Hoofdsponsor

1/35 GMC Airfield Fuel Tank Truck (open cab)[wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Projectje dat al een tijdje ligt te bijten naar aanleding van deze foto:

attachment.jpg

Een GMC Airfield Fuel Tank truck compleet met 2 zware 600 gallon fuel trailers welke aan land komt op één der stranden in Normandië, rechtstreeks gelost uit een LST.

Tijd om in de stock te duiken en bruikbaar materiaal te zoeken dat we vinden als:

attachment.jpg

Italeri kit, open cabine, kit reeds gestart en ooit verkregen van iemand die er geen interesse meer in had en dus ideaal om te verbouwen.

attachment.jpg

CMK conversie set voor deze fuel tanker (niet te verwarren met de Italeri water tanker of de benzinewagen met dubbele tanks).

attachment.jpg

CMK complete kit van een 600 galon fuel trailer. Dit type is heel bijzonder door zijn dubbele wielen op de as. Deze kit hebben we 3 maal waarvan we er 2 hier gaan gebruiken.

De markering op het voertuig op de originele foto betreft een zwarte schoppen aas hetgeen er op wijst dat dit voertuig toebehoorde aan de 9th US Air Force. Het grote vlakke strand en de afwezigheid van een Mulberry haven kan aanduiden dat het hier om Utah Beach gaat waarbij het voertuig dus dienst zal gaan doen op één van de ALG (Advanced Landing Grounds) in de departementen Calvados of La Manche.

Dit project zal zijn tijd in beslag nemen want tussendoor zit ik toch nog met wat figuren die ik ook dien af te werken.
 
weer een snoepje om naar te kijken en te volgen
Suc6 ermee Erwin
Marc
 
Ziet er een uitdagend project uit.
Succes,
Dirk
 
Originele samenstelling.
En die GMC heb ik hier ook nog liggen ... ;)
 
Originele samenstelling.
En die GMC heb ik hier ook nog liggen ... ;)

Bestaat ook op 1/72 hé, CMK kit 2035 die je kan combineren met een Airfix/Heller GMC.
Is identiek dezelfde samenstelling als deze op 1/35. Misschien iets om te maken nadien.
 
Heel veel plezier en succes met de bouw
 
Leuk projectje zo met die twee trailers.
 
Bestaat ook op 1/72 hé, CMK kit 2035 die je kan combineren met een Airfix/Heller GMC.
Is identiek dezelfde samenstelling als deze op 1/35. Misschien iets om te maken nadien.

Het is de Italeri 205 kit dat hier ligt op 1/35...
Ik ga daarom deze bouw volgen ;)
Het is wel verleidelijk natuurlijk, die 1/72.... ;)
 
Toch al gestart met de bouw van het chassis want zonder dit staan we nergens.
Nadeel: de vorige eigenaar had al heel wat onderdelen op voorhand samengesteld en bewaard in doosjes maar hij had ook de intentie gehad om een truck met winch te bouwen en hiervoor had hij het chassis reeds verbouwd. Gelukkig had hij de afgezaagde onderdelen bewaard en kon ik deze recupereren maar anderzijds diende ik vast te stellen dat de trekhaak verdwenen was. Het autokerkhof had gelukkig nog de nodige onderdelen liggen.

attachment.jpg

De CMK resin onderdelen zijn voorzien voor de Tamiya GMC truck en deze truck heeft een chassis zonder de opstaande balken onder het laadgedeelte. De Italeri kit heeft die balken echter gegoten op de chassisbalken en dus dienden deze eerst weggesneden te worden. Ook de houder van het reservewiel diende te verdwijnen en de in de kit voorziene benzinetank moet niet gemonteerd worden.

attachment.jpg

Een eerste resin onderdeel, de bodemplaat van de tank, werd ook reeds opgekuist en ligt hier in dryfit.
 
Beetje verder aangemodderd met de resin tank en het gaat goed komen, ik voel het.
Effe in dryfit vooraleer er een laag grijze primer op zal komen:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan maar een begin gemaakt met de 600 gallon trailer:

attachment.jpg

de onderdelen,

attachment.jpg

wat PE er bij,

attachment.jpg

en de instructies van deze kit.
 
Wat leuk, een conversiekitje van een refueller truck. Dat heeft steevast mijn aandacht, ik ben nogal fan van tankers en die uit de Tweede Wereldoorlog in het bijzonder.

Succes met het herstelwerk, te beginnen, en met de bouw in het algemeen.
 
Mooi onderwerp zo'n indrukwekkende combinatie op het strrand !

Have fun :D
 
Hey Erwin dit is weer een mooi kitje he
Dit type vrachtwagens heb ik altijd 1 van de mooiste trucks gevonden
Ik kijk zeker en vast uit wat het gaat worden alhoewel dat ik het antwoord al weet ( prachtig )
Tof
Marc
 
Roy, Peter en Coachke: bedankt om te volgen en ja, die GMC trucks horen toch tot mijn favorieten.

Maar soms kan het ook eens fout gaan en dat mag ook eens vermeld worden in een bouwverslag.

De fout ligt deels bij de onduidelijkheid in de instructies van CMK en deels bij mij die, niettegenstaande een grote hoeveelheid documentatie, toch nog eens iets over het hoofd ziet. Maar als ik het al over het hoofd zie, hoe dan met de doorsnee bouwer die al die docu niet heeft?

Het probleem lag hier, bij het plaatsen van een brandstofleiding:

attachment.jpg

Op de foto staat de herstelde en goede oplossing.

Wat was er gebeurd?
De instructies vermelden dat er een leiding moet geplaatst worden aan de zijkant van de tank tot aan de achterzijde alwaar deze leiding een klein resin onderdeel moet ontvangen. CMK gebruikt de woorden "Drat/Wire" wat zoveel als "draad" betekent en vermeld dat deze niet ingesloten is. Gewone draad kan niet en men zou dus kunnen terugvallen op metaaldraad maar er staat geen dikte bij vermeld. Het ware beter geweest indien zij "rod" hadden gebruikt zijnde een ronde plastic buis die tenandere ook nog eens plooibaar is.
Zij verwijzen met pijlen naar de linker zijkant tussen 2 strepen op de romp in. Verschillende foto's toonden mij inderdaad dat daar een buis liep, soms omschreven als een leiding om water uit de tank te halen.
Ik dus die leiding geplaatst aan de tank en het leek goed maar het voelde niet goed, ik had de indruk dat ik een fout had begaan.
Terug over naar de docu en er nog een paar extra boeken op geraadpleegd tot ik een walk around vond in een Squadron/Signal boek over de GMC en daar bleek mijn vermoeden juist, ik had de buis te hoog geplaatst.

Mislukt = opnieuw en dus de leiding opnieuw afgebroken.
Geluk bij een ongeluk vermits de foto's hier ook een bovenaanzicht geven van de truck en daar blijkt dat CMK aanraad om een langere leiding te plaatsen dan nodig is. Zij vermelden ook niet dat de leiding ergens aansluiting geeft met het reservoir en dat werd bij de nieuwe leiding ook aangepast. Tevens werden restjes PE gebruikt om houders te maken.

Nog een fout in de instructies betreft de klep van het mangat boven op de tank. Het resin onderdeel heeft 2 kleine schijven boven op het deksel maar op de instructies zijn die schijven niet te zien. De foto's uit de docu toonden hierover geen uitsluitsel en daarom had ik die schijfjes weggesneden (maar nog niet weggegooid). Blijkt nu uit het bovenaanzicht dat die schijven wél op het deksel stonden en dat werd dus ook weer in orde gebracht.

De CMK instructies verwijzen in de eerste plaats naar de Tamiya kit als basis en zij tonen de optie met winch. Maar....alle tankwagens werden geleverd zonder winch.
Meer nog, de GMC's bestemd als airfield refueller werden geleverd als chassis met cabine doch zonder benzinetank, zonder reservewiel houder én zonder uitlaat.
Nergens in de instructies staat hoe je dat gebrek aan uitlaat moet oplossen maar gelukkig heb ik foto's gevonden die aantonen dat de uitlaat helemaal tot achteraan doorliep tot aan de trekhaak. Dat zal dus ook nog een serieuze aanpassing worden.

Serieus epistel met maar 1 foto maar het moet ook eens gezegd worden.
 
Nog maar eens het bewijs dat niet alle kit-makers goed werk maken en goed onderbouwd zijn van referentie materiaal...
Bij deze weten we dus dat 95% van deze kits verkeerd zullen gebouwd zijn/worden... :(

En bij deze dus het bewijs dat Erwin zijn huiswerk wel heeft gemaakt :laugh: ;) ;)
Hoe verwarm je de rod om te plooien trouwens? Warm water?
Ziet er strak uit die leiding :)
 
Dat is weer mooi om te volgen en zeker heel interessant om te kunnen zien hoe jij alles voor elkaar krijgt en met een massa aan informatie waaruit blijkt dat een vooronderzoek nooit kwaad kan eer je begint te bouwen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan