Hoofdsponsor

1/35 Lemsteraak Catalina van Mamoli [wip]

Volgens mij is de handigheid van het prutsen al terug in de vingers gekropen.
Mooie vooruitgang die mag gezien worden, ook je eigen oplossingen voor problemen met de bouwkit zijn netjes bedacht en opgelost.
Het totaal plaatje toont ook een netjes afgewerkt schip , doe op deze manier verder en je krijgt een pracht van een schip.
 
Dat is een heel mooi en fris scheepje in wording!
 
Hallo Peter,

Ik weet eigenlijk niet wat ik "verkeerd" doe. Ik plaats mijn foto's in een aparte map op mijn computer (Macbook). Daar hebben ze nog een omvang van 2+ Mb. Daarna open ik het fotoalbum en druk op de upload knop en kies de foto. Ook daarna druk ik op opslaan en staan ze in mijn album. Voor de tekst selecteer ik ze vanuit het album en dan komen ze er klein te staan. Dus ergens worden ze gecomprimeerd, maart ik weet niet hoe of waar.
helaas heb ik daarop geen antwoord, de virtuele techniek gaat hier boven mijn pet helaas.
Misschien dat iemand hier tips over heeft ?
Verder kan ik alleen maar zeggen : lekker verder bouwen :D
 
Zeer imposante entree op het forum Gijsbert, het bootje ziet er vooralsnog prachtig uit.

Wat de foto's betreft... het beste kun je Flickr gebruiken of een andere externe host om je foto's te hosten, in plaats van dit forum.
 
Moet zeggen dat af en toe mijn oren beginnen flapperen van het vakjargon maar het lijkt me zeker en vast een goed resultaat.
 
mooi, maar euh... zoals aangehaald... klein, en dan niet het model.

Via een basic bewerkingsprogramma zoals paint kan je evt een stuk croppen (select -> hokje rond wat je wilt zien -> Crop -> alles buiten het hokje wordt verwijderd) om de omgeving rond het schip te verminderen en de grootte of resolutie van de foto's bewerken (resize -> 2de tabblad -> pixels -> horizontal 1200) voor je deze uploadt naar de albums hier, of elders.... Misschien heeft het te maken met de groott van de bestanden, dat het programma deze automatisch verkleint naar een toegestane grootte...
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de aanmoedigingen en de tips vwb de foto's. Ik zal eens kijken wat ik kan veranderen, ook een onderdeel van het leerproces zullen we maar zeggen.

groeten,
Gijsbert
 
Hallo Gijsbert,

Ik zie je laatste foto nog steeds even groot als voorheen. Jammer want de kleine foto's doen je project onrecht aan.
Trouwens een zeer mooi resultaat dat je hier neerzet. Het is steeds genieten om je vooruitgang te zien.

Ikzelf ben ook overgestapt naar het gebruik van Flickr aangezien ik van de ene op de andere dag op hetzelfde probleem stootte via het forum. Hoge resolutie foto's werden plots gecomprimeerd tijdens de upload en op het forum kwamen deze binnen als kleine foto's. Erg frustrerend. Dagen op gezocht en geen oplossing gevonden.

Dus de korte pijn doorstaan om over te stappen naar Flickr. Wat erg handig is aan Flickr, je kan je foto's maken via de Flickr App. Ik maak mijn foto's steeds met m'n Iphone via deze app. Op die manier dien je je foto's niet meer over te zetten op een PC, uploaden enz.. Een hele rompslomp uitgespaard vind ik.

Succes,

Dirk
 
Gijsbert,

je kunt inderdaad kiezen voor een fotohost zoals Flickr of Image Shack (waar ik het gros van mijn plaatjes parkeer)
Voor maar € 15,- per jaar heb je al een handige betrouwbare hosting service.
Evengoed maak ik ook steeds gebruik van de albums hier op het forum en nog nooit echte problemen gehad.

Om jouw topic niet verder te 'vervuilen' heb ik alhier over MBBE albums nog iets gezegd.

Bouwze :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Het is echt een beetje jammer dat ik zo'n moeite heb om mijn vorderingen met foto's te illustreren. Ik ben inmiddels aardig ver en ik heb er ook een flink aantal foto's bij gemaakt, maar de hele avond foto's te gaan herformatteren en uploaden naar flickr en vandaar weer naar het fotoalbum en vervolgens weer in het bouwverslag plaatsen is wel erg veel van het goede en ik kijk nu ook graag naar de vele sportevenementen op TV... het moet wel leuk blijven denk ik dan.
Ik ben trouwens bijna klaar en ik zal proberen de foto's van het eindresultaat via de beschreven methode wel op het forum te publiceren.

Tot dan!
Gijsbert
 
niet te veel zorgen maken in je foto's ! Je kan altijd je scherm wat inzoomen (Ctrl + plus) voor degene die er problemen mee hebben. Simpel opgelost toch??
Los je die problemen toch eens op je gemak op na de bouw. Ik meen me te herinneren dat je in eerste plaats plezier moet hebben aan je hobby en het geen verplichting moet worden.

Succes alvast!!
 
Jammer van de kleine foto's maar ziet er toch al mooi uit.
Marc S.
 
Hallo allemaal,

Het zullen wel kleine fotootjes blijven, maar ik hoop dat jullie er toch genoeg lol aan zullen beleven, haha.
Verder met het verhaal.

Ik was gebleven bij de montage van de fokkestag, vanaf de punt van de boeg naar het topje van de mast. Ook de beide dubbele staande wanten waren nog provisorisch aangebracht.
Dus het werd tijd om aan de zeilen te beginnen, iets waar ik erg tegenop zag. Dus de oude Singer van mijn moeder van de zolder gehaald en overal een beetje olie ingegooid en hij deed het!!!

attachment.jpg

Het zeildoek was voldoende doorschijnend om het patroon over te kunnen tekenen van de bouwtekening, dus met een zacht potlood was het prima op het doek over te nemen.Vervolgens heb ik het speciale dubbelzijdige zeilmakerstape van 6mm breed tegen de buitenomtrek van het zeil aangeplakt. Het spul had ik meer dan 35 jaar in de garage liggen en het plakte nog als de beste!
Vervolgens heb ik de breedte van de zoom met een rond snijmes ongeveer gehalveerd en zo de drie zeilen uit het doek gesneden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nadat de zeilen met een smalle zoom waren uitgesneden was het vrij gemakkelijk om de zoom om te vouwen langs de plakrand en kwamen de verschillende zijkanten (lijken genaamd) er netjes uit te zien, klaar voor verdere afwerking op de naaimachine.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je bent duidelijk niet aan je proefstuk toe!
Vanaf een gsm zien de foto's er trouwens goed genoeg uit.
 
Dat je duidelijk wel wat ervaring hebt. Het ziet er allemaal zeer goed uit en je weet duidelijk waar je mee bezig bent!
 
Ah, oke... Het is vooral het feit dat ik lekker veel tijd nu heb, een vaste plek waar ik alles kan laten liggen en voldoende tijd neem om alles vooraf rustig te bedenken. Maar als je zag hoe de beplanking van de romp buitengewoon moeizaam ging loop ik nu toch wel door een redelijk steile leercurve gelukkig. Het belangrijkste dat ik heb ontdekt is dat hoe klein het stapje ook is, een enkel knoopje of een enkel plankje, het uiteindelijk toch vlotter gaat dan je ooit kon bedenken.
Dat maakt het wel leuk!
 
Verder met het verhaal:

Het afwerken van het zeil betekent eigenlijk het volgende:
Het stikken van de zoom en het stikken van de verticale banen. Als je machine het goed doet is dat niet al te veel werk, maar als je naald te plakkerig wordt doordat je door de tape heen naait is het fijn als je dat van tevoren even door hebt en de naald kan schoonmaken op een plezierig plekje. Behalve de zoom zit er in het zeil ook nog een versteviging waar de reeflijntjes (leefknuttels) doorheen komen, waarmee het zeil verkleind kan worden (een rif steken) bij harde wind.

attachment.jpg

Het grotere werk begint wanneer handmatig het lijkentouw met een festonsteek (dekensteek) moet worden vastgenaaid. Dit touw moet in de hoekpunten een klein lusje hebben om aan de rest van de tuigage te kunnen worden bevestigd. Aan de bovenkant moet het zeil ook aan de gaffel worden vastgezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als al het werk aan het grootzeil gedaan is, kan deze aan de mast en de giek worden bevestigd. Bij de mast gebeurt dat door een aantal lusjes (rakken) die om de mast heen worden geslagen en die voorzien zijn van kleine kraaltjes (rakkekloten) om langs de mast op en neer te kunnen schuiven.
De gaffel komt aan twee touwen te hangen, een bij de klauw die om de mast valt (de klauwval) en de ander draagt de gaffel op twee plaatsen en wordt de piekeval genoemd. Beide vallen heb ik vastgemaakt op de bakboord lier aan de voet van de mast. Samen met de kraanlijn, die de giek omhoog houdt als het zeil naar beneden is. Mamoli maakt een volkomen warboel van de belegpunten van de zeilen. stagen en rondhouten en het heeft heel wat tijd gekost om precies uit te vinden waar alles heen moest.

attachment.jpg

Als laatste werkje rondom het grootzeil was het maken van de beide bakstagen. De mast wordt wel gestaagd door de twee stagen vlak naast de mast aan het boeisel, maar met halve of ruime wind kunnen deze stagen de kracht naar voren toe niet opvangen. dus is er een stag nodig verder naar het achterschip: de bakstag. Maar deze zit het zeil in de weg als je deze verder buitenboord wil zetten, vandaar dat je deze stagen los kan maken aan de lijzijde omdat daar dan toch geen kracht zit. De bakstagen vormen dus het lopend want.

attachment.jpg

attachment.jpg


Met het plaatsen van de grootzeil schoot was het grootzeil als gehesen te beschouwen.

attachment.jpg

Een probleem was nog wel dat ik het zeil niet mooi vond vallen, dus ik heb met sateprikkers wat spanning in het zeil gebracht en de boel met een kwast water nat gemaakt en een nachtje laten drogen. Het resultaat was iets beter, maar nog niet ideaal. Dus als ik alle zeilen klaar heb probeer ik het eens met een verdunde oplossing van houtlijm en een ventilator die het zeil in de vorm blaast. Mogelijk gaat dat een beter resultaat opleveren.

attachment.jpg

Voor aan de boeg moest ook nog wat touwwerk worden gedaan.
De boegspriet wordt eigenlijk in 4 richtingen vastgehouden:
In het verticale vlak naar boven in de mast met de kluiverstag en de kraanlijn om hem rechtop te kunnen zetten in een haven en
naar beneden door de waterstag, naar een punt vlak boven de waterlijn.
In het horizontale vlak door de twee boegstagen die worden belegd op de twee lieren aan de zijkant van het voordek. die ook dienen om de zwaarden op te hijsen. Volgens Mamoli kan dat heel anders, maar dat heb ik maar even gelaten voor wat het was...

attachment.jpg

Volgende keer meer
Gijsbert
 
bijzonder mooi project. Ter info, op 29 juni wordt de volledig gerestaureerde Lemsteraak "Salamander" in Enkhuizen te water gelaten. Ooit (in 1911) gebouwd voor een Antwerpse haventycoon.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan