Hoofdsponsor

Anders / onbekend Werkboot van 1920 met echte spantenbouw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Probleempje mijn mast staat krom.wacko

Ongeveer 1mm dat de mast bol/hol-vormig staat.

Wat kan ik doen of moet ik gewoon de kromming naar achter richten zogezegd tgv het zeil dat eraan hangt.

 
Laatst bewerkt:
De mast is nu aan het drogen(Hij trekt nu wel naar 2 richtingen krom maar ik vermoed/hoop dat het in orde komt)

Beagle zij: 80% van het werk steekt in de romp en dat klopt want nu gaat het toch heel snel. Ik bedoel elke volgende stap veranderd de boot toch hard. (ps gewoon ter info : het bootje op een weegschaal gelegd en het weegt 9 gram)

De "ruderbankstutzen/ thwart support geplaatst en de reling geplaatst.^






Achterkant ook een reling geplaatst en onder 45° gesneden (geeft een mooiere afwerking zoals ook bij ptér zijn bouwverslag te zien was)

 
Dit is echt mooi, het volgende schip zou u ook zo moeten maken. Dit is modelbouw ten top. :D En dan voor de eerste keer met zo'n resultaat is een applaus waard. Gaat zo door. Ik blijf u volgen.

Wel even een klein antwoord over de mast. Wat u zou kunnen doen is de mast nat maken of laten weken in een amoniac oplossing. Daarna met de soldeerbout recht maken. U heeft zo'n mooi blokje om mee te werken. Dan kunt u de mast even een beetje de goede kant op buigen om zo te drogen met de soldeerbout. Of wat ook kan is boven een vlammetje houden. Maar dat is een stuk moeilijker, het hout mag niet zo heet worden dat het verbrand. wacko Of een derde mogeijkheid. Na het weken deze tussen iets klemmen dat zeker recht is. Bijvoorbeeld een twee latjes die tussen boeken of een bankschroef geklemd word. Dan neemt de mast deze vorm aan van de rechte plankjes maar dan moet de mast wel recht zijn. Loopt deze taps zult u goed moeten oppassen dat de tapse hoek ook in de latjes zit. Anders is de druk niet goed verdeeld.

Ik hoop u zo een beetje goed van advies te hebben gedient. Ik heb wat later antwoord gegeven omdat ik toch even wat moest nazoeken hierover. Dit zijn de antwoorden die ik heb kunnen vinden. Bronnen die ik hiervoor gebruikt heb zijn mijn boeken.
 
Bedankt , rik.
Ik ben voorlopig voor de derde oplossing gegaan(nat maken en tussen iets recht opspannen).
Lukt dat niet, dan ga ik het te lijf met de soldeerbout.

Zeer gemakkelijk instrument, de reling bijvoorbeeld duurde 1 minuut om zo te plooien in die vorm.
Nadeel is wel dat waar men met de soldeerbout drukt op het hout er hier ook een lichte samenpersing gebeurd van het hout, dit moet ik nog zien te voorkomen.
 
Het is inderdaad een zeer mooi bootje geworden newbie proficiat nu al :rolleyes:
Het ziet er niet uit alsof het zo'n klein bootje is, het lijkt veel groter op sommige foto's.
Men complimenten ;)
 
Vandaag nog een beetje verder gebouwd ::D:D

Het roer , de ogen geplaatst en de roeibanksteunen enz :










 
Dat wordt een pracht van een werkbootje. :D Gaat u haar nog in de lak zetten of gaat u haar in de olie zetten?

Let er in iedergeval wel op dat u de laser cut - randen er nog een beetje van afhaald zodat deze iets lichter van kleur zijn. Dan oogt het net iets mooier. :)

Gaat zo door.
 
Wel rik,je slaat de nagel op de kop. ;)

Dit ging mijn volgende vraag zijn.

Wat moet ik doen ???
De BB zegt ofwel lakken ofwel waksen met olie of met fijne staalwol opschuren.

Ik weet het niet ,nog nooit een boot geverfd of iets anders.
Ik weet wel op sommige plaatsen heb ik harder moeten schuren op de romp en dit ziet men een beetje,dus misschien een product dat wat foutjes verbergt.
Gij zegt het en ik doe het.;):D
 
Gij zegt het en ik doe het.

:eek:Help.

Maar goed een goed antwoord is altijd lastig in zo'n situatie. Wat ik zou doen wanneer er kleine foutjes bedekt moet worden is dat je met een beits het bootje beitsen. Dit is een laksoort die een kleurtje heeft. Wanneer je het bootje lekker hebt ingesopt kun je er met een doekje overheen gaan wrijven. Dan maak je de kleur egaal. Met een fijn 000 staalwolletje naschuren en dan met een matte lak aflakken. Ik zou nog niet met olie enzo aan de gang gaan. Dit is best lastig om dan kleine foutjes te maskeren. Maar het moet gezegd worden dat je olie gemakkelijk als boenwas kunt aanbrengen. Mijn advies is dan danisch oil te nemen. Deze is handig in gebruik en geeft een matte dekking. En die heeft u echt nodig. Schepen worden altijd in een matte afwerklaag gezet, hier ziet men minder oneffenheden op. :D
 
Ik heb transparante synthetische beits (merk novita) gekocht met lichtbruine kleur en staalwol 00.

Nog een paar zaken maken en dan kan het kleuren beginnen.

Vraagje :
borstel gebruiken of penseel ??
harde haren of zachte haren. ??
 
2de vraag wacko:Dcute

Het zeil komt eraan en dit moet gekleurd worden.

De BB zegt dat verven met koffie en thee als nadeel heeft dat na 3a 4 jaar de zeilen terug wit zien.

BB zegt dat het bijna onmogelijk is de zeilen te beschermen tegen zon.

maar er zijn 2 goede manieren die een zeer goed resultaat geven:

1. Het zeil wassen om de sterkte eruit te halen en te verouderen.

Het natte zeil in de waterverdunbare beits steken en gedurig bewegen(enkele minuten) uitnemen en gedurende 5 minuten laten drogen en dan dhet teveel aan beits uitwassen.Dit herhalen tot de gewenste kleur.

2. Verven met stofverf te vinden in iedere supermarkt.(tip : 5 eetlepels zout toevoegen /liter verhoogt de weerstand van de verf)(verf kan in een luchtdichte bokaal bewaard worden)

Kan iemand zeggen wat ik het beste kan doen
 
Nog een paar zaken maken en dan kan het kleuren beginnen.

Vraagje :
borstel gebruiken of penseel ??
harde haren of zachte haren. ??

:D Wij noemen een borstel een kwast geloof ik. Dus gebruik een borstel. Maar neem niet zo'n hele harde en niet zo'n hele grote. Dit ivm de maat van het scheepje. U kunt dan met een doek na het beitsen alles na vegen wanneer de beits nog nat is. Herhaal dit een aantal keren. Dan wordt de kleur mooi egaal. :D Komt helemaal goed.

Maar vooralsnog een belangrijke tip. Maak eens een paar stukjes afval hout aanelkaar op een overlappende wijze. Probeer het daar eens op uit. Dus kunt u daar ook eens een keer op oefenen.

Wat de zeilen betreft. Wanneer u thee gebruikt voor de zeilen kunt u dit fixeren met azijn en zout oplossing. Dat doet mijn vrouw ook altijd met haar stoffen.
 
Bedankt ga direct een afvalhout aan elkaar plakken

Welke thee gebruiken (Ben geen thee of koffiedrinker)
Geeft elke thee geen andere kleur (bv rozenbottelthee)
Welke verhouding voor azijn en zout gebruikt uw vrouw.

Veel vragen,ik weet het maar ben nu op totaal onbekend gebied.
 
1ltr warm water daarbij
200ml azijn daarbij
200ml zoutoplossing (van 50 gram zout.)
Daarin de thee zetten.

Wanneer u de zeilen drengt zal dit een bruin grauw kleurtje gaan bekomen. Goed uitspoelen met vers water. Eventueel een herhaling gewenst komt het kleurtje iets donkerder. Het is om het even welke thee. Ik zou normale engelse thee kiezen. :D
 
Deze mensen weten dit al. Daar zit een van mijn grote voorbeelden. Beagle, die hamert er bij hun al heeeeeeeel lang op. Het zou zelf kunnen zijn dat Beagle dit mij heeft geleerd. Maar helaas weet ik dat niet zeker. Maar ik heb die ervaring al jaren. En echt het blijft niet goed.

Idd, het is geloof ik wel Beagle die er op hamert.

Echter, denk ik dat er wel verschillende soorten CA (of secondenlijm) bestaan.
Aan de andere kant van de "Grote Plas" ken ik namelijk ook een befaamd modelbouwer (Chuck Passaro) die al tientallen jaren zijn spanten met CA lijmt, en nog nooit problemen heeft gehad.

Met alle respect voor Eric (Beagle), hij weet enorm veel van modelbouw af (veeeeeel meer dan ik), maar soms stel ik mij toch ook wel eens vragen bij wat hij verkondigt als evangelie(ik weet dan misschien toch wel iets meer af van geschiedenis).
Even off topic hier, maar zo herinner ik mij een citaat waarin hij verkondigt dat de oude scheepsbouwers altijd hun planken verjongden zodat er nooit "stealers" zouden moeten worden gebruikt, deze stelling werd onmiddellijk opgevolgd door een andere begiftigde modelbrouwer (begiftigd in die zin dat hij enorm mooie resultaten behaalt bij wat uiteindelijk slechts zijn derde ship is), terwijl ikzelf ondertussel wel al via verschillende bronnen had vernomen dat dit de "hollandse" methode was, en dat Britse, Franse, Spaanse en Amerikaanse scheepsbouwers (dus eigenlijk wel de rest van de toenmalige wereld, Duitsland, Zweden en Rusland gebruikten wel de hollandse methode) wel degelijk stealers gebruikten.

Dit maar om even toe te lichten dat er meerdere bruikbare bronnen zijn die het ook wel bij het rechte eind kunnen hebben.
 
Dit maar om even toe te lichten dat er meerdere bruikbare bronnen zijn die het ook wel bij het rechte eind kunnen hebben.

Zoals ik al schreef, Beagle is 1 van mijn grote voorbeelden. Dus kijk nooit naar 1 voorbeeld. Zeker niet bij scheepsbouw. Ook ik heb meerdere voorbeelden. Alleen de meeste voorbeelden willen niets prijs geven van hun kennis. Daarom ben ik zo blij met dit soort fora. De mensen die er hobby in hebben geven elkaar hints en tips. Geweldig toch. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals de meest van jullie ben ik oo actief op een ander forum endaar is een zeer terecht vraag gesteld die hier ook vermeld moet worden ,vind ik :

bekijk eens even je eigen foto :
[IMG=http://img148.imageshack.us/img148/4503/afbeelding075kt5.th.jpg]

en dan je allereerste prentje van de handleiding.

De boeg loopt veel te hard omhoog. het is juist zoals een springschans voor skieên !!!!!

Weet je hoe dat komt ???


:D:D de grootmeester heeft mijn fout ontdekt :D:D
:(:( mea culpa, mea culpa :(:(

Ik heb deze "fout" niet vermeld omdat ik mij er toen niet echt aan stoorde als beginneling en het niet gemakkelijk is uit te leggen.
Maar ik heb nachtpost dus eventjes tijd.

Wat is er fout gegaan ?

Aan de boeg is de afstand/hoogte juist en aan de spiegel is de afstand/hoogte juist , doch heb ik een skihelling?

Dit komt omdat er de hoogte van één plank ontbreekt in het midden !!!

Hoe komt dit :

De duitse BB zei 2 planken bovenkant plaatsen met verjonging van 1.5mm naar hek en boeg.(bovenkant = waar de mal van de romp eindigd)

De engelse BB zei 2 planken bovenkant plaatsen zonder verjonging.
(pas achteraf gelezen, na de problemen(duitse fabrikant dus normaal is de duitse handleiding het beste, pas achteraf gemerkt ook een engelse versie)

Dan de romp volledig beplanken en de laatse plank gewoon op maat snijden.

Dit op het forum gegooid.

Na raad van verschillende mensen en omdat die overgang van de mal niet echt goed was , ben ik begonnen met de zandstrook.

[iQuote:
]ik zou je aanraden vanaf de kiel beginnen en vermits je een spiegelschip hebt; moet je zeker naar het achterschip op een eigenaardige manier gaan verjongen. ( Met een buikje- zoals de vakman zegt.) Je zal ineens van tamelijk breed naar 1/2 breedte moeten gaan[/i]


Nu om deze raad op te volgen ben ik begonnen met 2 huidplanken zonder verjonging te leggen aan de kiel en daarna met verjonging (1.5 mm links en rechts) naar boven gaan.
Ene keer voorbij de bocht merk ik dat er iets misloopt. Ik kom niet aan het berekende aantal planken.
Dit komt ten eerste omdat ik de 2 planken in de kiel niet hebt verjongd (3 mm kwijt = aan 1 plank)
Ten tweede denk ik de plankjes waren zeer dun dus niet afgeschuind , waardoor de plankjes soms niet echt goed tegen elkaar sloten(0.?mm maal 12 plankjes = ? mm)
Ben dan iets meer gaan verjongen maar ik geraakte er niet.

Zoals ik al zei stoorde het mij niet erg op dat moment, was al blij dat het mij redelijk goed gelukt was (mijn eigen mening)

Maar bij de binnenbouw kwam deze fout terug opnieuw opsteken vandaar het bovenstaande bericht om de mensen te waarschuwen,zodat ze niet dezelfde fout maken.

Quote:
't Was beter geweest de engelse te volgen (deze uitleg staat bij inbouw dus veel te laat,(teveel stappen vooruit))omdat als men naar het binnenwerk gaan alles gebaseerd is op de bankensteun die moet komen op de spleet tussen de 2 de en 3de plank.
Omdat ik via de zandstrook begonnen ben kloppen mijn afstanden bovenkant niet perfect, waardoor ik zelf ben moeten gaan bepalen waar de steun kwam te liggen en waardoor ik bepaalde zaken heb moeten bijvijlen.


dit is volgens mij de oorzaak, hopelijk zijn jullie niet slecht gezind omdat ik dit niet vermeld hebt.

Voila dit is de reden denk ik, heb je een ander gedacht laat het me weten. t'is belangrijker te weten wat je fout hebt gedaan dan de fout zelf,vind ik :(
 
De roeispanen gemaakt :



en een ra erop gezet:

Afbeelding_081.jpg

Mijn laatste vraag ivm het want en dan kan ik door brouwen :

foto hoe het er uit moet zien :

Afbeelding_082.jpg

vraag 1

Afbeelding_083.jpg

moet ik hier een inkeping maken in de mast om de 2 spanlijnen op zijn plaats te houden en moet ik een gat boren door de mast om het touw dat de ra aan te kunnen spannen en te regelenzoals een echte boot.

vraag 2

Afbeelding_084.jpg

Is dit een speciale knop of gewoon het touw dubbelplooien en secondenlijm gebruiken.

vraag 3

Afbeelding_085.jpg

Het zeil moet bevestigd worden tegen de mast

manier 1 onderkant vastmaken ,lus rond de mast door hetzelfde gat 1cm naar boven enz. (men krijgt een verticale lijn eigenlijk)
manier 2 elke lus afzonderlijk en indien ja hoe wordt de verbinding dan gemaakt knoop of secondenlijm
_________________
 
Ik gebruik meestal een knoop en zet deze vast met verdunde houtlijm. Dit blijft vaak heel goed. Het verdunde houtlijm geeft vaak een inpregnerende werking.

Voor welke van de 3 vragen geld dit antwoord(ps vraag 1 bestaat uit 2 vragen):D
 
Dit was mijn zeil :

afbeelding030ex6.jpg


en nu nadat ik het zeil in het water heb gedaan en een beetje kleurstof hebt toegevoegd(t'zou licht grijs moeten worden)







gereed


Afbeelding_086.jpg


Volgende keer eerst mengsel/kleur gereed maken en dan pas stof erin.
En er moet echt niet veel van het product erin.

Maar ja gedan e zaken nemen geen keer of toch javel is toch een bleekmiddel

gereed

Afbeelding_087.jpg

zwart bleken geeft bruin !!!!!




Ik denk dat ik maar terug opnieuw de zeilen donker ga maken.
Nachtzeilen voor speciale infiltratiemissie's kan ik dan zeggen.

Wat ik mij wel afvraag is dat met deze kleurstof het volledig zeil gekleurd wordt terwijl bij de foto's maar bepaalde oppv donkerder zijn gemaakt.Hoe komt dit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan