Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Rijdend OL-49 Poolse stoomloc 1/25
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 64

Discussie: OL-49 Poolse stoomloc 1/25

Standaard OL-49 Poolse stoomloc 1/25

Na alle tegenslagen van de laatste tijd heb ik ingezien dat ik iets therapeutisch nodig heb. Voor diegenen die niet weten welke tegenslagen : vorig jaar is mijn moeder overleden, dit jaar, op mijn verjaardag heb ik ook mijn vader verloren... en wat hier nog niemand weet ; in april heb ik een retinale veneuze trombose gehad in mijn linker oog.
    Wat mijn werk betreft ben ik voorlopig safe omdat ik mijn instructor driver heb overtuigd dat ik veilig kan blijven rijden, we hebben sowieso te weinig shuntingdrivers, dus zorgt ze er voor dat mijn jaarlijkse medisch onderzoek zo ver mogelijk uitgesteld wordt

Het model dus, het gaat om een kit (ISSN 1428-3840 voor diegenen die hem in de boekhandel willen zoeken), ontworpen door Jan Kolodziej. Naar het schijnt (ik heb geen jaartal) is het een van zijn vroegere werkjes, dus niet zo accuraat als zijn nieuwere uitgaven.

Ik ben eigenlijk al anderhalve week geleden begonnen aan de bouw (min of meer omdat mijn madam erop stond dat ik iets om handen had om de stress een beetje te vergeten), maar omdat serieuze twijfels had dat ik in mijn huidige situatie nog iets deftigs in elkaar zou kunnen plooien (en snijden...en plakken...en verven...) had ik nog even gewacht met het begin vn dit draadje.

De kit :

Stap 1 : We bouwen het frame (met behulp van lasergesneden stukken) drie lagen per kant van het chassis :

Stap 2 : Tussen beide zijkanten komen er "spacers"... afstandhuoders, dus :

Stap 3 : Samen met de ketelsteunen vormen alle vorige onderdelen het chassis dat eigenlijk niet zo erg verschilt van dat van een vrachtwagen... afgezien van de afmetingen natuurlijk.

Stap 4 : Op het chassis worden 6 asplaten (3 aan elke kant) gekleefd, bij een echte loc hangen die los en worden enkel door geleiders en vering op hun plaats gehouden.

Stap 5a : We beginnen aan de eigenlijke ophanging.

Stap 5b :

Stap 6 : Oei, blijkbaar zijn de foto's verdwenen van het maken van de bladveren... maar het resultaat ...na een laagje spuitplamuur.

Ondertussen ben ik ook al begonnen met het onderstel, hier ga ik een beetje vals spelen, want ik zal gebruik maken van srukken die ik met behulp van de printer in de juiste vorm maak, in combinatie met de papieren en kartonnen stukken.

Oh ja, dat was ik bijna vergeten te delen met jullie... de zeer duidelijke bouwbeschrijving in helder ... Pools (en enkel in het Pools)

Alsook een voorbeeld van de zzer "accurate" tekeningen...

Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las", OL49 Poolse Stoomloc
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Standaard

Heel interessant project, ik volg met veel interesse. Heel veel succes
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

Beste Dany, ik begrijp maar al te best hoe ge u voelt en omdat allemaal te verwerken wel dat heeft tijd nodig , doe het rustig je komt er wel
    Nu de loc indrukwekkend om te zien zelf ken ik niet al te veel van treinen maar vind ze wel interessant om naar te kijken zeker de oudere , er is er echter ene die ik van kinds goed kende en dat was een Zwitserse loc de befaamde krokodil ik had deze van Marklin maar ik heb er spijtig genoeg niks meer van
    Wel uw werkje hier ziet er best knap uit
    Ik volg deze met veel plezier
    Dany hou je goed en nog veel sterkte
    Suc6
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Volger bij want is een mooi project.
    Pascal

Goede topic beantwoorder marc w's schermafbeelding

Standaard

Onderstel ziet er alvast veel belovend uit. Ik ga zeker trachten te volgen.

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

Mooi en veelbelovend model.
    Die stukken van het frame is dat laser gesneden in hout of in karton?
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Bedankt mannen.
    Erwin, de lasergesneden stukken zijn allemaal karton.
    Dany

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Mooi project Danny. Volg weer met interesse.
    (En de Cn2t nu?)

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the--Mouse Bekijk bericht
    Mooi project Danny. Volg weer met interesse.
    (En de Cn2t nu?)

Fred
    Bedankt Fred, wat de Cn2T betreft, dat zal ook nog in orde komen want voor de vermiste onderdelen heb ik vorige week de kit opnieuw besteld (samen met nog een paar leuke locs)
    Dany

Standaard

Door het warme weer heb vandaag slechts een minieme update ;
    Vandaag stond het remhangwerk op het programma, 4 van de 6 remhauders en -blokken zijn klaar.
    Elk bestaat uit 7 onderdelen van verschillende diktes... wordt nog bijgewerkt en geschilderd uiteraard.

Dany

Standaard

Goed van je Dany om na al die narigheid de modeldraad weer op te pakken !
    (hoeveel een mens soms te verstouwen krijgt in korte tijd...dus fijn om te zien dat je weer bezig bent..)

Mooi model en het begin ziet er al goed uit...ik kom zeker weer kijken...

Al het goede voor je en veel plezier
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Vandaag was er weer een kleine vordering te melden, het chassis heeft een kleurtje gekregen.
    Zoals je misschien merkt is het geschilderd en niet gespoten. Reeds bij de Cn2t had ik gemerkt dat het resultaatmij meer aanstaat bij een dergelijke loc, wanneer deze met de kwast gedaan wordt.

De nog grijze stukken komen overigens later in het zwart.

Morgen wellicht de andere zijde en misschien zijn de wielen dan aan de beurt.

Dany

Standaard

gebruik jij primer ?
    Misschien domme vraag maar vraag mij dit toch af.
    Pascal

Standaard

Hallo Pascal, hier is eigenlijk spuitplamuur gebruikt, dit om wat extra stevigheid te verkrijgen.
    Dany

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten