Hoofdsponsor

1/72 P-30 radar ZZ Exclusive models [WIP]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.453
Ik heb onlangs een kleine start gemaakt maakt deze in verband met de groepsbouw van onze club, onder het thema Vietnam:

79e877c2b573e8ec86a31db55bc98646.jpg

De P-30 "Khrustal" radar (Nato-naam: Big Mesh) is een 2d E-ban/F-band radar van russische makelij (E-band: frequentie tussen 2000 en 3000MHz, F-band: frequentie tussen 3000 en 4000MHz).

Het is ontworpen als een vroege waarschuwings- en interceptieradar voor de grondcontrole van de luchtmacht, luchtverdediging en marine. Het was de opvolger van de P-20 radar, en kwam in dienst in 1955. In 1958 werd deze gemoderniseerd zodat ie een groter bereik kreeg van 10-15% en betrouwbaarder was. Deze versie werd in 1959 in dienst genomen. Het bereik van de radar was 180km, en werkte tot op een hoogte van 12km.

De radar is semimobiel, en staat op een verreidbaar onderstel, maar het opzetten van de radar nam toch wel wat tijd in beslag. Verder waren er no2 trucks nodig voor de stroomvoorziening en met trailers voor het vervoeren van de antenne. De antennes zelf bestaan uit 2 open-frame parabolische antennes die beide signalen kunnen uitsturen en ontvangen. De twee antenne's worden gebruikt om de hoogte te bepalen waarbij de bovenste antenne onder een hoek van 25° werd geplaatst, zodat elk doel 2 keer geprojecteerd werd op de indicator. de afstand tussen deze twee punten gaf de operator een idee van de hoogte. Aan de laagste antenne werd ook nog een IFF (identification friend/foe) bevestigd.

Momenteel is het systeem uitgerangeerd en vervangen door de P-35, P-37 en nu door phased array radars die een 3D beeld geven van de "omgeving".

De kit zelf

zz87030.jpg

zz72008_1.jpg

zz72008_2.jpg

zz72008_3.jpg

Momenteel heb ik de cabine samengelijmd,

584112-11032-19.jpg

584113-11032-42.jpg

en ben ik bezig met te proberen of ik de platte PE kan vervangen door iets anders:

584111-11032-57.jpg

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel interessant want heb deze hier waarschijnlijk ook liggen temidden een bunch andere Ruski radars.
Veel succes, zal niet gemakkelijk zijn....
 
Dit is eens iets anders. Zal leuk zijn om te volgen.
Succes ermee.

Grts,
Joost
 
Ik kan me de grootte hiervan nog niet goed voorstellen, kan je er eens een meetlatje bij leggen? Het ziet er al niet simpel uit om op te stellen.
 
Hey,

Een specialleken, altijd iets om te volgen.... ;)
Er is een heleboel van die radartoestanden uitgebracht, je kunt gerust een hele collectie uitbouwen hiermee... :)
 
Thx,

@Steven, de grote driehoek heeft een langste zijde van 35mm... Ik kijk om de volgende keer iets bij te zetten om de schaal weer te geven.
 
eerste support gelukt, moet nu nog een beetje proper gemaakt worden...

nu kijken hoe ik deze kan uitbreiden om aan te sluiten op de basis en naar de antenne...

585963-11032-34.jpg
 
Bijzonder model en man wat een knap soldeerwerk !!

Ik kijk al uit naar het vervolg...

vertind groetje ;)
 
Mooi werk en stukken sterker dan dat PE.
 
Bedankt, kruipt vooral veel tijd in. vooral bij de laatste stukjes. Even voor gevreesd dat alles terug ging lossen omdat het toch wel erg dicht tegen elkaar solderen was.

De volgende stap gaat meer tijd vergen, al een paar experimenten gedaan om de dubbele kromming in de radars te krijgen, en momenteel nog geen succes geboekt. De PE zelf wordt op de buitenkanten teveel samengedrukt, of ik kan deze te weinig laten rekken in het midden om het gewenste effect te krijgen. Mogelijke oplossingen zijn de PE lokaal uitsparen en weer aan elkaar zetten, of een volledig systeem uittekenen, eventueel in styreen en deze zo opbouwen...
 
Netjes hoor, solderen maakt het toch net wat steviger dan lijmen. Lijkt me geen kit voor mensen die geen stalen zenuwen hebben.
Doet me wat aan de mast van mijn Yamato denken. Heb ik al eens gesoldeerd maar ik vond het heel erg moeilijk om alles netjes uitgelijnd te krijgen. Ziet er strak werk uit hier, ik kijk uit naar het vervolg!
 
bedankt,

momenteel niet zoveel vooruitgang. Ik heb geprobeerd op een dubbele kromming te krijgen in de radarschijf, en dat is redelijk mislukt, vooral omdat door de hoogte hiervan het materiaal te weinig rekt en dus begint op te stuiken. Er zijn nog omwegen die ik kan hanteren hiervoor, zoals plaatselijk materiaal verwijderen en weer aan elkaar solderen, maar die hou ik liever als een laatste redmiddel

Momenteel ben ik aan het bekijken of het eventueel opportuun is om deze uit te tekenen om eventueel te laten laseren of etsen uit dunne plaat.

588619-11032-51.jpg


en iets meer in detail.
588620-11032-27.jpg


Voorlopig ga ik deze gebruiken om mezelf hierover eerst te informeren voor ik verder ga.
 
Probeer eens zachtjes te planeren dat wil zeggen zo moesten wij in de school een spatbord van een kever maken uit een rechte plaat
Daarvoor gebruikte wij een uitgeholde boomstronk en daar moesten we zolang planeren ( zo heette dat ) met een hamer tot we de juiste vorm kregen
Misschien kan je het zo eens proberen met een holle stuk en zo zachtjes het materiaal bewerkt tot het uw gewenste vorm krijgt
Proberen waard misschien
Marc
 
Hey,

Ik vermoed dat dit ets is.
Je kan de ets verwarmen, en daarna laten afkoelen. Ikzelf gebruik hiervoor een eenvoudige kaars. Het roet moet je nadien wel afwrijven natuurlijk. Normaal gezien is de koperplaat dan zacht waardoor je beter handelingen kunt stellen in het plooien.
Met het verwarmen neem je de interne spanning weg uit het materiaal zodat het beter bewerkbaar is.
 
Eigenlijk best wel vreemd dat ze die gebogen delen niet gelijk in de juiste vorm hebben gemaakt zo moeilijk kan dat niet zijn lijkt me :)
 
bedankt voor de tips, verhitten kan ik nog eens proberen, maar het is redelijk dun allemaal, dus ik hoop dat het niet doorbrandt...

@Ron: ergens kan ik het wel begrijpen, het maakt alles veel ingewikkelder, en dus ook duurder, tenzij ze deze zouden doordrukken in de juiste vorm... Binnenkort kan ik een soort lay-out laten zien, en dan ga je zien dat oorspronkelijk 1 geëtst stuk, vervangen wordt door momenteel 15 verschillende stukken (50 in totaal), waarbij ik dan nog maar de basis heb en geen details... Ik bedoel het moet ergens een kit blijven voor jong en oud, en niet voor de modelbouwer met een overdosis AMS... Nu ja, alles valt of staat hier ook met het al dan niet betaalbaar zijn uiteindelijk...

Wat ik dan persoonlijk niet begrijp is dat Panzershop een P-40 radar uitbrengt met een vergelijkbare radarschotel, daar redelijk wat geld voor vraagt (180€ dacht ik) waarbij je dan ook maar een schotel hebt die in 1 richting gekromd is... Nu ja, over die laatste ook eens in de gaten houden wat trumpeter uit zijn hoge hoed tovert
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan