Hoofdsponsor

1/35 Büssing L4500S & EMC Minen[WIP]

Hey,

Breng die maar eens mee volgende week zodat we dit aan een bestuderend oog kunnen onderwerpen, want dat beestje ziet er verdomd prachtig uit en zeer gedetailleerd..... ik wil er van genieten he... ;) :)
 
Mooie laadbak en beloofd een knappertje te worden.
 
Kon het deze avond niet laten om alles eens te passen in een dryfit.
Goed idee eigenlijk want het heeft mij toch enkele aandachtspunten naar voor gebracht:

1: Stomme beginnersfout: het voorste stuk van de uitlaat lag boven de eerste dwarsbalk i.p.v. er onder. En ik maar schrijven dat je moet voorzichtig zijn bij het monteren van het chassis. Bon, eigen schuld....

2: De motor moet zeker eerst geplaatst worden voordat de cabine kan geplaatst worden. Lijkt logisch maar op het plan staat aangegeven dat je bij het plaatsen van motor en transmissie ook al de versnellingspook moet plaatsen en dat lijkt mij vragen om moeilijkheden in die zin dat je hierbij zeker riskeert om de pook te breken.

attachment.jpg

Hun achterliggende reden is natuurlijk dat de cabine slechts gemonteerd wordt als die volledig afgewerkt is en dan kan je zeker niet meer aan een versnellingspook tenzij je een portier zou open laten.

attachment.jpg

3: Het kleur van de motor stond mij niet aan en is overspoten door grijs hetgeen zal toelaten om deze motor veel beter te accentueren door washes en dergelijke.

attachment.jpg

Zoals je kan zien ben ik ook al begonnen met het plaatsen van de leidingen.

4:Hoe sterk de constructie ook lijkt, ze is teer en er mag niet te veel druk uitgeoefend worden op sommige plaatsen. Het sterkste punt van dit model is niet zijn chassis maar de bodem van de laadbak. Door de vele kleine onderdelen riskeer je breuken, sommige zelfs zonder dat je er erg in hebt.

attachment.jpg

Morgen voorstelling van deze constructie op de club, we zullen het wel horen wat ze er van denken.
 
Interessante overwegingen Erwin; en het ziet er keurig uitgemeten uit.
 
Ben al een paar dagen aan het prutsen aan de motor en heb deze wat meer gedetailleerd maar hij is zeker nog niet af.

Foto's genomen met mijn gsm.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook bezig met het verder afwerken van de cabine. Het dak zal plamuur nodig hebben en ik vrees dat er hierbij enkele kleine details gaan verloren gaan.
 
Hey,

Hohoho, dat ziet er hier al heel schoon uit, die motor begint al te draaien.... :)
We volgen E..;)
 
:angryfire: :angryfire: :yell: :yell: Ben boos, ben al 3 uur aan het proberen een PE pianoscharnier te maken voor de motorkap en altijd mislukt het !!
Zou wel zes handen moeten hebben om dat ding te doen werken! :zx11pissed: :zx11pissed:
 
Ja dat is niet gemakkelijk om te maken.
uitstomen en opnieuw proberen :8:laugh:
 
Kan ik vanavond eindelijk de pianoscharnier samen steken, kom ik tot de vaststelling dat ze te kort is. Slechts enkele millimeter maar dus bij deze niet bruikbaar.
Oh bon, weeral een les geleerd, meer meten of een PE set wel degelijk overeenkomt met de kit. Toegegeven, de Part PE set is voor een Büssing 500 en niet voor deze L4500S maar ja.....

Dan maar verder met de ons nog resterende onderdelen.
De cabine werd verlijmd, glas aangebracht en deels herspoten. Nu ook het dak gemonteerd en maar hopen dat het goed zal aansluiten zodanig dat we niet te veel schuurwerk hebben.

Vermits de pianoscharnier komt te vervallen dan maar verder aan de motorkap en hier opnieuw het grote euvel van deze kit: uitwerppunten.

attachment.jpg

Niet minder dan 10 stuks op elk paneel. Positief is dan weer de fijnheid van de verluchtingsroosters die je zelfs niet moet open snijden; veel beter dan de IBG kit.

De motor mist nog zijn schroef maar ook hier vastgesteld dat elk schroefblad (er zijn er 6), een uitwerppunt heeft en dat moet dus allemaal eerst verwijderd worden.

attachment.jpg

Ligt nu in de primer, morgen doen we verder.
 
Het ziet er allemaal goed uit Erwin. Vooral de motor oogt sehr gut !

Toch jammer dat er nog steeds modellen geproduceerd worden met zoveel UWP's.
Je zou denken dat men nu wel weet dat dit veel ergernis oproept bij zoveel bouwers en dat
men aldus zorgt dat deze lastig weg te werken verminkingen op z'n minst aan de niet of minder zichtbare zijde van een onderdeel komen.
Dat kan toch echt wel (zelfs UWP-loos) en vraag me dan af waarom er met de stand der techniek vandaag de dag
wij nog steeds worden opgescheept met dit irritante fenomeen...

Hoe dan ook, deze LKW ziet er al goed uit !

Happy Modelling :D
 
Erwin, laat de scharnier eens zien? Ik heb deze set namelijk ook in huis, dus ik moet er nog iets op zien te vinden. Als het uit twee plaatjes met tanden bestaat, dan moet het te vervangen zijn.

attachment.jpg

Deze toch?

Brengt ons bij de vraag waarom je de PE schroefbladen niet gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Het is wel degelijk dezelfde set Steven en ik betaalde toen ook dezelfde prijs.

Als ik jouw PE werk vergelijk met het mijne dan ben ik maar een prutser en de volgende foto zal dit bewijzen ook

attachment.jpg

want door de vele pogingen om er iets deftig van te maken kan de scharnier bijna als verloren worden beschouwd.

Waarom de PE schroef niet gebruikt? Heel eenvoudig omdat deze 1: kleiner is dan deze uit de kit en 2: geen enkel detail heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vergelijk maar...

De PE set is duidelijk voor een Büssing 500 en dat kan je zien aan het aantal louvres in de zijwanden van de motorkap: 7 voor de 500S, 8 voor de L4500S


Hoe dan ook werk ik de motor verder af en dan gaat hij hopelijk deze avond nog op zijn plaats.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De foto's werden genomen met mijn gsm en daardoor kleurt de motor blauwer dan hij werkelijk is.
 
Jammer van de ventilatorfan, ook op een 500 zou die groter moeten zijn. Ik zal de scharnieren de hele tijd tussen het plooitoestel moeten laten. Maar de motor ziet er al geweldig uit. Ik zag nu ook weer een voorbeeld in het zwart.

https://i.servimg.com/u/f21/19/28/60/30/snymek10.jpg
 
Laatst bewerkt:
Steven, ik gebruik volgende foto's als referentie, lijken mij beter te kloppen met wat in de kit voorzien is:

attachment.jpg

attachment.jpg

De motor zit op zijn plaats en sluit goed aan. Ook de afgebroken uitlaat is weer verlijmd en de cardanassen en hun verbindingen zijn ook geplaatst.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen ook het dak van de cabine rond geschuurd waarbij ik teruggevallen ben op Motip autoplamuur om het goed glad te krijgen.
Dak werd in de primer gestoken en ligt te drogen.

De kit voorziet 2 Duitse ECM Minen op de truck en dat was ook de reden dat ik deze kit gekocht heb. Maar deze lading lijkt mij toch wat weinig en daarom deze kit van AFV bijgekocht met daarin 4 identieke ECM mijnen.

attachment.jpg

Ding-Hao is een zusterbedrijf van AFV en zij gebruiken dezelfde moules.
Heb wel vastgesteld dat je soms de keuze hebt bij de montage tussen plastiek of PE stukken en ook dat je keuze hebt tussen bepaalde ontstekers op de mijnen. Zal misschien toch nog voor een kleine nuance kunnen zorgen.
 
Jammer dat ik vandaag de beurs in Hoboken gemist heb maar dat betekend niet dat er niet aan modelbouw gedaan is.

Chassis, motor, cabine en laadbak zijn nu definitief verlijmd maar dit verliep niet zonder problemen want overal waar je de truck ook maar vastneemt om een beetje druk te zetten, hoor je het kraken.
Hoe groot de truck ook is, hij is en zal een zorgenkind blijven bij transport en bij het opnemen. Hoe het komt blijft mij een raadsel maar het is precies of de plastiek en de lijm elkaar niet vinden.
Hoe dan ook enkele foto's zonder de motorkap:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en dan ééntje met de motorkap in dry-fit.

attachment.jpg

Er moeten nog enkele kabels aangepast en verlijmd worden in het motorgedeelte maar daarvoor moet alles eerst goed uitgedroogd zijn.
Tevens moet er nog verdere weathering aangebracht worden.

De EMC mijnen zijn delicater dan zou verwacht worden. Er zijn een hele boel kleine onderdelen en enkele PE onderdelen die allen zorgvuldig moeten aangebracht worden en er is geen ruimte voor fouten op deze stukken.

attachment.jpg

Er zijn enkele opties bij het aanbrengen van de ontstekers. Ik heb info gezocht over de wijze hoe deze mijnen er uit zagen tijdens transport maar het enige wat ik kon vinden was dat de ontstekers reeds aangebracht waren op het moment dat zij per kraan overgezet werden naar de boten die hen moesten droppen.
Vermits ik niet kan geloven dat de ontstekers er al op staken van bij het verlaten van de fabriek of het depot, vermoed ik dat de ontstekers er op de vrachtwagen aangebracht werden. Tevens heb ik een foto waarop de mijnen door mankracht verreden worden en ook daar staan de ontstekers al op.
Er is dus een beetje variatie mogelijk.
 
Jammer dat hij blijft kraken, dat is wel heel lastig. Naar een beurs kan je nog een dio maken, maar tijdens het verven en verweren moet je hem toch ook optillen met het risico dat er toch weer iets gaat breken. Lastig. Succes met de mijnen.
 
Motor en de laatste kabels definitief geplaatst alsook de steun tussen radiator en cabine.
Laatste foto's van de motor voordat hij volledig ingesloten wordt; enkel het bovenste deel van de motorkap zal nog kunnen verwijderd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Echt mooi werk toch hoor en volg met grote ogen.
 
Je hebt dit héél prachtig voor elkaar gekregen die motor , petje af !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan