Hoofdsponsor

1/72 EFW/F+W C.3605 target tug, Kora models[WIP]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
wat?

Deze dus:
C-3605_HB-RDB-1.jpg

De C.3605 was een Zwitserse doelsleper, geconverteerd van het C.3603 grondaanvalstoestel waarvan al een doelsleper gemaakt werd als zijnde de C.3603-1. Het was in dienst van 1971 tot 1987.
image.jpg
(C.3603)

In 1967 bepaalde de zwitserse luchtmacht dat hun C-3603-1 doelslepers nog ongeveer 10j structureel konden meegaan, maar dat de Hispano-Suiza motoren het einde van hun operationele leven aan het naderen waren en dat vervangingen schaars aan het komen waren. De C-3603-1 was gebaseerd op een WOII grondaanvalsvliegtuig die op zijn beurt zijn inspiratie haalde bij de design van de Bf109. Verschillende buitenlandse types werden ge-evalueerd om een opvolger te vinden, maar in 1965 werd beslist dat het economischer zou zijn om de bestaande toestellen aan te passen en een moderne turboprop in te bouwen. Jean-Pierre Weibel werd aangesteld om de 102de C-3603 te converteren naar het C-3605-prototype.

De geselecteerde vervangmotor was een Lycoming T53 turboprop. Deze was veel lichter dan de vorige motor, waardoor de neus met 1.82m werd verlengd om het zwaartepunt te behouden. de rest van het toestel bleef zo goed als onveranderd. Na de eerste testen (gestart op 19aug 1968 ) werd het nodig geacht om een derde staartvin toe te voegen.

Testvluchten toonden aan dat het prototype C-3605 veilig was en de conversie van 23 C-3603 toestellen naar de C-3605 versie begon. De toestellen werden door F+W geleverd tussen 1971 en januari 1973. Terwijl ze dienst deden bij de Zwitserse luchtmacht werden de meeste toestellen met zwart gele banden op de romp uitgevoerd als "high-visibility" schema. Het toestel heeft zonder echte problemen dienst gedaan, en ging zelfs langer mee dan de beoogde 10j, maar halverwege de jaren 80 begonnen de casco's last te krijgen van vermoeiing, waarop het toestel uit dienst werd genomen in 1987. De overgebleven toestellen werden verkocht en de Pilatus PC-9 kwam als vervanger.

Momenteel zijn er nog 2 toestellen luchtwaardig...

De kit is van Kora models, een merk die ik niet kende. Voor 45€ mag je zelf bepalen of dit een goede prijs is voor wat je krijgt, maar ik heb beter gezien...

De boxart is heel mooi en spreekt aan:
966751-22112-49-pristine.jpg

de schilderinstructies ook:
559878-11032-75.jpg

de montage instructies zijn summier
559879-11032-75.jpg

de onderdelen:

de romphelften, paneellijnen zijn diep en groot...
559872-11032-57.jpg

de vleugels zijn van een heel ander kaliber, maar hebben last van veel krassen en luchtbellen:
559873-11032-30.jpg

De rest van de onderdelen, je moet zelf achterhalen wat wat is...
559874-11032-41.jpg

559875-11032-95.jpg

559876-11032-60.jpg

en tenslotte de canopy en decals:
559877-11032-55.jpg

Deze bouw gaat traag gaan, want ik veronderstel dat er redelijk wat zelf gebouwd gaat moeten worden wegens niet echt bruikbaar...
 
Ik neem aan dat de schaal 1/72 is? Maar inderdaad als ik zo de foto bekijk zien sommigen onderdelen er niet echt goed gegoten uit en of het 45 euro waard is tja dat lig aan de bouwer of hij het er voor over heeft.

Ik ben niet thuis op dit gebied maar doelsleper dan neem ik aan dat ze iets achter het vliegtuig aan slepen?
 
ik vind geen foto's van deze in actie, maar het zou zoiets moet zijn, of een zwevend model van een vliegtuig wat erachter wordt gesleept aan een kabel.

Bedoeling is dat de luchtafweer dit doel raakt en niet de trekker ;-) . Bij ons in de club zit iemand die bij de afweer zat op de Gepard, en die zei dat het de bedoeling was van de schutter om de koord kapot te schieten, zodat er veel pauzes waren. Werd niet geapprecieerd door de vliegtuigbemanning en oversten, maar wel onderling... blijkbaar was dit goed mogelijk door op het gehoor af te gaan

arget_is_B-57E_%28SN_55-4269%29_061031-F-1234P-004.jpg
 
Dat is in mijn ogen één der lelijkste toestellen ooit gebouwd maar, toegegeven, hij heeft wel iets en is redelijk onbekend in de modelbouw. Je zal in ieder geval een blikvanger hebben met deze.
Veel succes met de bouw maar ook met de schilderwerken die ook niet gemakkelijk zullen zijn.
 
Heel veel succes met deze
 
Ga je de romp rescriben? Anders valt het verschil in paneellijnen straks op.
 
Bedank voor de interesse.

Ik ga proberen de romp op hetzelfde niveau te brengen van de vleugels... eerst een deftige tekening op schaal moeten vinden, na een eerste dryfit heb ik al een paar serieuze breedteverschillen
 
Veel plezier Bart , met dit niet alledaags vliegtuig , succes met de aanpassingen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan