Hoofdsponsor

1/72 "Home sweet Home" (groot diorama 1/72)[WIP]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Al een geruime tijd ben ik in gedachten bezig met een groot diorama, vooral dan het onderwerp en de schaal. Nu is het zo ver, alles is aanwezig om er aan te beginnen. Het is in zekere zin geen nieuw project want alle voertuigen van 1/72 worden gemaakt voor dat diorama maar post ik in een apart topic omdat ze eerst een tijd in de vitrinekast zullen staan en omdat het anders te ingewikkeld zou worden hier.

Hier post ik enkel over de dioramabouw zelf.

Het diorama zal een kamp uitbeelden waar een postapocalyptische groep mensen woont met voertuigen gebaseerd op MadMax (het is geen kopie van de films, ze zijn een bron van inspiratie). In dat kamp zal er onder andere plaats zijn voor een garage en bijhorend autokerkhof voor onderdelen, er zal vee en groenten gekweekt worden, een verdedigingslinie en er zal ook een stuk statische spoorlijn gelegd worden waar later een verbouwde trein op zal komen te staan. Kortom, een postapocalyptsche stad waar mensen wonen en werken. Het kamp is gebouwd tegen een hoge rotsklif waar ik misschien grotten in zal maken, dat moet nog bekeken worden. Een waterloop staat ook op het lijstje maar dat is natuurlijk wat moeilijker te maken. We zien wel.

Als basis voor het diorama kocht ik enkele maanden geleden in de kringwinkel (Bell'occas) een tafel. De volledige grootte van het diorama komt daarmee op 200cm x 70cm. Helaas is die tafel in de loop der maanden een rommelboel geworden. Op de tafel had ik al een basisplank gelegd om het blad niet te beschadigen.

attachment.jpg

Eerste werkje, opruimen.

attachment.jpg

Dan de vormen voor de klif verzagen en monteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op die vormen gaas voor horren vastnieten. Het is gewoon gaas en ik weet dat de metalen versie beter is maar die heb ik niet. Deze wel. Het moet niet allemaal zo strak en mooi zijn want er komt nog allerlei bekleding op, het is meer een fundament.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het gaas bekleden met papier maché, daarvoor gebruikte ik 2 delen witte bloem, 2 delen water en een lepel zout (geen idee waarvoor dat zout is maar zo was het recept). Denk er aan om de kranten op voorhand in repen te scheuren zo kan je meteen beginnen. Er liggen 2 lagen op en dat lijkt voldoende te zijn.
Belangrijke tip: doe dit niet met je zondagse kleren want het is een kliederwerkje.

Dit filmpje heb ik eerst bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=KaLmdRBvGG4

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan een leuk werkje, rotsen maken. Wederom: niet met zondagse kleren, ook een geklieder. Daarvoor heb ik de "zilverpapiermethode" gebruikt, in dit filmpje zie je perfect hoe het moet (beetje lange intro maar een goede uitleg): https://www.youtube.com/watch?v=IaLpzNaVUaM&t=360s

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat, ik heb 2 vormen gemaakt en ik zal ook nog een kleinere maken met hogere boorden om dikkere rotsen te hebben die onderaan kunnen geplaatst worden. Schilderen van de rotsen zal ik doen als ze op hun plaats zitten en alles afgewerkt is.

attachment.jpg
 
dat klinkt goed ik ga zeker volgen
 
Dankjewel Amazone.

Net wat bezig geweest met een foto van een muur te bewerken, ik wil een stuk van de rotswand bekleden met een bakstenen muur. Als ik het goed gedaan heb zijn de stukjes 4cm hoog wat neerkomt op zo'n 3 meter in het echt. Lijkt me wel goed te zijn. Nu wachten tot ik het kan laten printen om zeker te zijn dat het in orde is.

Het is bewaard als pdf en dat is hier niet te zien dus heb ik de originele foto van de muur hier gepost. Dit stuk heb ik met Word verkleind en dan telkens naast elkaar gekopieerd tot er 18 foto's op één pagina staan. 4 cm hoog en 5,4cm breed.

attachment.jpg
 
Ik ben er in geslaagd om de pdf-file als jpg op te slaan. Het duurt lang maar uiteindelijk kom ik er wel met die computerdingen.

attachment.jpg
 
Voor 1/72 is dit niet groot, maar reusachtig, Mr.Artex. 1/4 van deze oppervlakte zou moeten volstaan voor je opzet. De rest gaat er alleen voor zorgen dat je er langer mee bezig bent dan nodig. Ik merk ook nog geen verhaal anders dan dat er groenten geteeld worden, wat helaas niks met Mad Max te maken heeft, want in die films komt er geen blaadje spinazie meer voor. Er wordt wel altijd iets met rivaliserende woestijnbendes gedaan, dus als je een deel van het kamp zou kunnen tonen en dan het deel buiten de muren gebruikt voor een aanval van een roversbende, dan begint er voor de kijker iets herkenbaars te komen.
 
Het heeft ook niets met MadMax te maken, het is er losjes op gebaseerd. Vooral dan de voertuigen. Ik weet dat het reusachtig is maar het is een project van lange adem. In de films zie je niets gekweekt worden maar de mensen moeten toch eten dus ergens moet het gekweekt worden. Het kamp zal aan één kant komen en dat is het enige waar ik tot nu toe over nagedacht had, er is nog plaats voor dingen buiten de muren maar wat precies weet ik nog niet. Misschien een veldslag. Er is nog tijd om daar over na te denken, eerst de hoofdlijnen.

De bedoeling is om in het kamp vooral te focussen op de werkplaats voor voertuigen en het bijhorende autokerkhof. Me eens goed laten gaan met oude verweerde trucks en auto's in diverse stadia van verbouwing en afbraak.

Dat het lang zal duren ben ik me volledig van bewust maar het zal ook deels dienen als 'vitrinekast' voor de 1/72 modellen die ik wil gaan bouwen. Zal er een punt komen waar ik er even genoeg van heb? Dat zal heel zeker zo zijn en dan bouw ik weer eens een statische 1/24 of zo. Gewoon afwisselen om de fun in de hobby te houden.

Dit project zie ik meer als een modelspoorbaan, die zijn ook reusachtig als je het zou omrekenen en duurt ook jaren om ze af te werken. Met als enig verschil dat er bij mij geen trein zal rondrijden.
 
Succes met de bouw van deze project.
 
Modelspoorbanen zijn uit noodzaak zo groot, anders valt de trein er af. Een autokerkhof is een goed idee maar op deze schaal heb je waarschijnlijk een honderdtal modellen nodig om nog maar 10 procent van je dio op te vullen. Op deze schaal vind je volgens mij ook weinig personenwagens, dus zou het uit noodzaak waarschijnlijk een militair kerkhof worden. Je kan er ook een zogenaamde Boneyard van maken, dan is het een vliegtuigkerkhof. Dat zal minder moeite kosten om te vullen. Dat er groenten pp een diorama moeten staan hoor ik je geregeld zeggen, maar maak dan geen woestijndiorama want dat spreekt mekaar tegen. Je zou misschien broeikassen kunnen zetten in halfdoorschijnend materiaal, zodat ze er even stoffig uit zien als de omgeving en je toch een indruk van een zelfvoorzienend dorp krijgt. Maar dit is een kwestie van decorafwerking.

Heb je een schets van je opzet gemaakt voor je begon te knutselen? Maak er anders eens eentje zodat je een inschatting krijgt van de componenten in je dio. Bij een klein dio kan je wat improviseren, maar een van twee meter moet toch wat planning kennen.
 
Er is nog geen planning omdat ik eerst de rotsen wil maken, die komen er sowieso. Nadien zal ik eens alles op een rijtje zetten. Groenten en woestijn gaan niet goed samen, dat weet ik maar het zal niet echt een woestijn worden omdat ik enkel loofbomen heb (momenteel zijn ze vermist maar ik heb ze) en ik die wil gebruiken. Broeikassen maken zal een uitdaging worden maar wel haalbaar. Die kunnen er op gezet worden.

Een honderdtal modellen voor een autokerkhof lijkt me wel een mooie uitdaging, er zijn genoeg goedkope (minder goede?) kits te verkrijgen zodat het wel haalbaar lijkt. Voor een autokerkhof mogen de kits minder goed zijn met een slechte pasvorm.
 
Die schaal blijkt inderdaad beter te vinden dan ik dacht, ik zie al heel wat die-cast voorbij komen. Het getal hierboven moest ik nog bijstellen naar 30 procent want het leek eerst 3 meter breed.

Waarom wil je die bomen hier dan gebruiken? Het kan een raar contrast geven met je autokerkhof. Ik weet dat er op 1/35 cactussen te vinden zijn, misschien gaan die ook op voor 1/72.

Wat de rotsen betreft nog iets, er is waarschijnlijk een plateau daarboven buiten beeld. Is een nederzetting onder een klif niet strategisch benadeeld als ze iets willen ontginnen dat ze geheim willen houden? Moet de klif daarboven dan niet bewaakt worden? Een rotswand is ook zekden kaarsrecht, het zou hierven daar wat naar voren kunnen springen.
 
Laatst bewerkt:
De bomen wilde ik gebruiken omdat ik ze heb maar dat is iets dat nog kan veranderen, ik pin me niet vast op eerste ideeën. Het plateau boven op de rotsen is iets waar ik al over heb nagedacht maar nog niet goed weet wat er mee te doen. Het meest ideale zou zijn dat er een soort van rotspad naar boven loopt, naar een uitkijkpost/verdedigingslinie maar zoiets moet ik nog verder uitwerken en ook het rotspad lijkt me niet zo makkelijk te realiseren. Niet onmogelijk maar ook niet makkelijk. Misschien hier en daar richels aanbrengen en stukken met houten trappen verbinden. Het is iets om nog over na te denken.

Aan het naar voor springen van de rotswand is gedacht, er is al een lichte hoek (niet zo goed te zien op de foto) en bij het aanbrengen van de rotsplaten die ik maak zal ik daar ook nog meer rekening mee houden.

Het volledige diorama is 2 meter op 70 centimeter, dat is dus ongeveer 14 kilometer op 5 kilometer in het echt (voor zover m'n rekentalent kan berekenen). De rotswand is 30 centimeter hoog, ongeveer 2 kilometer. Dat is wel zwaar overdreven zie ik nu ook maar ik kan het altijd gebruiken als achtergrond, beetje zoals ze bij een modelspoorbaan of een aquarium een foto hangen als achtergrond. In ieder geval zal ik die wand mooi afwerken en dan wel zien wat er mee aan te vangen.

Bestaan rotswanden van die hoogte eigenlijk wel? Ik zal eens moeten op zoek gaan.

Een leuk groot diorama waar ik veel zal kunnen van leren en veel dingen zal kunnen op uittesten. Ook door het maken van de voertuigen zal ik veel bijleren en mislukt er eens eentje dan gaat die gewoon op hun onderdelen kerkhof. Een boneyard met enkele vliegtuigen is ook een optie, in de stash zit er een RAF recovery set dus is het plausibel dat ze vliegtuigen verzamelen.
 
Als de schaal inderdaad 1/72 is, zoals in de titiel staat hebben het hier niet over 14x5 kilometer, maar wel over 144m x 50,4 m... een groot verschil, de rotswand is ook geen 2 km hoog maar een veel realistischer 21 m.
 
Dankjewel Dancooper, ik dacht al dat de afmetingen uit de hand waren gelopen. De vergissing zat hem in meters en centimeters. Wat ik uitrekende was in centimeters maar de uitkomst nam ik voor meters.
 
De eerste stappen zijn gezet naar het maken van de klif. Stukken vastgelijmd en als alles droog is kan het opvullen beginnen. Straks nog eens een paar filmpjes van dat opvullen bekijken om er goed voorbereid aan te kunnen beginnen. Het zal echter snel vastlopen want ik heb niet veel gips meer. Dat zal dus weer een trip naar de winkel worden.

attachment.jpg
 
De naden zijn opgevuld met plaaster, er zijn nog kleine barsten maar die vul ik op als alles droog is en ze allemaal tevoorschijn zijn gekomen. Ik heb wel de indruk dat die plaaster niet echt goed droogt. Afwachten dus wat het doet.

attachment.jpg
 
De verschillende onderdelen drogen niet zo heel goed, enkele van de gegoten stukken voelen nog vochtig aan. Daarom zal ik dit eerst rustig laten drogen en wat aan andere projecten werken. Ik zal ook eerst gips moeten kopen vooraleer verder te werken.
 
Even een ruwe versie van de spoorbaan gelegd...er zijn meer bochten nodig zo te zien, het neemt teveel plaats in beslag. Ik wil een stuk langs de rotswand laten lopen maar voor de helft van de tafel naar beneden laten lopen. Lukt niet met maar 4 stukken bocht.

attachment.jpg
 
Net eens gekeken en de stukken spoor zijn te duur voor m'n budget, daarom zal ik het houden bij een stuk ongebruikt spoor. Of het laten doodlopen met het kamp als eindstation zodat er eventueel later nog een verbouwde locomotief kan op gezet worden. Drie of vier rechte stukken langs de rotswand zou moeten voldoende zijn. Straks eens uitzoeken hoe lang de loc die ik ooit zou willen kopen is.
 
Zelf maken zou wel eens beter kunnen zijn. Op die manier kan ik het ook een oudere verwaarloosde look geven. Nu is het nogal uniform en proper. Ik zal het eens goed bekijken, de I-balk stukken zijn in ieder geval niet duur.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan