Hoofdsponsor

1/24 FW 190 (Rebuild)

Schaal 1/24 - 1/25

JanWRP

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 okt 2018
Berichten
45
Hallo iedereen,

even wat tijd gevonden om een tweede project aan jullie voor te stellen: Een FW 190 A3, schaal 1/24 van HELLER.

In deze tijden van herbruik..:).. Jaren geleden deze HELLER gemaakt, meer om te spelen dan 'goed' te zijn.
Van de originele doos of bouwtekeningen heb ik niets meer over, dus veel gegoogled.

Hier een foto van de doos welke te koop stond op de beurs in Goes (NL).
attachment.jpg
(Is wel de Airfix versie, maar is identiek)

Enkel sfeer beelden van hoe hij was:
attachment.jpg
(verderop komen er nog)

Wel spijtig dat deze decal zal verdwijnen:
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gestart met zo veel als mogelijk te demonteren.
De lijm stelt niet meer veel voor.
Alles komt goed los. Oef!
attachment.jpg

Wegschrappen oude decals:
attachment.jpg

Af en toe is de plastiek zelf breekbaar... :worried:
Het wordt oppassen!
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als eerst de onderkant van het MG-luik wat aangepast.

Gestart met de randen wat te verfijnen door met een mesje te schrapen.

Origineel zijn er geen spanten in de bouwdoos. Wat houten en plastieken staafjes klaren deze klus.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De hendels om deze koffer vast te houden komen later wel. Nu al de ruimte vrijmaken ervoor
attachment.jpg
attachment.jpg

Op het model eens gezet::D
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daarna de MG's zelf aangepakt:
attachment.jpg

na het lospeuteren:
attachment.jpg

Wegvijlen kabels:
attachment.jpg

Gaatjes boren:
attachment.jpg

tot nu toe:
attachment.jpg
 
Mooie werkzaamheden , doe rustig verder ik volg ook rustig
Suc6 met de verdere bouw
Marc
 
;-)
oeps, daarnet gezien dat de volgorde niet juist is..
en we zijn geen maandag... :$

Dit is (was) hem:
attachment.php
:P:P
attachment.php


Mijn inspiratie komt van dit geweldige boek.
(Dat er hierover nog geen film van gemaakt is?? Geen munitie => verplicht te rammen! Leuke vooruitzichten waren dat!):worried:
attachment.php

en meer specifiek deze:
attachment.php
 
Verder met de motor:
attachment.php

attachment.php

attachment.php


en wat terug tezamen:
attachment.php
 
De MG's in grondlaag:
attachment.php


En nu de cockpit wat aanpassen (van het A8 model terug naar een A3 of A4)
attachment.jpg
 
Vraagjes:

Hoe maak ik zo'n spinner na?

Hoe doe ik die 'mottel' camo?

Alvast bedankt!
Jan
 
attachment.jpg

Deze spinner heb ik gemaakt door een spiraalveer uit te snijden uit tape, waarbij de curve aan de omtrek steiler verloopt dan in het midden. Het negatief daarvan heb ik op de spinner gekleefd en wit gespoten, zodat die bijna helemaal ingepakt is. Andersom is ook mogelijk, maar dan moet je de spiraal wel voorzichtiger aanbrengen.

Als je spanten in de romp wil namaken in hout, dan moet je wel zorgen dat de plankjes al gekromd zijn voor je ze aanbrengt. Het hout dat je nu hebt vastgekleefd, is gewoon recht gebleven. Ik zou het er terug uithalen en proberen hier styreen voor in de plaats te kleven, dat beter de ronding zal blijven volgen.

De kit die ik gebouwd heb, is die van Trumpeter voor de D-versie. Ik zou wel aanraden, als je vergaand wil gaan detailleren, om een modernere aankoop te doen, want ik denk dat er bij jouw kit zware aanpassingen nodig gaan zijn om die up to date te brengen. Ik lees o.a. ergens:

When I put the kit together, I found that Airfix made a mistake: the cooling fan protruded from the frontcowling, where it should be inside. I shortened the enginebearers and added a ring to the cowling, so in the end the result looked allright.
(https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=15547&p=projects&project=8093)

Nog een link naar mijn topic, al is de vorm lichtelijk anders, je kan de beschildering waarschijnlijk grotendeels overnemen: http://www.modelbouwen.be/threads/15194-Focke-Wulf-FW190-D-9-DONE
 
Laatst bewerkt:
hey,

heb het idee dat een deel van je foto's niet werken.

In verband met de vragen:
Wat bedoel je met hoe maak ik zo'n spinner na? Hoe maak je effectief het stuk na, of hoe doe je het om de witte spiraal erop aan te brengen?

In verband met de mottle:
Je spuit eerst je basiscamo boven en onder, daarna op lage druk kan je de vlekken spuiten. Mss de verf iets meer verdunnen dan normaal, maar voor de rest hetzelfde principe, alleen gecontroleerder. Best om eerst een beetje het gevoel te kweken door te oefenen op een lege fles of blikje. Zo kan je zien wat uiteindelijk best voor je werkt.
 
Leuk project,

Ik volg;)

En wat de mottling betreft, dat heeft Silenoz al perfect uitgelegd. Wat ik enkel nog meer doe is op het laatste alles nog eens lichtjes overspuiten met de lichtste kleur welke je gebruikt hebt, en sterk verdund.
En vooral, oefenen en oefenen:D

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt Steven om je FW te tonen. Vooral de looks ervan zijn zeer overtuigen.
? Plakkaatverf met bruine zeep? Dat moet ik eens proberen! ;-)
Er bestaan zeker -veel- betere versies, maar deze heeft voor mij een 'geschiedenis' en ik wil hem terug 'eer' aandoen. Nostalgie zeker?

Silenoz: inderdaad ik bedoel de witte lijn op de spinner. Zal ook uittesten worden.

Wordt vervolgd...
Thx!
 
de witte lijn op de spinner: de spinner wit spuiten, een cirkel kleven op de top, daarna met een stuk tape de spiraal kleven en vervolgens het zwart of zwart/groen spuiten...
 
Alles even in primer gezet om die oude kleuren niet meer te hoeven zien! ;-)
attachment.jpg

De pantserplaat is ook van de andere versie, dus even deze aanpassen naar het (juistere) model.
Een oud mengschaaltje is hierbij gesneuveld! RIP! :D
attachment.jpg

Stand van zaken van de motor en de bevestiging
attachment.jpg
 
Mooie werken, maar die gietnaden kunnen op sommige stukken nog een beetje liefde gebruiken...
 
Mooi gezegd! ;-)
Het kan inderdaad véél beter...
(Er komen misschien nog wat draden en leidingen bij... ik zie wel. )
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan