Hoofdsponsor

The shelf of doom

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
De groepsbouw van vorig jaar (Back to Basic) leverde maar liefst 27 afgeronde modellen op, van een totaal van 40 gestarte projecten. Deelnemers hadden plezier, er werd driftig gebouwd en de resultaten waren er naar.

Helaas hebben 13 gestarte projecten het niet gered. Ik denk dat dit nog een opmerkelijke uitkomst was... immers, hoeveel gestarte projecten stranden er niet na de eerste weken van enthousiasme? Als iemand mij zou zeggen dat dit 70% van alle modelbouw-inspanningen betreft, zou dat mij nog meevallen.

De keuze om een model te starten was er veelal één van passie. Een vliegtuig dat we altijd al wilden bouwen, een tank met photo etch die tot de verbeelding sprak... noem maar op. Maar na een paar weken kwam de klad erin, een andere interesse doemde op of een bepaalde techniek moest onder de knie gekregen worden. Tijd voor iets nieuws, iets vers... en het onafgebouwde model ging terug in de doos of, zoals ze in Engeland zeggen, op de 'shelf of doom'.

Forumlid Silenoz kwam met het idee voor een hierop geïnspireerde groepsbouw... maak binnen een half jaar je model (zoveel mogelijk) af. Mij leek dit een geweldig idee. Alleen al de zo lang gepauzeerde bouw te hervatten, is een bijzonder moment; de doos te heropenen een belevenis. Dus ik dacht, laat ik het eens opschrijven.

Deze post is een uitnodiging tot het geven van je mening hierover:


  • Doe je mee (of: zou je in principe mee willen doen)?
  • Zo ja, welke bouw ga je dan hervatten?
  • Of welke zou je kunnen hervatten?
  • Wat was de reden dat de bouw stil kwam te liggen?
  • Waarom denk je dat je het ditmaal wel tot een goed einde kunt brengen?

Hoewel het leukste zou zijn als de bouw alsnog binnen een half jaar kan worden afgerond, is dat niet de enige doelstelling van de groepsbouw. Het belangrijkste is simpelweg, dat een 'gepauzeerd' project wordt herstart. Heb je langer dan een half jaar nodig voor afronding, bijvoorbeeld wegens veel aftermarket accessoires en weinig tijd, dan is dat geen probleem. Wel is het van belang een bouwtopic te starten, om mee te kunnen doen aan de groepsbouw.

Verder geen regels, je bouwt je model zoals je dat zelf wilt.

Laat jullie gedachten maar komen! Als er voldoende interesse is en het zit een beetje mee met de besteedbare tijd, dan zijn Silenoz en ik bereid deze beroepsbouw te voorzien van administratieve begeleiding zoals ik dat ook deed bij de vorige groepsbouw (startlijsten, updates, overzichten en dergelijke). De groepsbouw zou kunnen starten na afronding van de huidige groepsbouw 'out of your comfort zone'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik wil wel

Goed plannetje, spreekt me wel aan :8

Ik zal eens kijken wat er op de verlanglijst staat.
Het betreft voor zover ik weet voertuigen die een diorama bestemming hebben.

En dan zou ik kiezen voor zo'n voertuig maar niet het complete diorama.
Het meegenomen voordeel hiervan kan zijn dat door het voertuig te voltooien de goesting in het diorama ook weer gaat leven.

EDIT
Hoef eigenlijk niet langer te denken... ik wil wel gaan voor de Sd.Kfz.9 'Famo' voor het diorama "The Gentle Giant" !
De Famo is vergevorderd maar echt nog niet af.

De reden dat het werk aan dit diorama stopte :
Met het detailleren van de Famo was ik zo ver gegaan dat ik er letterlijk koortsdromen van kreeg.
Het plan dat het hele diorama net zo super gedetailleerd zou gaan worden begon als een monster uit te zien.
Na de plotselinge stop heb ik echt een tijd lang een trauma gevoel ervaren bij dit diorama.
Zelfs optimistische herstarts wilde niet goed aanslaan.

Eind 2012 is het ondanks pogingen van clubleden (twenot) mij op gang te krijgen 'definitief' van de baan geraakt.
Sinds een jaar of zo is het Gentle Giant vuurtje langzaam aan het opflakkeren (had het zelfs als voornemen voor 2019) en wellicht is dit
het juiste duwtje om via het voertuig ook het diorama op gang te krijgen.

Het gaat dus om deze 'mobiele keuken', een veldmodificatie, waarmee de Britten en de Amerikanen een deel
van de stad Essen van voedsel en water voorzien.
attachment.jpg

Groet ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zeker kandidaat... Ik denk dat ik al een serieus lijstje heb. Reden van stranden... Vroeger was dat werkgerelateerd... Veel werk waardoor je 's avonds hondsmoe thuiskwam deden je toch maar naar een andere kit grijpen omdat het opschonen en de basis samenbouwen niet zo intensief en tijdrovend was dan te beginnen superdetailleren. Veel aan dat laatste begonnen, maar de eerste weken lukte dit, maar strandde het daar ook... Sommige zijn gestopt door onverwachte obstakels, waar ik geen oplossing voor kon vinden. Momenteel is het eerder gezinsgerelateerd... Als ik een paar avonden in de garage ga spuiten, wordt de snaar gespeeld van : ik zit hier weer alleen, en dus probeer ik het een beetje te verdelen. Ik heb er nu 2 klaarstaan om te spuiten.

Voor deze groepsbouw, sowieso 2/3 kandidaten:

M198 155mm geschut van Trumpeter : gestrand door niet kunnen uitvogelen hoe deze te schilderen
F-17 van Trumpeter in 1/72 : gestrand door werk eigenlijk
Revell Blohm&Voss P.194 : gestrand door decalproblemen
...
 
Wel normaal werk ik alles af maar toch was ik aan een kit begonnen van een howitser 105 mm waar ik geen topic van gestart ben omdat die door een breuk of 2 mij ging vervelen en wilde er een ook een unimog bij, maar die vond ik niet en de unimog die het dichts bij de originele kwam koste 99.90 euro en dat was me veel te veel en de doos ging voor altijd opzij.
Bij deze wil ik de howitser wel afmaken in uw topic maar dan moeten de andere werken waar ik mee bezig ben maar even wachten.
Dus kandidaat bij.
 
Beste vrienden ik was gestart met een papier model maar heb er avonden aangezeten en kwam niet echt van de grond niets was wat het moest zijn geen bouwplan
Zelfs waren er delen bij waar ik nog steeds niet weet voor wat ze dienden
Daarom beste vrienden ben ik stilletjes gestopt , kan er mijn draai ook niet in vinden
Wel zou ik eens iets nieuws willen proberen een vliegtuig of zo in plastic uiteraard
Sorry ik was er met volle moed en goesting aan begonnen
Marc
 
Hey Marc,

nog eens goed nalezen, ik denk dat je twee zaken door elkaar aan het halen bent... hie betreft het geen groepsbouw uit de comfortzone, maar een idee waarbij je modellen die je om de een of andere reden aan de kant gezet hebt en nooit afgewerkt effectief zou afwerken.
 
Ik heb me voor de groepsbouw 'out of your comfort zone' een beetje mispakt. De bouw van het Amati Grand Banks yacht loopt nog steeds, maar er kruipt veel meer tijd in dan ik had verwacht. Men bekijkt alles steeds zeer positief, maakt plannen, heeft zin om er aan te werken enz. Maar dan komt "Mr Reality" om de hoek kijken, en met een eigen zaak, de nodige uitdagingen om goed personeel te vinden, en 2 kinderen die aan de unief studeren, verhuizen naar studentenkamers enz, ben ik al blij dat ik 1 avond in de week een paar uurtjes kan vinden om aan het project verder te werken.

Ik vind het onderwerp van je nieuwe groepsbouw voorstel erg interessant Roy. Ik heb ook nog een paar projectjes op de shelf liggen. Maar de Grand Banks zal eerst worden afgewerkt. Het is niet de bedoeling dat deze op de "shelf of doom" belandt om er een andere af te halen.

Dirk
 
Sorry , had ik slecht begrepen , ja op dit moment ( geen verschoon ) zijn mijn ogen zo slecht dat ik echt moeite moet doen om te lezen en deze week naar de oogarts kunnen gaan in verband met de suiker mijn ogen zijn nu stabiel eerder kon ik niet bij de oorarts en nu is mijn bril besteld nog even wachten

Marc
 
Interessant onderwerp maar in feite ben ik hier al bijna een jaar zelf met bezig nl. het aanpakken van kits die ooit eens gestart waren.
De Dodge ambulance is er zo één, de ZIS brandweerwagen en de artillerietrekker zijn beiden ook kits die op de shelf waren terecht gekomen.
Dan heb ik ook nog de "rebuilds" zoals de Ford V3000S met zijn PaK 43 + de motor als lading en de beide Mechanical Mule's.

Heb ik er nog? Ja hoor !!

Mogelijke kandidaten zijn:
- Academy Sukhoi Su-27 op 1/48. Kit 2de hands gekocht van iemand die er ooit met gestart was maar er geen uitweg meer in zag. Bouw gestopt omdat de decals in honderdduizend stukken braken.
- Aerografix Rooikat 105mm prototype op schaal 1/72, full resin kit. Bouw gestart, kanon aangepast maar vermoedelijk gestopt omdat ik geen fijne boortjes meer had en later verlies aan interesse.
- AMT Star Trek Deep Space Nine "USS Defiant". Gebouwd en begonnen met verven maar gestopt in de periode dat men voor het eerst verlichting begon aan te brengen in vliegtuigen middels fiberglas draden; techniek die nu al achterhaald is. Om goed te zijn zou dit toestel of moeten afgewerkt worden zonder verlichting of opnieuw uit elkaar gehaald worden om er, mits de nieuwe technieken, andere technische snufjes in te plaatsen.

Verder heb ik hier ook nog een aantal kits liggen die ik overgenomen heb van bouwers die gestart waren maar het niet meer zagen zitten.
- Italeri Commando Jeep op 1/35,
- Italeri Bedford Gun Portee op 1/35,
om er maar een paar te noemen.

En dan zwijgen we nog over de stapel "rebuilds" dat hier nog ligt en waarvoor reeds aftermarket aangeschaft werd.

Maar doe ik mee?
Ja, als de marge ook hier 6 maand is moet het zeker lukken om één van die projecten af te werken.
 
Grappig, ik ben sinds begin dit jaar aan mijn tweede project bezig met een shelf queen :)
De eerste was de LRDG jeep, en momenteel enkele figuren en vignette welke nog geen topic hebben :8
Maar geen nood, ik heb hier genoeg kandidaten om in te schrijven, van kleine en grote modellen tot diorama's....
En ik denk al een grote kandidaat te hebben :D
Deze is gestopt omdat de decals nepen en luchtbubbels hebben...
 
Dit zou een goede reden zijn om de Liebherr L586 2+2 verder af te werken.
Die zit al een aantal jaren in een doos.
Indertijd gestopt omdat ik dat ding na 2 jaar gewoon beu was.
Maar het werk dat er toen al ingestoken is geweest verdient een verderzetting.
Ik ben dus kandidaat om dat in deze context weer op te starten.

Grts,
Joost
 
Heb alles nog eens goed nagelezen en nogmaals sorry voor het misverstand
Ik zou wel willen meedoen heb nog 2 kevers liggen schaal 1/16 geloof ik die wel eens zouden afgemaakt worden
Ik bekijk het even en laat het nog weten heb het op dit moment zeer druk , mijn vrouwke is juist eergisteren 70 geworden en ben nu feestjes aan het voorbereiden , volgende week zal het pak rustiger zijn en dan bekijk ik het
Grt
Marc
 
Ik zit er ook over te denken, maar dan kom ik uit bij, wat heb ik eigenlijk nog leggen. Ik heb wel veel onderwerpen hier op de site open, eindfoto's maken. Of hier en daar een aanpassing van een half uur werk. maar ook heb ik projecten leggen zoals die huisjes, waar gewoon de maatvoering niet klopt, staat vermeld op de kit als 1/35 en is 1/16. Nou daar zie ik mij al een Samba-bus 1/24 op zetten die niet boven het raamkozijn uitkomt.
Maar ik denk dat ik wel met iets mee kan doen.
 
Leuk te zien dat hier kennelijk interesse voor is. Ik zal de meest relevante reacties beantwoorden.

@Peter: een Famo-bouw is altijd leuk om te zien, voor mij geldt dan 'hoe gedetailleerder des te beter'. Hopelijk ditmaal dan wel geen koortsdromen. Kun je het niet stukje voor stukje, beetje bij beetje aanpakken?

Mobiele keuken op zo'n Famo heb ik nooit eerder gezien, zie daar wel naar uit.

@Silenoz: als groot fan van de Blohm und Voss 194, zou ik die met veel plezier hervat zien. Zeer bijzondere kist. Heb je al een plan hoe je de decal-problemen kunt oplossen? Waar bestonden ze uit?

@Pascal: de breuken in de Howitzer zijn makkelijk te herstellen? Met / zonder versteviging?

@Leysend: het scheepje komt wel af denk ik... je hebt nog anderhalve maand, op zichzelf niet heel lang maar je bent toch best ver al. Als er geen tijd is daarentegen... altijd lastig (en zelden goed om in de modelbouw met deadlines te werken). Welke andere onafgewerkte projecten liggen er nog?

@Erwin: het is zeker inspirerend dat je eigenlijk (net als Beyond) bezig bent met het idee van deze groepsbouw maar dan individueel. Een herstart van de Bedford (QL?) zou ik bijvoorbeeld interessant vinden.

@Beyond: de grote Ducati zou het verdienen, zeker in een zo vergevorderd stadium, terug op de werkbank te komen zodat 'ie in volle glorie kan worden geshowd. Heb je deze mogelijke oplossing al geprobeerd? Anders ergens even nieuwe decals bestellen.

@Papershaper: de Liebherr kan ik me nog wel herinneren, dat was een imposant project. Je was daar toch ook best ver mee, meen ik. Alleen al het creëren van de traanplaat... (hier); wat een werk. Zonde om het in de kast te laten liggen.

@Coachke; de 1/16-Kever van Revell is volgens mij een best lastig model (of was het nu de bus... één van de twee was bijzonder ondoenbaar schijnbaar) maar het eindresultaat zal er wél naar zijn. Er is een duidelijk grootteverschil met de reguliere 1/24-modellen. Simpelweg, een 1/16 is anderhalf keer zo groot. De moeite waard, zou ik zeggen.

@Aris: ja jij maakt je projecten nagenoeg altijd wel af, wat vrij uitzonderlijk is. Misschien de getergde Belorus nog eens finaal aanpakken?

Ikzelf zou wellicht mijn groepsbouw-entry van vorig jaar, de Gaz-tankwagen, kunnen aanpakken. Zoals in dat topic al gezegd, is er niet al teveel machinewerk aan. Ik keek zojuist nog eens in de doos, nieuwsgierig... en zag een verregaand gevorderd project:

46908190965_5481fbf4cb_b.jpg

46908190925_9556792a66_b.jpg

Dus dat zou mijn inschrijving zijn.
 
Ok mijne heren ik zal meedoen maar ik moet nog steeds wachten op mijn nieuwe bril , want nu is het met mijn zicht triestig gesteld , hoe snel mijn ogen achteruit zijn gegaan is mij een raadsel
Het word de kever hot rod en als er nog tijd is de kever rat uitvoering
Marc
 
Roy, dat was gisteren ook de eerste die in mijn gedachten naar boven kwam. Ik zie bij het nalezen, dat ik in het item flink achterloop met de foto's. Ik moet ook bekennen dat ik zin heb om weer verder te gaan met deze.
Ook heb ik een paar ideeën, om iets te wijzigen op de veel geplaagde punten. Dat zou beginnen zijn met eerst fixeren op een ondergrond. Hier heb ik ook al een kant en klare oplossing voor. Dank je om het item naar boven te halen, scheelt een hoop zoekwerk.
Ga er maar vanuit dat het deze word.
 
@Peter: een Famo-bouw is altijd leuk om te zien, voor mij geldt dan 'hoe gedetailleerder des te beter'. Hopelijk ditmaal dan wel geen koortsdromen. Kun je het niet stukje voor stukje, beetje bij beetje aanpakken?

Mobiele keuken op zo'n Famo heb ik nooit eerder gezien, zie daar wel naar uit.

Nee hoor geen koortsdromen meer, eerder een soort plankenkoorts ;)
Maar dan wel positief hoor.

"Hoe gedetailleerder des te beter" heb ik voor mezelf iets losgelaten en heb een andere benadering
voorrang gegeven : 'Beter is de vijand van goed'.
Dus niet perfectie nastreven maar iets eerder tevreden zijn, en dat met name volhouden tijdens het bouwen van een diorama.
Voor mij is dat een belangrijke leidraad om dingen daadwerkelijk af te krijgen.

Stukje bij beetje inderdaad.
De Famo voltooien is een doel en zal er enthousiast mee aan de slag gaan !
Ik zal er aan werken naast een ander project. En het is niet uitgesloten dat, zou ik de smaak goed te pakken krijgen,
het project Gentle Giant in zijn geheel weer opgepakt wordt.
Ben daarmee gestart in 2009 en van binnen is dit (persoonlijk en tot nu toe) altijd het leukste/mooiste verhaaltje geweest
dat ik in een diorama wilde uitbeelden.

Ik krijg er steeds meer zin in, ook al weer na dit schrijven :)

Gigantisch edoch Gentle groetje :D
 
Vandaag even de 'Shelf of doom' onderzocht wat volgend resultaat opleverde:

47086872214_168c8678e4_k.jpg

40909864983_0fa84b38bf_k.jpg

47876281781_5c8031563a_k.jpg

33999040288_87eefe007a_k.jpg

46960065335_7c99e3ebf4_k.jpg

40909725063_fa961e0c6b_k.jpg

33998899028_17749d92ec_k.jpg



En verder nog deze van Amati. Ooit eraan begonnen, stopgezet, op zeker ogenblik het modl nog eens ter hand genomen, en uit de hand laten vallen. Dus redelijk wat schade. Deze lijkt me echter niet onherstelbaar, maar er is wel werk aan.

47876278491_a25f0b0ab4_k.jpg

46959909565_0757fafd96_k.jpg

46959909405_76495e84a7_k.jpg

33998898738_a75c639030_k.jpg

Zo, dat zijn de zaken die ik heb teruggevonden, maar er zijn er ergens nog een paar die ik niet onmiddellijk terugvond (1/32 Tomcat van Tamiya & Revell 1/144 Saturn V raket.)

Een prettige zaterdagavond gewenst aan iedereen.

Dirk
 
Zo, @foto 1: dat was een ferme preshading-exercitie!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan