij gehouden, na een onderhoudsbeurt. In de regel stond er ergens in de werkplaats een open emmer met verf en een bokkepoot als kwast. Het vuil er even af spuiten en met de bokkepoot de beschadigde pleken herstellen. Daarna belande de open emmer verf weer ergens in een hoekje van de werkplaats. Vrijwel alle werkplaatsen waar ik geweest ben, werkte men zo.
Mooi werk tot zover!
 
Ziet er prachtig uit, goed bezig.
 
Mooie update en bedankt voor uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan