Hoofdsponsor

1/24 Beemax BMW M3 DTM [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.065
Beste bouwers ,

Het was 1989 , ik was toen milicien , een van mijn medematrozen ( ik was bij de zeemacht ) de zoon van een West Vlaamse industrieel kwam met zijn nieuwe auto naar het leger. Ik zag hem komen en dacht dat hij een 3 serie had maar dat ding maakte lawaai en zag er toch iets stoerder uit dan een 316 die ik kende van een andere maat. Ik was toen al grote fan van BMW en ging kijken en een beetje uitleg vragen. Het bleek om een M3 te gaan , wist ik veel wat een M3 was.... niet erg zei die gast. Kom maar eens mee dan doen we een toerke. Ik wist subiet wat een M3 was en heb dat ook nooit meer vergeten. Wat een machine !!

Na mijn DTM avontuur met de Mercedes heb ik een beetje de smaak te pakken en na wat research op het web heb ik besloten om een M3 te bouwen , deze schijnt een zeer goede kit te zijn en ik vind dat hij er ook supermooi uitziet in deze uitvoering.

attachment.jpg

De inhoud van de doos dan

attachment.jpg

Veel plastic

attachment.jpg

Instructies , een blad met decals en een mooie kleurprent met gedetailleerde uitleg waar alle sponsors hun boodschappen kwijt kunnen ( als dat maar goed komt , de ene decal is de andere niet hè :8 )

Ik heb er ook een AM PE setje bij gekocht, niet de set van Aoshima die bij de kit hoort maar een generisch setje van Scale Production voor tourwagens, met veiligheidsgordels remschijven en van die dingen om de motorkap dicht te houden ( weet niet hoe zoiets heet :( )


Omdat ik wat tijd heb met dit barre weer en vooral omdat ik er veel goesting in heb , ben ik maar meteen begonnen met bouwen en spuiten. Waar ik anders met de body begin , ben ik deze keer met de velgen gestart

Ik weet dat er voor deze kit mooie AM wielen bestaan maar ik ga de wielen uit de doos gebruiken.

attachment.jpg

Zoals jullie zien zijn de binnenste rij spaken niet hol ( bovenste twee ) , dus een mini boortje erbij gehaald en al die gaatjes uitgeboord en dan met een vijltje een ovaaltje ervan gemaakt ( onderste twee )


De verfspuit erbij gehaald en wheels Copper van ZP in een viertal laagjes aangebracht , om vervolgens de buitenste rand met Dark Aluminium van Valleyo te bekleden, kwestie van wat variatie te hebben hè. De center is ook met een metal kleurtje van Valleyo gedaan

attachment.jpg

Vervolgens aan het onderstel begonnen en na de grijze primer van Alclad ( Merci voor de tip Coachke , super primer !!!! ) een mengeling van black en NATO black van Valleyo gespoten om vervolgens met metal kleurtjes de boel wat op te leuken. Er zit geen motor bij deze kit ,alleen de onderkant is zichtbaar dus heb ik ook daar wat met Steel geëxperimenteerd

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er moeten nog wat washes over en de uitlaat moet wat bewerkt worden om te simuleren dat er wat hitte is geweest ( tips zeer welkom :unsure: )

Het is echter niet de bedoeling er een vuile afgeragde auto van te maken, alleen wat variatie in de kleuren

Omdat ik eens wou testen hoe witte verf spuit heb ik alvast het interieur eens onder handen genomen met de witte primer van Alclad en dan twee laagjes Candy White van ZP , het resultaat is super. Het dekt direct ( het plastic was zwart ) en de finish is superglad. Hoop dat de body ook zo vlot gaat

Omdat de werken zo vlot gingen ( als dit maar blijft duren :laugh: ) heb ik ook maar meteen de rolkooi in elkaar gelijmd nadat ik alle flash van de buizen heb geschraapt en geschuurd ( heb er aan gedacht hoor Roy 👍🏻)
Ook hier een laagje Alclad om vervolgens een laagje of drie red van ZP te spuiten en alles af te werken met clear van Motip

attachment.jpg

attachment.jpg


Vanavond dan tenslotte heb ik nog een remschijf onder handen genomen , de PE schijf op maat geknipt met een kniptang en dan met een ijzervijl mooi op maat gemaakt. De plastic remschijf heb ik met een mes wat gefileerd om de PE te laten passen , een beetje verf over de remschoen en voila ...

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan eens in het wiel geplaatst om het resultaat te zien

attachment.jpg


Voila , de eerste stapjes in mijn nieuw projectje zijn gezet , laat maar weten wat jullie ervan vinden.

Grtzzzzzzzz Modest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes bezig ! Succes en veel plezier :)
 
Dat is een snelle start...
En het ziet er al goed uit ;)

Om je uitlaten de hitte kleur te geven kan je gebruik maken van clear paints (zelf gebruik ik die van Tamiya)
Groen, blauw en oranje. Aanbrengen met de airbrush.
Hier te zien op m'n Ducati. Basiskleur was hetzelfde als de potten..
attachment.jpg
 
Mooi, voor de hitteverkleuring heb je zoals aangehaald de tamiya clear, ook Alclad heeft er in zijn gamma, dacht een kleur of 5. Misschien ook leuk de volgorde van de kleuren:

staaltemperen.jpg

cms_visual_4956.png
 
Beste Modest ja met de hitte kleuren vecht ik ook altijd en ben ook nog nooit tot een goed resultaat gekomen
Maar dit kan ik uw wel mededelen is aan de onderzijde vooraan die twee boemerangs zou ik de gaten misschien uitboren of toch zwart maken en de achterbrug ( pont ) of differentieel is altijd in gietijzer dus in metaalkleur oftewel geschilderd normaal zwart bij een normale M3 het is maar een tip he beste vriend het is uw model
Verder knap werk
Krijg hevige kriebels om hem ook aan te schaffen
marc
 
Merci mannen , kan dit weekend niet veel doen wegens werkie werkie , alleszins bedankt voor de tips over de uitlaat. Ga proberen mij daar volgende week eens mee bezig te houden. Merci ook Marc voor de tip ivm de boomerangs heb ze al uitgeboord , dit zijn nuttige tips hè want de technische kant van een auto is voor mij niet zo evident. De achterbrug ga ik waarschijnlijk zwart laten of een experimenten met wat verf mee doen. Het mag niet te blingbling worden aan de onderkant.
Knap gedaan hoor die motor Beyond , mag ik weten welke verf je gebruikt voor die uitlaat ? De alu kleur dan hè 😄
O ja Marc, gewoon doen man ,kopen die handel en bouwen ,je zal hem wel vinden in Jabbeke volgende maand 😄


Grtzzzz Modest.
 
Beste Modest zou je je decals ook niet eerst sealen ? Je weet maar nooit he
Marc
 
Heu , marc wat bedoel je met decals eerst sealen ?

Grtzzzzz Modest.
 
beste er bestaan verschillende producten zoals " Testors" nu weet ik niet of het bij onze sponsors te verkrijgen en dat heet decal bonder is in feite een flinterdun laagje soort vernis dat de decals soepel hou en zeker niet laat uit een vallen in sommige gevallen van twijfel leg ik twee laagjes en laat goed drogen
Marc
 
Beste medebouwers ,

Het is hier al een tijdje stil in dit topic, dat wil niet zeggen dat ik niet heb voortgewerkt aan de M3 , ik heb de GTR ondertussen afgewerkt ( zie ander topic op dit forum ) en er moeten ook nog andere dingen gedaan worden dan modelbouw. Vorige zondag ging ik een en ander posten , echter de site was down , dus hier het vervolg van de M3

Ik heb de body in witte primer van Alclad gezet om te vervolgen met een paar laagjes uit dit potje :

attachment.jpg

Zeer aangenaam verfje dat zich zeer glad laat spuiten en supergoed dekt , ziehier het resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Dan een hele namiddag aan de decals bezig geweest , best een uitdaging want alles moet uitgelijnd zijn om te passen met de rest van de onderdelen ,ramen ,spoiler... De decals zijn van deftige kwaliteit maar een beetje stug , de decals uit de Mercedes kit ( ook hier te zien) waren net iets beter , bovendien moesten ze gesneden worden aan de motorkap , en natte decals doorsnijden bleek best lastig zelfs met een nieuw mesje

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met clear , daar mijn ZP clear op was besloten om een spuitbusje van Motip te decanteren

attachment.jpg

Big mistake dus !!!!!!! Ik was begonnen met de achterspoiler en kon meteen mijn misser zien , deze clear is best te gebruiken op auto's , maar niet op een wit exemplaar , het hele ding sloeg geelachtig uit ( te zien in het flesje ), dus de spoiler is met decals en gele afwerklaag in de remolie beland en moest opnieuw gedaan worden , inclusief decals , gelukkig was het de volgende week beurs in Jabbeke en heb ik alles kunnen vinden om opnieuw te beginnen. Fotos van de spoiler volgen later want hij staat net in de clear en is aan het drogen

De rest van de body is wel correct in de clear gezet en is ondertussen geschuurd en gepolijst

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet toegeven dat ik deze wat heb onderschat met al die decals ,er zijn heel wat extra uurtjes ingekropen om er iets deftigs van te maken , als je decal een halve mm uit de haak ligt dan zie je een witte streep doorkomen die daar niet hoort, heb dat opgelost door die lijn dan zwart te schilderen zodat die opgaat in de raamstijl die ook zwart is , er zaten ook decals in om de raampartij zwart te maken aan de randen ,echter het resultaat was bedroevend dus heb ik die er weer afgehaald en de ramen afgeplakt om ze met XF 69 te spuiten , veel beter !!!

Vervolgens het stoeltje eens onder handen genomen :

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst het stoeltje zwart gespoten en dan de achterzijde helemaal bekleed met carbon decals , dan de randen ingeborsteld met wat clear van Tamiya en flocking aangebracht , gaat goed staan met de gordels die ik nog moet aanbrengen uit een AM setje

Zo dat was het voor nu , later meer bouwnieuws

Grtzzzzzzzzzzzzzz Modest
 
Knap werk wat je laat zien.
 
Modest helemaal mijn ding kon je chamonix kleur code niet vinden
Voor de rest prachtig werk
Marc
 
Merci heren ,
@ Coachke : je weet dat ik graag met ZP spuit, dit was de enige die ze hadden bij Domino toen ik daar was , en hoewel de winkel ook in W Vlaanderen ligt is het voor mij al snel 70 km door en 70km terug dus kan ik niet zomaar over en weer rijden , die mannen kunnen ook niet alles in huis hebben he


grtzzzzzz Modest
 
Modest je kan de verf op code bestellen 2 a 3 wekenheb je ze heb al twee bij Domino besteld
Marc
 
Het ziet er goed uit hoor B:
Decals leggen is in mijn ogen toch een specialiteit hoor..
Respect.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan