Hoofdsponsor

1/350 Bismarck [wip]

De rode verf is van Tamiya.
De grijze verf is revell. Die zat niet onder de rode verf.

attachment.jpg

Ik had ze niet over elkaar gespoten.
Ik had misschien de tape wat hard aangedrukt en daarom is deze wat blijven kleven (?)

Ik ga eerst de tape verwijderen met wat wasbenzine en daarna verder opschuren.
 
Hmmm het is een idee en heel goed mogelijk, maar nu is je zo vaak verteld het komt gewoon omdat er geen primer onder zit.

Dan heb je gewoon de tape te hard aangedrukt en heb je nog steeds de verf meegetrokken, omdat er geen primer op zit. Nu ga je schuren, natuurlijk met wat geluk zal je zien dat de verf blijft zitten. Maar de kans is veel groter, dat bij het zien van het schuurpapier de verf er ook afvalt.
Het is echter jouw kit en niet aan mij om te oordelen, maar als je gaat schuren de rafelrand van de verf blijf je ten alle tijde zien, die krijg je er niet uitgeschuurd, op het moment dat je er met verf in de buurt komt, gaat hij scherper afsteken. Dan ga je weer schuren en bijwerken, met als resultaat, dat je de rafels nog beter gaat zien. Dan ga je eindigen op een moment, met de zin "ik ben er best tevreden mee"
En je vergeet het probleem wat je nu heb door geen primer te gebruiken, ga dus overal op het schip krijgen. Want op ieder onderdeel hoort eerst primer.

Ga je nu direct over om in het vervolg te primeren, waarom dan niet even de moeite nemen, om dit op een goede manier te herstellen?
En ook bedenken, als jij je auto laat spuiten en je heb van die rafels, accepteer je het werk niet, maar jij bouwt nu 1/145, dat houdt ook in dat die rafels 145 x duidelijker in beeld zijn. Zouden als een baksteen op je lak liggen....

Maar het is ook open staan voor kritiek en er iets mee doen. Als ik een foto laat zien, ben ik er trots op, als iemand iets constateert, neem ik de raad aan en probeer ik het te corrigeren, voor zover in mijn macht ligt. Daartegen als ik zelf ergens niet uitkom, en ik stel de vraag, krijg gedegen en onderbouwde antwoorden. Om dan vervolgens zeggen, het ligt aan de gebruikte materialen, waar miljoenen andere bouwers/gebruikers geen probleem mee hebben.
Moet ik toch bekennen, ik steek de hand in eigen boezem, en accepteer dat ik iets verkeerd heb gedaan met spuiten. Maar nogmaals het is jouw kit en jouw bouw en jij moet er plezier in hebben.
 
Ik verbaas me over de mate waarin Aris' antwoord overeen komt met mijn eigen gedachte.

Hmmm het is een idee en heel goed mogelijk, maar nu is je zo vaak verteld het komt gewoon omdat er geen primer onder zit.

Correct. Ik zal dit proberen te visualiseren.

33201482678_3ecc83f446_b.jpg

Bovenaan (plaatje 1) zie je de verf op de gladde plastic ondergrond terechtkomen. Zie de verf als een golvende lijn. De verf hecht aan het plastic alleen op de onderste delen van de golflijn. De hechting is dus slechts incidenteel (zie plaatje 2). Met enamelverf heb je dit probleem in veel geringere mate, maar jij gebruikt acrylverf en die heeft van zichzelf zwakke hechting.

Dan plaatje 3, met de primer ertussen. Stel je de primer voor als een laag gewone verf maar dan met een heleboel stompe 'tandjes'. Die tandjes staan dicht bij elkaar en plakken op veel meer plekken vast aan het gladde plastic (of het gladde metaal bijvoorbeeld). Aan de bovenkant van de primerlaag, grijpen die tandjes in de golfbeweging van de acrylverf en zwakken ze die golfbeweging zelfs wat af. Op plaatje 4 zie je de stevige verbinding plastic->primer->acryl weergegeven.

Om het verhaal compleet te maken, om de bovenste golvende beweging van de acryllaag spiegelglad te krijgen, kun je met lichte korrel schuren en daarna polijsten; maar dat hoeft in jouw geval wellicht niet eens want je zult een mat uiterlijk van je schip willen.

Als primer kan ik je van harte de Alclad Grey Microfiller & Primer aanbevelen, te verdunnen met Alclad thinner of Mr Color thinner. Ik ben nog niemand tegengekomen die enige klacht had over deze primer. Er zijn ook acrylprimers maar daar ben ik zelf ontevreden over, hoewel andere modelbouwers er goed mee weten te werken.

Dan heb je gewoon de tape te hard aangedrukt en heb je nog steeds de verf meegetrokken, omdat er geen primer op zit. Nu ga je schuren, natuurlijk met wat geluk zal je zien dat de verf blijft zitten. Maar de kans is veel groter, dat bij het zien van het schuurpapier de verf er ook afvalt.

Delen van de verf zullen inderdaad blijven zitten waarschijnlijk; je kunt je model beter eerst in de onverdunde pure Dettol leggen, of een ander middeltje gebruiken. Coachke zweert bijvoorbeeld bij gebruikte remolie. Hij heeft heel wat meer ervaring met het verwijderen van verflagen dan ik, dus zijn methode mag je zeker als beproefd beschouwen. Er zijn nog andere middeltjes; gewoon die hun werk laten doen en opnieuw beginnen, is het devies als je het goed wilt doen.

als je gaat schuren de rafelrand van de verf blijf je ten alle tijde zien, die krijg je er niet uitgeschuurd, op het moment dat je er met verf in de buurt komt, gaat hij scherper afsteken. Dan ga je weer schuren en bijwerken, met als resultaat, dat je de rafels nog beter gaat zien.

Dat is heel juist; op zo'n kleine schaal heeft zelfs één laagje verf een behoorlijk grote diepte. Zelfs op schaal 1/8 wordt nog met verf gewerkt om diepte te creëren, bijvoorbeeld de opschriften 'Dunlop' etc. op racebanden. Het is dus van belang dat (nagenoeg) alle verf weg is.

Ga je nu direct over om in het vervolg te primeren, waarom dan niet even de moeite nemen, om dit op een goede manier te herstellen?

Ik ben ook altijd van het herstellen en raad dat ook bijna steeds aan anderen aan. Je bent namelijk bezig een mooi model te maken; dat je het bij het volgende model beter gaat doen? Probeer het nú al goed te doen, dan krijg je nu al een mooi model. Ik ben wel eens 14 of 15 keer opnieuw begonnen met het maken van louvres en nog was het me niet naar de zin; overdreven kritisch als ik dan in misschien ben, is een klein beetje zelfkritiek en discipline toch zeker niet verkeerd. Bovendien... je leert veel meer door je fouten te herstellen. En het blijft ook nog eens beter hangen als je dat daadwerkelijk doet.

En ook bedenken, als jij je auto laat spuiten en je heb van die rafels, accepteer je het werk niet, maar jij bouwt nu 1/145, dat houdt ook in dat die rafels 145 x duidelijker in beeld zijn. Zouden als een baksteen op je lak liggen....

Aris haalt de woorden uit mijn mond. Je bootst iets na op schaal 1/145, dat betekent dat 1 centimeter op jouw model 145 centimeter in het echt vertegenwoordigt. Stel dat je laag verf een vijfde millimeter dik is. Dan zou dat op het echte model drie centimeter zijn. En dat is fors, zeker als de rest van je verflaag mooi strak is.

Als ik een foto laat zien, ben ik er trots op, als iemand iets constateert, neem ik de raad aan en probeer ik het te corrigeren, voor zover in mijn macht ligt. Daartegen als ik zelf ergens niet uitkom, en ik stel de vraag, krijg gedegen en onderbouwde antwoorden. Om dan vervolgens zeggen, het ligt aan de gebruikte materialen, waar miljoenen andere bouwers/gebruikers geen probleem mee hebben.
Moet ik toch bekennen, ik steek de hand in eigen boezem, en accepteer dat ik iets verkeerd heb gedaan met spuiten. Maar nogmaals het is jouw kit en jouw bouw en jij moet er plezier in hebben.

Dit laatste is, bij Aris, de reden dat ik nog steeds commentaar geef in zijn topics, of het nu onverkort enthousiast is of als ik een tip heb. Ik zie veel topics voorbij komen waarvan ik betwijfel of mijn tips of aandachtspunten wel welkom zijn, laat staan dat er iets mee gedaan wordt. Dat ik de wijsheid niet in pacht heb blijkt wel uit de omstandigheid dat ik zelf ook nog tips en adviezen nodig heb voor de modelbouw waar ik mij mee bezig houd; maar ik neem dan ook als stelregel voor mijzelf in acht dat ik altijd luister, altijd eerlijk naar mijn eigen werk kijk of de adviezen / tips hout snijden en of ik er iets mee moet doen. Vaak kom ik tot de conclusie dat dat niet zo is, maar vaak ook wel.

Ik kreeg bijvoorbeeld (zeer opbouwende) kritiek op de manier waarop ik mijn metingen verrichte... en dat heeft ertoe geleid dat ik 2D ben (kunnen) gaan tekenen. Ik kreeg kritiek over conclusies die ik trok naar aanleiding van oude foto's; achteraf bleek die kritiek terecht en ben ik genuanceerder gaan denken. Ik kreeg kritiek over de constructie van modellen; sindsdien ben ik daar meer op gaan letten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Had ik de kritiek terzijde geschoven, dan was ik op hetzelfde niveau gebleven als ik toen had; nu ben ik gegroeid. En omdat jij aan het begin staat van de buitengewoon fascinerende hobby modelbouw, is er een oneindig grote hoeveelheid te leren, niet alleen over hobbymaterialen en hoe ze te gebruiken, maar ook over de onderwerpen die je nabootst en de geschiedenis ervan. Open je geest en laat deze hobby je gedachten en behendigheid verruimen.
 
Ik kan me maar aansluiten bij de anderen, als je gaat beginnen schuren ga je zien dat dat het bijna goed gaat gaan, tot je er bijna bent. Dan gaat het net beginnen schilferen enz, ook bij het aanbrengen van eventuele zwart/witte camostrepen ga je dan nog eens hetzelfde risico moeten nemen, waarbij de verf ook los kan komen.

Ik begrijp heel goed dat dit een drastische stap is. En ik weet niet of er iemand in de buurt is, of een club om eventueel te helpen... Een vriend van mij heeft een paar keer hetzelfde voorgehad toen ie begon met modelbouwen, en toen hebben we samen de modellen van verf gestript om ze een tweede kans te geven.. op zijn eentje ging ie het nooit gedaan hebben, maar nu heeft ie de horde overwonnen... is ie niet tevreden, dan herbegint ie gewoon...

Zelf heb ik op mijn modellen het ongeluk gehad de verf mee te trekken bij het ontmasken (ik had mij voor 1 keer laten meesleen door een zogezegd ideale primer, die van zeropaints... nooit meer gebruikt), en om het onzichtbaar op te lossen is het toch een heel werk:

Plaatselijk primeren met de AB, dan heb je nog een hoogteverschil, dus steeds kleine laagjes kleur bijspuiten, heel lokaal, tussenin schuren om geen verfopbouw op het niet beschdigde deel te hebben en dan herhalen tot er geen niveauverschil meer is... het is toch een paar uurtjes "plezier" om het gedegen te repareren...

Normaal zou de tape die je gebruikt (als ik het goed heb, is het golden tape, dus voor broze oppervlakken) geen probleem mogen opleveren. Als je de kleefkracht wilt verminderen, kan je deze eens een paar keer op je arm of een ander oppervlak kleven en weer lostrekken voor je deze op je model aanbrengt...
 
Opletten nooit of nooit " decapent " gebruiken uw plastic als sneeuw voor de zon , in geval als je opnieuw moest beginnen
Marc
 
Bedankt aan alle goede oplossing die jullie hier geven, Dit is de eerste keer dat ik op een forum terecht kom en het overvalt mij wat, wist niet dat mijn discussie zoveel reactie zou krijgen.
Weet soms niet wat te antwoorden, “schrik” voor stomme vragen of antwoorden te geven.


Ik weet dat primer spuiten heel belangrijk is, zal dit nooit meer vergeten.
Nu het voornaamste is eerst de verf eraf krijgen. Ik ga de raad van coachke (Marc) volgen en de romp in remolie leggen gelezen in een van zijn topics.
Bedankt voor de goede raad!!

Hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt.
 
Schroom zeker niet te delen en vragen te stellen of opmerkingen te maken, het is de bedoeling van een forum elkaar te helpen. Vragen zullen lang niet gauw als ‘dom’ worden gezien hoor ;)
 
Rudi er bestaan in principe geen domme vragen alleen domme antwoorden . Gewoon vragen je kan er niks verkeerd mee doen alleen zonder iets te vragen kan veel verkeerd gaan , ikzelf leer ook nog bij bijna dagelijks ,over een dik jaar terug wist ik niet wat een turret was
Maar wel hebben we geleerd dat iemand raad vroeg en ook kreeg maar dan ondervonden we dat die persoon het dan toch op zijn manier deed en dat appreciëren vele bouwers niet
Dus Rudi vraag maar op het zijn hier stuk voor stuk toffe gasten
Marc
 
Hierbij de foto's van de romp in remolie. Sinds gisterenmiddag 13/02.
attachment.jpg attachment.jpg

Op de bodem van de bak ligt rode verf. Als je goed ziet, zie je er al wat grijs van de plastiek doorkomen.
Hoelang met ik deze hier in laten liggen?
 
Laatst bewerkt:
at mag gerust een paar dagen hoor en et een oude tandenborstel mag je er gerust over wrijven hoor
 
Blijkbaar zijn mijn foto’s niet door gekomen:
attachment.jpg attachment.jpg
 
Oké, bij mij staan ze niet, maar geen probleem
 
De verf zie ik al verdwijnen
 
Hier nog wat foto's van de romp nadat deze 4à5 dagen in de remolie gelegen heeft.
De verf is is afgehaald met een tandenborstel en een schuursponsje.
attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Ik ga hem terug in de remolie leggen tot morgenavond en dan de rest van de verf proberen te verwijderen.
 
Neen, ik ga de rode verf spuiten met Tamiya color: TS-33 dual red.
De grijze verf had ik gespoten met revell aqua color, maar dat hadden ze mij afgeraden om 2 kleuren van verschillende merken door elkaar te gebruiken.
Daarom ga ik waarschijnlijk de grijze verf ook van Tamiya color halen.
De primer moet dan ook van Tamiya zijn denk ik?
 
jazeker de fijne die is best ok en daarna fijn schuren slissen zegen ze bij ons he , om de baard van het spuiten eraf te doen het grove gevoel als ge er over wrijft weg te doen
Suc6
 
Ik had al een primeradvies gegeven eerder in dit topic.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan