Hoofdsponsor

1/35 Occupied Antwerp, autumn 1940 [wip]

Pascal

Mijn respect voor de manier waarop je het hoofddeksel van de rijkswachter hebt geconstrueerd.
Je laat hier zien dat je met de nodige verbeelding en een dosis geduld details kunt te voorschijn halen die absoluut niet zo vanzelfsprekend zijn. Je hebt dit soort aanpassingen duidelijk in de vingers.
Je bouw is een heel leerzaam project om te volgen.

Mvg
airbus56
 
Die kepie is knap gedaan Pascal, ik doe het je niet na.
Als ik echter 1 opmerking zou mogen maken dan is dit dat de zilvergrijze band rond de kepie niet overal evenwijdig loopt met de rode opgestikte bies, vooral aan de achterzijde valt dit op. Maar opnieuw, heel knap gedaan.
 
Het viel me zondag vooral op dat het (volledig gescratchte) tramstel mooi uitgelijnd is en zeer goed gelukt. De klinknageltjes op het draaistel maken het geheel af.
 
Dank u voor de mooie comments maar het is met naar jullie en andere hun werken te kijken dat ik ook steeds verder ga.
Erwin: ben me ervan bewust maar krijg het niet uit mijn hand geschilderd en na enkele pogingen heb ik gelaten voor wat het was.
Al bij al ben ik tevreden van uniform maar minder van het gezicht maar weer daar ga je niet veel van zien.
Het verhaal is dat de rijkswachter op de tram voor het verzet werkt en een piloot naar veiligheid brengt als zo gezegde gevangene.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ongelooflijk Pascal wat gij ons hier voorschotelt geweldig gedaan Pascal
Wow
Marc
 
Schitterend wat je hier laat zien
 
wederom dank .
Na een kleine brainstorm om een curve te krijgen die niet te rond staat om het dak te maken is het de vrouw van Roy die op dit idee kwam.
Gelukkig spelen wij hier scrabble en de houten blok kwam in deze van pas om de plastiek warm te maken zonder mezelf te moeten verbranden met haardroger.
Maar het is gelukt en nog beter dan verwacht.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Amai, superknap wat je hier allemaal laat zien. Al die details bvb op die kepie, dat lukt mij nooit.
Ik heb de tram van Miniart ook in de kast staan, mooi en origineel onderwerp.
Maar als ik dit zie durf ik er haast niet aan beginnen, die krijg ik nooit zo mooi afgewerkt.
Ik zal toch eerst nog wat moeten oefenen op eenvoudigere modellen.
 
Jij kan dit ook Gerry en zeker doen de stukken van Mini-art passen geweldig en plan is duidelijk.

Ben geen schrijver maar hoop dat foto's alles duidelijk maakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Serieuze vorderingen alweer.
Ben een leek wat trams betreft, wat is die buis boven op het dak?
 
Het dak, Trams in die tijd, hadden een houten frame, boven, tenslotte daar zit niemand. Dat werd bespannen met katoen, vandaar de rondingen. Zeg maar hetzelfde katoen, waar vliegtuigen mee "afgedekt" werden. Bij vliegtuigen was dit makkelijk, het hoefde alleen dicht te zijn. Bij de tTams kon er wellens water of sneeuw op kemen te liggen dus werden er meerder lagen katoen gespannen. Eenmaal geplaatst, werd dit in de isolatie en enamel verf gedrenkt. Denk aan elektriciteits draad van papier-garen. Daar zit schellak in en dat wordt gemaakt van krekels in een sealing lak, denk maar aan K2 vernis. dat maakt alles waterdicht en watervast.
De verhoging op het dak heeft verschillende doeleinden, daar kunnen de weerstanden in zitten, die opwarmen bij het remmen en zodoende het rijtuig verwarmen. Kunnen ook de olielampen en de afvoer de kolenkachel zijn. Of later een elektrische bedrading.
Dan komen we bij de cilinder, aan de onderkant en de bediening was al te zien dat dit rijtuig remt met een lucht bediening zoals heden tendaagse vrachtauto's. Echte dat is en was Stikstof. Dat heeft de eigenschap, zich te verplaatsen en soms voelbaar en soms als gas. de cilinder is de "voorraad"wat heden te dage de copressor genoemd zou worden.
Deze lange cilinder nam tijdens het rijden, dee gassen uit de buitenlucht op en zette het om naar een gas. Dit is in onbruik geraakt, omdat in Europa een verbod is op deze natuurlijk middelen. Vandaar dat deze remwijze/pneumatische. Uit de bruik geraakt is. En deze stikstof vanger, stikstof verzameld, en opslaat, en gebruikt.

Een goed opmerker zal ook zien dat die 2 dikke leidingen heel mooii zijn geworden
 
Dank u Aris om op de vraag van Erwin te antwoorden want ik wist het ook niet en maak wat ik zie.

De borden staan nog los om apart te kunnen schilderen
De staaf op het dak ga ik trachten te maken zodat die kan draaien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Tja, ik kan hier niks aan toevoegen maar wil wel even vermelden dat ik nog volg met heel veel respect.
 
Daar zit schellak in en dat wordt gemaakt van krekels in een sealing lak
Correctie van een luizen soort ;) anders krijg je springlak ;)

Mooie werk weer Pascal zat heel even te kijken met welke je nu aan de slag die van miniart of scratch.
 
Dank u Ron en Michel.

Nog wat stappen verder.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wedero mooi werk. Waarom zijn de planken van hout waar de stroomafnemer op staat? Nu dat moge duidelijk zijn, via de stroomafnemer komt er een hoge spanning, naar het bevestigingspunt van de afnemer. Een isolator was toen, keramisch, niet een stevig bord , maar een porseleinen kopje. De beweging kon dat stukje porselein niet opvangen. Vandaar gedegen hout, namelijk hout is geen geleider, met enige sterkte dus iets als "kersenbomenhout" Die hele houten constructie, was verder om de krachten op te vangen en te verdelen naar de ribben van het rijtuig, en als werking een isolator, zodat de hoogspanning wel naar het rad gaat en niet via dak en zijkant naar de wielen. Voordeel van deze constructie was ook als monteur stapte je op het hout en pakte gewoon, in deze de buigel later een pantograaf en wat meer is, van de 850 af met blote handen. Bij de RET werd het iets lastiger, er was een fout en men ging het hout aarden. Ik heb nog de verklaring getekend, dat ik niet een pantograaf, met ingeschakelde boven leiding aan mocht raken. Tijdens inspecties in de nacht rende men gewoon over de planken en sprong van rijtuig naar rijtuig, zo zeker weten dat de bovenleiding geen leuning is. Vergeet niet de afnemer, wordt naar boven gedrukt, om met een kracht van ca 50 kg tegen de bovenleiding te zijn, Als 10 rijtuigen achter elkaar dat doen, nou dan kan je er ook met 70 kg aan hangen.
 
Dank u Memphis en Aris voor de uiteenzetting technieken tram.

Voor mij is hij klaar voor het schilderen en de nodige afwerkingen zoals ruitenwissers die handmatig werkte via staaf binnen in cabine die ook hier aanwezig is.
Ik tracht met foto's duidelijk te maken hoe ik mijn plan trek met wat ik hier heb liggen en vind.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Pascale hoe is het mogelijk , het word knapper en knapper echt modelbouw van de hoogste categorie
Proficiat
Marc
 
Pascal,

Je “scratchswerk” wordt almaar beter.
Prachtig hoe jij de bovenbouw van de tram hebt gedetailleerd.
De zelfgebouwde stroomafnemer is werkelijk een juweeltje.

Mvg
airbus56
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan