Hoofdsponsor

1/25 OL-49 Poolse stoomloc 1/25

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad, Peter, omdat het asvormige deel langs geen paste (de interne schijfjes waren groter dan de openingen in de achthoeken) hed ik alles zo vaak moeten passen en aanpassen dat het papier gewoon uit elkaar viel.
Ik had geen copieen (mijn laserprinter bevat geen scanner) maar wel de afmetingen om in 3d aan de slag te gaan.
Als ik me niet vergis had in mijn eerste post reeds vermeld dat dit model uit de beginperiode van de auteur stamt en "enige" fouten bevat.

Ps: het is wel duidelijk dat ik de aankoop van een 3d printer en het volgen van een cursus nog niet beklaagd heb zeker, anders zou dit model wel al eens bij het oud papier terecht hebben kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
Echt een uitkomst zo'n printer !
Zit nogal eens te piekeren wel of niet hier ook mee te beginnen... ben een beetje verslaafd aan mogelijkheden op zich, dus het is zeer verleidelijk,
maar heb ik zo'n instrument werkelijk nodig.
De mogelijkheid om van 1 klein object een veelvoud te printen vind ik vooral aantrekkelijk, juist voor fantasy projecten :8
3D ontwerpen heb ik al ervaring mee, is dus niet eng meer.

Wie weet ooit...

Carry on Dany eNseHX.gif
 
Mooi en handig als je 3d printer heeft.
 
Kan enkel je werk bewonderen, 3D in combinatie met laser cut items, je doet maar!
 
Schitterend wer tot zover heel mooi om te volgen.
Wat een 3d printer betreft, ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar eigenlijk zoals ik nu bouw zie ik de noodzaak niet. En ik heb een broer die een 3D print bedrijf heeft, waar naar toe ik ook nog kan uitwijken.
 
Zo, het verlof is voorbij, en daarmee ook de familiale "verplichting" om iedere dag ergens anders geld uit te gaan geven. Een nieuwe werkweek is begonnen bij de spoorweg, en daarmee ook in het papieren atelier 😉

We zijn nog steeds bezig met de voorste ophanging, aan de beurt is de zware dwarsbalk die de as bevat van de voorste kleine wielen.

attachment.jpg

In eerste instantie twijfelde ik of ik deze stukken wel zou gebruiken, dan wel de printer een deel van het werk laten doen...

Al bij al toch aardig gelukt met de originele stukken :

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Goed dat je de verleiding van de printer kon weerstaan ;)

Had de twijfel te maken met de montage van de as aan het frame ? die ziet er wel breekbaar uit...
 
Had de twijfel te maken met de montage van de as aan het frame ? die ziet er wel breekbaar uit...

Dat was inderdaad een van de zaken die me zorgen baarden, maar ook en vooral omdat er een as doorheen de dwarsbalk loopt. Gelukkig ben ik er in geslaagd om er onzichtbare verstevigingen in aan te brengen.
Nog een paar kleinigheidjes en de subassembly is klaar voor de schilders.
 
De laatste onderdeeltjes van de voortrein zijn geplaatst en de eerste assn zijn op maat gezaagd.

attachment.jpg

Vooralleer ik tot het schilderen overga, moet er voor alle zekerheid nog eens een dryfit gebeuren met enkele wielen voorlopig op hun plaats :

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Zeer mooie bouw en ben onder de indruk van die wielen.
 
Wel beste Dany dat ziet er gewoon knap uit , het wel best gezellige locs he
Ge zijt goed bezig
Marc
 
Bedankt mensen.
Marc, de wielen zijn zelfs nog niet helemaal klaar ; de tegengewichten en banden moeten er nog op.

Binnenkort nog wel weer een update, waarschijnlijk na het weekend.
 
Ik ben geen gokker (gelukkig maar), maar zelfs ik weet dat je niet de hele tijd op "rood" kan blijven spelen. En inderdaad, de laatste tijd ben ik heel vaak bezig geweest met het overwegend rode frame, de rode voor- en achterloper, en natuurlijk de overwegend rode wielen (het "metaalkleur" is gewoon het materiaal waaruit de wielen bestaan (ahum)).

Dus, om het lot niet te tarten heb ik vandaag eens op zwart gespeeld.

Vandaag ben ik dus begonnen aan de cylinders, de stampers dus die de druk van de ketel in een pompende beweging omzetten. En hoewel er niet gek veel onderdelen zijn (althans in de basis... verdere details niet bij gerekend), ben ik er toch het grootste deel van mijn dag mee bezig geweest (ik had nachtdienst, dus gelieve er rekening mee te houden dat mijn ochtend wellicht in een andere tijdzone lag dan de uwe).
Gekke jongens overigens die polen... in de lasergesneden onderdelen vindt de bouwer wel de eenvoudige (en verkeerd afgemeten) rechthoekjes voor deze sub-assamblies, maar niet voor de meer complexe vormen...

attachment.jpg

attachment.jpg

Morgen zal ik wellicht alweer geen tijd hebben om verder te werken, maar volgende week zit in de late shift en kan ik 's morgens dus lekker tijd pikken om vreemd te g.... om te bouwen dus....
 
Oei dat is een grote overstap, van het rood naar het zwart. Ik volg
 
"Black is beautyfull" is een zegswijze, dus ik zeg, leef je uit Dany ;)
 
Ben benieuwd dus laat maar komen.
 
Het is alweer een tijdje geleden (eerlijk gezegd schrik ik er zelf van dat het al zo lang geleden is), maar uiteindelijk vind ik nu zelf dat er net voldoende vordering is voor een bescheiden update.
Het heeft bloed(scherpe mesjes), zweet (hittegolf) en tranen(vermoeid oog omdat het rechtse moet compenseren voor het linkse) gekost, maar de voorkant van de behuizingen is klaar.

attachment.jpg

Perfect is het misschien niet, omdat de buisjes niet 100% rechtop staan, maar beter krijg ik het niet... het blijft natuurlijk voornamelijk papier en geen plastiek onderdelen die (al dan niet) netjes in- en op elkaar passen.

Voor vandaag is het nu echter wel genoeg geweest, de volgende stap zal de achterkant van deze cylinderbehuizingen zijn, dan zal ik echter het voordeel missen dat ik ze mooi plat op het werkvlak kan leggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan