Hoofdsponsor

1/35 Vw Typ 230 gasgenerator [DONE]

Na mijn soldeersucces ben ik begonnen aan het vouwen van P.E. op een eenvoudige manier en het werkte nog ook
Een stuk glas en een cuttermes
Laat ons eens kijken naar de grote ervan , ik weet dat jullie allemaal al kleiner zaken ineen gestoken hebt


attachment.jpg


het voorbeeld met het mesje , het gaat hier om de bekende klappinkers, ik leg de messnede op de plooilijn



attachment.jpg



om daarna met een ander scherp mesje onder de pinker te komen en drukken zachtjes omhoog tot het de gewenste hoek heeft , hier speelde het geen rol omdat deze dubbel geplooid moest worden



attachment.jpg


Hier het pinkertje in zijn behuizing die in 3 keer moest geplooid worden


attachment.jpg


Nu de body zelf heb ik geprimerd met Alclad primer -filler goe spul , daarna gaatjes geboord naast de kachel in het gedeelte deze gaatjes dienen om boutjes in te steken die nog had liggen , een boortje van 0.4 mm zo kort mogelijk ingespannen in het boor houdertje om breken van het boortje tegen te gaan en zo volgens een voorbeeld foto de rivetten of boutjes geboord
Daarna heb ik het kevertje in middengrijs van Vallejo gespoten , op de boxart staat hij in het zwart en op foto's , het zijn allemaal zwart- wit beelden , leek het min of meer grijs
Daarna een paar druppels van die verf gemengd meet donker grijs zoveel tot ik een donkere kleur kreeg deze over verdund dat wil zeggen 6 druppels verf en 10 druppels verdunner en daar met dit mengsel alle contouren een fijne mistlaag opgezet zodanig dat men een verschenen look bekomt



attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Als laatste zie je de rivetjes naast de kever liggen

attachment.jpg


Hier twee rivetjes geplaatst



attachment.jpg


En wat vinden jullie ervan , kan er allemaal nog af hoor
Marc
 
Mooi werk, niet helemaal weg van de kleur eerlijk gezegd...
 
Denk dat in die jaren niet veel keus was en dan zo een verandering aan zo een carrosserie en metaal kleurtjes waren er toen niet he :laugh:
 
Ik heb het eerder over het oplichten en dergelijke. Niet het kleur An sich. Past niet echt op dit voertuig. Lijkt nu alsof je halverwege gestopt bent met spuiten.

Edit: mss beter verwoord, ik denk eerder aan een verf- en laklaag voor de wagen, en meer iets in die aard voor de ombouw kit.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat deze techniek meer iets is voor een tank. Hoewel ik het op het dak bvb wel best kan smaken. En het ding komt wel uit de WO II scène hè. Tja met die dingen uit die tijd is het altijd een beetje gissen naar de kleur hè , foto’s waren meestal in zwart wit of werden naderhand ingekleurd. Met een filter zwak je het effect wat meer af maar blijft het toch zichtbaar.
Toch nog veel plezier gewenst met uw houtstoof Marc 👍🏻

Grtzzzzz Modest.
 
Marc, wat de kleur van de banden betreft kan je ze gerust eerst volledig zwart schilderen en daarna als kleureffect de buitenranden met Vallejo Dark Rubber behandelen. Ik schilder dat dan met een platte borstel en steeds van de velg weg naar buiten. Heb je wat overdaan dan veeg je het teveel weg met een oorstokje, doekje of gewoon een vinger en zo tot je een gebruikt effect krijgt.

De kevers uit de oorlogsjaren waren bijna allemaal standaard zwart gespoten indien bestemd voor de burgerij of voor politiediensten en dergelijke. Pas als ze meer operationeel gingen ingezet worden werden ze donkergrijs gespoten. De enige operationeel (niet frontlijn) ingezette kevers aan het Oostfront die ik ken uit foto's zijn er 2 die gefotografeerd werden toen zij trachten te ontsnappen uit de omsingeling van Kharkof in Rusland en deze waren grijs.
 
Dus het kan ? Want op elke foto kun je bijna geen onderscheid maken wat voor kleur ze zijn , zelfs die foto van de man die kolen opschept zie ik mijn ogen ook niet veel zwart eerder vuil en onderkomen dat wel , dat moet nog komen
Maar Erwin als Expert ter zake wat geef je mij als raad ?????
Marc
 
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen expert hé Marc, haal enkel mijn wijsheid uit boeken en door het opzoeken van zaken.

Wat de door jouw gebruikte kleur betreft neigt hij op de foto's eerder naar het blauwgrijs te gaan.
Persoonlijk zou ik eerder een donkerder kleur grijs gebruikt hebben, een German Grey of Panzer Grey en deze dan wat verbleekt hebben met een lichtere tint grijs om een verkleuringseffect te bekomen.
Wat je huidige kleur betreft zal hij zeker opvallen als je hem tentoon stelt maar misschien kan je hem een vuiler uiterlijk geven door het gebruik van washes bij o.a. het accentueren van paneellijnen. Dergelijke voertuigen werden zeker niet alle weken gewassen en dus zal een stoflaag onderaan ook bijdragen. Ik gebruik daarvoor poeders van MIG, City Dust of Coal Dust alhoewel dat laatste wel heel zwart is.
 
Beste Erwin ik heb panzer grey genomen en deze half om half verdund en daar een zeer dunne laag over de hele kever gedaan met voor mij een verbluffend resultaat , ik ga straks foto's plaatsen
Erwin bedankt voor uw toelichting en de verwering komt er nog op moet nog veel doen
Marc
 
Makkers ik heb zojuist iets gezien wat een redelijke fout in het echt zou zijn , namelijk het reservewiel ligt hier op het dak maar het zijn allemaal dezelfde wieltjes dat wil zeggen dat de tambour of remtrommel hier ineens aan de velg zit , dus dat kan niet daarom heb ik de trommel er gewoon uit geboord wat het toch weer een beetje echter maakt he



attachment.jpg


attachment.jpg


Nu Erwin en de andere raadgevers ik heb jullie raad dan toch opgevolgd en er een dunne laag zwart over gespoten met zeer verdunde verf

Het stof krijgt ge er voorlopig nog bij



attachment.jpg


attachment.jpg



attachment.jpg


En ????????
grt
Marc
 
Ziet er goed uit Marc en die opmerking naar dat reservewiel toe moet ik zeker onthouden!
 
Erwin dank u , ik hoop dat het nu beter is want echt zwart wilde ik zeker niet gebruiken
Ja met dat reservewiel staat niemand bij stil he en nog iets gelukkig had ik overschotjes nog liggen van die andere kevertjes die ik gebouwd heb en daar zaten dezelfde velgjes in , waarom ? Wel eenvoudig je krijg er altijd hetzelfde mee in de kit 4 met wieldeksels op en 4 zonder en daar sta je dan he je er steeds eentje tekort of je moet er een ander opleggen
Zo ik ga nu verder prutsen ( plakken ) tot later
Marc
 
Vind dit een knappe auto en volg in stilte he Marc.
 
Buiten enige onvoorziene kleinigheidjes ( retouchskes ) die ik nu bij het fotograferen heb gezien is de VW Typ 230 af
Zoals gewoonlijk liep alles goed af tot op het einde tijdens het plaatsen van de ramen is er toch een beetje lijm langs een raampje naar buiten gelopen verfschade wel beperkt
De ruitenwissers , de eerste die ik in mijn pincet nam en er lijm wilde aandoen ging het plots 3 pets " en weg was hij even efkes goed gevloekt niet meer gevonden , dan maar eentje in ijzer gemaakt je ziet het wel maar beter dan niks , ook in mijn overschotjes van de andere kevers geen overschotje gevonden
Dan zag ik bij het fotograferen nog enkele blinkende spots van lijm die ga nog camoufleren
Hier is hem dan , het was weer een leuk kitje , heb er zelf een paar verbeteringen nog aangebracht , o.a. het reservewiel uitgesneden , de kachel voor voorzien van rivetten en een bussel hout op het dak gelegd

Hier gaan we


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg



attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Bij deze mag ook deze topic afgesloten worden
Thanks
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marc een zeer geslaagd modelletje geworden
 
Mooi model maar jammer van die lijmvlekken.
Als ik de laatste foto bekijk lijkt het of het rechter voorwiel niet recht staat, ligt misschien aan de foto maar toch nog eens bekijken?
 
Bedankt heren dat wieltje zal ik eens bekijken
Wat de lijmvlekken betreft die zal ik nog camoufleren maar ik kon bijna niet anders dan het zo doen die pootjes moesten zo gekleefd worden
Op het schema stond dat ze op de dakrail komen maren ze waren te kort straks even bekijken wat ik er kan aan doen
Marc
 
Speciale auto heeft wel iets knap Marc.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan