Hoofdsponsor

Beeldje Para commando[WIP]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Vandaag heb ik een beeldje kunnen aankopen van een Para Commando echter ik vind na zoeken op het internet niks van info misschien zijn er onder jullie die het beeldje ergens van kennen het is 28 cm hoog en staat op een voetstuk waar ik terug vind R.S.T PARA en patent AP
verder staat er vooraan onder de laarzen Rob ST wat dan de maker zou zijn het is volgens mij van klei gemaakt of gips misschien.
attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg



attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
De KNIL, was een regiment wat bestond, toen Nederlands Indië nog een Kolonie was van Nederland. De manschappen die hierin dienst waren, dat waren inwoners van Nederlands-Indië. Zei hebben tijdens de 2 dewereldoorlog eerst tegen de Jappen gevochten, als zijnde in dienst van Nederland. Na de tweede oorlog hebben ze met Nederland geprobeerd de onafhankelijkstrijders van het huidige Indonesië te bevechten. Degene die dienst namen bij de KNIL, waren het meest uit 1 bepaalde provincie in Indonesië.
Dit ging spelen tussen 46 en 48. waarbij het in eerste instantie nog ging om de resten van de Jappen te zuiveren. Veranderde het langzaam in Politieonele acties, en de onafafhankelijksheids strijd van het huidige Indonesië. Die voelden zich vrijer onder Japans gezag dan onder Nederlandsch....

Na een aantal VN resoluties en ingrijpen van de VN, heeft Indonesië zijn onafhankelijk gekregen, waarna de KNIL-militairen, vanzelfsprekend persona Non-grata waren in het net onafhankelijke land. Hierop zijn ze rond 1953 alle gerepatrieerd, naar Nederland.
Eenmaal in Nederland terug, was het voor de Nederlanders die vochten voor de regering en de KNIL die voor dezelfde regering een Nederland vochten, veranderd van een eervol soldaat naar een misdadiger in de Nederlandse publieke opinie. Waar Hollandse jongens, dus onder begeleiding en gejuisch te strijde trokken, werden dezelfde jongens en samen met de KNIL ontvangen met hoon en beschimpt en behandeld gelijk oorlog misdadigers. In de publieke opinie waren ze vrijwel gelijk aan voormalige SS-ers. Later is dit enigszins bijgesteld. Maar de KNIL-militairen hebben in Nederland nooit de beloofde provincie in voormalig Nederlandsch-Idië gekregen, ook niet het beloofde stuk/provincie in Nederland zelf.
De Hollandse Soldaten die er naar toe gestuurd werden als zijnde diensplichtig, was de leeftijdscategorie die tussen 40-45 en tot 48 voor hun nummer in dienst hadden gemoeten of na 45 waren. De KNIL, waren vrijwillgers denk in de orde van het vreemdelingenlegioen van Frankrijk en alle al in Nederlansche dienst voordat de Japan aan Nederland de oorlog verklaarde. De Hollandse jongens hadden gezien hun leeftijd veel te verduren gehad door de Duitsers en de KNIL, door de Jappen met hun interneringskampen.

4 ooms van mij en mijn Pa hebben dienst gedaan in Nederlands-Indië. De kinderen van de KNIL-militairen, vielen in dezelfde leeftijdsgroep als mijn ouders, daarvan behoorden ook een aantal tot de kring van mijn ouders.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan