Hoofdsponsor

1/6 Jiver's collectie

Jiver

Sponsor
Registered
Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
527
Locatie
Herenthout
In deze topic wil ik de progressie tonen van het werk aan mijn persoonlijke collectie. Tot nu toe is het allemaal nogal commercieel gegaan(Figuren met beperkte tijd afgewerkt of verkocht) en daar ik de fantasy op een laag pitje ga zetten, lijkt mij het moment gekomen om van alle gemaakte projecten mijn eigen versie te bouwen en schilderen. Op 't gemakje deze keer, het maakt mij niet uit hoelang het gaat duren of hoeveel ik er tegelijkertijd afwerk. Het doel is om mijn vitrines te vullen met de definitieve versies. Dat wil ook zeggen dat ik mij niet hoef te houden aan speed-procedures en dat ik lustig kan experimenteren met onconventionele methoden. Ik wil er ook direkt aan toevoegen dat er niet elke dag een update zal zijn, ik heb nog steeds een overvolle agenda met zowel ontwerpwerk als beurzen. Ik wil er gewoon soms eens tussenuit, meer niet.

Ok, vandaag een eerste stapje. Ten eerste wil ik jullie enkele Duitse helmen(1/6) tonen. Dit zijn probeersels om dan later een goed exemplaar te maken die kan dienen voor mijn Nazi zombie buste. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Het tweede is de base voor mijn Frankenstein buste. het is een soort van koperen ketel waarin een vloeistof zit om Frankie te voorzien. De buitenkant is bijna afgewerkt en ik heb een gat geboord op de plaats waar het kijkvenster zit. De bedoeling is nu om daar met epoxy de fluocerende vloeistof aan te brengen en daarna met transparante het kijkvenster simuleren. Op dit moment heb ik geen idee of dat gaat lukken, time will tell.
Het ronde platform is een casting die nog moet afgewerkt worden. De ketel en allerhande aansluitingen moeten daarop komen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg realistisch resultaat. Het lijkt wel een echte 1/1 helm.

Het zou interessant zijn indien je de methodes / technieken die je gebruikt om dit resultaat te bereiken met ons kan delen.
Ik denk dat velen je dankbaar zouden zijn.
 
Erg realistisch resultaat. Het lijkt wel een echte 1/1 helm.

Het zou interessant zijn indien je de methodes / technieken die je gebruikt om dit resultaat te bereiken met ons kan delen.
Ik denk dat velen je dankbaar zouden zijn.

Is dit te doen met verf? Dat denk ik wel. Heb ik het gedaan met verf? Nee😁
Ik ben al geruime tijd bezig met de combinatie van metaalpoeders en hars gieten. Zo ook deze helmen. Ze zijn gegoten met een bronslaag en daarna bewerkt met patina's. In dit geval zijn het zuren die verschillende kleuren teweeg brengen door reactie met de metaallaag. Dit wordt ook gedaan met bvb bronzen beelden. Het is alleen een kwestie van dat gekontroleerd aan te brengen. Een exacte wetenschap is het echter niet.
 
Ik vind het al heel geslaagd en die helmen zien er inderdaad net écht uit.
 
De grote base-plaat is intussen in verschillende lagen behandeld geweest en is helemaal naar mijn smaak. Minder tevreden ben ik over het kijkvenster van de ketel. Het systeem met de epoxies was niet slecht op zich, maar ik ben niet helemaal overtuigd van het eindresultaat. Ik wou echt wel een fluoriscerende vloeistof, te zien door het venster. Dus ik ga dit onderdeel opnieuw maken. Dit keer een hol gegoten ketel met een kijkvenster van plastic en volledig afgedicht, maar onderaan in de ketel een led geplaatst. Als dat klaar is vul ik het keteltje met fluo vloeistof langs boven met een spuitje en dan eens kijken welk effect dat geeft.
Wordt vervolgd...
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
En zo gezegd, zo gedaan. Een nieuwe versie gegoten, deze keer hol. Aan de buitenkant zie je ook deze keer het laagje bronspoeder. Het kijkvenster heb ik al uitgeboord.
Ook is er een nieuwe mal van de Duitse helm in de maak. Bij de vorige zat de aanzet aan de buitenkant van de helm en bleef ik zitten met een stukje waar geen poeder aan kon. De aanzet zal nu aan de binnenkant geplaatst worden. Bij de volgende bestelling PE laat ik tevens riempjes maken.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Fantastisch om te zien hoe dit allemaal tot stand komt , laat ons zeggen geboren word , ik geniet er ten volle van
Suc6 verder
Marc
 
Een volgende onderdeel van het Frankenstein-dio is de hoofdcontrolekast. Had ik al eerder gescratched met plastic sheet, enkele micro-boutjes en rondellen. Het kastje is ontworpen om elektronika te kunnen inbouwen, ttz 3 leds. De details, 2 draaiknopjes en 2 hendels zet ik er achteraf op. De casting is ditmaal niet uitgevoerd met brons maar met messingpoeder, en daarna op de juiste plaatsen behandeld met penseel en patina's. Het resultaat is een andere tint dan de base. De bedoeling is om meerdere accessoires aan de base te bevestigen rondom, zodat zich een mini-labo vormt, met in het center Frank's buste. Op de laatste foto zie je 3 versies van het controlepaneel: Het origineel, een gewone resin en de gepatineerde.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Schitterend om te volgen !

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
 
Schitterend om te volgen !
Merci, Nicolas

Intussen een mooie oplossing gevonden voor het kijkvenster. Bij Baillien in Antwerpen een geschikte messing patrijspoort gekocht, venster reeds ingelijmd.
Het volledige dio staat bovenop een afvoerpijpdeksel. Dat wordt uiteraard ook afgewerkt, maar is nodig om de elektronica en de batterijen in onder te brengen.
Er komen in totaal nog 3 bijkomende delen aan de hoofdplaat: Het eerder getoonde controlepaneel, een 2de tank met accessoires en een houten rekje met oa een aantal flesjes zoals op de 3de foto, uiteraard met geschikte ettiketten en onder het stof:)

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Hoi Jiver, een heerlijk topic ! Inspirerend om de niet alledaagse technieken te zien :8

Bijzonder geslaagd die helm en dat Frankie project oogt ook al zeer smakelijk !

Veel plezier !... ik kijk al uit naar MEER uit die hoge hoed van jou :yumyum:
 
Zeer bedankt, Peter!

Vandaag weer een stapje verder. Na een bezoekje aan de modelbouwwinkel had ik de benodigde houtplankjes voor het maken van een rekje. Eerst het zaagwerk en daarna met cyaan in elkaar gelijmd. De profieltjes die ik heb gebruikt zijn direct de juiste maten op schaal, bvb 2x10mm, 6x6mm enz.
Eens in elkaar gezet nog wat geschuurd en daarna met ecoline(geel, rood en zwart) een bij het geheel passende kleurgegeven. Als laatste nog een beetje 'gebuft' met staalwol.
Ik denk dat ik 3 van dezelfde basisplaten ga gebruiken ter uitbreiding. Maar de middelste, met de buste zelf, moet de meeste aandacht trekken uiteraard.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Smullen die gestolde fantasietjes :D (krijg meteen zin om ook...[vul maar in]) ;)

Mooi rekje ! gemaakt van balsa hout ?
 
Dat is een mooie setting, zal zeker de aandacht trekken :)
 
wow zeker volgen want dees vind ik wel echt knap ( de andere figuren ook hoor ) maar het zijn de accessoires die het hem doen
Geweldig
Marc
 
Opnieuw een prachtige skulp!!!!
Blijf dit zeker volgen !!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
 
Hallo iedereen,
Om alle elementen een beetje gelijk te houden, was de volgende stap het figuur zelf. Na mijn eigen kijk op de Mummy, Wolfman en Dracula, volgde een sculpt van Frankenstein's creatie. Die buste is het center van dit dio, dus schilderen maar.
Stap 1 is het airbrushen van de basishuidskleur. Eigen mengsel, deze keer met Revell Aqua color, rood-bruin, oker geel en wit. Die verf is trouwens prima en bovendien compatibel met Vallejo, al zijn de meeste acryls dat wel.
attachment.jpg

Met die basiskleur kan ik verder en stap ik over naar pastels en washes allerhande. Er zit groen, paars, roze, blauw en donkergrijs in de buste verwerkt. Tussen de sessies door een laagje vernis om de pastels te fixen.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Het effect van de hersenen heb ik verkregen met Vallejo Red shade en Talens ecoline.
attachment.jpg attachment.jpg

Als voorlopig laatste stap de hersenen stevig vernist en de ogen aangebracht.
attachment.jpg attachment.jpg

Volgende sessie pak ik de implaten etc aan.
Wordt vervolgd...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan