Hoofdsponsor

1/35 Belarus MTZ80 [wip]

Het PE buigen voor de spatborden, was knap lastig daar er geen model ofzo bij stond en ook niet welke vouwlijnen te gebruiken. Maar ik heb het erop gekregen en ook zo dat links en rechts gelijkend is.
Met messing staf volgens plan npg wat stangen gemaakt en alle onderdelen behalve de wielen zijn nu geplaatst.
Dan is hij zover dat hij ook volledig in de primer kan.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Hoi Aris , is wel knap om te zien , nu afwachten voor verdere beelden , ben echt nieuwsgierig naar het vervolg hoor
grt
Marc
 
Marc dank je wel.

Ik heb de juiste kleur en dat is Karmijn-rood.

Nu is hij zo, de gehele tractor is rood, en aan het drogen, de banden zijn bandenkleur.
Als het rood eenmaal goed gedroogd is, het Klapdak, moet wit worden, dus al het rood in de tape.

Bewerking, witte Vallejo-primer, met rood(karmijn), en improver.
1 laklaag \, karmijn-rood Van Vallejo,

De banden in Dark-rubber.

Volgende stap, accenten aanbrengen

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Zo, als ik van die verf had geweten had ik me heel wat kopzorgen bespaard toen ik de BMW 507 in de lak zette.

Ziet er goed uit weer.
 
Mooi rood is niet lekijk :)
 
Dat rood ziet er uit zoals men ze vroeger zag rondrijden, goeie keuze :)
 
Roy, Ron, Beyond dank voor de complimenten.

De tractor is zover gereed dat ik kan gaan verweren. Na het wit spuiten van het dak, diverse anderen kleuren aangebracht. Ik heb foto's dat alles in de motor rood is, maar ook met kleuren op de onderdelen. Mijn idee is het gewoon rood te laten. Alles zit in een laag matte lak.
Vandaag is hij op zijn wielen geplaatst, het is resin niet helemaal stevig en hij zakt iets door zijn assen, maar op zich vind ik het wel iets hebben, word het erger dan misschien een versteviging eronder. toont in ieder geval wel dat er speling zit tussen de zijkant van de spatborden en de achterwielen, maar om de wielen haaks te plaatsen zou ik ook die ruimte kunnen benutten.
Het volgende wordt uit de tape pellen, de ruitenwissers plaatsen en verweren en andere accenten zoals bij de bewegende delen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nu staat hij scheef (zie vooral eerste foto), komt dat door dryfit?
 
Ok dat hij schuinstaat maar dat zal Aris wel in orde brengen he
Ik vind het een specialeke leuk om naar te kijken
Knap werkje
Marc
 
Persoonlijk vind ik het niet storend dat hij een beetje schuin staat, heb nog geen enkele tractor gezien uit die tijd die netjes recht stond.
prachtig kleurtje trouwens.
 
Lekker niveaubevorderende opmerkingen weer.

Wat zijn we toch weer onvoorwaardelijk positief.

Mannen, Aris is geen kleuter wiens tekening wij van commentaar voorzien he.
 
Lekker niveaubevorderende opmerkingen weer.
Wat zijn we toch weer onvoorwaardelijk positief.
Mannen, Aris is geen kleuter wiens tekening wij van commentaar voorzien he.

Ik treed je hierin bij Roy. Op de 1e foto staat de kabine inderdaad scheef, dat kan je duidelijk zien.
Ook op de laatste foto in de post van 17/4 valt dit op. Het is ook geen Matchbox kitje uit de jaren 70 dat Aris bouwt.
Dit is voor gevorderden waarbij je de resin moet zagen, photo-etch gebruiken enz. En ik denk ook niet dat het echt een goedkoop kitje is.

Hopelijk is dit nog op te lossen.

Dirk
 
Maar het zou nog steeds aan dryfit te wijten kunnen zijn he, iets wat ik in mijn eerdere reactie open laat. Maar ik word gewoon een beetje moe van die paternaliserende reacties die op dit forum zo vaak verschijnen. Daar schiet nauwelijks iemand iets mee op.

Hoe dan ook, uitlijnen blijft toch één van de belangrijkste aandachtspunten in de modelbouw.
 
Dank allen voor commentaar en complimenten.
Nu onstaat er een discussie, maar mij was het ook opgevallen dat hij iets scheef is. Nee het is geen dry-fit meer, alles is definitief geplaatst.
Inderdaad ik maak een foto van dichtbij om complimenten te krijgen of commentaar.

Nu in dit geval is het niet de cabine die scheef staat, maar de motorkap die getordeerd is. Ten opzichte van het chassis en de motor en wat daarbij hoort staat de cabine recht.
Bij het plaatsen van de motorkap, na diverse warmwater baden, lukte het mij niet om de draaiing er verder uit te krijgen. Was de kap recht, maar de versteviging aan de binnenkant niet. Bij passen bleek dat er meer onderdelen onder de kap moesten dan dat er ruimte is. Daar heb ik besloten wat zichtbaar is te laten zitten en de motorkap, zo goed en kwaad te monteren. Had dat moeten passen dan was de kap voor de ruiten terecht gekomen of had ik het luchtfilter helemaal weg moeten laten. Dat vond ik te ver gaan.
Wel heb ik een lijmnaad losgesneden en de motorkap van stand veranderd.

Nieuw:
Aangezien ik de Tape bij de ramen heb verwijderd en de ruitenwissers geplaatst, blijft een foto even achterwege. Waar de ruitenwissers de ruiten raken heb ik opnieuw tape aangebracht in de lijn van de beweging. De volgende stap word , accdnten bij de scharnierpunten
 
Er is bijna altijd wel een oplossing, schroom niet in een zo vroeg mogelijk stadium het probleem in de groep te gooien want velen weten meer dan één.

Ik kan me nog niet echt een goede voorstelling maken van wat ter mogelijke correctie voorligt. Zou je dat nog eens willen aanduiden met foto’s en tekst?

Wel alvast een tip, ik gebruik nooit water om een onderdeel te buigen want dat werkt lang niet zo goed als een föhn. Zelfs al krijg je de onderdelen in eerste instantie gericht, dan nog helpt het ‘geheugen’ van zo’n onderdeel het weer uit positie. Mijn ervaring met hete lucht is op dat vlak een stuk positiever dan die met water.
 
De bovenkant van de motorkap heeft een aansluitende lijn met de cabine. Deze staat op foto 1.

Het lukt verder niet om het goed op de foto te krijgen, aangezien mijn camera parten gaat spelen. Dan vanuit de macromodus van een afstand genomen foto 2.

Bij Foto 3 en 4. Verder de ramen uit de tape gepeld en de ruitenwissers geplaatst. Volgende stap was de plastic ramen, opnieuw afdichten en een eerste laag veroudering aangebracht. Nu verder met de panellines.
.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi tractor model Aris !

Hoe staat het met de correctie werkzaamheden ?
Of heb je deze even opzij gezet omdat je dat nu even tegenstaat ;)

Ik zal je nooit opjagen maar kijk wel uit naar een vervolg...

groet :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan