Hoofdsponsor

1/35 Lemsteraak Catalina van Mamoli [wip]

Gijsbert

Active member
Registered
Lid geworden
16 mei 2019
Berichten
26
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en het leek me leuk jullie te informeren over mijn avonturen in het houtbouwen van een scheepje. In mijn voorsteltopic heb ik al verteld dat ik in mijn jeugdjaren veel plastic modelletjes heb gebouwd. Zo'n 30 jaar geleden ben ik begonnen aan de Marie Jeanne van Billing Boats, waarmee ik tot de romp ben gekomen en zo'n jaar of 20 geleden heb ik een start gemaakt met de Lemsteraak van Mamoli. Ook die poging is gestrand in de problemen die de Admiraliteit toch wel had met schuurstof en andersoortige chaos. Ook de combinatie met de start van een gezin en druk internationaal werk was niet bevorderlijk.
Maar nu dan... 65 jaren oud, werk gedaan, tijd genoeg en een garage omgetoverd tot mancave. Niks staat me in de weg om heerlijk te prutsen en opnieuw te ontdekken hoe dat ook alweer allemaal moet.

Het project is dit prachtige scheepje:

attachment.jpg

"De eerste Lemsteraak werd in 1876 gebouwd op de scheepswerf "Gebr. de Boer" in Lemmer, Friesland. De Lemster was oorspronkelijk een vissersboot die werd gebruikt in het noordelijke deel van de Zuiderzee.
De navigatieomstandigheden waren hier moeilijk vanwege het getij en de tegengestelde winden. Dus de boot werd ontworpen om er goed mee te kunnen navigeren en manouvreren. Deze eigenschappen in combinatie met de vloeiende lijn hebben de Lemster tot een van de beste zeiljachten gemaakt."

- Schaal: 1:35
- Lengte: 570 mm
- Hoogte: 485 mm

Ik moet nog echt weer van alles leren en onder de knie krijgen. Graag deel ik hier mijn ervaring met jullie...

Gijsbert
 
Allereerst, waar was ik gebleven, jaren terug. De kiel, spanten, dek (deels beplankt) en het berghout.

attachment.jpg

Ik kon me nog herinneren dat de kromming van de zeeg heel lastig was doordat er niet alleen een buiging in het verticale vlak in zat, maar ook een in het horizontale vlak, dus een soort S-vorm.
dat kwam ik weer tegen toen ik de eerste huidplanken erop probeerde te zetten: Het gaapte aan alle kanten en er zat enorme spanning op.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met een loodstrip geprobeerd de richting van de kromming te begrijpen en te bedenken hoe ik die romp in godsnaam dicht zou kunnen krijgen. Natuurlijk de "how-to-beplanken" aanwijzingen bestudeerd, maar dat hielp niet om de planken boven hun natuurlijke kromming te krijgen.
Dus maar vanaf de kiel gestart en de al bevestigde plankjes eraf gesloopt. Gelukkig had ik nog wat restmateriaal van de Marie Jeanne, dus dat kon ik mooi gebruiken in de onderste huidgangen. Een goed begin.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar ook daar begon het richting het berghout alweer lastig te worden. Ik moest te veel verjongen om goed op de boeg uit te komen met een redelijke breedte om de plankjes vast te kunnen zetten.
Dus het ideaal om het prachtige lijnenspel te realiseren heb ik toen maar losgelaten, de opdracht werd: romp dicht!!!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


En dat is uiteindelijk gelukt... pfff

Gijsbert
 
Omdat ik dit projectje echt beschouwde als een oefening en voor het opdoen van ervaring wilde ik wel eens weten of ik van deze romp iets moois zou kunnen maken. Ik heb de tweede laag beplanking maar gelaten voor wat het was en heb me op het schuren, plamuren en verven gestort.
Ook dat was weer vol verrassingen en buitengewoon leerzaam.

attachment.jpg

Maar goed, uiteindelijk begint het ergens op op te lijken...

... en dan laat je hem uit je vingers glippen en is het neusje beschadigd. Een Lemsteraak zonder een mooi neusje kan natuurlijk niet, dus een cosmetische ingreep gedaan met prima resultaat al zeg ik het zelf.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles bij elkaar begon het al een leuk ding te worden en zeker toen ik het mastje en de giek een beetje op hun plek zette, leek het verdorie zelfs al een echt bootje!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gijsbert
 
Mooie uiteenzetting van waar je mee bezig bent knap.
 
In je haast om door de half afgewerkte fasen heen te kunnen kijken naar iets van een eindresultaat doe je domme dingen. Ik had de potdeksel er natuurlijk al veel te vroeg opzitten, dus dat moest eraf anders zou ik het boeisel niet makkelijk kunnen schuren en plamuren. Dus dat wordt een herstelklusje want het zat er echt al goed op geplakt!
Verder had ik uit verkeerde zuinigheid bedacht dat ik wel met twee laagjes lak die ik nog ergens had staan, de romp wel zou kunnen beschilderen met wat plamuren tussendoor. Dat lukte dus helemaal niet. Ik had wat spuitplamuur gekocht, maar die tastte de laklaag aan en overal sprongen de blazen in. Dus weer kaalschuren en netjes met grondverf aan de gang. Bijkomend voordeel was dat ik zo ook de waterlijn met 8B potlood gemakkelijker kon aftekenen en ik niet met spelden aan de gang hoefde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het afplakken van de waterlijn met hele smalle tape ging ook prima op de grondverf, dus het onderwaterschip zat ook snel in de verf.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, nu ben ik op het punt waar ik nu ben gebleven en zullen de updates wat minder snel volgen.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden...


Gijsbert
 
Dat ziet er goed uit!
Goeie uitleg erbij ook, al moet ik voor het scheepsjargon wel een woordenboek stand by houden ;)

Have fun :)
 
Mooie bouw Gijsbert en leuk om volgen al ben ik zelf geen houtsnuiver of scheepsbouwer.
 
Mooie bouw toto zover, ook een mooie uitleg
 
Knap gedaan , ja met verf of primer moet je zeer voorzichtig te werk gaan he , heb het op mijn auto's ook al mee gemaakt
Suc6 verder
Marc
 
Altijd interessant om te zien hoe de houtbouw ineen zit :)
Knap resultaat :wow:
 
Mooi werk, foto's mogen wel wat groter (373 pixels is klein...) zodat je werk beter tot zijn recht komt.

Beplanken, het is en blijft een kunst waar ook ik geen kaas van gegeten heb...
 
mooi resultaat dat je laat zien.
Af en toe wat slopen om het nadien beter of anders te bouwen hoort er nu eenmaal bij.
Zelfs als je al wat meer ervaring hebt blijft dit gelden omdat je dan jezelf weer wat nauwkeuriger werken oplegt.
Veel bouwplezier nog, Marc
 
Het is weer een moment om jullie over mijn vorderingen bij te praten.
Het onderwaterschip was inmiddels mooi strak in de verf gezet, dus werd het weer tijd voor het dek, de kajuit en alles wat daarop komt. Daglichten, toegangsluik, winches en kozijntjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook het potdeksel op het boeisel kan weer afgewerkt worden en met wat hulp van Lego en een verfblik staan beide delen keurig onder druk en aan weerszijden horizontaal.

attachment.jpg

Nu is het tijd voor de beschildering van het berghout, zo typerend voor een Lemsteraak. Eerst strokend afplakken en dan voorzichtig tussen de lijntjes verven. Best goed gelukt voor een amateur, al zeg ik het zelf.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het ziet er steeds strakker uit en ik kan er in de tuin rustig een uur naar kijken en van de mooie lijnen genieten.
 
Je hebt meer dan gelijk , nu het weer beter word en eerlijk ? Het is een streling voor het oog
Knap werk
Marc
 
Hoog tijd om naar de volgende fase te gaan, alles op en rond de romp en het dek. De mast en alle losse onderdelen op hun plekjes vastgelijmd en ook de boegspriet gemonteerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de masttop komen een aantal katrollen voor de stagen en de zeilen, dus dat werd mijn eerste ervaring met het knoopwerk op schaal. Gelukkig kon ik de katrollen gebruiken die ik niet had gebruikt bij mijn eerste bootjesbouwpoging, want wat Mamoli had meegeleverd was om te huilen.

attachment.jpg

Met behulp van een zweihaak en Legoblokjes kon ik de hoek van de boegspriet mooi op 5 graden bevestigen en kreeg je een eerste idee van de grootte van het model.

attachment.jpg

Toen me even bezig gehouden met het anker. De dwars uitstekende stok van het anker zat in het pakket compleet vastgegoten aan het anker zelf, dus daar moest geslepen worden en geknipt. dat was geen goed idee, want de steel van het anker ging in tweeën. Van alles geprobeerd met secondenlijm maar het brak steeds weer bij de minste belasting. De truck bleek een krimpkousje te zijn, die zwartgeschilderd, perfect voor een realistisch resultaat zorgde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook met de gegoten wantspanners had ik een groot probleem. De oogjes waren te krap en als ik ze probeerde te ruimen braken ze open. Ook kreeg ik ze niet om de gebogen haakjes het dek heen omdat daarvoor geen ruimte was in de oogjes. Dus ook hier wat scratch-werk met wat koperdraad, soldeer, een krimpkousje en matzwarte verf een wantspannertje verkregen van ongeveer 1,5 cm. Het blijft priegelwerk...

attachment.jpg

Langzaamaan kon ik dus aan de verstaging beginnen. Allereerst de beide stagen aan bakboord en stuurboord, die met de wantspannertjes aan het potdeksel werden bevestigd. Op de werkbank en in daglicht ziet het er echt geweldig uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna een wat lastiger constructie, de voorstag, die vanaf de boeg naar boven in de mast loopt, ook met een wantspanner, maar ook nog twee katrollen die je nodig hebt om de mast te kunnen strijken. Zo langzaamaan begin ik me een beetje vertrouwder te voelen bij het werken aan de tuigage en het gepriegel met fijne lijntjes en pietepeuterige katrolletjes. Leuk!!!

attachment.jpg

attachment.jpg



Tot zover, volgende keer meer!

Gijsbert
 
Prachtig werk Gijsbert ! al is veel detail niet echt mooi te bekijken met die kleine plaatjes...:22:

groetje ;)
 
Hallo Peter,

Ik weet eigenlijk niet wat ik "verkeerd" doe. Ik plaats mijn foto's in een aparte map op mijn computer (Macbook). Daar hebben ze nog een omvang van 2+ Mb. Daarna open ik het fotoalbum en druk op de upload knop en kies de foto. Ook daarna druk ik op opslaan en staan ze in mijn album. Voor de tekst selecteer ik ze vanuit het album en dan komen ze er klein te staan. Dus ergens worden ze gecomprimeerd, maart ik weet niet hoe of waar.

Gijsbert
 
Mooie foto's en een lust voor het oog.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan