Hoofdsponsor

1/350 Schilderen met aqua color

Rudi61

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2019
Berichten
67
Ik ben begonnen met de Bismarck 1/350.
Ik schilder met aquacolor met een penseel (heb nog geen airbrush) en heb problemen met de verdelen van de verf, zie foto
attachment.jpg attachment.jpg

Kan er iemand mij tips geven hoe ik bv beter kan schilderen zodat de verf beter verdeeld.

Alvast bedankt

Rudi
 
Rudi ten eerste heb je alles goed ontvet ? Wij bouwers doen dat gewoonlijk in een badje met lauw water met een paar druppels afwasmiddel in , goed afspoelen en laten drogen
Doe het nooit zo in de gootsteen want als er een stukje loskomt en je ziet het niet foetsie en weg
Reden daarvan is de gietmallen worden met een soort siliconen of iets degelijks ingesmeerd of gespoten om de plastiek beter en zonder beschadigen uit de mallen te halen , hoe klein dat product is je kan er gewoon niet deftig op schilderen
Normaal gezien primeren we alles in een kleurtint die aanhangt aan de kleur die het moet worden , natuurlijk ligt bij schilderen de verf er iets dikker op
Probeer je verf ietsje dunner te maken schildert makkelijker maar leg uw lagen dun desnoods aller opnieuw schilderen
Ik zelf probeer alle stukjes uit hun raam te halen
Punt 1 bij verwijderen heb je al een onbeschilderd stukje dan moet je toch weer schilderen
Punt 2 wij steken de onderdeeltjes op een tandenstoker en dat op een blok piepschuim desnoods schrijf je onder het prikkertje de nummer uit het raam dan kan je alles goed uit elkaar houden , wat met de later eventuele airbrush ook weer gemakkelijk maakt
Marc
 
De verf iets meer verdunnen.
En verschillende laagjes over elkaar (telkens laten drogen!)
Je zal zien, tijdens het schilderen lijkt het niet dekkend te zijn, maar na droging is dat meestal al heel wat anders.
Dan een tweede, derde, .. laagje (even dun) en je zal een mooi, dun, egaal, dekkend laagje verf hebben ;)
 
Ik ga gemakshalve voor de combinatie van beide bovenstaande antwoorden. Zeker met een moeilijke kleur als deze, laagje primer erop en dan dunne laagjes schilderen.
 
Bedankt voor jullie tips!!!
De primer ook van revell, en dus best van de zelfde kleur.
Stomme vraag misschien, maar verdunnen met water of met revell aqua color mix hoeveel verdunnen: bv 5 ml verf verdunnen met 1ml water of aqua color mix?

Alvast bedankt!

Rudi
 
Daar kom je tot de kern van mijn probleem met Revell Aqua: er is geen vaste formule.

Als je bijvoorbeeld met verven van Vallejo werkt, kun je heel snel en precies doseren. Vallejo Model Air is een kwestie van 10 druppels verf, 5 druppels verdunner en eventueel nog een druppel flow improver erbij, beetje mengen, en dan weet je zeker dat je een mooie laag kunt spuiten. Dit werkt bij elke kleur (behoudens metallic kleuren, maar die gebruik ik toch niet van Vallejo). Zolang je met Revell Aqua werkt, zul je je moeten behelpen met de aloude regel dat de verf een 'melkachtige viscositeit' moet krijgen om ideaal te kunnen airbrushen; voor het schilderen met penseel komt het iets minder nauw maar ook daar is een melkachtig geworden dikte een goed uitgangspunt. De verfjes van Revell hebben allemaal een andere dikte af fabriek en zullen dus allemaal een andere mengverhouding behoeven.
 
Ga je ook reling op je schip plaatsen? Die richeltjes op het dek van de bootjes zijn in werkelijkheid stukjes reling. De verdeling van de verf ziet er al redelijk uit, misschien nog een laagje leggen. Ik heb als primer voor de bovenbouw van mijn schip Tamiya TS spuitbusjes gebruikt. In zo'n geval zou je de cabine van deze bootjes ook al moeten monteren en de ruitjes afplakken (ik had zelfs geen clearparts).
 
Ik gebruik veel revell aqua en verdun op het gevoel.Als je dit enkele malen gedaan hebt lukt dit vanzelf.De mengverhouding is normaal 4 delen verf en 1 deel water maar zoals eerder hier gezegd is de ene kleur dikker van substantie dan de andere.
Marc S.
 
Bedankt!
Ik heb een goedkoop vliegtuigje gekocht om op te oefenen.
Volgende week ga ik naar de winkel om een potje vallejo model air te gaan halen, hiermee kan ik dan wat oefenen op dat vliegtuigje.

Ik ga de reling zeker op mijn boot plaatsen, die ga ik spuiten met dezelfde kleur (nr57) maar dan niet op water basis.
De romp ga ik dan weer spuiten met de rode kleur (zie foto)
attachment.jpg attachment.jpg

Vanmiddag ga ik wat revell aqua color verdunnen tot ik de gewenste “dikte” heb gevonden.

Nog een foto van een onderdeel geschilderd met aqua color. attachment.jpg
 
Is wel wat klein om te beoordelen he maakt niet uit volgende keer beter he
Suc6 met uw schilderwerken
Marc
 
De Vallejo Model Air hoef je in het geheel niet te verdunnen als je die met het penseel gaat aanbrengen.
 
Ik vermoed dat je deze reling uit de kit bedoelt?

attachment.jpg

Zelf zou ik deze vervangen door iets dat het origineel meer recht aandoet, want de dikke spijlen onttrekken anders een deel van je schip aan het zicht en dat ziet er vreemd uit, misschien zelfs beter zonder reling. Maar het hangt van je ervaring af of je zoiets aandurft.

Het schilderwerk ziet er alvast goed uit.
 
Dan ga ik volgend weekend (heb in de week gene tijd ,moet nog gaan werken)een busje Vallejo Model Air halen en eens uittesten.

Het gaat over die reling, en ervaring heb ik nog niet!!
Dus ga ik die reling maar gebruiken en ga die spuiten met de grijze verf (zie foto hierboven).
Ik hang de reling aan een nylon draadje en spuit die zo.
 
Welke airbrush hebben jullie?
Bij Baillien in Borgerhout hebben ze mij een Badger 105 patriot aangeraden
attachment.jpg
Is dit een goede keuze (is wel prijzig)?
En dan heb ik nog geen compressor.
 
Heb je al eens gekeken bij onze sponsor reuze service toffe gast en geeft gratis airbrush cursus op afspraak vrijdag en zaterdag , heb het zelf gedaan aanrader
Badger er zijn betere A.B. spuiten heb hem zelf ook plus een infinity
Balieen is zeker niet de goedkoopste hoor , rondkijken is de boodschap
Marc
 
Prima dat je Airbrush Services Almere aanbeveelt, inderdaad een heel prettig bedrijf met goede service; maar om dan te zeggen 'er zijn betere airbrushes dan Badger' vind ik het merk Badger dan weer onrecht aandoen. Of is jouw Badger momenteel nog in productie en daarbij niet het instapmodel?

Er zijn ook 'betere' airbrushes dan Infinity. Maar die zijn dan ook duurder. Het is maar net wat je wilt, hoe ver je wilt gaan, waar je het voor nodig hebt en in hoeverre dit een blijvende hobby is.

Wel ben ik het eens met Marcs advies om eens goed rond te kijken en niet enkel de mening van dit bedrijf, of van dat bedrijf, of van deze hobbyist of die, te volgen voordat je je keuze maakt. Kijk veel reviews en probeer zelf ook eens een paar airbrushes te testen. Dan kom je er vanzelf achter welke het best bij je past. Ook dat kan bij Airbrush Services Almere, maar ik weet niet hoever je er vanaf woont. Woon je in Nederland, dan is dat zeker de moeite waard. Wees wel bereid een flinke investering te doen als je voor dit soort merken (H&S, Iwata, Badger) gaat en laat je ook goed adviseren over de compressor; dat is net zo'n belangrijk onderdeel als de airbrush.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan