Hoofdsponsor

1/24 Chevy Impala Hardtop 1959 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Vind het een geweldige bak en knap gedaan.
 
Knap werk zover had ik hem nog niet gezien
Marc
 
Mooi werk Marc, wil ik wel eens in het echt zien.
 
Mooi model geworden.
 
Het resultaat mag er wezen. Mooie Impala.
Ik heb wel de indruk dat bij de eerste foto's de motorkap niet volledig afgesloten is.
 
Dik in orde deze Impala , precies een slagschip hè die Amerikanen uit de 60 er jaren. Al dat chroom,daar zal wel wat werk ingekropen zijn ?!

Greetzzzz Modest
 
@airbrusch56:Je hebt het goed gezien dat de motorkap niet mooi sluit.Daar zit wel wat werk in om die sluitend te maken want had ik het zo gelaten stond hij nog verder open.
@modestforest:Inderdaad geweldige wagens.Daarmee dat je me ook veel vind op oldtimermeetings.
Voor de anderen veel dank voor de mooie reacties.
Marc S.
 
Goed voorbeeld van de reden waarom ik altijd zeg en altijd zal blijven zeggen... autobouwers, wacht nou toch met het spuiten van de body totdat het model in elkaar steekt. Of doe op z'n minst een uitgebreide dryfit.

Nog eens de samenvattende uitleg: motor komt vaak tegen motorkap aan, wegens de simpele reden dat de kitfabrikant geen rekening houdt met dikte van het plastic. De motor wordt zo precies mogelijk qua maten geconstrueerd. De motorkap komt in dezelfde buitenpositie... maar omdat het plastic zo dik is, komt de binnenzijde van de motorkap tegen de motor aan. Plastic van die motorkap is ongeveer 20x zo dik als staal op het echte model. Oplossing: motorkap dunner maken.

Zonde van het anders prachtig gelukte model.

Ik schrijf bovenstaande niet zozeer voor de verstokte ikwileerstspuiten-autobouwers want ik besef dat zij het nooit meer anders gaan doen; als wel voor de autobouwers die net beginnen en zich aan het oriënteren zijn op de mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende procédés en technieken. Wie de schoen past, trekke hem aan. Is trouwens echt iets typisch aan autobouwers, ik heb nog nooit een tankbouwer gezien die zegt 'laten we de romp en de toren nu eens eerst lekker in de verf zetten en dan de rest bouwen'. Meestal is het een kwestie van gebrek aan geduld, van wat ik hoor als ik met autobouwers spreek: ze willen de body laten drogen / polijsten etc. terwijl de rest van de auto opgebouwd wordt. Nu ja, een gebrekkig model is dan de mogelijke prijs die je daarvoor betaalt.

Zoals gezegd, de rest van de auto ziet er prachtig uit.
 
Ik kan @Roy hier zeker volgen. Dryfit, Dryfit, Dryfit, .... Je kan het niet genoeg herhalen. Tenslotte willen we toch een model bouwen dat de realiteit zo goed mogelijk benadert. Zeker ook de autobouwers onder ons; als je nagaat hoeveel moeite men doet om de laklaag perfect te krijgen; ik heb er alleen bewondering voor. Echter de fit van de kit (rijmt nog ook) kan roet in het eten gooien.

Een erg mooi resultaat Oldieman, jammer van de motorkap; je kan hem uiteraard met open kap tentoostellen. De motor afwerking mag er zeker wezen.

Groet,
Dirk
 
Ja jullie hebben me met de neus op de feiten gedrukt(is al eerder gebeurd)en toch ben ik met mijn oude gewoonte verder gegaan.Het is inderdaad zo als ik begin met een kit dat ik haast niet kan wachten om de body in kleur te zien.En wat het voor mij zeker spannend maakt is omdat ik graag zelf mijn kleuren maak.Ik heb een lade vol met kleuren en dan rijst de vraag wat als ik dit met dat meng wat word dat dan.En als het me bevalt dan wil ik het op de body zien.Nu ga ik verder met de camaro,die heb ik op dezelfde manier gespoten.Hopelijk stuit ik nu niet op dezelfde problemen.Ik moet er echt op letten in de toekomst.Roy,Leysend nog maar eens bedankt voor de(herhaaldelijke)tip.Wel leuk dat je hem voor de rest mooi vind.Bedankt.
Marc S.
 
Jullie hebben 100% gelijk maar soms kan het gewoon niet zoals bij de Jaguar in de motorkap moeten verschillende onderdeeltjes gekleefd worden voordat die gepast kan worden en als laatste komt de neus ertegen en die vormt de scharnier
Maar als al die onderdeeltjes er tegen hangen kunnen die dan weer niet geschilderd worden omdat er een paar blinde hoeken zijn waar je wel iets van ziet maar niet meer aan kan om in de verf te zetten
Ik let nu ook wel op in het vervolg maar het is toch soms lastig om het zo te doen hoor
Marc
 
Het is overigens niet zo dat dit niet hersteld kan worden; en vrij makkelijk ook nog.

De onderkant van de motorkap is zowat het onderdeel van een autobouw dat wél in het zicht kan komen (namelijk, als je de motorkap openzet) maar waar nagenoeg niemand naar kijkt. Het hoeft er dus niet per se gepolijst uit te zien. Ook op bovenstaande foto's is de onderkant van je motorkap niet te zien, waaruit kan worden afgeleid dat je die niet de moeite waard vindt om te tonen.

Benodigdheden:


  1. Een druppel zwarte olie- of enamelverf.
  2. Een multitool (bijv. Dremel of Proxxon) met diamantfreesje.

Actieplan:


  1. Leg het motorkapje op de motorruimte. Druk heel zachtjes je vinger op de plek van de verhoging (zoeken waar die zit). Ik vermoed dat het probleem bij het luchtfilter ligt.
  2. Als je hebt ontdekt waar de verhoging zit, doe je een zo klein mogelijk druppeltje zwarte enamelverf op die plek in de motorruimte. Dus niet onder op de motorkap, maar bijvoorbeeld op het luchtfilter!
  3. Je legt de motorkap er weer op en haalt 'm meteen weer eraf. Als het goed is, heeft de druppel olieverf een vlek afgegeven op de onderzijde motorkap.
  4. Haal de verf van luchtfilter (of waar de verhoging ook mocht zitten) af*. Als het goed is, zie je er niks meer van (dat is het voordeel van olieverf / enamelverf ten opzichte van acryl, dat droogt veel sneller).
  5. Zet het diamantfreesje in de multitool en hol de motorkap uit in de buurt van waar de verfafdruk zit. Zie deze video die ik daarover heb gemaakt. Niet te snel werken met zo laag mogelijke toeren, regelmatig even de motorkap een seconde of wat laten afkoelen, dan gebeurt er niets raars.
  6. Na dryfitten (past het nét wel, frees dan een stukje verder want er komt nog verf op en die heeft ook enige dikte), en zo nodig nog een beetje schuren, opnieuw dit stukje primen en schilderen.

Klinkt allemaal als veel werk, maar ik denk dat je het probleem in een half uur (met opnieuw primen en schilderen: een uurtje) getackeld hebt. Zet dat maar eens af tegen de vele uren die je er tot nu toe aan hebt besteed.


* Je kunt het nuttige met het aangename verenigen en de verf een beetje uitwaaieren, om een vervuild / verweerd effect te krijgen.
 
Ik ken deze kit niet , maar is de luchtfilter er af halen en aan de onderkant er wat afhalen (plastic ) , en hem dan er weer inzetten geen optie ? Desnoods wat verplaatsen, naar voor bvb. Het moet dikwijls maar een halve mm schelen hé.

Greetzzzz Modest
 
Dat kan ook nog. Wel eerst zeker weten dat het het luchtfilter is.

Risico dat je daarmee loopt is, dat je het blok beschadigt. Je moet dan gaan bijtippen; ikzelf zou hier niet voor kiezen, maar het is een werkbaar alternatief.
 
Prachtig model Oldieman ! met net dat beetje roest om 'm interessanter te maken.

Succes met de aanpassing van de motorkap ! zou reuze zonde zijn van je werk als je die zo laat liggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan