Hoofdsponsor

1/35 Occupied Antwerp, autumn 1940 [wip]

Heerlijk om te zien , geweldig hoe je het weeral voor mekaar krijgt , en die poes ziet er tof beest uit
Ik blijf zeker volgen omdat mijn lievelingsnonkel wattman was en dat roept toch herinneringen op uit vervlogen tijden he
Ik kreeg altijd de overschot van de ticketjes dat waren zeer kleine witte boekjes waar de ticketjes afgescheurd waren en daar speelde ik dan altijd mee ( jeugd sentiment )
Marc
 
Je boekt een mooi resultaat. Figuren sculpten is inderdaad geen eenvoudige zaak.
Ik kan alleen maar aanraden om constant te vergelijken met foto materiaal, en een berg geduld.
De afgewerkte figuren mogen er zeker zijn !
Ik volg met veel interesse.
 
Prachtwerk, dat is al zeker ;)
Om greenstuf en varianten glad te maken gebruik ik een siliconen- penseel
attachment.jpg
Deze even in water doppen en dan kan je makkelijk alles mooi glad strijken en/of in vorm brengen.
 
Bedankt.
Ik heb hier wel het materieel om mee te werken maar ben begonnen met milliput te werken en dit gaat me niet goed af.
green stuff ben ik iets beter mee maar ben het plakgebeuren nog niet gewoon.
Maar heb tijd en we gaan er voor.
Intussen goed kunnen doorwerken en getracht de ramen te herstellen.
Het kan altijd wel beter maar voor nu doe ik het hier mee.
Er moet nog veel gebeuren om de kaders van de ramen te fatsoeneren maar dat is voor morgen hoop ik.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi werk tot zover een genoegen om naar te kijken. Ik begrijp dat jullie met wattman de conducteur bedoelen. Miniart heeft recentelijk een kit uitgebracht waar een conductrice in zit. Maar ze heeft een broek aan, dus met wat sculpen kan je het misschien veranderen. Deze kit is het


07.06.19
38010 GERMAN TRAIN STATION STAFF 1930-40s
Available

attachment.jpg
 
Gaat goed met de tram zie ik en ook de figuren komt in orde, al is dat minder makkelijk.

Over het algemeen zijn levende zaken moeilijker te modeleren dan gefabriceerde dingen.

Je vroeg :
mijn grote probleem is dat het plakkerig blijft tijdens het bewerken en moet daar nog gewoon aan geraken tenzij ik het verkeerd doe maar schijnbaar is het zo een materiaal .
Misschien vettig maken ?
Vettig of nat maken van gereedschap of putty voorkomt dat putty aan de tool of vingers blijft plakken.
Ik lik bijna altijd aan de tools tijdens sculpten (putty is veilig, maar men kan overgevoelig zijn).

Milliput wordt tijdens gebruik van vocht zachter tot zelfs papperig. De oplosbaarheid in water neemt af naarmate de uitharding vordert.
Afhankelijk van het werk kun je ook vaseline of een olie gebruiken.

GreenStuff is ongevoelig voor water, lost dus niet op. Vaseline of olie werkt het best om kleven te voorkomen.

2K putties verliezen ook kleefkracht naarmate uitharding vordert, dus indien de klevende (hechtende) eigenschap niet gewenst is
kun je de vers gemengde putty ook een minuut of tien laten rusten voordat het gebruikt wordt.

Wanneer vettigheid is gebruikt kan een volgende portie putty nog steeds hechten, al heeft hechting dan meer tijd nodig.
Voor de zekerheid kun je ontvetten met bijv. wasbenzine.

Een droge manier die kleven tegen gaat is licht bepoederen met talkpoeder.
Ook talkpoeder verhindert niet echt een goede hechting vermits de nieuw aangebrachte putty geen erg kleine portie is en
bovendien de tijd krijgt om te hechten.

Kleine toefjes of bolletjes putty kun je ook met een stipje CAlijm vastzetten.

De door Beyond getoonde tools zijn bijna een must voor fijne details en gladde afwerking in putty.
Niet omdat het er beter mee gaat, maar wel comfortabel en ze zijn goed te reinigen.
Penselen doen het ook heel goed, maar wanneer je die niet goed schoon krijgt zijn die verloren.
Je hebt setjes in normaal en klein formaat. Normaal is goed voor alle werk. Klein is een mooie uitbreiding maar niet essentieel.

Oefenen met "FIMO" of "Sculpy" is een suggestie, want dit soort 'klei' blijft zacht zolang het niet verhit wordt.
Beide worden 'afgebakken' op ± 110ºC voor 20min. en een plastic figuur kan dat goed aan.
Daarbij wel opletten dat fijne dunne plastic details kunnen buigen (bijv.geweer, sabel).
Een eenvoudig electrisch oventje is goed, combimagnetron werkt ook op "hetelucht ovenstand".
Bovendien kan na elke gebakken laag nieuwe 'klei' worden toegevoegd die zonder schade aan voorgaande laag afgebakken kan worden.
Fimo en Sculpy laten zich in ongeharde vorm oplossen met cellulose thinner en aceton.

sticky greetz ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Marc en Bart.
Beyond en Peter : er word aan gewerkt.
Wat de tram betreft zit ik in de knoei want ik krijg de kleur niet die ik zou willen.
Ook ben ik naar het tram museum geweest in Antwerpen en als ik hem in een Belgische stad wil zetten zijn er een paar aanpassingen nodig .
bv; Het ijzeren poortje zal weg moeten en aan de voorruit zal er wat bijgewerkt moeten worden.
Is het dan 100% juist : Neen maar het scheelt niet veel meer.
Dus ben ik mijn hoofd nog aan het breken met wat ik wil.
Intussen aan de Opel begonnen om bezig te blijven en moet zeggen een toffe kit die in dry fit volledig past.
Spuiten zal een uitdaging worden maar ga toch mijn best doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik denk dat het meest waarschijnlijk is wat betreft kleuren. Tot de jaren 80 werden ze met de hand geschilderd. Dat sluit een heel veel tinten uit. In het Tram systeem gebruikt men al jaren dezelfde soorten verf, namelijk die met Ral kleuren zijn gedefinieerd. Dan kijkend naar je Tram, in 1927 waren er 40 kleuren, bij de start van het systeem. Nu zijn er 210 kleuren gedefinieerd. Die kleuren worden aangegeven bij de eisen tot bouwen van een tram aan de fabrikant.
Natuurlijk zit de tand des tijds ertussen, als je heden ten dage gaat kijken. Door het beperken tot de 210 Ral-kleuren, kom je snel bij de originele, maar het onderhoud van een Tram, die ook gevoelig is voor aanrijdingen, bestond vaak bij herstellingen tot het compleet overschilderen, met de originele verf. Waardoor een Tram van 30 jaar oud feitelijk nog steeds in de kleuren zoals nieuw rondreed. Tenzij ze verkocht werden aan een andere Maatschappij, die zette sinpel weg zijn kleuren er overheen.
Als je bij een Tarm van die leeftij een Ruit moet vervangen is het ook zo dat de bevestigd is met glaslatten, die zijn vast geschroefd, met platkopschroeven, met het befaande rechte streepje. Door de diverse lagen verf, is het ook opzoeken, waar de schroeven zitten, door vrijwel alles kaal te krabben...
Nu dwaal ik te ver af, je kleur moet je echt zoeken bij een pure Ral-kleur. Je komt niet echt verder, maar het gebruik van een echte Ral-kleuren-waaier, zet je snel in de goede richting......Hoop ik
Ik weet niet welke stad of streek je op het oog heb.
 
De juiste kleur vinden is altijd een opgave maar zoals Aris zegt worden trams heel goed onderhouden wat dat betreft. Ik woonde in Gent niet ver van het tramdepot aan de Brusselsesteenweg en kan mij niet herinneren ooit één beschadigde tram ooit in het verkeer te hebben gezien.

Wat je Opel betreft veronderstel ik dat je deze zwart zal schilderen. Een goede primer is belangrijk maar als je het jezelf gemakkelijk wil maken zou ik opteren voor een spuitbus van Tamiya, heb ik al goede resultaten met geboekt. Voor de chrome zou ik de Molotov stiften aanraden.
 
De witte is van ca 1890, De blauwe ca 1905
De vierkante met de nummers 200-500 zijn van 1928 en in Duitsland en Polen geweest
Die voor het interieur ( rij-rem controller)staat is uit 1951 (Schindler)
De 300 uit 1958
De 600 en 1600 uit 1963
De lichtgele met oranje deur uit 1982 (gespoten)

De witte en de blauwe zijn zoals die jij bouwt dubbelassers, de 500 en 200 en de Schindler 4 assers 2 draaistellen
de rest heeft 3 tot 5 draaistellen
De witte is door/van een Belgische maatschappij die in Rotterdam de Elektrische Tram introduceerde en exploiteerde. Rond WW1 hebben ze hu belangen aan de Gem Rotterdam verkocht.
De tram 368 met de "Zwarte zee" op het water is nog van een kunstproject uit 1972. Toen zijn er 10 in die trant geschilderd, deze was de enige die technisch in staat was om behouden te blijven

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Aris : U bent goed op de hoogte van de technische zaken en dank voor de energie die u erin steekt.
Mooie foto's maar het betreft hier de Antwerpse tram .
De kleuren van de Belgische tram zijn duidelijk anders zie foto's.
Erwin : Dank voor u inbreng die juist is en het was ook niet mijn bedoeling om er een vuile afgeleefde tram van te maken maar ben gewoon te ver gegaan om de kleur naar mijn zin te krijgen wat niet gelukt is .
Ga aan deze enkele aanpassingen proberen te maken en als dat niet lukt schaf ik een nieuwe aan om volledig te herbeginnen en zodoende ook de banken te veranderen .( maar ga eerst wat proberen met deze.
Intussen ook aan opel kadett begonnen waarover later meer foto's want ik en uitleg over auto's is lachwekkend daar ik er niets van ken.
Enkele foto's uit museum en let op de 2 verschillende manieren om de ramen te verduisteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nou Pascal, ik hoop dat je de kleur kunt bijwerken zonder helemaal van voor te moeten beginnen ZVr2f1.gif

Succes kerel eNseHX.gif
 
Om en lang verhaal kort te houden. De warmte en de vakantie hebben mij weerhouden om door te werken.
Bij 25 graden in de hobbykamer is het niet aangenaam werken voor mij.
De tram was niet naar mijn zin en probeer het meer Belgisch te maken door enkele veranderingen aan te brengen.
Tussendoor had ik al wat gewerkt aan auto’s om wat afwisseling te hebben.
Hier foto’s vanwaar ik verder ga in topic.
Daar ik van auto’s niet veel ken laat ik alleen het resultaat zien.
De tram zal ik gebruiken als hij af is en op iets trekt want anders laat ik hem eruit.
Ach Peter als het in het kopje zit kan ik het niet laten om over mijn kunnen te gaan maar dat maakt het net plezant.
Aris en Erwin : ben bekent met de figuren en heb ze gezien maar 1 of 2 is bruikbaar daar ik geen vrouwelijke wattmannen vind in Belgie die tijd.






attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Tof de tram is terug. Snap niet goed wat er verkeerd aan was. Maar tis jouw project hee. Veel succes en bouwplezier

Greetzzzzz Modest.
 
Ik snap het ook niet goed.
Ben even teruggekeerd in het topic en je was toch goed bezig? Maar ja, als je zelf niet tevreden bent, ik ken het gevoel.....
Ik zie ook dat de opbouw van de Kadett iets heel anders is dan van de Olympia. De Kadett heeft het voordeel dat er een motor insteekt die je kan detailleren, mijn Olympia heeft geen motor, die moet het hebben van zijn interieur.
 
Nou Pascal, dat zijn ingrijpende werkzaamheden :ohmy:
Maar ja, indien gewenst ga jij ervoor is inmiddels duidelijk.

Je zegt het zelf :
als het in het kopje zit kan ik het niet laten om over mijn kunnen te gaan maar dat maakt het net plezant.
En dat is iets waarmee men vooruitgang boekt !

Ik ben ben benieuwd naar het vervolg en wens je veel plezier :)
 
Wel een hele drastische wijziging aan de tram zeg, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
 
Ik heb deze tram nog in de kast liggen, ik volg en kan er veel van opsteken.
 
Bibolann : Zeker maken want passing is zeer goed en een duidelijke uitleg.
Klopt Mannen. Er was niets verkeerd aan, ik probeer van alles en nog wat om niet steeds de fabrikant volledig te moeten volgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan