Hoofdsponsor

1/35 Büssing L4500S & EMC Minen[WIP]

Fase 1 en 2 van deze bouw betreft het samenstellen van het ladderchassis.
Eerste wat opvalt is dat de uitlaat ingewerkt zit in het chassis zelf en hierdoor wordt deze een "fil rouge" een rode draad door deze constructie.

attachment.jpg

Dit wil dus ook zeggen dat je de uitlaat moet schilderen voordat je hem monteert maar dat doe je dus ook best met alle aparte onderdelen omdat je er anders niet meer op een deftige wijze aan kan.

attachment.jpg

Het chassis steekt nu ineen en laat ik een dag drogen voor alle zekerheid.

Nog even melden dat op dit volledige chassis niet minder dan 48 uitwerppunten weggeschuurd werden.
 
Ziet er wel knap uit zo op het eerste gezicht
Marc
 
Chassis en ophanging steken in elkaar en ook reeds een begin gemaakt met de wielen.

attachment.jpg

Als morgen alles goed droog is kan er een wash op om de onderdelen te accentueren.

(PS: mijn fototoestel werkt nog maar heb een andere lens moeten opsteken want de oude lens is naar de knoppen :angry: )
 
Ha lekker ! prachtig die Büssing NAG... smullen :D

Je riep :
IK HAAT UITWERPPUNTEN !!!!

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=117463&d=1549914904

14 per chassisbalk, 4 per tussenbalk en nog veel meer op bijna alle onderdelen. Komaan zeg !!!!!

Ik begrijp de ergernis volledig, maar laat er nu een tang beschikbaar zijn waarmee je die
vermaledijde gietpunten haarscherp uitlacht 0c6UAB.gif :

Een zijkniptang (geen knijptang) van Xuron.... deze hier
De meest gebruikte tangetjes zijn "zijkniptangen".
En hoe fijn die tegenwoordig ook mogen zijn, feitelijk knippen die niet maar knijpen door het plastic zodat
men met de onvermijdelijke restjes aan het onderdeel blijft zitten. En knip je daarmee toch heel dicht op het onderdeel in de sprue,
hou je nogal eens 'kneusplekjes', scheurtjes of knikjes over, vooral op fijne en/of dun detail.
Soms nare 'knipwondjes' die zelfs met vijlen en schuren niet netjes meer te maken zijn.
De vermelde tang van Xuron is feitelijk een soort schaar, maar dan wel één waarmee men de aangiet punten doorklieft alsof 't boter is !
En ook zeer kort op en langs een kit onderdeel knippen gaat heel goed.
Een bijzonder precies knippertje en tot aan het zeer fijne uiteinde haarscherp.

Ikzelf kwam Xuron tegen via een 2e hands aanbod van een setje van drie (zijknip 'tang' + PE schaar + zeer fijn platbek tangetje).
De zijkniptang gebruik ik meestal nadat ik eerst met een grover tangetje een onderdeel grofweg uit de sprue heb geknipt.
Dan kun je heel precies de aangiet resten wegknippen met de Xuron.
Direct uit de sprue knippen gaat net zo fijn, ook als de aangiet punten vrij dik zijn.
Het gebeurt regelmatig dat een afknip plekje alleen even met een schuurpapiertje moet worden opgeschoond.

Niet de goedkoopste tangetjes maar gedegen gereedschap ! ik zeg, een genot voor Den Modelbouwer ^^

Happy Snipsnip :laugh:

PS : wanneer je deze LKW zwart verft kun je 'm Büssing SNAGS noemen 7CMHhx.gif
 
Het gaat niet om teveel aan materiaal, maar te weinig aan materiaal Peter. Die 'rondjes' die je soms op, meestal onzichtbare, plaatsen ziet, bijvoorbeeld aan de achterzijde van panelen.
 
Ik heb een dergelijke tang Peter en ik gebruik deze om mijn onderdelen los te knippen maar wat ik bedoel met die uitwerppunten zijn, zoals Roy aanhaalt, die ronde punten. In het geval van de Büssing zijn die gelukkig verheven en kan je ze nog met een scherpe vijl weghalen, komt geen putty aan te pas.
Maar ze zitten wel aan de binnenzijde van de chassisbalken en daar kan je er niet goed bij.
 
Pardon heren, ik koos de verkeerde associatie als startschot voor mijn Xuron pleidooi.

Ik ken die uitwerppunten zelf ook maar al te goed, daar zijn inderdaad geen tangetjes of knippers voor helaas.

De enige tool die goed en comfortabel werkt bij dergelijke plastic puisten is een aangepaste electrische tandenborstel.
Maar als die 'puisten' diep en/of opgesloten zitten tussen opstaand plastic wordt het alsnog een lastig klusje.

attachment.jpg

attachment.jpg


Hoe dan ook, tóch veel plezier met de bouw ! ;)
 
Er zijn nog wel praktische tools daarvoor:

attachment.jpg
 
Mooie vordering toch al en volg mee.
 
De motor begint er goed uit te zien

attachment.jpg

attachment.jpg

In totaal reeds 33 onderdelen verwerkt, nog 3 + leidingen en bekabeling te gaan.
 
Roy & Aris: bedankt, appreciated.

Motor in een groene primer gestoken van The Army Painter. Bij mijn OOB Büssing had ik deze kleur ook gebruikt maar nu blijkt uit foto's dat de motor (en de kleurinstructies op het plan) in een soort German Grey zou gespoten zijn geweest.

attachment.jpg

Daarom deze motor vandaag nog eens overspoten met Tamiya German Grey waarna ik zal trachten hem een verweerd uiterlijk te geven met wat zandkleur en washes.

Maar waar het tot nu toe redelijk vlot ging merkte ik bij een dryfit van de cabine en het aanbrengen van de wielen dat er verlijmde delen los kwamen. Ik had reeds ondervonden dat het plastiek van de kit een iets zachtere versie is dan deze van bijv. Italeri maar blijkbaar reageert deze plastiek ook met de gebruikte primer.
In dit geval betreft het de primer uit de Action waar ik tot voorheen geen problemen met gehad én, niet onbelangrijk, ook de primer van The Army Painter.

Om die reden verschillende onderdelen waaronder de voor- en achteras constructies opnieuw moeten verlijmen alsook enkele dwarsbalken.

attachment.jpg

Hopelijk blijkt het bij dit enkel feit.
 
Erwin, welke lijm had je dan gebruikt? Die van Tamiya of de gewone? Ik heb al vaak Armypainter en andere spuitbussen gebruikt maar er kwamen nog geen stukken los.
 
Erwin, welke lijm had je dan gebruikt? Die van Tamiya of de gewone? Ik heb al vaak Armypainter en andere spuitbussen gebruikt maar er kwamen nog geen stukken los.

Zowel de Revell Contacta (met naald) als de vloeibare Tamiya Thin cement (groene dop)
 
Vanavond de laadbak in elkaar gestoken, mag nu een nachtje drogen.

attachment.jpg

attachment.jpg

32 onderdelen, reservewiel en zijn support niet meegerekend welke nog eens 4 extra stukken zijn.
 
Dat is een mooi gedetailleerde laadbak :wow:
En hij zit mooi in elkaar ;)
 
Met sommige (nieuwe) kits van Heller heb ik iets soortgelijk ook, daar is ook een vorm van zacht plastic. Die delen verlijm ik met UHU die heeft net andere weekmakers dan contacta. Alleen geprobeerd omdat Heller dat specifiek aanraad. Daarmee was het probleem ondervangen. Voordeel van UHU daar kan je ook doorzichtig plastic mee kleven, zonder dat er een waas ontstaat
 
Erwin knap zeg
Dit zal toch weer een juweeltje worden ( kijk er al naar uit )
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan