Hoofdsponsor

1/35 LeTorneau CarryAll LS Scraper [wip]

Goed bezig Aris. Ik hou wel van dit soort rariteiten.
 
knap frutselwerk Aris , kijken en genieten is hier bij u troef
grt
Marc
 
Roy, Silenoz, marc dank voor de complimenten.
Ik vind het heerlijk om zulke vreemde dingen te bouwen en ontdekken hoe het werkt.

Weer een aantal stapjes verder.
Het bovenste vierkant daar komen een aantal glijdende katrollen in. De kabels gaan naar de vleugels. De ronde buis eronder die te zien is, dat moet een spiraalveer in een koker voorstellen, die bij opengaan 2x zijn huidige lengte behaald. De katrollen die gaan de schuif bedienen en zitten verstopt in stukjes vierkant.
De laatste 2 foto"s met het wormwiel aan de katrol, Laat als de veer openspringt de staalkabel los, en wordt weer terug getrokken in het midden van de spiraal veer. Hier heb ik de draad opgewonden zoals de bedoeling was, onderlangs en met de klok mee en moet aprupt stoppen in een gleuf, dat was iets lastiger tijdens het fotograferen was ook nog niet alles droog.
De hulpkabel trommel, was 1 deel niet voorzien. Dit heb ik ut een stukje verpakkingsmateriaal over gezet, naar het voorbeeld. alleen de blauwe kleur verpest het een beetje op de foto.

De achterkant is dan eigenlijk gereed. Nu weer terug naar de bovenkant en de voorkant, waar nog heel veel katrollen en kabels komen. De klep ligt nu te drogen. Helaas daar nog geen foto's van.


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Door gebrek aan tijd deze een beetje gemist en wat een mooi werk.
 
mooi, moet je die bovenste rechthoekige balk (bovenop de cilinder) nog rechten? Wordt een heel gepriegel met kabels zo te lezen...
 
Mooie vorderingen Aris, word heel interessant om te zien hoe die dingen werkten.
 
Pascal, Silenoz en Erwin dank voor de complimenten. Silenoz, de bovenste balk die je bedoelt heb ik gepoogd te richten . Is handig als men thee drinkt even in het hete water, maar het resin is zo dun dat het terug gaat. Nu heb ik met lijm de balk wel recht gekregen, door op sommige plaatsen iets in te zagen.

Deze week de klep gemaakt, de bedoeling is deze pas definitief te monteren na het schilderen en verweren. Maar dat even uitzoeken met de kabels.
De vierkante balk is ook gericht en de voorste balk met katrollen, om de hoogte van de scaper in te stellen is ook gereed. Deze kan pas gemonteerd en bekabeld worden als de ander kabels aangebracht zijn.

Dan de eerste 3 foto's

De A's zijn vaste katrollen van de onderste laag, welke als laatste de schuif gaat bedienen (naar voren trekken), door middel van katrol C's. Waarbij dan C en A naar elkaar toe getrokken worden en de veer uitschuift (ronde koker)
Als eerste aanzet bij het straktrekken van de staalkabel, zal door B welk ook een vaste katrol is, samen met de D katrollen naar elkaar toe bewegen. Aan schuivende poellie D's zit dan de klep bevestigd, welke eerst helemaal open gaat en door samen spannen van de staalkabel met de poellies, dus de onderste serie in werking zet.
"
AA zijn 2 katrollen, A is 1 katrol, B is 1 katrol, voor zover het vaste deel. CC zijn 2 grote katrollen, met aan de voorkant een kleine katrol 'c. En DD zijn 2 grote katrollen met aan de voorkant een bevestigingspunt.

Voor de beeld vorming foto 2 is de onderste laag, en foto 3 is de bovenste laag. Waarbij de meeste linkse A scheef gemonteerd is, A en B recht in de balk en de C en D schuin in de balk gemonteerd worden.
Op deze foto's is te zien dat het inwendige een andere kleur heeft, maar ook hier waren te weinig katrollen geleverd, deze heb ik zelf gemaakt uit toevallig rood styreen

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, de volgende stap is de draad erin rijgen. Ik denk echter niet dat daar door de de foto's duidelijker zijn over de werking.

Dan de katrollen fixeren in de balk, waarbij alle kabels in het inwendige van de balk komen.

attachment.jpg

attachment.php


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou de uitleg was lekker niet te volgen, als ik maar door heb hoe hij werkt vind ik het al goed.

De werken van vandaag, de staalkabel in de katrollen gebracht. Eerst de draad op de juiste plaats gelegd en met een drupje lijm verzegeld. En wel zo dat ze alle stark komen in de balk. Wel opnieuw moeten beginnen, in de beschrijving stond een fout met name dat ik de poulie AA en CC om moest draaien. Dat klopte niet en de wikkelrichting veranderde dus gewoon weer opnieuw begonnen.
Vandaag een simpele foto wel 6 uur werk.

De eerste poulie AA is tevens in de balk geplaatst en is aan het drogen.

attachment.jpg
 
De staal kabels met poulies zijn gemonteerd. De groene gemonteerd aan de voorzijde van de bovenste katrol, ligt nog los en komt aan de klep om te openen. Deze katrol heb ik op een andere plaats gemonteerd dan de onderste. Dit omdat ik de klep iets geopend wil plaatsen. De grijze doorlopende die door het oog gaat, moet nog verder door de katrollen die aan de vooras zitten en gaan naar de Cat. Het is mij niet helemaal gelukt om de kabels strak en recht in de balk te krijgen en nog minder om ze mooi op de foto te krijgen. Ik ga ervan uit tijdens het spuiten is hier nog iets aan te verbeteren en echt te fixeren. De onderste schuifkatrol zit met door een andere katrol en en draad bevestigd aan de katrollen die naast de balk aan de voorkant zitten. Helaas valt dat stukje onder de afdekplaat.

Dan volgt er voor mij iets om over na te denken, er zijn 2 uitvoeringen, de ene in Olive Drab, de andere in Golden Yellow.
Betekend dat hij word..
optie 1 Us Army, of optie 2 Caterpillar
Foto 4 is het trekkende voertuig, met de LeTourneau bediening. ook hier de keuze tussen geel en groen

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze is zover dat hij gespoten kan worden.
Aan de voorkant heb ik de hef nrichting kabels aangebracht zodat hij kan scrapen of gewoon rijden. De 2 staal kabels die voor de werking zorgen, heb ik doorgevoerd naar de nek in de bewegende katrollen.
Toen kwam ik op het punt, de bevestiging tussen de draaiende vooras en de scraper. Dit is zo'n kleine verbinding, dat die geheid af gaat breken, al tijdens het spuiten. Zie foto 1. Ik heb overwogen om met strips of doorboren en staf een stevige verbinding te maken. maar dan gaat het of het mooie eraf, want dikker als 0,2 boren lukt door gebrek aan materiaal erom heen, of door strips is er niets meer te zien. Dat heeft mij doen besluiten, om de vooras los te laten. Het is tenslotte een statische opstelling. Als ik hem niet op een dio zet is de enige beweging die hij nog krijgt ooit een ritje naar Belgie in en transport box.

attachment.jpg

De volgende foto's zijn van de scraper dan gereed om te spuiten. Met een losse vooras kan ik hem ook in diverse standen zetten. Hetzij met de trekhaak op de grond of achter een trekker.
Als laatste een paar foto's terwijl ik hem achter een Cat, ook in 1/35 heb gekoppeld. Dit om te tonen hoe groot hij is ten opzichte van de toenmalige gebruikers en omgeving.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Toch wel een aardige constructie als hij zo achter de dozer hang.
 
Toch veel groter dan gedacht eigenlijk. Ben je al uit de kleuren? Je kan ook starten met geel, daarna olive drab en het geel erdoor laten komen, als zijnde een herspoten/opgevorderde civiele versie.
 
Mooie combinatie Aris, zou goed uitkomen zo.
 
Pascal, Erwin, Wouter, Silenoz, Ron, dank voor de complimenten.
Eerst geel en dan in de olive is ook een heel goed idee. En dan met chipping het geel naar boven ipv roest, zoals vaak te zien is. Dan kan ik het zelfde schema door voeren op de trekker.. Kan ik mooi doorvoeren op een kleine dio
 
En dat zou dan ook weer jammer zijn... Gewoon de schraper met het geel en olive drab, en de trekker in olive drab, om het duidelijker te maken dat ze gebruikten wat ze konden...
 
Silenoz een strak plan.
De scraper staat nu in de gele primer en morgen ga ik de eerste laag Cat geel van vóór WW2 aanbrengen. Compleet dekkend geel ga ik hem niet maken, dus ik ga mij beperken tot 2 lagen. Dan een blanke lak en daarover een Chipping Fleud. Dan komt welbekende Olive Drab aan de beurt
 
Wel beste Aris ik ben aardig verrast van hetgeen ik hier zie
Indrukwekkend geheel ik hou ervan van zulke machines te zien
Je hebt het geweldig gedaan
Ik volg met veel interesse
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan