Hoofdsponsor

1/48 Caterpillar No12 Motor Grader [wip]

Voor mij lijkt er opeens heel veel tijd tussen de updates te zitten. Reden, mijn moeder 89 jaar oud. Was niet meer onder behandeling van ******. Maar tot nu toe ging het met ups en downs redelijk goed met nog een mooie kwaliteit van leven. Ze genoot van iedere dag, en nog steeds vol plannen voor de toekomst. Tot afgelopen maandag het griepvirus haar duidelijk te pakken kreeg. Dinsdag was nog hoopvol en volop kans op genezing tot en met donderdag middag. Donderdag nacht terwijl ik hier zat te lezen kreeg ik onverwacht het telfoontje wat men het liefst uitstelt. We werden opgeroepen.
Vrijdag morgen vroeg was ze weer redelijk aanspreekbaar en zat te grappen. Sindsdien hebben, we 24 uur per dag omstebeurt of met z'n allen tegelijk bij haar gezeten. Mijn broer, mijn zus en haar 3 kleinkinderen met de bijbehorende vrienden/ega's. Zaterdagmiddag veranderde haar gezondheid heel snel en werd de pijn bestrijding intensiever. Vanmiddag om 15.45 is ze overleden.
Ik weet een gezegende leeftijd, maar toch nog onverwacht.
 
Ook condoleances en veel sterkte voor u en uw familie vanwege ons.
 
Gecondoleerd Aris.
 
Aris onze innige deelneming met uw verlies van uw dierbare
Marc
 
Roy, Silenoz, Modelbouwerke, Ron, Swaken, Marc W, Beyond, Marc, Pascal, Leysend. Hartelijk dank voor de steunbetuigingen. Zoiets doet een mens goed.

A.s zaterdag is de begrafenis, begint om 14.00 met een (condeleance) dienst en om 15.00 de uitvaart. Omdat mijn Ma al iets langer, aan het tobben was, is bij de uitvaart ondernemer alleen het uitgeschreven stappenplan, doorgegeven. Wij als familie, hoefden alleen nog de datum op een "kaart" te vermelden en alles gaat verder volgens haar "wens of wil" Wat in tegenstelling tot wat anderen meemaken heel veel rust geeft. Zo ook de kleding die ze aan wil/heeft.

Staat alleen nog open 1 bepaalde vraag van haar, daar heb ik nog even de tijd voor.
 
Terug naar de Grader,

Hier ben ik mee verder gegaan. De cabine gemaakt, de leidingen gebogen zoals op de foto's van de D4600.
De ploeg samengesteld, heel even van het bouwplan afgestapt, want het resin is niet echt stevig.
Bij een stangenstelsel, geprobeerd onzichtbaar een messing draad te gebruiken. en de ploeg in het midden gericht. Ook enige tandraderen en overbrengingen aangebracht.

Een slim opmerker zal zien dat de ploeg-bediening niet gelijk staat. Dit is ook de bedoeling

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi resultaat al zoals hij erbij staat.
 
dit zijn weer foto's om van te genieten, prachtig uitgevoerd.
 
Bart dank voor de steun.

Marc en Pascal dank voor de complimenten.

Weer enige stappen verder gegaan, alle bedieningsstangen, koppelingen zijn nu gemonteerd. Het stuurgedeelte moet nog.

De bediening van de schuif is ook gemonteerd, de cirkel is om de voorwaartse hoek in te stellen, waarbij hij over de grond veegt. De halve ronding welke er al in zat bepaald onder welke schuine hoek hij de grond in gaat. De stangen die nu de schuif liften bepalen de diepte.

Ik heb nog overwogen om sommige delen los te houden, maar ik zie het niet zitten om in geverfde toestand, stangen te monteren. Zeker omdat er geen puntjes of hoekjes zijn die in elkaar grijpen. Het is los in elkaar schuiven, stangen in de juiste richting en fixeren met lijm. Voor rechte overgangen, heb ik nog gepoogd met 0,3 uit te boren, maar in het resin blijft te weinig vlees over waardoor het afbrokkelt. Ook heeft het een nadeel, dat de stangen wel op lengte maat zijn en op 0,1 mm nauwkeurig in lengte.
Met iets van 8 overgangen in 1 bedieningsstang die een bepaalde weg moeten volgen en CA lijm is het dan ook een aantal keer onvermijdelijk geweest, dat of mijn pincet verkleefd was of dat er een stuk vel achterblijft....

Nu ben ik begonnen met afwerken van de details rondom de motor en de cabine. En ergens in het proces als hij niet meer ondersteboven hoeft te liggen, monteer ik de stuurstang en het stuur

Tandrad onderzijde
attachment.jpg

Tandrad bovenzijde
attachment.jpg

Tandrad boven met schuif, definitief geplaatst.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je zou dan eens kunnen proberen te verlijmen met houtlijm.

In feite heet het houtlijm, maar je kunt er zo goed als alles mee verkleven. De droogtijd is lang, wat als voordeel heeft dat je het precies goed kunt zetten, en als nadeel dat je het in positie moet klemmen opdat het in de juiste positie droogt. Voor het drogen kun je het teveel aan lijm wegvegen.

Op die manier kun je toch eerst schilderen en daarna bevestigen.

Werk ziet er goed uit trouwens.
 
Hier moet ik Roy bijtreden, zal nu ook niet zo gemakkelijk zijn. Wil je daarna nog de verbinding extra verstevigen kan je nog een druppel CA op een stukje alufolie doen, met een fijn koperdraadje (0.1/0.2mm) en beetje CA opnemen (gewoon recht draadje, geen lusjes nodig) en dan langs de verbinding wrijven. Werkt perfect...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan