Hoofdsponsor

1/35 Belgian Gate [WIP] (CRP modelling)

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Mensen die geïnteresseerd zijn in Mei 1940 en bezoekers van Normandië zullen bekend zijn met wat de Amerikanen omschreven als "Belgian Gate".
De juiste benaming is "Element Cointet" of "Element C", genoemd naar zijn Franse ontwerper.
Het was in feite een verrijdbaar stalen hekken dat aan een ander hekken kon gekoppeld worden ten einde zo een barrière te vormen waar tanks niet doorheen konden. Lukte dit wel op een bepaalde plaats dan reed de tank zich vast en was het de beurt aan de artillerie om die tank uit te schakelen.
België had zo'n 75.000 van die hekkens laten bouwen en zij werden in hoofdzaak geplaatst op de Koninghooikt - Waver linie, beter bekend als K-W Linie. Door de opmars van de Duitse troepen via het Franse Sedan werden deze hekkens in feite nooit gebruikt en dienden zij bij de terugtrekking van het leger, achtergelaten te worden.
Na de capitulatie werden deze hekkens in dank gebruikt door de Duitse troepen die er de Atlantikwall met versterkten en deze gebruikten als obstakels op de stranden in o.a. Normandië en België maar ook als wegversperring.

attachment.jpg

De kit merk CRP Modelling, schaal 1/35 is full resin met PE voor de prikkeldraad maar de resin is zeer teer en van een slechte kwaliteit.

Ook deze kit was ik destijds aan begonnen maar door de opgelopen moeilijkheden met de resin bij de bouw was die opzij gelegd.
Nu is het echter tijd om deze verder af te werken zodat deze zijn plaats kan vinden bij de afgewerkte stukken.

attachment.jpg

Dit is de toestand waarin de kit opzij werd gelegd. De witte stukken zijn Evergreen strips, de grijze vlekken zijn putty.

attachment.jpg

attachment.jpg

Staat beetje scheef omdat er nog een roller ontbreekt.

Veel moet er niet meer aan gedaan worden en ik denk dat ik deze nadien eens op een strandvignet zal plaatsen zoals hij zou aan te treffen zijn op een Normandisch strand dus inclusief een plas water en zeewier.
 
apart onderwerp en een verhaal dat ik niet kende Erwin.
 
Met uitzondering van de prikkeldraad zitten alle onderdelen er op en heeft ie een laag grijze primer gekregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vandaag komt er nog een laag mat zwart bovenop.
 
Benieuwd naar de schilderwerken want is een ferm ding.
 
Ben ook benieuwd naar de afwerking
 
Na de grijze primer, een laag mat zwart waarna deze op zijn beurt overspoten word met een mist hull red.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga er van uit dat deze elementen reeds van minstens 1939 buiten staan in weer en wind. Ik heb er geen idee van of deze ooit door het Belgisch Leger geverfd waren of dat deze in een soort anti-roest staken.
Wel weet ik dat ze vanaf 1942 naar de stranden werden overgebracht om daar te dienen als versperring of als obstakel. Deze op Omaha kwamen er rond midden 1943 en dat wil dus zeggen dat ze al ongeveer 1 jaar twee maal per dag met hun voeten in het water stonden.
Vandaar mijn keuze op deze donkere basiskleuren.
Volgende stap zal het aanbrengen zijn van roest en mos pigmenten.
 
Prikkeldraad aangebracht alsook de mos pigmenten en wat zeewier.
Foto's zijn wat overbelicht en geven de groene kleur wat te sterk weer. Het groen slechts aangebracht tot halfweg het element omdat het niet volledig overspoeld werd.
Ga er nog wat lichtere tinten roest op aanbrengen ter afwisseling.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Graag jullie bemerkingen.
 
Mooi.
Je kan er nog een groepje mosselen aanhangen :D

attachment.jpg
 
Dank voor het meedenken maar geen mosselen, misschien enkele zeepokken.

Vandaag gestart met het begin van de vignette.

attachment.jpg

Oude fotokader en een restant isolatiemateriaal.

attachment.jpg

Goed voorzien van houtlijm dat goed uitgestreken wordt,

attachment.jpg

en een blad papier erover om een goede ondergrond te hebben.

attachment.jpg

Contouren van het element aftekenen en als alles droog is kunnen we beginnen graven.
 
Dat is wel ferm geschilderd . De overgang roest met groen is knap gedaan Erwin.
 
Even de lelijke witte kader overspoten met German Grey

attachment.jpg

en dan het geheel opgevuld met een mengeling echt zand van Omaha Beach, water en houtlijm.

attachment.jpg

Het geheel een beetje grof uitgegoten zodanig dat er toch niveauverschil is en dan de Belgian Gate er in geduwd, beetje schuin zodat het lijkt alsof ie wat aan het verzakken is.
 
036c1f6a6e60538d1141477f4c09b597.jpg

Ziet er goed uit. Komt er ook iets bij van een vloedlijn Erwin?
 
Mooi gedaan en het idee met zand te werken van daar is knap gevonden.
 
Zo komt ie wel mooi tot zijn recht... komen er ook van die kleine poelen rondom de steunpunten?
 
@ Ron: voor een vloedlijn staat ie te diep maar ik zou er eventueel wal wat door de zee achtergelaten schelpen kunnen bijplaatsen. Zal die dan wel moeten gaan zoeken in andere soorten zand die ik hier liggen heb.

@ Pascal: dat zand op Omaha Beach, stuk tussen Vierville-sur-Mer en Colleville-sur-Mer heeft zo een speciaal kleur dat je op geen enkel ander landingsstrand tegenkomt. Vandaar mijn keuze om dit hier te gebruiken. Omwille van de fijnheid heb ik wel van dat stuifzand gebruikt, deze met de fijnste korrel.

@ Rudi: dank U, te veel eer.

@ Silenoz: ja, het is de bedoeling dat er een kleine poel ligt ter hoogte van de linker rol, vandaar dat de gate wat verzonken geplaatst is. Zou daar trouwens een poging willen doen om te werken met Still Water, wat zeewier in de poel en enkele van die witte zeepokken op het metaal.
 
Ik had dit topic nog niet gezien maar vind het een heel geslaagd idee en goed uitgevoerd. Het zand van Omaha Beach geeft het model dat extra cachet.
 
Ja Erwin wat jij toch weer met iets eenvoudig toch weer iets geweldig weet te maken gewoon knap
Marc
 
Deze avond een poging ondernomen om te werken met Still Water van Vallejo.
Een kleine poel gegraven in het zand en eerst en vooral al het losse zand vastgelegd door middel van haarlak, 2 beurten.

Daarna het Still Water in de poel gegoten tot halfwege en in het vocht een plantje geduwd dat zeewier moet voorstellen dat in de poel blijven hangen is. Ook een steentje werd er in gelegd.

attachment.jpg

Alles moet nu best 24 uur drogen vooraleer er een nieuwe laag Still Water zal aan toegevoegd worden. Ik hoop dat het klaar uitdroogt zodanig dat de kleur van het zand er nog zal doorkomen.
Aan de achterzijde van de Gate wat kleine schelpjes gelegd, beetje op een lijn zoals ook op onze stranden te zien is. Het zijn echte stukjes schelp aangetroffen in zand afkomstig van Finestrat, Spanje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan