Hoofdsponsor

1/35 Ijzeren Hond Terra T20 [wip] (Balaton Model)

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.126
Ik ben even gestart met een klein tussen door projectje.

Officieel heet hij dan de Terra T20. Voor mij in mijn jeugd was hij beter bekent als Ijzeren Hond. Met een Bernhard Moteur erin Gebruikt door oa, gemeente werken, de groenteboer, de melkboer en de motor kwam je zelfs tegen op draaiorgels. En dat stond lekker te knetteren en herrie te maken.

De gele grader staat te drogen, met dagelijks een nieuw dun laagje geel. Vandaar deze bouwen.

100% resin, maar wel van een hele zachte soort.

Als eerste de Box, de inhoud, de bouwtekening en de verfinstructies. Schaal 1/35

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Aris wel in Duitsland op den buiten zal ik maar zeggen kom je die nog wel eens tegen , ik moet nog ergens een foto hebben waar boer ermee rijd en de boerin zit in de laadbak zo echt twee oude mensjes lachend naar iedereen die er naar keek
Suc6 ermee lijkt een leuk tussendoortje he
Marc
 
Gaaf ding Aris !! jij rijdt toch óók op zo'n ding ??:D:nowink:

Zonder gekheid, zeer leuk model van een stoer werkpaardje :)

Ik ken ze ook van vroeger. Elk jaar kwam een boer bij ons thuis de vers bemeste moestuin omploegen.
Vond het prachtig om te zien hoe dit door mensenhanden getemde ronkende beest door de grond baggerde.

Viel Bastelvergnügen oNYSjg.gif
 
Denk dat de officiële naam bij ons motorcultor is.
 
Marc, Jordic, Peiper, Peter, Rudi en Erwin dank.

Peter De mijne heeft er wel wat van weg alleen het geluid is iets zachter. Erwin ik vermoed dat hier de naam ook gewijzigd is, sinds de melkboeren en groentehandelaren er niet meer mee rondrijden. De naam die ik gebruik is nog uit mijn jeugd, toen ze veel voorkwamen in het straatbeeld. Ik zelf heb er wel enkele keren mee gereden, ook 40 jaar terug ondertussen.
 
Deze is ook klaar om gespoten te worden. Op sommige verbindingen heb ik een stukje draad gekleefd om (toekomstige)breekpunten te beschermen. Of waar de delen gebroken in de verpakking zaten. Over het bijgeleverde gereedschap heb ik nog nagedacht of dit een toevoeging is. Naar mijn idee staat het beter als er iets in de laadbak ligt. Vanzelfsprekend heb ik gas en remkabels en stangen toegevoegd.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Verre van mijn ding maar ziet er zo te zien al goed uit.
 
Erg leuke contraptie Aris :D

Ik zeg, laad het bakkie maar vol, maak er bijv. een karretje van plantsoen onderhoud van.
Met aan de zijkanten nog 2 schotten maken met een bedrijfsnaam... "H. Grasser Groenverzorging"
Dan vullen met zakken potgrond, scheppen en harken, zaag, emmer, grondboor, schoffel, bijltje, waterslang, drukpomp sproeier...

Of een kar van een oud ijzer boer, of een 'huifje' van gaas met een geit erin of bakken met groenten van de groenteboer, vers van het land.

Veel plezier met de verfbeurt !

Ijzeren groet ;)
 
Niet helemaal mijn interesse, maar wel mooi gebouwd... ook de accessoires zien er degelijk uit. Heb je aan de rugsproeier ook de riemen hangen?

Roept ook hier wel herinneringen op, ieder jaar weer proberen dat onding in gang te krijgen om het veld(je) van mijn pa geploegd te krijgen (in de plaats van een bak met stoel was het een ploeg die eraan hing)... een hels lawaai dat het maakte, maar uiteindelijk was het nog steeds beter dan omspitten met de hand....
 
Dat was een snelle bouw maar blijkbaar toch goed gelukt.
Wat lading moet kunnen maar zou het toch niet overdrijven, het is tenslotte geen lichte vrachtwagen hé.
 
Ron, Peter, Erwin en Silenoz, Dank voor de complimenten. Op dit model ga ik niet verder uitbouwen. Silenoz. de sproeier is zelfs voorzien, in de kit van riemen. Die komen er gewoon op.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan