Hoofdsponsor

1/48 Caterpillar No12 Motor Grader [wip]

Swaken dank je wel, inderdaad die speciaaltjes vind ik ook het mooist.

Update vandaag. Gelukkig zijn er op het net bouwfoto's te vinden die tonen wat, waar en hoe de onderdelen moeten komen. Werken volgens het bouwplan loppt uit op een ramp. Gelukkig zijn de foto's wel duidelijk, en zo los op tafel zonder lijm lukt het wel. Maar ja dan de plaatsing, komt men erachter dat de nummering verkeert is, de tekening als schets in spiegelbeeld uitgevoerd is.
Onderdeel 73 3n 74 plaatsen En dan gebruik ik ook nog de verkeerde pincet. Resultaat, bouwplaats gekuist, alles over belicht. Gevonden, nee dit keer niet bij het tapijt monster, maar netjes geland in het bakje met onderdelen...Bemerken vind ik de gelanceerde terug is de ander verdwenen, niet echt maar er zaten wat luchtbelletjes in...Zodoende met messing en koperdraad zelf geschratcht.

Zover als op de foto's ben ik nog lang niet, ik moet nog gaan boren met 0,8

De bouwfoto's er is duidelijk verschil bij de voorwielbalk, de rechte komt boven en degene met de hoek komt beneden, Op foto 3 en 4 is ook te zien, dat nu er een onderdeel niet op de rechte is geplaats t,, dus bovenop, maar op de onderkant

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Klinkt als een leuk en interessant leerproject.

Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit. Het zoeken naar oplossingen gaat je goed af. Aan het einde van het doolhof lonkt een prachtig afgewerkt model!
 
Roy dank voor de aanmoedigingen een leerproject is het zeker.

Hij staat op zijn wielen, speciaal nog een foto op een ruitjesmat, het klopt dat de voorwielen breder uit elkaar staan dan de achterwielen. De voorbalk is nu nog scharnierbaar, maar ik ben benieuw hoe lang een staafje van 0,8 mm dat vol gaat houden, ook een aantal punten die als ik het zou vervangen, nog gefixeert worden door een stangenstelsel, zullen denk ik niet blij zijn met de beweging. Deze ga ik toch vast zetten.
Op het moment twijfel ik alleen eerst de motor verder afbouwen, of eerst alle stangen van de voorkant. Zelf neig ik om eerst de motor af te werken.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
In gedachten was ik al aan het typen dat de achterwielen niet recht stonden, zowel links als rechts. Maar toen zag ik je laatste foto.

Goed bezig nog steeds. Eerst motor bouwen kan nooit kwaad.
 
Begint vorm in te komen.
Lijkt mij dat er nog gietnaden te zien zijn op de achterwielen.
 
Geweldig van zulke projecten genietik van
Suc6 verder makker
Marc
 
Roy, Erwin, Marc dank voor de complimenten.

Erwin de gietnaden op de wielen is mijn nu ook opgevallen, direct bijgewerkt. Foto's doe rustig aan, volgens mij heb jij er nogal wat in je verzameling.

Roy de foto vervorming op de achterwielen, zag ik ook direct nadat ik de foto gemaakt had. Vandaar met de legosteentjes nog een foto, een truckje die ik trouwens afgekeken heb bij de scheepsbouwers en mij ook zeer goed bevalt om wielen te plaatsen. Als oplossing denk ik zelf dat ik iets aan de instellingen van de (het fototoestel) moet wijzigen. De opname maak ik in 16:9 en dan in een macro foto. Ik vermoed dat de automatische brandpunt zoeker, met de instellingen om buiten een foto te maken, mij parten speelt. Toch eens op zoek naar andere software
 
Je hebt al een mooi basis gebouwd, zo te lezen met de nodige aanpassingen en opzoekingen.
Als leek van voertuigen zie ik enkel dat het er prachtig uit ziet, en ik wil zeker het vervolg zien.
 
Marc dank voor het moie compliment

De moter is bekleed met de onderdelen. De kant waar de radiator komt is zover gereed dat alleen de ventilator er nog op moet. Deze is uitgevoerd in PE. De radiator, komt ivm de passing met de zitplaats veel later. Vandaar dat ik de ventilator pas erop zet, net voordat die beschermd word en ik hem er niet afstoot. De ventilatorriem, is van PE. Als extra heb ik de dieselleidingen aangebracht met 0,25 koperdraad.
De achterkant van de motor, waren ook 4 pouli's voorzien, waarvan de grootste een kleine er achter heeft.
Als ik zo de opbouw bestudeer is het een motor met een vorm van elektrische starter. De startmotor bestemd om de benzine motor te starten. Als die eenmaal gaat draaien brengt deze het vliegwiel weer aan de gang. Het benzinetankje voor de benzine motor komt er nog boven op .Dit deel is mooi uitgevoerd in de donkere kleuren. Hier was geen V-snaar voorzien, deze heb ik zelf gemaakt.
In het midden van het frame, zit de "ster" van PE. Het 6 kantig stukje, zit op de originele er ook zo op gelast, zal versteviging zijn, daar op dat gedeelte een aantal stangen door het holle frame gaan. Op de onderkant (net op foto) zit een soort gelijke verstevigingsdeel.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie toevoegingen Aris; nu het metalen diesel-injectoren zullen zijn ga ik er vanuit dat die kaarsrecht zitten. Wellicht krijg je ze met een pincet even kaarsrecht.
 
Mooie werkzaamheden. Las vandaag op facebook dat iemand zijn resin model aan het inzakken was onder het eigen gewicht. Ik weet niet hoeveel het geheel weegt, maar kan het zijn dat deze vooras nog wat versteviging kan gebruiken? Soms boor ik een gat volledig door in de lengte om er een koperstaafje in aan te brengen, van het ene wiel naar het andere. Ook zo met de scharnierpunten. Is ook gemakkelijker om eventueel uit elkaar te halen om te spuiten.
 
Verzorgde werken dat je ons laat zien Aris , goed bezig :)
 
Aris, sorry, maar heb die foto's niet meer gevonden. waarschijnlijk zijn die achtergebleven bij de crash van mijn vorige pc.
Les voor mij: eerst nakijken en dan pas zeggen dat je iets hebt.
 
Mooie en nette werken hier en volg.
 
Wat die leidingen betreft kijk eens uit naar wat koperstaaf in de juiste dikte dat werkt een stuk strakker dan koperdraad.
 
Of je koperdraad eerst rollen tussen een vlakke plaat en een latje om deze recht te krijgen
 
Moet me hier toch wel bij Ron aansluiten, als je makkelijk aan koperstaaf kunt komen kun je daar strakker en met veel minder moeite mee werken dan met koperdraad. Ron had me die tip gegeven bij de bouw van mijn Krupp en dat was een zeer nuttig advies.

Alternatief, kan de methode van Bart natuurlijk ook. Maar nu het al op z'n plek zit, zou je kunnen proberen met een pincet richting te geven.
 
Roy, Silenoz, Erwin, Pascal, Ron, Silenoz, dank voor de komplimenten.
De leidingen zijn ondertussen gericht, eenmaal de lijm uitgehard is er nog veel aan te buigen, ook odat ik altijd de leiding een stukje in het model aanbreng door eerst voor te boren. Ik heb verschillende maten messing staf liggen, waarmee ik dan ook regelmatig leidingen buig. En ik had het mij makkelijk gemaakt, omdat ze door de opening achter het vaatje moesten, dus in dit geval de koperdraad gekozen. Iets meer werk met richten.
Edwin ik ben ook al zoveel foto's kwijt geraakt, niets aan te doen.
Silenoz, er is van deze machine een 1/48 uitvoering en een 1/35 uitvoering, beide van hetzelfde merk, bij de vooras van deze hebben ze zich echt niet aan de maatvoering gehouden, al is dat eenmaal in elkaar kunstig verstopt. De scharnierpunten tijdens het monteren kunnen ze scharnieren en ben ik trots, en daarna worden ze gefixeert. Voor mij me als reden, bij resin, kan ik niet zien, waar en hoeveel luchtbellen erin zitten, bij deze telt nog extra mee, de grote delen kunnen wel bewegen, maar de bedieningsstangen, kruiskoppelingen en scharnierpunten, zijn star uitgevoerd. Maar ik zal bij twijfel ook direct de boor erin zetten en delen verstevigen met messing staf.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan