Hoofdsponsor

1/35 Occupied Antwerp, autumn 1940 [wip]

Tot op heden kan ik het resultaat best smaken, alles ziet er vrij realistisch uit.
doe maar rustig verder zoals je bezig bent.
 
Dank voor het volgen en de opmerkingen.
We gaan verder met de 2de cabine.
Ga nu eerst de wattman maken en plaatsen want dat word later moeilijk.
De ramen plaatsen was een groot avontuur met knoeien en opnieuw vervangen tot enkele malen toe.
Op sommige zijn er nog miniem geknoei te zien maar na aanschaf plastic magic (zeer vloeibare lijm ) ging het soepel en volgende malen zal ik dit blijven gebruiken voor de ruitjes.
Witte lijm kwam steeds los bij een beetje druk voor afplak tape aan buitenkant waarvan ik hoop dat het deftig blijft tot na schilderbeurt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ziet er goed uit... zo staat er plots bijna een hele tram...

zie ik het goed dat je zuiver metaal gebruikt hebt voor de handgrepen overal?
 
Hmmm een droom van een bouw , geweldig Pascal ook ver boven mijn vaardigheden ook hier volg ik met volle goesting
Marc
 
EEh die Tram heefy wel 2 Elektro-Motoren. Haaks op de aandrijfrichting.

Schaarwijnlijk, zijn die ieder goed voor 47 horsepowers en een snelheid van wel 43 km/h.

Lets go English, put the horses behind the wagon..

Maar dan is het een hybride tram natuurlijk :)

Alle gekheid op een stokje, mooi werk.
 
Ik zie hier weer de groei van een prachtig project ,we wachten af met spanning hoe het verder zal gaan!!!
 
Puik werk. Kijk uit naar het vervolg.

Greetzzzzzz Modest.
 
Dank u.
Silenzo : zwarte primer black metal, heavy metal en zilver dan zwarte wash.

Figuur tot 4 maal herbegonnen en uiteindelijk moet ik dan passen en tevreden zijn met dit resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen Pascal !!

De afwerking van de bediening is zeer geslaagd en ook de Wattman is een 'echte' ;)
Mooi koppie en vind dat koppie goed geschilderd ook !
Pupillen zitten helemaal 'spot on'. Heb je zo'n vaste hand of heb je de pupillen voorgeprikt misschien?
Misschien het pet embleem nog iets accentueren (met zilver, koper of goud) ?

groet ;)
 
Mooie vorderingen Pascal, beetje lange nek maar heb vroeger zo een collega gehad dus het kan.
Waarschijnlijk wel een neepje in zijn rechter wang, misschien nog eens bekijken.
 
Het gaat hier weer goed maar zo kennen we Pascal.Is altijd genieten van zijn werk.Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Marc S.
 
Dank u wel Marc.
Ja: Peter als het te moeilijk ik pas ik dit hulpmiddeltje toe en op deze schaal geraak je er mee weg.
Erwin : Ik was al te ver en heb er een wondje van gemaakt maar uiteindelijk gaat dit niet zo zichtbaar zijn als op macro foto.

Voorlopig onder constructie de tram en nog een figuur die ik tracht om te bouwen.
Tracht de kledij aan te passen want zo als je kan zien gaat het hier over een korte broek ( van officier) die langer moet maar vond de houding tof om een poging te wagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ah, 't is een Antwerpse tram met bevrijders aan boord!
Opletten dat de V2 niet inslaat hé ! :D
 
Hele mooi vorderingen, een klein puntje van kritiek misschien, de bestuurder, die goed geslaagd is staat normaal verder weg van de voorkant, zie het als achter de rij-rem controller en en de rem. Nu staat hij er fysiek tussen in. Maar ik zie dat met de stand van de controller en de arm dit heel lastig is.
 
Goed aan de gang zie ik, de pose vind ik goed.

Ik mis wel plooien in de kleding van de amicale passagier, vooral waar armen en benen buigen.
Tweede puntje (is misschien onterecht omdat ik het niet heel goed kan bekijken op de foto's) :
De linker bovenarm lijkt me iets teveel putty te hebben ontvangen rond de aanhechting tegen de schouder, ziet er iets uit als een ham.

Een tip : trek een jas aan en doe de pose (die jij wilt sculpten) voor een spiegel. Zo krijg je een goede indruk van hoe stof zich plooit.
Het gaat er niet om dat je exact moet plooien, maar om een beetje begrip te krijgen van de dynamiek van plooien.
Desnoods laat je jezelf in pose fotograferen, heb je handige referentie !

Een mooi boek dat (met mooie plaatjes) uitgebreid ingaat op alle soorten plooien is van Burne Hogarth : "Dynamic Wrinkles and Drapery".
Is wel geschreven voor tekenaars/schilders, maar is net zo geschikt voor sculpters.
Je kunt het lezen en legaal gratis downloaden op "archive.org".
Op de bekijk pagina iets omlaag scrollen.... bij "Download options" de link "PDF" kiezen... dan wordt het boek in
pdf format getoond en kun je het met de download knop (rechtsboven) opslaan.

LEESTIP : probeer niet te hard de uitleg te begrijpen, want plooien uitleggen is geen eenvoudig verhaal.
De eerste 6 plooi-hoofdstukken gaan elk steeds vooraf met een algemene beschrijving van een halve pagina.
Daar heb je in beginsel al voldoende aan om te begrijpen hoe stof zich gedraagt om een bewegende mens.

En zoals met veel zaken in het leven kun je ook hierbij afvragen : hoever wil ik gaan ;)

Have Fun :)
 
OK beter laat dan nooit maar de figuren gaan me moeilijk af en begin steeds opnieuw.
Laat me eerst beginnen met een tip voor de ww2 fans en ook voor de auto freaks van die tijd is een serie bezig op netflix met de Titel ( charite at ware ) over een gasthuis in 1943 Duitsland . gevarieerd met beelden van toen en een schat aan auto's recht uit museum als het ware is het genieten .
Duits gesproken zoals het hoort.
Met het diorama loopt het niet zo goed omdat het allemaal nieuw is en wil het goed doen in mijn mogelijkheden.
Peter : bedankt voor tip en heb boek opgeslagen.
Bedankt voor de commentaren wat prettig werken is.
Ook om de figuren soms wat los te laten een auto bijgekocht en als dit goed afloopt gebruik ik hem.
De tram word verder afgewerkt als de figuren klaar geraken om erin te plaatsen .
genoeg geschreven en hier wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je bent netjes bezig, en al schrijf je zelf dat er hier en daar extra uitdagingen in zitten , je lost ze toch maar mooi op.
Goed dat je er even een auto tussendoor neemt, alleen figuren aanpassen en schilderen kan vermoeiend en zenuwslopend zijn.
amuseer je verder met de bouw, Marc
 
Een Opel Olympia, mooi, heb die ook nog liggen. Beperkt je wel een beetje in tijd want deze is slechts een aantal jaren gebouwd, van 1935 tot 1940.
1935: kreeg de naam Olympia met het oog op de Olympische Spelen die in 1936 zouden plaatsvinden in Berlijn.
1940: einde productie wegens overstap naar oorlogsproductie van hoofdzakelijk de Opel Blitz types.
Kan natuurlijk ook gereden hebben tijdens de oorlog en nadien natuurlijk.

Wat je figuren betreft: oefening baart kunst, kan je alleen maar aanmoedigen verder te doen.
 
Sculpten is echt een bezigheid waar veel over te vertellen valt, maar het best te leren is door steeds te doen.
Evengoed mag je me de oren van het hoofd vragen hè ;) (heb genoeg foto's om enkele SBS'jes te maken).
Wat in het bijzonder vind je nu het moeilijkst ?

Paar tips :
-ga pas details in de aangebrachte putty maken wanneer deze al lekker taai begint te worden.
-details kun je (GreenStuff uitgezonderd) bijwerken met vijl, scalpel, schuurpapier, freesje nadat de putty hard is.
-Milliput is minder geschikt om details zoals plooien te maken.
-een mix van GreenStuff + Milliput geeft de soepelheid van GS tijdens werk en hardheid van MP na uitharding zodat
het dan juist wel met hierboven genoemde tools te bewerken is.

De dame ziet er goed uit, prima schilderwerk !

Carry on Pascal :)
 
Bedankt Peter : mijn grote probleem is dat het plakkerig blijft tijdens het bewerken en moet daar nog gewoon aan geraken tenzij ik het verkeerd doe maar schijnbaar is het zo een materiaal .
Misschien vettig maken ?
Dan ben ik verder met tram gegaan maar ben er nog niet mee thuis hoor.
Ramen beschadigd en ijzer gelost waar ik moeilijk aan kan.
Toch is hij klaar voor de nodige herstellingen en dan de verwering en de nodige washes om dan de figuren te plaatsen onder voor behoud dat ze lukken.
Ook moet ik nog een wattman bijmaken en weet nog niet goed hoe .
Zie hier de voorlopige stand van zaken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan