Hoofdsponsor

Medieval Tower[WIP]

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Iets heel anders, totaal uit mijn comfort zone en nog niet gezien hier op het forum.....Medieval Tower.

Het verhaal hierachter:
De meeste van jullie hebben wel eens gehoord van mijn vader.
Altijd bezig geweest met modelbouw, voornamelijk poppenhuizen en houten speelgoed.
Toen hij ouder werd heb ik hem in contact gebracht met bouwen met lucifer stokjes van matchitecture
bzdanoY.jpg

Na een paar jaar had hij echter alles wel gebouwd en zocht iets anders.
Bij Baillien in Antwerpen, waar we graag kwamen samen, vond hij deze vorm van modelbouw en wilde die graag gaan proberen.
Ik heb toen deze kit voor hem gekocht:
9HX2sQf.jpg

Helaas is hij niet lang daarna plots, op 81 jarige leeftijd, overleden en heb ik de kit mee naar huis genomen.
Een mooie gelegenheid dus om juist nu deze te gaan bouwen.

Medieval Tower van Aedes Ars
Ik kan geen schaal vinden maar het model wordt 250 x 285 x 220 mm groot.
Het gebouw moet "gemetseld" worden met echte steentjes.

Het pakket bestaat uit diverse tekeningen en werkinstructies:
q4x4nPG.jpg

iCDH1iE.jpg

En meer dan 3000 steentjes, hout voor de kozijnen, dakpannestjes, struikjes, zand en gras:
lUDFzMy.jpg

Mijn vader was er al wel aan begonnen maar ik zie dat hij daar al een fout heeft gemaakt.
Ik zal dus eerst wat hij gemaakt heeft een stukje moeten slopen en herstellen:
lINAWag.jpg


Fred
 
zo van die metselkitjes ken ik wel van vroeger. Maar dat was toch anders, die papieren opbouw was er allesinds niet bij.
 
Veel bouw (metsel) plezier.
 
lijkt me een heel leuk projectje om te maken.
Misschien nog leuk om er een speciaal "iets" in te verwerken als eerbetoon aan je vader?

Ik zal deze alvast met veel plezier volgen!!
 
een 10 tal jaren geleden aan mijn dochters zo elk een huisje gegeven, Het kartonnen huis en het begin van de stenen muren hebben ze zelf gedaan.
Daarna was het aan papa om het af te werken.
Uit ondervinding weet ik dus dat dit wel start met papierbouw maar dat het daarna een paar ander mouwen is.
Steentje heb ik met een zijkniptang ( eentje die recht afknipt) ipv een mesje op maat gemaakt. Lijmen ging perfect met houtlijm. ik weet natuurlijk niet of jou kit van het zelfde materiaal is gemaakt.
veel succes Fred.
 
Dit zal zeker interessant zijn om te volgen, is eens totaal iets anders en misschien een idee naar diorama bouwers toe.
 
Hele mooie kit zo, heel plezier met de bouw
 
Fred , knap zoiets om te bouwen , deze volg ik graag
Suc6 ermee beste vriend is dan ook weer een mooie herinnering aan je pa
Grt
Marc
 
Leuk. Eens iets anders. Moet je dan ook cement maken in een model betonmolentje? ;)
Veel plezier.
 
Mijn interesse heb zeker wel met deze Fred.
 
Ooit is er daar eens zo'n verzamelreeks van geweest alla DiAgostini, waarvan ik eerste eens gekocht heb. Het was "Bouw je Middeleeuwse stad" of zoiets. Dit was volgens hetzelfde principe.
 
Vandaag begonnen om eerst de bouwbeschrijving te lezen en de foutjes te herstellen.

Er was een deur voorzien in de toren, deze was niet eruit gesneden dus dat eerst gedaan:
7HkI8wH.jpg

qsygKSW.jpg

Het gebouw aan de zijkant moest nog niet op de onder plaat gemaakt worden, zo kan je niet tussen de toren en het gebouw komen.
Dus deze voorzichtig eraf gesneden.
F7nMF9W.jpg

Ook de daken waren reeds geplakt maar dan kan je weer niet met de muur tot boven komen, dus daken er ook af:
fy73f7x.jpg

gPS4AuC.jpg

Vervolgens wat eigenlijk het aller eerste gedaan had moeten worden, de werkplaat op een stevige ondergrond plakken:
qplxQAa.jpg

Een testje gedaan of de steentjes met hout lijm geplakt kunnen worden:
fayg3JQ.jpg

En gewoon voor de fun wat steentjes tegen de gevel gelegd:
0Qy8GqQ.jpg

Vanaf hier kan ik van start.

Fred
 
Dat is al een mooi werkje gedaan.
Gelukkig nog niet te ver in de bouw zodat je deze nog makkelijk kan herstellen ;)

Zitten er verschillende steentjes in deze bouwdoos? Of ga je de stenen zelf op maat moeten maken voor oa de bogen?
 
Zitten er verschillende steentjes in deze bouwdoos? Of ga je de stenen zelf op maat moeten maken voor oa de bogen?

Er zitten inderdaad verschillende steentjes in de kit, maar.....ben er al wel achter gekomen dat de maten erg variëren :$:$
Dus inderdaad veel zelf op maat maken maar dat gaat prima met een schuurpapiertje.

Daar ga ik dan :P :
mxljdD0.jpg

De test om de steentjes met houtlijm te plakken was prima gelukt dus de eerste steentjes tegen de toren gemaakt:
Hn21PGk.jpg

En zo lijkt het al een hele muur....:
HPG4SI7.jpg

Maar in werkelijkheid is het nog maar zo'n klein stukje:
00cWxGr.jpg

Maar ik ben los en het is best leuk om te doen ook nog.

Fred
 
Ken de steentjes en zal mooi worden.
 
mooie start Fred, je zal het nog wel merken maar naast best leuk om te doen werkt het ook best verslavend om een muur af te bouwen.
veel bouwplezier
 
Is er ook een bouwsteiger bijgeleverd want het word aardig hoog zo te zien :)
 
Deze ga ik volgen...heb er ook zo een al jaren liggen(van het merk rustica) en ben er nog niet toegekomen om te beginnen.
Veel bouwplezier Fred !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan