Hoofdsponsor

1/35 Lemsteraak Catalina van Mamoli [wip]

Hi uhu/Ludo,
Ik heb zojuist eens de facebook pagina van hun bekeken. Ze gaan maar tot 2107, dus de laatste vorderingen heb ik (nog) niet gezien. Maar dit zijn toch prachtige scheepjes! Ik ben er ook altijd verliefd op geweest, wel van een afstandje, maar toch...
 
je maakt mooie vorderingen, die ik best kan waarderen.
 
hallo allemaal,
De laatste loodjes... Met het grootzeil was het eerste van de drie zeilen gehesen. De volgende was de fok en daarna de kluiver.

attachment.jpg

Op zich waren daar geen problemen bij ontstaan, behalve dan de volstrekt idiote beschrijving van Mamoli over de belegpunten van de verschillende vallen en stagen. Alsof elk oogje of haakje een touwtje moest hebben. Gelukkig was er een goede beschrijving van de bouw van de Groene Draek die in het Fries museum als model staat en daar is de logica goed verwerkt en is er een zeilbaar schip beschreven. Dus iedereen die deze Lemsteraak van Mamoli wil bouwen raad ik aan hier een bezoek te brengen: https://friesscheepvaartmuseum.nl/beeld/fsm-col1-dat1000016243

Het roer, de vlag en de wimpel en het anker waren de kersen op de taart. Het roerscharnier zoals dat was meegeleverd was onbruikbaar, dus heb ik zelf een constructie bedacht met behulp van dunne stripjes messing en een klein soldeertoortsje. Een representatief roer was het resultaat.
Op het roer de vlaggenstok en de vlag. Daar heb ik met behulp van een stevig stukje PP-folie uit het deksel van een verpakkingsdoosje een golvend oppervlak gemaakt en daarop het gedrukte vlaggendoek met verdunde houtlijm een dag laten drogen. Het resultaat was met een klein beetje bijbuigen heel natuurlijk en ik heb beiden met veel genoegen gehesen.

Het anker heb ik met een dunne ketting in de ankerlier gestoken (en niet op de berentanden belegd, zoals Mamoli suggereerde) en met het afwerken van de achterzijde van de kajuit was eigenlijk het laatste klusje geklaard.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het eindresultaat ziet u in de onderstaande foto's.

attachment.jpg

attachment.php


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Resumerend was het een leuke hernieuwde kennismaking met het modelbouwen na zo'n lange periode daar geen gelegenheid voor gehad te hebben.
Voor mij was het belangrijk om een fijne plek te hebben om te kunnen rommelen en me geen zorgen te hoeven maken over de stof en spaanderproductie die onvermijdelijk optrad.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt hier een werkje neergezet dat zeker mag gezien worden.
Het modelbouwen zat je duidelijk nog in de vingers, ook al was een poos geleden .
Je kan gerust aan je volgende werkstuk starten.
veel bouw plezier verder in de herontdekte hobby
 
Hij is heel mooi geworden
 
Zeer knap gedaan amai.
 
Als dit gelijk staat met herbeginnen dan vraag ik mij af waar je zou staan indien je de hobby verder had gezet, amai!
 
Prachtig resultaat van een herinstapper !

Er zal nog wat moois komen dan, nu je de smaak weer te pakken hebt ovvmbm.gif
 
Prachtig eindresultaat geworden. Ben zelf vandaag als beginner ook met deze kit begonnen.
Kijken of ik een vergelijkbaar eindresultaat neer kan zetten.
 
Sorry, ich spreche kein niederländisch, kann nur in deutsch antworten, und habe diesen Beitrag jetzt erst entdeckt und nur in der deutschen Übersetzung gelesen. Mir geht es genauso wie Dir, Gijsbert, ich bin inzwischen Rentner und habe den Schiffsmodellbau wieder entdeckt. Und beginne gerade dieses Modell von Momoli zu bauen. Dein Beitrag war für mich außerordentlich hilfreich. Deine zum Teil detaillierten Beschreibungen und vor allem die Bilder haben mir bei der Planung sehr geholfen. Zumal die Bauanleitung von Mamoli mitunter durchaus etwas schwer zu verstehen ist. Allerbesten Dank dafür!
Schöne Grüße aus dem Münsterland jenseits der Grenze, Jochen.
 
willkommen in diesem Forum, ich spreche selbst ein wenig Deutsch, obwohl wir neben meiner Frau eine deutsche Familie in der Eifel haben
Wir hoffen, bald etwas von Ihrer Arbeit hier im Forum bewundern zu können
Gruß
Marc


Icoon voor Geverifieerd door de community








Openen in Google Tran
 
Dat zou ik graag willen. Maar het kan even duren. Gegroet, Jochen. :-p:-p:-p
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan