Hoofdsponsor

1/72 T-64BM2 (T-64 Bulat) [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
De T-64 is een soviet-tank van de tweede generatie, en werd geintroduceerd in het begin van de jaren 60. Het was een meer geavanceerde versie van de T-62, waar de T-62 ontworpen was om de infanterie te ondersteunen, diende de T-64 om tankdivisies te ondersteunen. Het had enkele geavanceerde implementaties zoals een composiet bepantsering, een compacte motor, een 125mm gladde loop die ook raketten kon afvuren en met een automatische lader. Ondanks dat ie bewapend en bepantserd was als een reguliere gevechtstank woog ie toch maar 38ton droog aan de haak...

Hierdoor was de T-64 enorm duur om te bouwen (een t-72 kostte 40% minder), wat vooral kwam door de kost van de motor.

De t-64BM2 of Bulat is de modernste van de modernisaties losgelaten op dit ontwerp van meer dan 50jaar oud, en bracht het gewicht omhoog naar 45ton. Deze ziet nog steeds actie, vooral op de grens met Oekraïne en Rusland. Deze versie kreeg onder andere een nieuwe motor, vuurleidingssysteem, autolader en de mogelijkheid om 9M119 reaketten af te vuren. Deze heeft ook het Knife reactieve pepantsering, die beter is om tandem anti-tank munitie te weerstaan...

Nu ja, de doos:
985105-11185-10-720.jpg

De inhoud:
_MG_4419.jpg

_MG_4422.jpg

_MG_4424.jpg

_MG_4425.jpg

_MG_4426.jpg

_MG_4427.jpg

_MG_4428.jpg

PE + metalen loop:
_MG_4414.jpg

een boel decals:
_MG_4417.jpg

en waar ik nu ben:

De toren uit de doos:
572387-11032-96.jpg

De schuine vlakken vooraan de reactieve bepansering werd eruit gesneden:
572381-11032-20.jpg

daarna bezig met het verder opbouwen:
572383-11032-31.jpg

572386-11032-40.jpg

Misschien een beetje te enthousiast geweest met de achterbak aan de koepel, kan zijn dat ik deze nog verwijder voor schildertechnische redenen... Maar er komt nog meer op... De rafeltjes van het schuren worden nog weggesmolten met dunne tamiya-lijm...

Aan de romp begonnen met het verdunnen van de voorste fenders, waren een klein beetje dik uitgevoerd:
572382-11032-82.jpg

Vervolgens begonnen met deze aan te kleden:
572384-11032-39.jpg

572385-11032-85.jpg

Het vertikale scherm naast de uitlaten was ook redelijk dik, wegens giettechnische redenen. Met een fijn zaagje heb ik deze in twee gezaagd en weer aan elkaar gekleeft om zo het detail aan de buitenzijde niet te verliezen.

572380-11032-38.jpg

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat hier goed vooruit succes.
 
Best veel stukjes voor een tank op die schaal maar ziet er veelbelovend uit.
 
Das inderdaad ferm gedetailleerd.
Zal een ferm beest worden met alles er op..
 
Ziet er gedetailleerd uit maar waarom de reactieve bepantsering eruit gezaagd en terug geplaatst?
 
Heel mooi werk heel veel succes
 
Mooi werk, zelfs door de ogen van iemand die toch een beetje tank-moe begint te worden in modelbouwland. De hoeveelheid tankmodellen (in wording) begint langzaamaan het historisch correcte aantal 1:1-exemplaren te naderen. Eerlijk gezegd had ik van jou een iets exotischer onderwerp verwacht, waarbij zij toegegeven dat ik van deze tank nog nooit had gehoord. Hoe dan ook ben ik benieuwd wat je in deze bouw gaat doen; de photo etch ziet er alvast veelbelovend uit.
 
Bedankt,

@Ron: De, ik dacht dat het anti-radiatietoestanden waren (PE, waren niet meegegoten, wegens generieke stukken. De schuine kanten aan de erablokken op de koepel, da's euh, gedaan zonder referenties te checken... moet ik dus terug plaatsen... Teveel afgegaan op de vorige generatie...

@Roy: ik heb deze gewonnen op de nieuwjaarsreceptie, vandaar eigenlijk. Al een paar keer gezien en teruggelegd wegens, neh, en dan, jah..
 
In tegenstelling tot Roy ben ik dan weer wel aangenaam verrast met deze tank, een type dat je inderdaad maar zeer zelden ziet maar toch nog recent actie gezien heeft. Spek naar mijn bek zoals ze zeggen.
Het geeft je ook veel mogelijkheden voor deze wat aan te passen aangezien er nogal wat aan geknutseld werd in het terrein.
Het is in onze lessen herkenning alvast een exemplaartje die onder de noemer "instinkertje" valt. Gegarandeerd noteren ze een ander type aangezien het totaal niet meer lijkt op de basis T-64. Als instructeur had deze zeker niet misstaan in de collectie, dus weer eentje voor de wishlist!

Waarom win ik nu nooit zo'n kitjes op recepties...
Maar ik volg m met veel plezier.
 
Ja een T-64, ik treed hier Baenske bij, ben ook instructeur IM. De meeste zien deze als een T-72 of T-80.
Ben benieuwd naar de schilder werken.

Grtz Bart.
 
Voor de duidelijkheid, mijn bericht ging niet over het type tank, maar in het algemeen over het aantal tanks dat op schaal wordt gebouwd, vergeleken met bijvoorbeeld vrachtwagens, tractoren, hijskranen of andere onderwerpen die denkbaar net zo interessant zijn.

Maar ik wil hier nu geen offtopic discussie starten, bovendien bouwt eenieder wat hij zelf het leukste vindt. Mijn opmerking was alleen bedoeld om de gedachten (kort) aan het werk te zetten.
 
Ik kan je volgen hierin, maar zelf ben ik meer fan van de gevechtsvoertuigen, en bepaalde supportvoertuigen zoals de radars, luchtafweer, recovery en dergelijke die erbij horen ter ondersteuning. Qua trucks is mijn interesse zelf eigenlijk heel beperkt, op een Ural 4326, of de laatste Zil's van de Russen na eigenlijk.
 
Prachtige start met de fijne details ten top , knap Bart wat je laat zien , met ook deze weer niet alledaags geschut die voorbij komt!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan