Hoofdsponsor

Anders / onbekend Werkboot van 1920 met echte spantenbouw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor welke van de 3 vragen geld dit antwoord(ps vraag 1 bestaat uit 2 vragen

Dat geld idd voor alle vragen maar u heeft een heel mooi uitgebreid antwoord gekregen op het andere forum. Op zich sta ik daar ook vierkant achter. Toch heb ik daar een klein kritiek puntje op. Dat is dat u nog een beginner bent. En het touwslaan nog een puntje te ver is. Vandaar dat ik ook uw springschans niet vermeld hebt. Mijn advies is toch de bouwbeschrijving te volgen.

Wat heeft u trouwens gebruikt met de zeilen. Verf. ??
 
Ik heb verf gebruikt waarmee kleren worden geverfd.

Dylon "pewter grey" (water 70°)

Dacht ga het een vuil tintje geven,maar mijn fout was dat ik het stof er al had ingedaan volgens de voorschriften en dan pas het poeder erbij gedaan.

Vermits 1 soeplepel goed was voor 250gr stof te verven en mijn zeiltje nog gene 1 gr weegt .'tja het effect heb je al gezien.:rolleyes:
 
Tja, wat moet ik hier nu mee. U bouwt een werkschip uit 1920, wilt hier een oudenthieke uitstraling aan geven toch? Waarom gebruikt u dan geen thee en fixeerd dit. Dus mijn vraag is waarom u nu toch ineens gekozen heeft voor verf??

Toch wil ik hierbij weer even hameren op het volgende. Eerst een testje maken bij een onbekend iets. Dan heeft het orginele geen schade wanneer het mis gaat. :D
 
Omdat ik had begrepen dat thee en koffie na 3jaar terug verdween.
Ik wist niet dat men dit ook kon fixeren(ook met zout?)

Verder had ik graag die grijze kleur gehad zoals het bootje op de foto.
Sorry, ik heb ondertussen spijtig genoeg weeral wat bijgeleerd maar ben terug bezig geweest met de verf en morgen komen de foto's

Ps ziet er nu veel beter uit alleen mijn volledig zeil heeft dezelfde kleur hoe krijg ik sommige plekken lichter.
 
1ltr warm water daarbij
200ml azijn daarbij
200ml zoutoplossing (van 50 gram zout.)
Daarin de thee zetten.

Wanneer u de zeilen drengt zal dit een bruin grauw kleurtje gaan bekomen. Goed uitspoelen met vers water. Eventueel een herhaling gewenst komt het kleurtje iets donkerder. Het is om het even welke thee. Ik zou normale engelse thee kiezen. :D

Daarom gaf ik het recept. Dit is al meer dan twee eeuwen oud. En dus zeer goed beproeft. Alleen wordt de thee vervangen voor locale plantjes. ;)
 
RIK , SORRY DAT IK UW RAAD NIET HEB OPGEVOLGD, ben een beetje overwerkt waardoor ik meer fouten maakt.

Het zeil terug opnieuw gekleurd met verf,riskeerde het niet echt om nu over te schakelen op thee.

Gelukkig is het zeil niet roze uitgeslagen maar heeft het bijna de kleur zoals de foto (iets te donker,maarja toch veel beter dan bruin)

Eerst de mastlijnen bevestigd en geprobeerd om te touwslaan dit is de best gelukte



De bevestiging in de top van de mast van de mastlijnen,niet volgens de bouwbeschrijving maar op advies van medebouwers.



Hoe de lijn werdt bevestigd om de ra aan te spannen is nergens te lezen of te zien.Dus zelf zo een (lijnhouder) gemaakt.



Overzicht van de bevestiging van het zeil tegen de mast.



Foto langs de achterkant van het schip , heb het touw aan de spiegel ingesmeerd met secondenlijm hierdoor blijft het stijf staan waardoor het juist lijkt of de boot vaart.



En inderdaad mijn volgend fout boos weeral arghh ik heb het zeil aan de verkeerde kant tegen de mast getrokken.


Nu nog een oefenplankje maken waarop ik kan oefenen om te beitsen (ik leer het nog he mannen)voordat ik de ganse boot naar de vaantjes helpt.:rolleyes:

ps ,kunt ge niet die sterretjes weghalen want mijn bootje verdient dat niet met al mijn fouten, als ik dan de vespucci of de karel doorman zie dan verdienen die bootjes veel meer die sterretjes dan ik
 
ps ,kunt ge niet die sterretjes weghalen want mijn bootje verdient dat niet met al mijn fouten, als ik dan de vespucci of de karel doorman zie dan verdienen die bootjes veel meer die sterretjes dan ik
Om hier even te beginnen in mijn antwoord in dit topic. Ik ben het hier niet mee eens. De bouwwijze die u hier laat zien is absoluut niet voor beginners. Dat u fouten maakt is helemaal niet erg. Integendeel zelfs. Het is erg leerzaam voor veel mensen. Ook voor mij. U laat dit zien, maar u laat ook de oplossing zien. Die u meestal ook zelf heeft uitgedacht en toe heeft gepast. Dit alles bij elkaar gezien verdient uw topic deze sterren dubbel en dwars. :)

RIK , SORRY DAT IK UW RAAD NIET HEB OPGEVOLGD

U hoeft daar echt geen sorry voor te schrijven hoor. Het enige waarom ik mijn antwoord van een paar bladzijdes terug naar voren haalde was meer bedoeld dat ik u voorzien had van een advies. Dat u geverft heeft is dan ook uw beslissing. Daar bent u vrij in. :D Ik geef slechts een advies. Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die u adviezen geven. U kiest dan toch gewoon diegene die u het beste bij u vind passen. Lukt dit niet zal ik nooit en te nimmer schrijven ziet u nou wel. Alleen zal ik er achter proberen te komen waarom u deze keuze nu gemaakt hebt. Dit geld ook anders om. Wanneer een tip van mij mislukt. Dan probeer ik er achter te komen waarom dit dan is mislukt. :D

Maar goed. Wat ik nu op de foto's ziet is dat u alles met veel succes heeft afgerond tot dusver. Ik vind het mooi dat u de verstaging iets meer aandacht heeft gegeven en dat voorzien heeft van bindingen en touwslagen. Eigenwijs gewoon gedaan en een prachtig resultaat. Het geeft echt een groot stukje meerwaarde.

Wat ik wel zou doen is het messing en koperwerk te kleuren in het zwart. Het is een werkboot. En heeft dus geen mooi blinkende zaken zoals gepoetst messing. Dit is meestal van ijzer en dat is meestal in een zwarte kleur door de bescherming die het gekregen heeft. Een teerachtig iets. (Moet de juiste benaming daarvoor zoeken) wacko

Wat betreft de thee ik zou dit idd niet gedaan hebben na het verven van stof. Dus dat is zeker een goede keuze geweest.

Nog een kleine tip. De stagen en lijnen zou ik nu wel even in de koffie kwasten. Niet te donker. Neem een klein beetje koffie en kwast de garens hier mee in. Deze zijn naar mijn mening in combinatie met het zeil te nieuw.
 
Let er in iedergeval wel op dat u de laser cut - randen er nog een beetje van afhaald zodat deze iets lichter van kleur zijn. Dan oogt het net iets mooier.

Langs de buitenkant moet ik nog de bilge keel erop zetten maar bij ene heb ik dis de zwarte naden weggeschuurd waardoor ik dus de structuur van de multiplex zie (wit,zwart wit) is echt niet mooi, ik denk dat ik het terug zwart ga verven.

Nog een kleine tip. De stagen en lijnen zou ik nu wel even in de koffie kwasten. Niet te donker. Neem een klein beetje koffie en kwast de garens hier mee in. Deze zijn naar mijn mening in combinatie met het zeil te nieuw.

Droge koffie of natte koffie.
 
Langs de buitenkant moet ik nog de bilge keel erop zetten maar bij ene heb ik dis de zwarte naden weggeschuurd waardoor ik dus de structuur van de multiplex zie (wit,zwart wit) is echt niet mooi, ik denk dat ik het terug zwart ga verven.

Ik dacht aan hecht hout. Dan is het advies om er een heel dun stukje fineer op te lijmen. Of een fineer stukje en dan terug uit schuren.

De koffie is nat. Gewoon koffie zetten dan op een proefstukje de juiste kleur bepalen Hoe meer water des te lichter de kleur. :D
 
;)Bedankt om het woord "proefstukje" te gebruiken nog een paar keer kloppen en het zit erin.;)
 
Ik heb mij een proefstukje gemaakt zowel voor het witte hout als het donker hout, geeft geen problemen.

Ik begin met de romp te beitsen.

Dus achter elkaar verschillende lagen , 10 minuten laten intrekken en dan met een doek opwrijven om een mooie egaal effect te krijgen, maar niet met deze boot.
Mjn eerste gedacht is ofwel de CA-lijm ofwel is het hout veranderd daar waar de soldeerbout heeft gestaan maar dat kan moeilijk want dan hadden ze in duitsland daar ook problemen mee en hadden ze die soldeerbout nooit gebruikt

foto's

Afbeelding_096.jpg

Afbeelding_095.jpg

Afbeelding_094.jpg

Afbeelding_093.jpg

Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe

Ik gebruik transparante beits met een lichtbruine kleur van het merk novita
 
Ook hier hetzelfde antwoord. Ik heb dit ook op het nederlandse forum vermeld. Eens kijken op de anderen met mij eens zijn. :D

Het is zo dat de lijmresten niet helemaal weggeschuurd zijn. Daardoor trekt de beits niet goed in en veegt u dit met een doek af.

De oplossing die ik kan aandragen is dat u het scheepje kaas schraapt met een schraapstaaltje. Voor u zou ik een stanleymes gebruiken waarmee u de lak er af schraapt gezien de maat. Deze zet u dan haaks op het bootje en trekt zo de lak er af. Neem dan ook de lijm mee. Het is wel zo dat u de dikte van de huidlatten in de gaten houd.
 
Ok , minder fijn werkje.

Ik ga het ganse bootje doen en mij vooral concenteren op de lichte vlekken daar heeft de beits niet gepakt of zijn het de donkere vlekken waarop ik mij extra moet concenteren.
 
Het zijn de ligtere vlakken die niet hebben gepakt. Maar geen nood hoor. Het schrapen is een leuk werkje daarbij is het gemakkelijker dan u nu doet vermoeden. Wanneer u dit eens heeft gedaan zult u dit zeker voor meer doeleinden gaan gebruiken. Te denken aan het dek wanneer deze gebreeuwd is. :D
 
Is juist wat Rik hier verteld, ik moet het ook nog met mijn dek doen en zal het ook met een stanley mesje doen, dit heb ik al uitgetest en het gaat lekker snel.
 
Verdere update

Afbeelding_097.jpg


De messing en koperen onderdelen zwart gemaakt .
Het touwwerk ingesmeerd met koffie zodat het iets ouder lijkt
Op het zeil stijfsel gespoten en zo op het eerste zicht blijft het stijf staan.


Bedenking :
Aan de binnenkant van het schip zie ik soms nog lijntjes waar de beits niet pakt omwille van lijmresten, maar aan de buitenkant vermoed ik eerder dat de lichte plekken te maken heeft met de soldeerbout.
Door de natte cellen (houtstructuur) te verhitten en samen te drukken om bochten te krijgen is volgens mij de inwendige structuur van het hout veranderd waardoor hier de beits minder pakt.

De lichte vlekjes op de romp zijn telkens indrukken tgv van de soldeerbout.
Het berghout waar ik veel heb moeten strijken en plooien is meer dan de helft weggeschraapt en toch heb ik nog witte oppervlaktes , juist hetzelfde als bij mijn skischans waar hezt hout sterk omhoog gaat.


Moet de boot nu nog 2 maal lakken en dan komen er foto's langs alle zijden.
 
Het kan zijn dat de secondenlijm helemaal door het hout is getrokken. Dan is het lastig om te verwerken. Laat dan de lakbeits iets langer drogen en ga dan met het doekje verder. Deze geeft dan een meer dekkende structuur.

Wel raar dat u het met het proefstukje wel goed heeft gelukt maar met het orgineel niet. :confused:
 
Het proefstukje,zijn gewoon latjes hout naast elkaar geplakt met ca lijm maar zonder de soldeerbout te gebruiken, misschien dat dat het verschil maakt.

Persoonlijk vind ik dat het bootje al serieus donker begint te worden, denk niet dat ik nog een laag ga aanbrengen.
 
Wat ik nu zo kan zien, is het resultaat erg mooi. Zou u anders eens een foto van dichterbij kunnen maken. Dan kan ik iets beter zien waar het probleem nu zit.
 
Dit is de vorm van de kop van de soldeerbout



de witte indrukken is daar waar ik druk heb gezet om de huidplankjes vast te lijmen aan de spanten of waar de berghouten een bocht moesten krijgen.










ik vermoed dat de natte cellen (waar de ca is ingedrongen??)door de hitte en het drukken, ingedrukt worden waardoor de cellen een mindere hoeveelheid of geen beits kunnen opnemen.

Onder drukken verstaan we : gewoon de soldeerbout lichtjes tegenaanhouden.

Bij het plooien van de berghouten wordt er wel een grote kracht uitgeoefend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan