Hoofdsponsor

Anders / onbekend Werkboot van 1920 met echte spantenbouw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

newbie

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 feb 2008
Berichten
754
Geplaatst: Vr 22 Feb, 2008 23:09 pm Onderwerp: Werkboot van 1920 met echte spantenbouw

--------------------------------------------------------------------------------



Vandaag mijn pakje aangekregen van een duitse firma Willkommen bei G.K. Modellbau

Dit is een klein famiaal bedrijfje dat online is gegaan , dit bedrijfje levert vormbouw voor desingers en prototypes voor ontwikkelaars.
Verder doen ze ook restuaratiewerk voor musea's.Dit eventjes terzijde voor beagle omdat hij ook een restaurateur is voor museums, misschien interessant voor hem (Hij heeft mij al een paar keer geholpen en hiermee hoop ik ook eens iets terug te kunnen doen.)


Ik heb het instappakket gekocht.

Ik heb het vooral gekocht omwille van de plankenbuisoldeerbouten.

Een grote plankenbuiger voor de huidplanken voordeel de latjes 5 max 20 min drenken in water en in de juiste vorm plooien.




Een vorm en boegbuiger De latjes 5 max 10 minuten in koud water .
Hiermee kan men zelfs plankjes op zijn kopse kant plooien vooral voor relingen en andere zaken of zeer scherpe hoeken.



De speciale lijm : sneldrogend ,indien de plaats verhit met soldeerbout onmiddelijke uitharding.

Een plankensijder.


Wat zat er nog in :
Een uitgebreidde BB in kleur




en natuurlijk het hout



de negatiev of positieve romp


totaal overzicht



cutecute Natuurlijk ga ik wel eerst de colin archer verder afwerken voordat ik aan deze boot begin maar ik wil jullie toch eventje waterachtig maken en wat informatie bezorgen over modelbouwmateriaal. Ik moet zelf nog uitproberen of alles inderdaad zo is zoals de website laat uitschijnen.
_________________
 
Laatst bewerkt:
Dat is een erg leuk scheepje. Die bouwwijze is mij bekend. Planken over een mal en deze mal er na de algehele bouw uithalen. Heel mooi, dan zijn zelfs de spanten goed in de juiste schaal.

Wat betreft het water en buigen. Neem eens een stukje dakgoot. Ong 1 mtr lang. Maak deze waterdicht doormiddel van eindstukken. Dit is gewoon in de doehet zelf te koop.

Wanneer we dan plankjes gaan buigen is deze dakgoot erg handig. Deze kunnen er dan in het geheel in. Het water dat we gaan gebruiken moet een beetje warm zijn. Niet koud dus. Dan mengen we dit met 40 % amonia. (Dat vinden de medebewoners vast leuk). Laat dit dan voor een uurtje weken. Moest u eens kijken hoe makkelijk dit dan buigt. Wanneer u hier eens mee aan de slag bent gegaan. Wilt u niets anders meer.

Ik ben zeer benieuwd naar uw verslag.
 
Dit was 1 van de doorslaggevende elementen waarom ik dit gekocht heb nadat ik dit artikel gelezen had.

Wel in het duits.

3000 Biegesystem - G.K. Modellbau

Voor het gewone buigwerk denk ik dat de door U beschreven methode de beste is , maar voor de moeilijke haakse bochten achterkant spiegel en sierhoutwerk voorkant boeg hoop ik dat het met dit instrument gemakkelijker gaat.

Pas op ik ben nog maar 2 maanden bezig dus wie ben ik.
 
Voor het gewone buigwerk denk ik dat de door U beschreven methode de beste is , maar voor de moeilijke haakse bochten achterkant spiegel en sierhoutwerk voorkant boeg hoop ik dat het met dit instrument gemakkelijker gaat.

Ik heb het wel eens gezien. Maar nooit mee gewerkt, ik ben dan zeker benieuwd naar hoe dat het u gaat bevallen. Zou u dat ons dan willen laten weten?
 
Dag Luc,

mooi bootje, dat is zeker.
De bouwwijze is in elk geval mooi gedetailleerd.
Maak er iets moois van en.....

iedereen is ooit moeten beginnen van dag 1, dus dat komt wel goed mits de goede ingesteldheid.

succes
 
Ik was even benieuwd naar de lijm die op de laatste foto te zien is. Wat is dat voor soort lijm?
 
Voor het gewone buigwerk denk ik dat de door U beschreven methode de beste is , maar voor de moeilijke haakse bochten achterkant spiegel en sierhoutwerk voorkant boeg hoop ik dat het met dit instrument gemakkelijker gaat.

Laat maar vlug iets weten hoe dat werkt met die plankenbuiger, ik heb ook nog
ergens een Gunboat Wiliam in de steigers staan, maar ik had zoveel problemen
om de huidplanken aan de boeg fatsoenlijk te bevestigen dat dit project al (te?)
vlug in de koelkast is beland.
Ten andere een mooie site van die fabrikant, staat bij deze bij mijn favorieten :)

Groetjes

Carl
 
@ Carl, heeft u wel eens amoniac gebruik door het warme water. Dat zou in iedergeval al een redelijke oplossing kunnen bieden. Daarbij is dit apparaatje mischien voor de hele kromme bogen een extra uitkomst. Maar volgens mij heeft de gunboat van sir williams dit niet zo erg. (wanneer ik het hout in een amoniac oplossing heb gedaan, krijg ik het met gemak om een balpen gerold.) De zoldeerbout kan ervoor zorgen dat er sneller gewerkt kan worden, deze maakt de droogtijd van het hout aanzienlijk korter. Ook de uithard tijd van de vezels wordt hierdoor erg verkort.
 
Ja Rik, dat met die ammoniak heb ik inderdaad geprobeerd, maar ik kreeg toch niet
genoeg buiging in de planken, ik zal toch nog eens een paar proeven moeten doen
(Jij zit ook nog laat voor je PC ;) )

Groetjes en goede nacht

Carl
 
Jij zit ook nog laat voor je PC
Ja, ben een beetje ziek, kan dan niet slapen. Komt omdat ik af en aan slaap. :confused: Straks mag ik weer werken, dan kan dat niet meer. ;)

Maar weer snel on Topic.
Mischien zit de kneep hem in de temperatuur van het water. Deze zou iets meer dan handwarm moeten zijn. En dan lang genoeg laten inweken. Bijvoorbeeld een uurtje of zo en helemaal ondergedompeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DE lijm is een CA (cyanoacrylate) speciaal voor modelbouw.






Potje van 20g.
vertaling van de duitse tekst (laatste les was 20j geleden)
Indien de naald verstopt is vrijmaken met een kaarsvlam of lichter. 3 seconden wachten voor opnieuw te gebruiken.

De naald afsluiten met een beetje speeksel op de vinger , langer door in de diepvriezer van de frigo.

De Ca is ook geschikt voor het lijmen van natte houtsoorten.
De opentijd is 30sec om te corrigeren.Onmiddellijk vast als de verlijming wordt verwarmd met de soldeerbout. Er mag ook geen water op het hout staan want dit zorgt ook voor een onmiddelijke uitharding zonder dat de lijm in het hout is binnengedrongen
 
Bert (iemand van een ander forum ) vroeg hoe het materiaal eruitzag en vermits beelden meer zeggen dan woorden.( en ik eigenlijk niet weet waar je echt moet op letten)cutecute

























 
Dat is toch vrij vertaald secondenlijm.

Als dat zo is. Zal ik u toch even moeten terugfluiten. Deze lijm is niet zo heel erg goed om spanten mee te lijmen. De lijm plakt wel maar lijmt niet. Om het maar zo te zeggen. Nu denkt u mischien maar dit bevelen ze aan. Dat klop vaak wel. Helaas is het zo dat zo'n kit door eenieder in elkaar gezet moet kunnen worden. Dus ook door iemand die niet handig is. Wanneer dat scheepje dan na een aantal jaren uitelkaar valt door het uitwerken van de lijm is de koop al geschied en de bouwer heeft een redelijk resultaat behaald. Waardoor deze een nieuw scheepje gaat kopen. Dat is dan marketing.

Wat u doet en ook laat zien is dat u het beter kunt. U koop zelfs professioneel gereedschap erbij. Dus waarom gaat u niet als een professioneel aan de gang met echte houtlijm. Dan zit dit voor de eeuwigheid vast.

(Nog even een kleine opmerking) Secondenlijm ofwel fingerlijm genaamd is meestal een B keuze die zo uit de winkel verkocht wordt. Wanneer er een a keuze betreft is deze vers gedateerd uit de koelkast verkocht met een houdsbaarheidsdatum van ongeveer een week. Daarna is het weer gewoon B keuze. De echte dus de A keuze lijmt dan weer wel. En is echt stervens duur.

Deze lijm is een twee componenten lijm met een zogenaamde verborgen component. De tweede is namenlijk water. Dit water neemt deze lijm op vanuit de omgevingslucht. De chemische samenstelling zorgt ervoor dat dat mogelijk is. Helaas is het zo dat wanneer de lijm op kamertemperatuur komt, een van ingredienten (als ik zo vrij mag zijn om het zo te noemen) niet meer werkt. Dit ingredient veranderd van samenstelling waardoor de lijm als ware de lijm niet meer is. Vandaar, het plakt wel maar het lijmt niet.

Ik hoop dat ik het nu in een beetje begrijpelijke taal heb kunnen uitleggen waarom er in de houtbouw echt geen secondenlijm gebruikt moet worden.

Als er uit de winkel (gewoon uit het rek) verkocht wordt, koop dit dan heel erg goedkoop, het maakt dan niet meer uit welke kwaliteit dat men koopt.

Daarbij is een goed houtlijm stukken goedkoper.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rik ,ik ga zeker je raad opvolgen, wist niet dat secondenlijm maar enkele jaren hield.
Kunt gij dit antwoord ook bij modelbrouwers zetten als gij dat wilt,daar zijn een paar mensen die ook dit onderwerp aan het volgen zijn zoals bv bert en dit is toch zeer interresante informatie.
 
Deze mensen weten dit al. Daar zit een van mijn grote voorbeelden. Beagle, die hamert er bij hun al heeeeeeeel lang op. Het zou zelf kunnen zijn dat Beagle dit mij heeft geleerd. Maar helaas weet ik dat niet zeker. Maar ik heb die ervaring al jaren. En echt het blijft niet goed.

Volgens mij staat er daar iets in een appart topic over vermeld.
 
Carl56 een voorbeeld staat in de anfanger-anleitung pagina 6.via download


Willkommen bei G.K. Modellbau

Daar wordt een reling gebogen. pas bij een latje van 5x15mm kopse kant gebruikt hij een reisstrijkijzer.

dit is een voorbeeld van plooien hoe uw latjes geplooid moeten worden weet ik niet.
 
Dit is een heel mooi voorbeeld van de vele manieren dat latjes geplooid kunnen worden. Dit werkt goed hoor, niets mis mee. Maaaarrrrrrrr........ Wilt u echt aan de slag, dan zou ik wanneer de spanten netjes over de mal heen gebogen staan, de latjes aan gaan brengen die eerst in een mengsel van amonia en water hebben gelegen. Dan pas aanbrengen, met houtlijm. Wanneer je de spanten er goed om hebt zitten brengt u touwtjes aan die over de spanten heen liggen. Deze zo strak aantrekken dat u er nog losjes een latje onder kan leggen. Dan kan het ingelijmde latje er op gelegd worden en geklemd doormiddel van een wigje ertussen te leggen. Dit wigje zit dan tussen het touwtje en de aan te brengen huidlat. Dit wigje kan u dan strak duwen zodat de druk op het latje komt te staan. Nu doet u dit bij elke spant en heeft dus een aantal wigjes nodig. Dit zijn taps toelopende stukjes hout en kunt u gewoon zelf maken van bijvoorbeeld afval hout.

Nu heeft hu geen spijkertjes die gaatjes achterlaten en hoeft u ook geen gaatjes te vullen. :D

Als u wilt kan ik er wel een schets van tekenen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt rik, de uitleg van de koorden en spien heb ik gelezen in het overzicht van beagle (die walvisjagerboot)die het speciaal terug geplaatst heeft bij modelbrouwers.

En inderdaad je hebt groot gelijk de lijm veroorzaakt een grote discussie in mijn topic bij modelbrouwers, dus het beste is de zaak wat te laten rusten.
 
Zoals beloofd krijgen jullie de eerste foto' te zien :

Eerst het resultaat dan een beetje uitleg.











Volgens de bb moest ik eerst de spiegel bevestigen op het plaster(gips)-mal letten op een oversteek van 1mm links en rechts en dan pas de valse kiel bevestigen met elasteiken en alles vastlijmen.
Nu ik vond het gemakkelijker eerst de valse kiel te zetten dan de spiegel erin zetten (staat dan direct in het midden en op de juiste hoogte) en beide delen aan elkaar lijmen






Daarna zegt de BB dat men een inkeping moet maken in de valse kiel (diepte? ,dus heb ik ze even diep gemaakt als de dikte van de spant)
Een eerste latje erboop gelegd gekeken of deze // met de spiegel was en juist boven het gat links en rechts bevond.



Volgens de BB most ik dan een eerste latje in het gat steken ,tegen de romp laten oplopen , in de inkeping een druppeltje lijm zodat de spant vastzat aan de kiel.







Daarna met de soldeerbout de spant al wrijvend naar beden brengen afknippen op maat en in het andere gatje steken.
Hier brak mijn eerste latje een beetje omdat het nogg 4 cm te lang was en in de weg stak.
Dus opnieuw begonnen en vermits de kiel een symmetrische snijlijn is , eerst het latje in het gat gestoken , geplooid tot in de uitkeping (middelpunt)afgetekend en deze afstand verdubbeld.Zodoende was ieder latje perfect op maat. M.a.g. nu ging het heel vlot.



Voor het volgend latje , telkens met een schuifmaat de afstand tussen 2 gaten opmeten en dit overbrengen op de valse kiel.

Alleen aan de boeg en de spiegel moest ik de soldeerbout gebruiken om de latjes de plastervorm te doen raken.
Omdat alles goed op zijn plaats zou blijven zitten heb ik gebruik gemaakt van tandenstokers . Deze in het gat samen met het latje geduwd zodat ze klemvast zaten.

Eerste indruk : lijm is niet echt wat het moet zijn , de soldeerbout valt mee maar met een ding van 20 cm werken op een klein bootje is toch niet het van het.

Waar ik zeer tevreden over ben is de plastervorm met name de gatjes.
Werkt zeer gemakkelijk, is op voorhand perfect uit te tekenen en te maken op papier/hout, en men kan op een stuk papier de afstanden aftekenen van de uitsparingen die men moet uitvijlen op de kiel.natuurlijk daar waar de bovenkant v/d kiel // loopt met het rustvlak anders kloppen de maten niet meer.maar als je ene keer een perfect haaks vertrekpunt heb gaat het heel gemakkelijk.

dit was het eerste deel , nu moet ik volgens de BB de echte kiel plaatsen .
Deze moet aan de voorkant afgeschuind worden zodat de beplanking erin past .Aan de onderkant moet dit niet.

Voor de verjonging van de hiuidplankjes zeggen ze 1.5mm van boeg naar kiel. Dus als ik dit goed begrijp, middelpunt huidplankje bepalen ,-1.5 mm naar links en -1.5mm naar rechts dus een platte V zonder een recht stukje hout
 
En inderdaad je hebt groot gelijk de lijm veroorzaakt een grote discussie in mijn topic bij modelbrouwers, dus het beste is de zaak wat te laten rusten.

Ha, ha, ha,
Dat had ik wel verwacht. Maar het zal wel bij een discussie blijven. Dit onderwerp is al vaker aan bod geweest. Dus het zal nog wel een keer aan bod komen door iemand ander. Maakt u zich daar maar geen zorgen over. Dat komt wel goed. We kennen elkander wel langer en kunnen wel iets hebben van elkaar. :D

Maar even een antwoord op het model. Dat is denk ik belangrijk genoeg. Ik heb er wel een paar vraagjes tussen gezet. Deze zijn voor u om even over na te denken. En absoluut niet om uw werk af te kraken maar echt bedoeld om van te leren. In mijn tijd hadden we nog geen internet enzo. Moest ik alles zelf uitvinden. Dus door schade en schande wijzer geworden. Daarbij wanneer ik een kenner sprak wilde hij niets zeggen. Dat was geheim of zo. :eek:
En niemand wilde prijs geven hoe dat het model zo mooi geworden was. wacko



Dat ziet er heel goed uit. En ik weet dat dit een heel lastig karweitje is. Goed gedaan.

Toch nog een stukje kritiek. Maar dan alleen als verbeter puntje voor de volgende keer.

Wat ik zie nadat ik de foto's grondig heb bekeken. En ik zit daar met arends ogen naar te kijken. Is dat de boeg nog niet geheel loopt zoals de vorm die je hebt gekregen. Kijk hier nog eens naar. Op de foto zie ik dat er nog een doorkijk is tussen de kiel en mal.

Ook zie ik een knik in de 5e spant vanaf de spiegel geteld. Ik tel alleen de spanten. Mischien kun je hier ook nog even naar kijken. Ik weet niet of dit zo hoort maar ik denk dat daar een vloeiende lijn in hoort te zitten vandaar.

Op deze kleine puntjes na. Petje af. Ziet er echt goed uit. Het is jou eerste keer dat je zo'n bouwwijze volgt. En ik weet dat dat heel moeilijk is.

Dus gaat zo voort. Gaat vast lukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan