Hoofdsponsor

Anders / onbekend Werkboot van 1920 met echte spantenbouw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik , de knik aan het 5de spant vindt ik niet (tussen het 5de en 6d spant maakt de kiel wel een kleine (bobbel) wat moet.

De voorkant heb ik bijgewerkt ,deze stond inderdaad iets te ver open.


Volgende stap is de kiel op de valse kiel plakken maar eertst een uitsparing maken waar de huidplanken moeten ingrijpen.
Niet simpel met een latje van 2x2 mm gebogen.

Lang aan gewerkt,dus dit verdient een foto







Het resultaat na het plaken



Aan de spiegel heb ik al het kielvulstuk geplaatst dit was nergens terug te vinden in de BB. Dus nu al geplaatst zodat ik de beplanking er netjes kan tegen aanleggen.

 
Je werkt wel heel vlug en zeker voor een eerste houtbouw... chapeau!
Dit is dus volgens de fabrikant een scheepje voor beginnelingen
maar ik merk dat er toch nog redelijk veel moet geïmproviseerd worden.
Het opmerkelijke is dat je telkens weer zelf met elegante (en goed
uitgevoerde) oplossingen komt.
Ik ben echt wel nieuwsgierig naar je beplanking.

Groetjes

Carl
 
--------------------------------------------------------------------------------

Je haalt de sloep pas van de mal als alle en ik zeg wel alle huidplanken zijn gelijmd. Dat zijn ook alle spanten teghen de huidplanken gelijmd.
Je moet witte houtlijm gebruiken, welke je in een plastiek injectiespuit doet met een afgebotte = vlakke naald, dan kan je zelfs dotjes lijm plaatsen die nog kleiner zijn dan een speldekop.
Zijn alle planken gelijmd, dan pas de boot van de mal nemen. Heb je goed gewerkt met die injectienaald en heb je de huidplanken goed aangedrukt ( wits een touwtje en enkele wiggen) ga je zelfs geen opkuis binnenin hebben



De truck met de spuit en naald werkt goed . Voor de koord heb ik visdraad gebruikt zodat die in het klein gatje kon worden gestoken en als spieen gebruikt ik spieen om wandtegels mee te zetten.

Wat is het probleem. Mijn vingers ,veel te dik en onhandig , tegen juli moet ik 100M2 kasseien leggen ,dit kunnen mijn vingers gerust maar deze kleine plankjes is iets te moeilijk, ik heb hier zitten te vloeken en ... .
Om het mij iets gemakkelijker te maken toch terug opnieuw de CA gebruikt, ging heel gemakkelijk maar na een paar spanten wilde ik zeker zijn dat alles niet vastplakt.Tegen beagle zijn advies in alles los gemaakt (bij beagle werden de spanten met naalden etc bevestigd tegen de romp hier moeten de kleine spanten gewoon opnieuw het gat in).
Dus Beagle sorry,sorry,sorry dat ik uw raad toch niet heb opgevolgd.

Alles is tegoei gekomen dus een paar foto's







opnieuw een paar huidplanken erop gezet




Er is een hoogteverschil van 1mm tussen de huidplanken links en rechts.(dit zijn macrofoto's met 10x optisch zoom dus alle fouten worden heel duidelijk tentoon gespreid.)


Mijn probleem is nu wat moet ik met de spiegel doen




Hoe moet ik deze plankjes afzagen, met de as van de spiegel mee zodat het een vlak vormt, haaks op de plank zodat alle plankje een kleine hoek vormen tov de spiegel, onder 45° en de spiegel ook onder 45° beplanken .Kan iemand mij raad geven, ook al heb ik de vorige in de wind geslagen.
_________________
 
Wat ik altijd heb gedaan bij dit soort zaken is de huidplank na het verlijmen, dus wanneer deze echt vast zit en is uitgehard, langs de spiegel afsnijden. Dan heeft u ook gelijk de goede hoek. Er is ook nog, bij de grotere modellen, dat er een valse spiegel is en de echte. Dan heeft u nu de valse spiegel. En word daar nog een spiegel overheen gelijmd. Dan moet eerst de echte spiegel er aan gelijmd worden en dan de huidplankjes afgeneden worden. Dan maak ik de huidgangen altijd iets langer dan dat ze moeten zijn. maar wel korter als u ze nu heeft. Dus dat ze bij de echte spiegel ook uitsteken. De huidplanken lopen bij een sloep of werkboot altijd over de zijkant van de spiegel. In het echt is dat altijd goed te zien. Zeker bij een overnaads geplankt schip.
 
Newbie ik denk dat je goed bezig bent.
Tot waar je streepjes staan op de spanten zijn de spanten goed, ook de huidbeplanking is redelijk, als je aan de onderkant van je plank een klein hoekje er af doet, dan zullen ze beter tegen elkaar aanliggen, ook de eerste beplanking tegen de kiel, als je daar een klein hoekje afdoet, schuren of met mesje, dan sluit die beter aan tegen de kiel, zo ga je verder voor elke plank.
Zoals op de tekening,dat rode hoekje afzagen snijden schuren, hopelijk snap je wat ik bedoel.

1_plank.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pantani : ik zal het proberen maar de plankjes zijn maar 0.6mm en dat is niet veel, dus ik zal het proberen.:confused:

Rik een echte spiegel is er niet.Dus dacht ik misschien de valse spiegel te beplanken. Moet dit gebeuren onder een hoek van 45° of haaks op de waterlijn of evenwijdig met de waterlijn of waaiervorm of gewoon zo laten.
 
Dan zou ik eerst eens kijken hoe de bouwbeschrijving er uit ziet. Wat vertellen zij daarover. Het is het beste dat je deze in eerste instantie gewoon blijft volgen. Anders zal ik eens kijken wat ze hebben staan onder werkboten. Eens mijn bieb napluizen. cute
 
De bouwbeschrijving zegt niks daarover, volgens de foto die ik kan zien gewoon gelijk de spiegel afsnijden, maar dan heb ik 2 grote gaten van de punaise.

De kiel moet ik ook beplanken met fineer omdat ik de gleuf wilde maken waar de laatste plank (zandstrook) inkwam dat ging niet met een mes dus eens met de dremmel geprobeerd maar het resultaat trekt nergens op ,dus nu moet ik de kiel opnieuw beplanken om de te grote gleuf weg te krijgen.
 
Maak er eens een foto van. Mischien dat ik nog andere ideeen heb.
 
1_SANY1393.jpg

Om u van een goed antwoord te voorzien, ben ik maar even de boeken in gedoken. Wat heb ik gevonden is dit. Een oorspronkelijk gebouwd werkschip. Deze is opgetekend in het jaar 1690 en de tekening heeft als doel gehad om zo in een serie te kunnen produceren. Een soort van werktekening dus. Aldus de schrijver van het boek "De Nederlandsche scheepsbouwkonst." Uitgegeven in het jaar 1697

Zoasl u ziet is deze in een v-vorm gelegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier kunt je zien waar ik in de fout ben gegaan met de dremel, gleuf is veel te groot.





een mogelijke oplossing voor het verbergen van de te grote sleuf.



op deze foto zie je ook dat ik de huidplanken al gelijk met de spiegel heb afgesneden.arghh
Maar ik ga toch voor de plankjes onder 45°.
Als ik dan de uiteindes bolvormig afschuur,is er weinig overgang te zien tussen de spiegel en de huidplanken.
Weet niet of ik de berghout van 5 mm achterkant ook moet zetten. Bijkomend probleem is dan dat de spiegel bolvormig is en als ik de bergplank op de zelfde hoogte zet als langs de boeg dan steekt er 1 mm valse spiegel erboven uit die een ander kleur heeft en waar ik moet gaan prullen om het weg te krijgen. + met de grote berghout is er niet veel meer over van de latjes onder 45°.

 
Het is inderdaad gevaarlijk werken met zo'n dremel, ik heb er ook eentje en eerlijk gezegd, ik heb dat ding naast me staan maar heb het amper moeten gebruiken, ik doe alles met schuurpapier en mesje.

Dat ziet er volgens mij een goede oplossing uit.
Weet niet of ik de berghout van 5 mm achterkant ook moet zetten

Hier versta ik niet wat je bedoeld?
 
Langs de zijkant van het schip loopt een dikkere plank ter bescherming van de boot. Mijn huidplanken zijn 4mmx0.5 mm .Het berghout is 5mm x 0.6.Ik denk niet dat aan de spiegel er ook 1 moet komen omdat men niet de achterkant parkeert tegen de steiger maar de zijkant.
 
Ik denk niet dat aan de spiegel er ook 1 moet komen omdat men niet de achterkant parkeert tegen de steiger maar de zijkant.

Ach nu versta ik het.
Neen aan de spiegel komt geen berghout, normaal gezien.
Modelengeneer zal je daar zeker goede raad over geven en weten te zeggen als ik gelijk heb :rolleyes: met men uitspraak .
 
Was ondertussen een foto aan het downloaden hoe het berghout eruit ziet.



De andere aan het voorbereiden met de soldeerbout.
Deze bochten maken kost +/ 10 minuten. De experten zullen zeggen veel te snel, maar ik vind het gemakkelijk en de ervaring moet nog komen om mooiere bochten te maken. Ik merk het verschil al met de 2de plank die ik moest bewereken.

 
Neen op de spiegel zal geen berghout komen bij een werkschip. Wel zit daar een hakboard op. Dit is de bovenste plank. Deze loopt bij een werkschip helemaal tot vooraan naar de boeg. Als het goed is zal de beschrijving daar ook nog over beginnen. Dit is als het ware de bovenste plank, de railing zeg maar. Maar de spiegel krijgt echt geen berghout. Ik heb nog eens verder gezocht voor je. Bij werkschepen is het echt een allergaatje. Maar het meeste dat voorkwam is dat visgraat-motief. Dit simpelweg omdat deze wijze van bouw/afwerking het beste werkte. Daarvoor konden kortere planken gebruikt worden. Die waren er nu eenmaal meer dan de dure lange planken. Kijk maar eens wat u zou kunnen zagen uit een goede boomstam.
 
Vandaag bezig geweest met de spiegel en het resultaat :





In de BB stond hier niks van in, maar dit vind ik persoonlijk mooier. cute

Inderdaad de kiel staat iets schuin.(om exact te zijn 1°)
Ik vermoed dat de lijm niet goed gepakt heeft tussen valse kiel en tussenplaat en met het leggen van de eerste huidplank iets te hard geduwd zonder het te beseffen.:mad:
 
Veel te veel werk waardoor het brouwen wat moet wijken , maar dit is de laatste stand.

De beplanking geschuurd en de spleetjes bijgewerkt , de te grote spleet tgv de dremmel in de kiel weggewerkt:






De spanten afgknipt en gelijkgemaakt met het berghout zodat de reling kan geplaatst worden.
Ook maar eerst begonnen met de achterste vloer.



Achterste plank gelegd nadat de plankendrager is bevestigd tegen de romp.
Voorste vloer gelegd :







_________________
huidig project :
 
Dat begint toch al aardig te worden :D
De achterspiegel is mooi gedaan maar ik denk in het echt dat het hout niet zo zou lopen, maar dat ze meer dwars beplanking zouden hebben, of in zen geheel.
Kijk hier eens naar: http://www.klassieke-schepen.nl/schepen%202006%20site/schepen/bootbouwschool.jpg
Op uw berghouten zie ik ook een redelijke boog in het midden, maar ik snap dat het niet makkelijk is zo'n klein bootje te bouwen :rolleyes:
 
Inderdaad, de achterkant is een fantasietje van mij omdat ik anders met 2 grote gaten van de punaise zat.Volgens de BB moest ik daar niks doen.cute

De kromming van het berghout is zuiver optisch bedrog.Een latje erbovenop gelegd en er kan nergens een stukje papier tussendoor.;)

en je hebt inderdaad gelijk zo een klein bootje is zeker niet gemakkelijk ,toch niet voor een beginnend bouwer, ook omdat de engelse en de duitse BB door 2 verschillende personen zijn geschreven (vermoed ik)want ze zijn nogal verschillend.:confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan