Hoofdsponsor

1/48 Caterpillar No12 Motor Grader [wip]

Mooie vorderingen en erg interessant onderwerp. Ik kan me inbeelden dat dit in 1/48 een niet zo'n eenvoudig project is; dus veel respect voor deze.

Je zou dan eens kunnen proberen te verlijmen met houtlijm.

@Roy Loop je met houtlijm niet het risico dat de verlijming van resin onderdelen na een tijdje alsnog lost ?

Dirk
 
Roy, Silenoz, Dirk dank voor de complimenten.

De ombouw van de motor ga ik met houtlijm doen, zeker omdat deze dan eerst in kleur kunnen en dan om de V-snaren en ventilator kunnen. Wat de droogtijd van de CA lijm betreft, op de verbindingen die "zwevend" zijn zit al een droogtijd van ca 20 min. En er is niets om te fixeren. De ruimte is nu al te krap voor een pincet.

Lijm verbindingen dan breng ik een druppel lijm aan op een stuk tape, en met een naald van 0,1 in mijn boorhouder, breng ik een druppel naar de te lijmen plaats , 99% van de CA lijm ligt dan gewoon te verdorren. Die techniek is zichtbaar heb duidelijk afgekeken. Niet te zien zijn dan de draden die in het geheel zitten, daar ben ik heel blij om. Ook dat het dikke PE niet storend is.

De kleur geel, is Vallejo Gold Yellow, verkrijgbaar onder verschillende nummers. 71078, of
Als surface primer van Vallejo, heb ik gekozen in de kleur donker geel dat is 70.604.

De rest van de dag, wist iedereen de beukenbomen, waar ik straks ben, die waren al oud en gevestigd toen, we bezet waren door de Spanjaarden
 
Laatst bewerkt:
@Roy Loop je met houtlijm niet het risico dat de verlijming van resin onderdelen na een tijdje alsnog lost ?

Dirk

Dirk, neen, houtlijm is zeer hard na droging. Je moet maar eens iets maken met houtlijm die je nadien moet terug losmaken, je zal het wel geweten hebben wat je moet doen om dit los te maken en te verwijderen.
Het heeft zijn tijd nodig om te drogen maar nadien heb je een stevige connectie van je onderdelen .... , dus zeer zeker te gebruiken ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De grader eerst in de gele primer, en daarna in de gele verf
attachment.jpg


En een totaal overzicht met diverse belichtingen.
Nu eis het moment daar, om kleur aan gaan brengen...
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Interessant voertuig is het toch wel hoor.
 
Bannanaaaa :)

Ziet er netjes gespoten uit.
 
doet bijna pijn aan de ogen, zo prachtig geel, past bij de tijd van het jaar :)

serijeus nu, netjes gespoten, ik heb laatst grijze primer gebruikt en daar heb ik op gevloekt dat het niet meer normaal is.
Eerst volgende keer ik in de winkel binnen stap is een flesje gele primer het eerste dat ik ga vastgrijpen.
 
Roy, Ron Silenoz en Marc, dank voor de complimenten.

Marc de gele primer toont in mijn ogen groen, bij Phyllis wel geel. En neemt de gele kleur heel goed op, of draagt goed. Stukken beter dan een grijze of witte primer. Wel zitten er 4 laagjes op om hem dekkend te krijgen. Voor mij zelf was het heel rustig om met een naald van 0,5 mm op een druk van 5 psi te spuiten. Vandaag nog eens foto's gemaakt in een witte foto omgeving heeft mij toch doen besluiten om nog een laag aan te brengen. Morgen dan aan de andere kleuren beginnen.
 
Is wel tegenwoordig een hype om een primer in kleur te gebruiken :) Ga niet zeggen dat ze allemaal nutteloos zijn maar de meeste kan je wel vervangen door een witte primer met kleur toegevoegd ;)
 
Ron, ik weet het, maar ik wilde hem geel hebben. Soms word de raad gegeven om eerst in het helemaal in het rood te spuiten. Soms eerst spierwit, allemaal slecht dekkende kleuren.
De andere keuze was in het Olive-Drab.
Tot nu toe werkt de primer wel. Daarbij heb ik raad ingewonnen, in een echte winkel. Goed in verf...verder verf of primer, dat is alles waar winst op gemaakt wordt.
Nu is het de gele primer op hun aanraden. Mijn idee is ook, een beetje steunen en dan is het 15 cent extra.

Wat ook is, niemand ziet dat de gele verf niet dekt, dus de primer werkt wel.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Aris en ben benieuwd naar afwerking.
 
Leuke machine :)
Zou er niet te veel items aan toevoegen als je de aandacht op de machine wil vestigen.
Meer details gaan de aandacht te veel verspreiden...
 
Pascal en Rond bedankt voor de complimenten.

De update, wielen stuur, lampen, zitting, delen op de motorkap, allen in kleur gebracht. Zijn maar een paar kleine accenten.
In de matte lak gezet en laten drogen.
Bewegende en draaiende delen een grijze pinwash als je dat zo noemt gegeven. Rondom de achterwielen, een redelijk zware verwering en op de rest van het voertuig weinig. Daarna de hendels die in de "cabine"zijn aangebracht met houtlijm. Het het mij gelukt om dit ook met de resin hendels te doen.
Vanavond testfoto's gemaakt en hij lijkt op het voorbeeld, wil ik geloven.
Wat rest, morgen wil ik een flinterdunne wash over het hele voertuig en misschien een tweede bij het onderstel aanbrengen met een lichte (grijs) olieverf kleur, met de airbrush.
Als die droog is in de matte vernis. En dan zou hij eigenlijk gereed moeten zijn.

Als voorproefje deze foto"
attachment.jpg
 
Ziet er goed uit zo... voorwielen nog wat propertjes, maar voor de rest...
 
Ik ben onder de indruk van de vorderingen.
Een apart onderwerp en dat maakt het uiteraard interessant.
En geeft ook erg veel ruimte om te verweren; die dingen zien af in het echte leven.

En mooi resultaat tot nu toe.

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Mannen dank voor de reacties.
 
Heel mooi werk en geel is super gedaan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan