Hoofdsponsor

1/48 SIAI Marchetti SF-260M, Planet models[wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Ik ben ook gestart met deze recent, een Italiaans vliegtuig dat door de Belgische luchtcomponenet gebruikt wordt al trainer en voor aerobatics door het red devils display team.

De SIAI Marchetti SF-260 werd door Stelio Frati ontworpen en maakte in 1964 zijn eerste vlucht. Het vliegtuig werd hoofdzakelijk verkocht aan het leger als trainingstoestel en licht aanvalsvliegtuig. Modellen voor de civiele markt werden verkocht onder de naam Waco Meteor in de US. De lichte aanvalsvariant werd SF-260W (Warrior) genoemd en had de keuze tussen een turboprop- of een pistonmotor.

De M-versie heeft een versterkt frame, en verbeterde vluchtkarakteristieken ten opzichte van de basisversie. Later werden deze toestellen upgegraded naar de M+ versie, met onder andere een nieuwe cockpit en verbeterde avionica.

de kit:
113604-10941-pristine.jpg


pla_194_pack.jpg


pla_194_parts1.jpg


pla_194_parts2.jpg


pla_194_decals.jpg


en de versie die ik beoog:
plt194_6.png


De vooruitgang:

De zijconsoles zijn nogal kaal, dus met de scriber en het mes een beetje relief aangebracht:
597393-11032-93.jpg


Daarna was het tijd om de romp samen te lijmen, dus eerst de romphelften met de staart, en eenmaal deze mooi uitgelijnd waren, dan de hoofdvleugels passen. De romp bleek iets smaller te zijn dan de randen op de vleugels, dus heb ik eerst de voor- en achterzijde gelijmd, daarna de zijkanten terwijl ik deze op breedte hield:
604266-11032-36.jpg


604265-11032-77.jpg


De zijkanten moeten nog gecontroleerd worden met primer:
604264-11032-99.jpg


604267-11032-26.jpg


Toen was het tijd om de tiptanks en de staart te monteren. Deze onderdelen hebben een relatief klein lijmvlak, dus versterk ik deze graag met paar koperen pinnen.

Ik begin met gaten te boren waar de versterkingen komen in het ene stuk:
605123-11032-99.jpg


Vervolgens maak ik een pin op lengte zodat ie een beetje uitsteekt:
605122-11032-50.jpg


en monteer ik deze los in de opening:
605124-11032-27.jpg


Vervolgens neem ik het tegenstuk, positioneer ik het waar het zou moeten en druk ik het aan over de pin.
605125-11032-47.jpg


De afdrukking gebruik je om te boren. Daarna verwijder ik de pin, plaats er een stukje koperstaaf in en herhaal ik deze stappen voor het tweede gat. Vervolgens nog eens droogpassen en daarna lijmen met secondenlijm...

605126-11032-71.jpg


Wordt vervolgd...
 
Volg in stilte ( is dit 1/72? )
 
Mooi uitgelegd hoe je pinnen maakt.
'k Doe het ook zo een beetje..
Ziet er een mooi vliegtuigje uit ;)
 
Marchetti, basis trainer van de Belgische Luchtmacht.
Mooi en elegant vliegtuig maar niet uit in de gewone plastiek versie.
Meen zelfs dat er ooit een stuntteam was op deze toestellen, de "Swallows".
 
Mooie start en uitleg. Heel veel plezier en succes
 
Marchetti, het "beroemde" (lesvliegtuig) van de Belgische Luchtmacht.

Veel plezier en alvast succes
 
Hey,

Knap vliegerken…, is daar geen PE bij of iets dat het interieur moet voorstellen?
Kan me niet inbeelden dat een kit van die omvang geen interieur zou brengen...
Allesinds een goeie oplossing om de tanks op de vleugels af te werken. ;)
 
Thx, idd Swaken, nu pas gezien dat deze er niet bij zit:

608068-11032-13.jpg

Verder de neus gepast, deze was een beetje anders van vorm dan de romp, daarom zo goed mogelijk de bovenzijde pas gelijmd:
608065-11032-60.jpg


Daarna een beetje bijvullen op de neus voor de zijkanten en anderaan op de romp om alles passend te maken:
608066-11032-92.jpg


608069-11032-15.jpg


608067-11032-73.jpg


Toen ik dit project startte had ik contact opgenomen met Planet Models in verband met een missende deur voor het voorste landingsgestel... Tot nu toe nog niks gehoord... dus gaat denk ik zelfbouw worden. Hierna kan de radiator onder de neus bevestigd worden en alle details toegevoegd worden...
 
en een beetje verder, had gedacht om te kunnen beginnen schilderen, maar er klopte iets niet aan de canopy achteraan. Na veel en lang zoeken dan toch de vinger op het pijnpunt gekregen. De canopy sloot mooi aan achteraan, maar ligt eigenlijk vanboven op de staat, en deze wordt gebruikt als geleiding bij het naar achter schuiven.

Aanpassingen hielden in dat de romp plaatselijk versmald diende te worden, de staart licht verlengd, ook werden de rails waarop de canopy beweegt en de achterste rubberafdichting geplaatst. De luchthappers vooraan waren oorspronkelijk rechthoekige blokjes (met luchtbellen), maar deze heb ik verwijderd en er driehoekige van gemaakt.

613043-11032-44.jpg

613042-11032-57.jpg

het plaatje om de opening van het neuswielgat af te dekken werd gemaakt uit 0.5mm styreen, moet het nog eens opwarmen om die laatste bocht te kunnen houden
613044-11032-41.jpg

ook de vacform canopies werden uitgesneden en op maat gevijld:
613045-11032-82.jpg

en hier met achteraan de uitsparing die over de staart glijdt:
613046-11032-58.jpg

Tenslotte was de kleine rand over het instrumentenpaneel beschadigd (was al heel dun)
612450-11032-68.jpg

dus alle details eraf gezaagd en geschuurd, met secondenlijm en papier een nieuwe rand gemaakt:
612451-11032-45.jpg

tot een volgende
 
Blijkbaar toch een niet zo goede kit, zeker niet als je zijn prijs erbij vergelijkt.
Maar toch mooie vorderingen en verbeteringen.
 
Bedankt.

Op zich is de kit niet slecht, ie moet ook produceerbaar blijven, en 99% van de mensen gaat niet doen wat ik doe...
 
verder aan de canopy gisteren:

Voorruit: de rubber afdichting aangebracht:
613544-11032-99.jpg

en op het bewegende deel de afdichtplaat en de basis van het open/sluit mechanisme:
613545-11032-74.jpg

613546-11032-66.jpg

Deze ziet er nog mat uit, er zaten een paar krasjes in en restjes CA bij het proberen de rand te lijmen, deze eruit gepolijst... ik hoop dat ik deze weer helemaal helder ga krijgen...
 
Lukt wel aardig met de drie polijst producten van Tamiya , ik heb zojuist mijn bugster zijn voorruit volledig mat geschuurd met redelijk grof schuurpapier en iedere keer fijner en fijner schuurpapier gebruik daarna met zo een nagel vijl met zes verschillende variaties gepolijst en daarna de polish van Tamiya gebruikt je ziet er practisch niks van
Good luck zou ik zeggen
Marc
 
Kleine tip die je misschien al kent:

de polish van Tamiya gebruikt je ziet er practisch niks van

Dat klopt en als je hem daarna heel poper afwast en stofvrij maakt en dan dippen in bv: HG parket glansreiniger, rechtstaand laat drogen op een keukenpapiertje met een tupperware pot erover (voor het stof) dan zie je er niks meer van en heb je een perfecte canopy.
 
Leuk vliegertje,
succes met het cockpitglas.
 
Wat de cockpitkap betreft, verwijs ik naar wat ik gisteren al schreef in een ander topic: zie hier.
 
Mooi toestel! Knappe vorderingen.
Ik heb deze van dezelfde fabrikant gebouwd maar dan in 1/72. Een hardnekkige startzitter...

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan