Hoofdsponsor

1/72 "Home sweet Home" (groot diorama 1/72)[WIP]

Het gips-gedeelte werkt niet goed mee en daarom zal ik dat afbreken en opnieuw beginnen. Het is ook niet volledig naar m'n zin dus lijkt het me beter om te demonteren. Misschien kan ik sommige stukken recycleren en opnieuw gebruiken.
 
Alain,

Aangaande je klif zou ik als volgt tewerk gaan:
1) Zoek een of meerdere foto's van wat je wil bereiken. Houdt deze als voorbeeld, en maak deze zo correct mogelijk na.
2) Als ondergrond voor je rotsen, gebruik piepschuim (isomo) of iets dergelijks. Bouw daarmee de structuur van je rosten.
3) Eenmaal deze klaar, kan je die bestrijken met plaatser en de plaaster vervolgens met een plamuurmes, staalborstel enz vormgeven.

In dit filmpje vindt je een mooi voorbeeld hoe deze techniek toe te passen.
https://www.youtube.com/watch?v=c1QtnvgxFKA

Succes

Dirk
 
Bedankt Leysend, dat filmpje is echt de moeite. Ik had al een paar dingen van hem gezien en telkens ben ik verbluft. Dat van die foto's is een goed idee, het zal beter werken met een voorbeeld er naast.

Ergens heb ik iets gevonden om een ondergrond te maken met karton, dat heb ik in overvloed liggen. Piepschuim is beter en ook makkelijker te verwerken maar dat moet gekocht worden (beperkt budget). Het karton dan bedekken op de manier van papier mâché maar krantenpapier gedrenkt in plaaster. Dat zou op dezelfde manier moeten werken als met piepschuim als ondergrond. Goed laten drogen en dan de rotsen vormen of er de gegoten vormen op plakken.

Het is een groot project waar veel van te leren valt en waar ook al eens moet opnieuw begonnen worden. Alles is gesloopt en ik ben al begonnen met karton. Morgen afwerken en het plaaster gedeelte eens bekijken.
 
Na het demonteren heb ik een nieuwe ondergrond gemaakt met stroken karton en daar op dan papier mâché gelegd. Maar deze keer de stroken krantenpapier in vloeibare plaaster gedrenkt. Dat blijkt beter te werken dan met de klassieke papier mâché. Morgen zal het hard genoeg zijn om het maken van de rotsen te bekijken.

Het is wel een kliederwerkje en ik had er niet aan gedacht om m'n kleren te beschermen. Gelukkig is het maar een trainingsbroek en t-shirt maar toch...

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Rotswanden van die afmetingen vertonen vaak een gelaagdheid waarin je soms de werking van de bewegingen in de aardkorst herkent. Vermijd om de rots een saaie uniforme aanblik te geven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zelf heb ik dat nagemaakt door echte stukken steen in een dio te verwerken, maar dat was geen 2m lang. Toch weegt het een tiental kilo.

attachment.jpg

attachment.jpg

Misschien is dit ook te bereiken door plaaster te bewerken. Je maakt er brokken van en kleeft die met natte plaaster terug op je rotswand in een bepaalde richting. Koop wel een verse zak van 5 kilo, want die krijg je wel leeg op dit dio. Kost je minder dan oude plaaster die je nu hebt moeten wegscheppen (maar dat is me ook al meermaals overkomen).
 
Laatst bewerkt:
Alain, kan je nergens aan oude isolatieplaten komen, deze zijn ideaal om rotsen mee te maken. Je kan er spleten en overhangende rotsen in uitsnijden en ook een reliëf aan geven door met een staalborsteltje over heen te gaan. Dan alles bedekken met een dun laagje plaaster en klaar is kees.
Zo heb ik ook mijn dio over Pointe du Hoc gemaakt.

Grtz Bart.
 
Bart: nee, daar heb ik al voor rondgekeken maar nog niets gevonden. Ik blijf echter m'n ogen openhouden. Het zal dus voorlopig zo moeten gebeuren en met gegoten plaaster rotsen. Ik heb er al veel filmpjes over bekeken en die isolatieplaten zijn het beste om rotsen mee te maken maar met die gegoten stukken heb ik ook al mooie dingen gezien.

Steven: die gelaagdheid is het mooiste om na te bootsen en daarom ben ik begonnen met het gieten van nieuwe stukken rots. De eerste 4 zijn net van de band gerold. De vorige gegoten stukken zal ik ook hier en daar gebruiken maar het grootste deel zal met lagen zijn.

Echte stenen gebruiken kan wel, er liggen er genoeg in m'n beek maar dat zijn allemaal gladde stenen door de werking van het water. Misschien aan de voet van de rotswand of elders in het landschap. Eén dezer dagen eens door de beek waden, ik weet waar de diepe en ondiepe stukken zijn dus dat zal geen probleem zijn.

attachment.jpg
 
Zelf zou ik papier marche altijd maken met behanglijm:

giet 2 delen poederlijm en 1 deel water in een mengkom. Deze methode is het beste als je werkstuk lang mee moet gaan -- dit mengsel blijft jaren goed.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan