Hoofdsponsor

1/72 Abandoned sWs [DONE]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
De voorbije dagen een sWs gebouwd, OOB maar met weggelaten delen. De tracks, omdat ik die niet graag doe en nooit mooi kan doen, en de panzerwerfer, omdat het voertuig later op het grote diorama komt te staan in het autokerkhof.

De bouw zelf was er één zonder al teveel problemen, beetje flash en miniscule onderdelen die breken maar geen probleem voor een verlaten voertuig.

attachment.jpg

Vanavond de grondlaag gelegd en die is nu klaar voor een laag vernis. Als die droog is (minstens 24 uur) kan het airbrushen beginnen. Ik heb gisteren filmpjes gezien van de white glue methode en die lijkt me interessanter dan de hairspray methode omdat je de chipping beter onder controle kan houden.

Filmpje (de methode begint op 7:00, eerst een lange intro):

De grondlaag:

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt mij een gebruiksvriendelijke methode om te chippen :D
Welk kleur wordt de toplaag?
Jammer dat je de tracks er niet op legt :(
Als je deze echt niet gebruikt kan je mij er anders een groot plezier mee doen :ph34r: ;) ;)

Ik kijk uit naar het vervolg..
 
Qua toplaag weet ik het nog niet goed, lichtgrijs of lichtgroen en die methode ziet er inderdaad gebruiksvriendelijk uit. Daarom wil ik die zeker eens uittesten.

Voor de tracks, die kan ik je opsturen maar bekijk ze eerst eens want het iets dat ik voor de eerste keer zie. Er zijn lange en korte stukken en ook enkele stukjes. Die moeten volgens het plan allemaal apart direct rond de wielen gelijmd worden. Ofwel begrijp ik het plan verkeerd maar ik zag er geen beginnen aan vandaar dus één zonder tracks.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat gaat makkelijker dan je denkt, Alain. Begin met een groot stuk tegen het wiel aan te zetten en leg dan de kleine stukjes op het wiel tot je ver genoeg aangesloten hebt dat je weer aan een groot stuk komt. Met deze kan je de track er wel niet laten aflopen, wat ook leuk zou zijn. Het is wel wat zonderling dat je gebruik maakt van WO2 modelken voor een Sci-fi diorama maar als je daar consequent in blijft kan het wel iets hebben.
 
De tracks zal ik misschien nog wel eens proberen op een toekomstig model, nu is het al te ver gevorderd om ze er nog op te leggen. Het blijft me echter afschrikken tracks, gelijk wel systeem.
Post-apocalyptisch kan of kon op elk moment in de geschiedenis of toekomst gebeuren en ik was van plan om WO2 voertuigen te gebruiken voor het grote diorama. Vooral omdat er een heel grote keuze is in schaal 1/72 en omdat ik wel graag 'What-If' dingen bouw. Dus, de tweede wereldoorlog is zo uit de hand gelopen dat er een apocalyps was zou je kunnen zeggen.

Nu het voertuig. Ik heb dus gebruik gemaakt van de 'White glue method' (zie youtube voor meer uitleg) en na het airbrushen had dat een zeer verrassend resultaat. Normaal gezien is het vloeken en ketteren als zoiets zou gebeuren maar hier ben ik het zeer blij mee. De verf is beginnen 'kraken' wat bijzonder goed past bij dit project. Als iemand me kan uitleggen hoe dit is kunnen gebeuren hoor ik het graag zodat ik de omstandigheden kan nabootsen in de toekomst. Ik heb gespoten met verf van Model Air AV Vallejo.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als alles goed droog was nog een klein beetje bijgewerkt ivm chipping en ik moet zeggen die het veel beter werkt dan de haarlakmethode omdat je de lijm heel fijn en dun kan aanbrengen. Daardoor komen er niet hele vellen los zoals met de haarlakmethode.
Na het chippen nog wat gespeeld met washes en filters. De volgende stap is het aanbrengen van rust streaks maar dat is iets dat ik nog helemaal niet in m'n vingers heb dus zal het eerst oefenen worden om een mislukt model speciaal voor dat doel bewaard.

De voorwielen zullen later aangebracht worden en de volgende foto's zijn genomen bij daglicht dus zo zijn de kleuren in real life, geen vertekening door licht of flits.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi werk en vind dit zeer geslaagd al
 
Dankjewel Pascal.

In de loop van de namiddag enkele decals gelegd (was ik vergeten). Daarna wat roest aflopers aangebracht en dan nog een roestkleur filter er op. De aflopers zijn niet helemaal zoals ik het voor ogen had maar ik ben er toch tevreden mee. Voor een eerste echt serieuze poging tot verweren is het goed gelukt.

Later vanavond de voorwielen afwerken en na de foto's in het ochtendlicht kan die naar de vitrinekast tot het grote diorama klaar is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Gisteren ben ik er in geslaagd deze af te werken.

Het was een leuk project om te doen en ook kon ik er veel van leren. Nu heb ik een beter inzicht in het weatheren en er zullen nog zo'n voertuigen volgen. In m'n hoofd zit er al een plan om een 1/24 truck zo te doen.

Als iemand een paar minuten tijd kan vinden mag deze bij de afgewerkte geplaatst worden.

De foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Alain knap werk man maar als ik u was zou ik toch er een geknapte rups overleggen gewoon een recht stuk dat het toch indruk geeft van daar gestrand te zijn
Het verweren is je aardig gelukt
Ook zou ik nog langs elk deksel een zwarte wash te geven , nu zie duidelijk dat ze 1 geheel vorm met de hul en zo geeft het nog een beetje de indruk he
Marc
 
Kleurtjes zijn goed gekomen.
Misschien toch overwegen om nog een laagje matte vernis er op te leggen?
 
Coachke: de sWs komt op een autokerkhof te staan maar indien gestrand zou een stuk rups een waardevolle aanvulling zijn. Dat hou ik in gedachten voor een diorama ooit eens.

Beyond: die ligt er al op, dat blinkende dat je ziet is de vernis die nog niet helemaal droog is. Ik zal toch eens moeten uitkijken voor een ander merk want dit merk heeft tot 3 dagen nodig om helemaal te drogen.
 
Schoon model geworden. De vernis van onze sponsor Steven, heeft om te drogen maar een paar minuten nodig. In ieder geval droog om beet te pakken en te fotograferen
 
Aris: Bedankt voor de tip, als de huidige vernis op is zal ik eens van die sneldrogende kopen want 3 dagen wachten is wel lang.

Deze mag bij de afgewerkte geplaatst worden als iemand eens een paar minuten de tijd heeft.
 
mooi resultaat van een versleten voertuig.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan