Hoofdsponsor

1/35 Vw Typ 230 gasgenerator [DONE]

coachke

Well-known member
Reporter
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.832
Veel info is er niet vinden over deze VW met een gasgenerator daar werd vooraan gas of steenkool gebruikt om brandstof te maken om op te rijden
Ook kreeg deze kever een speciaal door VW ontworpen bagagedrager met reservewiel
Deze kit heeft P.E. en resin onderdeeltjes verder is het hetzelfde kitje als al die andere kevertjes dus wel even oppassen met de werken aan het resin

Hier gaan we dan de VW typ 230 Met gasgenerator
De box art


attachment.jpg



De inhoud


attachment.jpg



De P.E. en


attachment.jpg


Het resin


attachment.jpg

Het bouwplan ben ik vergeten te plaatsen het is een simpel getekende bladzijde
Zo dat was het dan
grt
Marc

Sorry ik ben de rest ook vergeten van de inhoud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke wagen, heb deze nog liggen op 1/72 en dus gaan we zeker volgen.
 
Marc,
de gas werd inderdaad uit steenkool gehaald, hiervoor stonden overal die grote citernes die s'nachts omhoog gingen als er minder verbruik was en ze gevuld werden als buffer. Overdag zakten deze opnieuw in de grond naargelang de gas werd opgebruikt als de productie niet kon volgen. In de winter werd er 24/24u steenkool vergast om aan de vraag te kunnen voldoen.
Was de voorloper van het huidige aardgas. overal in de steden stonden toen gasfabrieken. De Duitsers hadden veel brandstof nodig voor hun tanks vandaar dat ze auto's op dit gas lieten rijden ( zoals nu LPG ) dat de mensen niet voldoende gas hadden om de huizen te verwarmen was voor hen van geen belang.
In verschillende gasfabrieken zijn stokers door de Duitsers tegen de muur gezet omdat ze weigerden de tanks van de auto's te vullen in de winter.
vgr Marc
 
Deze ligt hier ook tussen de verzameling Kevers, dus ik volg deze met interesse :D
 
Beste Marc ik ken dat nog van vroeger in Berchem bij Antwerpen stond er zo ene enorm groot
Het waren in feite twee ketels die in een schoven in een waterbed door de druk ging de binnenste gevuld met gas omhoog was er weinig gas zakte de twee ketels ineen dus als buitenstaander konden van buitenaf zien of er veel of weinig gas was
Marc
 
Marc heel veel succes met deze.
Hier in Dordrecht heeft ook zo'n fabriek gestaan, tussen de woonhuizen. Daar zijn hele fotoreportages van toen hij ontplofte en terug kwam op de woningen
 
Dank u Silenoz kan ik goed gebruiken
Nu mijn eerste ervaring met P.E. en het solderen ervan , en ik moet zeggen dat het redelijk goed meegevallen is , natuurlijk heb ik veel gesoldeerd dus ik had wat ervaring , maar de kleine onderdeeltjes waren wel niet zo makkelijk
Na wat gevloek en gekommer is het me dan toch gelukt


attachment.jpg



attachment.jpg



attachment.jpg

Dit was mijn eerste update
Marc
 
Amai , hier ben ik jaloers op en je begint al stevig Marc.
 
Aangenaam verrast hier Marc, solderen van photo-etch is vrij geavanceerd en ‘zoals het hoort’... nog een beetje opkuisen en het zit strak in elkaar. Goed bezig.
 
Wow , dat is aangenaam om te horen , natuurlijk heb ik ervaring met solderen dat wel maar zelf had ik het nooit gedacht dat het me zo zou lukken echt waar
Maar ik had een klein helpertje , een soldeerboutje op 3 AA baterijen en dat ding doet het voor zoiets perfect , ooit eens gekocht in de Lidl , en het toffe is het word juist warm genoeg voor zulke zaken en de batterijtjes gaan redelijk lang mee
Ik heb nog een bout op gas die gebruikt men veel in de garages omdat we niet met het storende snoer zit en die geven ook geen inductie af wat dan weer schadelijk is voor elektronica
Hopelijk lukt de rest ook zo goed er moeten nog van die uitklappinkertjes gemaakt worden
Marc
 
Goed bezig,ben benieuwd naar de verdere werken.
Marc S.
 
De houtkachel is geplaatst , het ging ook weeral niet zonder slag of stoot , waarom ? Wel juist vooraan de neus , de tip , zat een enorm groot gietrestant van het resin en heb daarom heel voorzichtig te werk moeten gaan om deze te verwijderen omdat ik niet kon zien waar de neus juist eindigde
Heb geluk gehad het is goed gegaan , nu moest ik onderaan in het onderste van de motorkap nog een sleuf maken van 3,8 mm en 5.8 mm hoog en normaal loopt mijn boor altijd wel ergens scheef maar nu niet oef


attachment.jpg

Op dit moment ben ik bezig met alles los te maken van het resin en de onderzijde van het chassis ( bodemplaat )
Ondertussen ben ik al iets meer te weten gekomen hoe zo een gasgenerator werkt en dan spreken we hier van vervuiling he
vooraan in de kachel die word afgesloten dat er zeker geen lucht aan kwam stopte men hout , keteltje dicht en dan werd het hout of steenkool verwarmd tot die in plaats van verbrande het brandbare gas afscheidde dat gas werd opgevangen en naar de carburator geleid , de motor haalde maar 20% minder vermogen
Men had +/- 3 kg hout nodig voor 1 liter brandstof dus men kon met een half bos hout nog ergens geraken gelukkig dat dit niet meer gebruikt word
Marc
 
Toch curieus wat men allemaal met de Kever heeft uitgehaald , en nog steeds uithaald , ben benieuwd naar de kleur die je gaat spuiten Marc.



Grtzzzzz Modest.
 
Dit vraag ik me ook eigenlijk af.Word hij grijs of zwart.
Marc S.
 
Aan de wakkere onder ons ik heb altijd mijn bandjes gewoon zwart geschilderd maar is er een betere manier om tot echtere resultaten te komen ?
Dank u
Marc
 
Marc voor de banden gebruik ik, Dark rubber of Light rubber van Vallejo. Dat is net hoe mijn pet staat. OOk weleens Track-primer van Vallejo, dat is in tegenstelling tot zijn naam geen primer maar wel een verf
 
Dank u Aris dan moet ik weeral naar de winkel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan