Hoofdsponsor

1/350 Bismarck [wip]

Is de primer die je hebt aanbevolen alleen te gebruiken met een airbrush?
 
Kan ook wel zonder denk ik, maar is er niet echt voor bedoeld; beter is met airbrush. Dat laatste geldt voor zowat elke modelbouwprimer trouwens.
 
Oei, dan zit ik met een probleem, heb geen airbrush.
Dat wordt dan schilderen met het penseel.
De romp is klaar denk ik, zal straks wat foto’s trekken als hij opgedroogd is.
 
Met het penseel zou ik te sterkste afraden.
Je gaat verfstrepen krijgen en je primer laag gaat niet egaal zijn.
 
Spuitbusprimer werkt ook, goed ontvetten, en dan op een vaste afstand met een zo constant mogelijke snelheid over je object passeren. Liefst beginnen spuiten voor je bij je model komt en pas stoppen als je gepasseerd bent... Zelf werk ik regelmatig met Motip, nog niet veel problemen mee gehad, anderen soms wel...
 
hier nog wat foto's na het afwassen van de remolie met afwasmiddel.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Als je goed kijkt zie je nog verschil waar de rode verf van Tamiya en de grijze verf van reveil aqua color heeft gezeten, hopelijk kan dit geen kwaad.
 
Om verder te gaan ivm het spuiten van de primer.
Vraagje aan andere beginnende modelbouwers die geen airbrush hebben, hoe doen jullie dit dan?
 
Ik hoop dat de ultrageheime verfkwesties inmiddels achter de schermen zijn uiteengezet. Zo niet, dan vernemen wij andere forumleden nog wel welke openstaande vragen er nog zijn.
 
Een mailtje is stukken interessanter natuurlijk :wow::laugh:
 
Ssst Leysend... niet te luid... altijd leuk leren natuurlijk op een forum...

Voor je aan het primeren gaat, neem nog even de filler rondom waar de schroeven de romp verlaten. er mag wel iets van naad zijn, deze worden erop gelast, maar geen kraters zoals nu. De lasnaden daar kan je eventueel maken met streched sprue (een recht stuk sprue nemen, opwarmen boven een vlam tot ie zacht wordt (je gaat zen dat de kunststof gaat beginnen blinken en zwellen op dat moment) even laten koelen tot het mat wordt en dan trekken. Zo krijg je een fijne draad, die kan je grbuiken om lasnaden te maken. Het kan gelijmd worden met tamiya ultra thin cement, wat weinig sporen nalaat op dunne/kleine stukjes.
 
Voor de scheepsromp zou ik spuitbussen gebruiken.
Grijze primer, dan de bovenzijde van de scheepsromp en dan het deel vanaf de waterlijn waarvoor bv. Tamiya Hull Red een goede optie is. Heb dit gedaan op de PT109 en ben er heel tevreden over. Wel altijd goed laten uitdrogen natuurlijk.
 
Ik wou al net hetzelfde gaan zeggen als Silenoz. In feite mogen die naden niet meer te zien zijn, want het is doorlopende beplating. De verf is er in het bad wel goed afgekomen. Is de schade aan het roer hier ook een gevolg van? Om dit te repareren, best een nieuw gat boren en ook eentje in het roervlak, zodat je er een pin kan insteken.
 
Laatst bewerkt:
Ssst Leysend... niet te luid... altijd leuk leren natuurlijk op een forum...

Voor je aan het primeren gaat, neem nog even de filler rondom waar de schroeven de romp verlaten. er mag wel iets van naad zijn, deze worden erop gelast, maar geen kraters zoals nu. De lasnaden daar kan je eventueel maken met streched sprue (een recht stuk sprue nemen, opwarmen boven een vlam tot ie zacht wordt (je gaat zen dat de kunststof gaat beginnen blinken en zwellen op dat moment) even laten koelen tot het mat wordt en dan trekken. Zo krijg je een fijne draad, die kan je grbuiken om lasnaden te maken. Het kan gelijmd worden met tamiya ultra thin cement, wat weinig sporen nalaat op dunne/kleine stukjes.

Wat is “filler” en wat is “streched sprue”?
 
Voor de scheepsromp zou ik spuitbussen gebruiken.
Grijze primer, dan de bovenzijde van de scheepsromp en dan het deel vanaf de waterlijn waarvoor bv. Tamiya Hull Red een goede optie is. Heb dit gedaan op de PT109 en ben er heel tevreden over. Wel altijd goed laten uitdrogen natuurlijk.

Dat ga ik ook proberen met de spuitbussen en de rode kleur ga ik ook gebruiken.
Moet alleen nog grijze verf van Tamiya gaan halen als vervanging van kleur nummer 57 van revell aqua color.
Heb je nog foto’s van de PT109?
 
Filler is plamuur, stretched sprue is uitgerokken gietraam tot fijne draadjes.

 
Ik wou al net hetzelfde gaan zeggen als Silenoz. In feite mogen die naden niet meer te zien zijn, want het is doorlopende beplating. De verf is er in het bad wel goed afgekomen. Is de schade aan het roer hier ook een gevolg van? Om dit te repareren, best een nieuw gat boren en ook eentje in het roervlak, zodat je er een pin kan insteken.

Ja, de verf verwijderen in remolie, idee van coachke, is wel fantastisch.
De schade aan het roer is gekomen door het afwassen van de verf.
Het roervlak is inderdaad afgebroken, de assen van de schroeven heb ik zelf verwijdert, de steunen zijn wel afgebroken.
Dat wordt zo goed mogelijk herstellen!
 
Filler is plamuur, stretched sprue is uitgerokken gietraam tot fijne draadjes.

[video]https://m.youtube.com/watch?v=pw0fv6Ot7eQ&t=57s[/url]

Kun je dit kopen in de modelbouw winkels?
 
Filler wel spreu's heb je gratis in elke bouwdoos , dat zijn de kaders waar alle stukken in vast hangen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan